« Website | Home | Nieuw vaarjaar »

Winterwonderland

Zondag 23 december 2007 @ 22:22

Schitterend is het de afgelopen week geweest met het weer! Geen zeilweer, nee, dat niet... maar ik vond de aangevroren mist toch wel het einde hoor! Het ijs stond in het gangboord en het was er toch wel erg koud, dus lekker dit weekend thuis aan het rommelen geweest. Als het meezit, dan wordt de website binnenkort gerestyled.

Maar voor de komende dagen wil ik iedereen hele fijne, gezellige en warme kerstdagen toewensen! Daarna voor allemaal een spetterende jaarwisselingen!

Voor 2008 wens ik iedereen veel liefde, warmte, energie en plezier!

Website

Zondag 25 november 2007 @ 00:00

Vandaag lekker thuis met een kopje thee en een schaaltje pepernoten de website wat meer bijgewerkt. De Boordbibliotheek is nu ingevuld en de ......Uitrusting is zoals het nu is. Want daar gaat de komende tijd vast nog wat in veranderen. Ons wensenlijstje is namelijk nog eindeloos

Winter

Zondag 18 november 2007 @ 22:10

Echt Nederland... dan is het herfst en het is nu al een paar dagen écht winter! Brrrr.... dat valt even tegen, ook het krabben van de autoruiten 's ochtends. Vandaag was het eigenlijk schitterend weer met het zonnetje en de stralend blauwe lucht, maar in de haven was het toch wel erg guur. De thermometer binnen gaf 4,5 graad aan en dat is toch wel koud, zelfs als je moet klussen ;-) dus meteen de kachel maar aan gedaan.
Vorige week hadden we al veel dingen van boord
gehaald en ook het kapje. La Luna ziet er meteen kaal uit. Het kapje is nog prima, maar enkel naden zijn versleten. Afgelopen woensdag hadden we samen een dagje vrij en meteen het kapje naar Oud-Beijerland gebracht, bij Schipper Zeilmakerij. Even de stikkeltjes nakijken en wat drukkers maken. Het was toennet zo'n vakantiedagje toen we langs het haventje liepen en het zonnetje enthousiast scheen! De koffie met apfelstrudel maakte het idee compleet. Vanmiddag was het aan boord koffie met een stroopwafel. Ook lekker!

Het grootzeil erafgehaald en tot onze schrik kwam meteen de giek los uit het stuk waarmee hij aan de mast zit! We hadden al gezien dat er wat popnagels uit of slecht waren, maar niet gedacht dat hij helemaal los zou komen. Klusje voor volgende week, want de poptang hadden we niet bij ons. Daarna maar snel binnen verder, want de wind sneed in je gezicht en mijn handen waren als ijs. De kastjes in de punt worden vergroot dus dan is het meten hoe de ronding van het schip loopt en dan kan de plank weer mee naar huis. Want zagen aan boord is niet echt ideaal een frustrerend klusje, want het schiet niet echt op...

Verder wat kleine klusjes en nog weer spullen van boord gehaald. Wat een volksverhuizing is dat altijd. Er is weinig ruimte, maar als je ziet wat er dan weer na de zomer mee naar huis moet.... thuis staat het vol met zeilen, kussens en andere dingen. Ook zijn mijn kastjes weer gevuld met blikken soep en andere blikken.... ik had voor de zomervakantie iets te enthousiast ingeslagen.... dacht zeker dat we drie maanden gingen ipv drie weken zei Etienne al...

Online

Zondag 04 november 2007 @ 00:00

Wat schandalig, het is meer dan een jaar geweest dat ik het logboek heb bijgehouden, Het is hier de afgelopen tijd dus erg stil geweest, maar dit was niet zo op La Luna. We hebben heerlijke weekendjes gehad in het voorseizoen en in augustus hebben we 3 zalige weken gezeild langs de Nederlandse kust tot en met Borkum (Duits Waddeneiland).

Twee weken geleden hebben we nog een heerlijk weekje gehad langs de Belgische kust. We hadden een week met veel zon en 1 nacht + ochtend regen, toppie dus! Het verslag + foto’s kunnen jullie hier vinden en in het stukje ‘Reisverhalen’. Hier komt later ook het verslag van de zomervakantie.

Inmiddels zijn we al weer volop aan het klussen. De ankerlier staat erop, maar moet nog ‘bekabeld’ worden. Daarnaast hebben we weinig kastruimte. Ik weet, dat is normaal op een zeilboot, maar bij ons is het wel erg weinig;-) Dus Etienne heeft zich ook op (euh of ‘in’) de punt gestort. Daar waren al wat extra kastjes, maar deze kunnen wel wat groter en we gaan 1 kant doortrekken met kastruimte. Gisteren hout gehaald, dus dat ligt heerlijk te geuren in de woonkamer!

Onze grootste genua heeft nu toch wel echt zijn beste tijd gehad. Het laatste weekje hoopten we dat hij het zou redden (we hadden wel een spare bij ons..) en gelukkig dat ging. We zijn nu wat offertes aan het opvragen. Als jullie nog goede ervaringen hebben met een specifieke zeilmaker, deze zijn welkom! Ik vind dit echt zo’n gevalletje van ‘tussen de vele bomen’… want ze maken elkaar niet veel en echte slechte zijn er tegenwoordig volgens mij niet meer.

Iets anders heel leuk om mee verder te dromen, zijn de boeken die deze week binnenkwamen. ‘World Cruising Handbook’ en ‘World Cruising Routes’. Geweldig waar je allemaal niet heen kunt met je zeilboot!!!!!!

Paasweekend

Zaterdag 07 april 2007 @ 00:00

Het paasweekend! Lekker 4 dagen vrij. Alle tijd om te klussen en wie weet kunnen we ook nog een rondje zeilen! La Luna gaat er alweer uit zien als een echte zeilboot zo met de mast er alweer op. Alle touwen zitten weer in de mast en binnen is de troep die Etienne gemaakt had bij het klussen bijna opgeruimd. Gelukkig zit de Hydrovane (de stuurinrichting) op z’n plaats zodat ik wat beter aan boord kan stappen. We liggen altijd met de kont naar de steiger en met het trapje ging dat erg goed, maar nu dat eraf is, is het voor mij een té grote stap. Ik ben nou eenmaal niet zo’n held in dat soort dingen…... en nu kan ik dus op de Hydrovane stappen. Etienne heeft ook maar meteen een zwemplateau besteld, want die zag mij alweer in de haven drijven…. (heb ik al eens gedaan na een avondje stappen op Terschelling bij Café Wessel, maar dronken was ik niet! )

Gisteren was het lekker weer, dus zijn we met allerlei kleine klusjes buiten bezig geweest en heb ik de punt helemaal gestofzuigd. Al het gruis van het polyester schuren en het kluswerk van Etienne ligt nog overal. En dan echt overal! Onder de luiken op de vloer, onder de banken en noem maar op. Ik weet nu goed hoeveel ruimte we hebben… en ik heb door de troep eer van mijn werk! Alleen vond ik het te lekker weer om nog meer te stofzuigen, dus dat komt nog wel. We hebben de verstaging gespannen. Dat was best een gedoe, met een rolmaat en plakband. Er wordt dus toch maar gekeken voor een echt ‘stagspanner’.

Vandaag hadden we regen, de lucht zat ook echt potdicht. We wilden de zeilen erop zetten, maar dan is droger weer iets fijner, dus de zeilen liggen nog in de auto. Morgen weer een poging. Omdat Etienne verschillende kleine spulletjes moest hebben om weer verder te kunnen, besloten we ‘s middags om dan maar naar Kok Watersport in Rotterdam te gaan. Het is een grote plezierige zaak, goede service en ze hebben er super veel! Tja, het is niet gek dat ze ons al kennen bij Kok en een praatje aanknopen…we hebben er al aardig wat geld heengebracht! Ook vandaag weer, want je gaat voor wat dekdoorvoertjes, sluitingen, garen, enz… en neemt toch ook maar meteen een nieuwe val voor het grootzeil mee. Daarnaast hebben we bovendien een nieuw stuurwiel besteld. Met de deksel van de bakken die nu uit één stuk zijn, kunnen ze eigenlijk niet meer open. Dus hebben we een inklapbaar stuurwiel besteld…. Jawel…. Maar ik heb zoveel zin in heerlijke avonden voor anker, dus zijn alle nadelen en grote uitgaven snel vergeten.

La Luna is klaar!

Zondag 01 april 2007 @ 00:00

Het kan ineens snel gaan! In februari was La Luna helemaal klaar en ging ze weer naar buiten. Dus snel zorgen dat ze het water in kan. Op een droge dag in maart konden we haar overvaren van Dintelmond naar Stad aan ’t Haringvliet. Haar en ons eerste tochtje buiten!

Etienne z’n vader was gezellig meegegaan. Na zo’n dikke 3 uurtjes varen arriveerden we in de haven, uiteindelijk krijg je het dan op het water toch wel koud! Maar het belangrijkste, ze ligt weer in het water op haar vaste stekje!