| Home |

Rond!

Maandag 06 april 2015 @ 22:23

Een uurtje geleden voeren we op zo'n dertig mijl langs Barbados en daarmee hebben we het bolletje gerond! We zijn de wereld rond gevaren! Voor mijn gevoel is dat pas echt als we weer in NL aankomen, maar op dit stukje hier zijn we al een keer geweest, dus eigenlijk zijn we nu dus al rond.
Het is wel raar als we erover nadenken en wat filosoferen. Op eerste kerstdag 2010 voeren we hier ook, we kwamen tweede kerstdag in Barbados aan. Wat wisten we toen nog een hoop niet, wat hebben we veel geleerd in de afgelopen dik 4,5 jaar! En veel gezien, veel beleefd! Bijna niet te bevatten!
En met het kruisen van onze eerdere lijn komt de eindbestemming van nu, Martinique, ook heel dichtbij. Nog 110 mijl! De wind is wat ingekakt en we lopen niet zo snel meer als de afgelopen dagen, dus zullen we morgen rond deze tijd de lagoon bij Le Marin binnenvaren. Ik heb net al 'afscheid' genomen op het netje en gezegd dat als we er niet zijn, we aan de champagne zitten met Blue Heeler! ;-)
We zullen blij zijn als we er zijn, maar ja dat is altijd na een oversteek hoe lang of hoe kort ook. Rustig slapen, geen Luna-park meer, alles ligt stil. Ik kijk ook weer uit naar vers fruit! Verse groenten heb ik nog en ik heb gisteren lekker apple-crumble gemaakt voor bij de koffie, een soort van ingestort en gecrumbled appeltaartje. En wat ook weer heerlijk zal zijn is, lopen! We klimmen en klauteren natuurlijk wel zo'n hele dag en het tegenhouden van jezelf tijdens het schommelen is ook echt een work-out, maar die benen willen gewoon weer lopen.
Maar dat gaat morgen misschien al wel gebeuren! Nog een nachtje naar de prachtige sterrenhemel kijken en de steeds kleiner wordende maan en dan stappen we weer de andere, bewoonde en drukkere wereld in.
At 6-4-2015 19:45 (utc) our position was 13°34.02'N 059°17.56'W

Doorvertellen

Zaterdag 04 april 2015 @ 22:43

Als je zelf niets te vertellen hebt, dan ga je dingen vertellen die je van anderen hebt gehoord, toch? Wel, vandaag hadden weer goed ontvangst op ons SSB-netje, het radiocontact met de andere zeilers om ons heen. Helaas dunt het groepje langzaam uit, want men komt op de eindbestemmingen aan of maakt ergens een tussenstop. Degene met een tussentop haken na een paar dagen meestal weer aan.
Vandaag waren we maar met 4 boten. Wayne en Ally, van de Australische boot Blue Heeler, zijn een paar dagen geleden al op Martinique aangekomen en wachten daar op ons. Samen met hen gaan we het verdere traject dit jaar doen.
Er was nog de Amerikaanse Infini, de Canadese Gromit en de Schotse Coruisk. Iedereen heeft een beetje hetzelfde weer, zonnetje, geen squalls meer en lichte wind. Wij varen nu zelfs melkmeisje (genua over een kant, het grootzeil over de ander kant). Na zo'n 17 dagen weer eens een zeil naar de andere kant!
Elke avond is een van de onderwerpen het wel of niet vangen van vis. Wij vissen niet, dus ik luister smakkend naar de verhalen. Gromit had weer verschillende mahi mahi's gevangen en Infini zelfs een enorme marlin. Na twee uur hadden ze hem binnen! Er wordt dus vanavond op verschillende boten weer 'ceviche' of 'kibbeling' gegeten, wij blijven gewoon op de vegetarische tour, wat zeker ook lekker is!
Het zeewier is wel een van de meest besproken onderwerpen. Het leek een paar dagen wat minder, maar het is weer in alle hevigheid terug. We hoorden zelfs dat ze op Martinique er last van hebben. Voor de boten met een Windpilot (een bepaalde windvaanstuurinrichting dat werkt met een pendelroer) is het helemaal ellende, de stuurinrichting stuurt niet meer omdat het wier het pendelroertje blokt! Wij hebben alleen met onze sleepgenerator last, die 'viste' hele velden mee, dus staat nu tijdelijk op non-actief.
Waar we wel last van hebben door het wier is dat we afgeremd worden! Het groene grut haakt zich achter het Hydrovane-roertje, het grote roer en de kiel en vertraagd ons soms zelfs tot een knoop! Geregeld starten we dan ook de motor om even achteruit te slaan en ons zo te ontdoen van deze slierten.
De wind is wat minder geworden, maar daarentegen hebben we wel de stroom mee. Het is prachtig weer, La Luna ligt rustig en we gaan nog steeds de goede kant heen. Ook genieten we 's nachts van een prachtige kleine ronde volle maan!
At 4-4-2015 20:06 (utc) our position was 11°53.03'N 055°19.48'W

Mag het een uurtje meer zijn?

Donderdag 02 april 2015 @ 22:49

Vandaag realiseerden wij ons dat wij inmiddels (in Zuid-Africa eigenlijk al) alle tijdszones in de wereld al hebben gehad. Grappig!!
Hoezo hadden wij het hier nu weer over? Nou, in NL hebben jullie afgelopen weekend de tijd weer verzet, wij hebben dat vandaag gedaan, maar dan niet vanwege zomer/wintertijd.
Vanaf Ascension naar de Carieb doorklieven we 4 zones. Het is heel goed te merken als je 'aan het einde' van zo'n zone komt. Het blijft 's avonds absurd lang licht en 's ochtends dus juist lang donker. Dan merk je dat het tijd wordt om de klok te verzetten. In het begin deden we dit gewoon overdag ergens, vaak rond de lunch. En hoe bizar is het dan dat je duidelijk merkt dat deze dag langer duurt! Voor je gevoel ben je een uur verder, maar de klok zegt anders. Dat je lichaam en gevoel dit ook zo in zich heeft is heel opmerkelijk.
Dus doen wij het nu anders. De vorige keer bijvoorbeeld was ik in mijn wachtje op het laatst nog even in slaap gevallen, met als gevolg dat ik een uur later wakker werd en dus ook een uur 'te laat'. Etienne zou hierdoor maar twee uur wacht hebben, want wij hebben de regel dat we aan de tijden vasthouden of de ander nu nog geen slaap heeft of juist heel moe is. Dat haal je overdag maar in. Dus Etienne zou mazzel hebben, maar we bedachten dat het juist op dat moment perfect was om de tijd te verzetten. Dus was het geen 1 uur, maar gewoon 12 uur en begon Etienne gewoon aan zijn normale 3 uur wacht. We hadden zo allebei (ik dan niet geheel gepland en de bedoeling, maar toch) een extra uur slaap gehad. Perfect dus!!
Vandaag hebben we vanochtend vroeg de tijd verzet. Wij lopen dus wachten van 3 uur, beginnen daar om 21.00 uur mee (ik en Etienne gaat slapen). De laatste wacht in het systeem is die van 6.00 tot 9.00 uur 's ochtends wanneer ik slaap en Etienne de wacht houdt. Maar zijn biologische klok gaat hier de strijd mee aan en hij komt om 9 uur om van de honger, de arme prul. ;-) Normaliter is hij altijd een vroege vogel en ontbijten we dan na een uurtje of anderhalf om 8 uur. Bij hem werkt het (en daar kan ik echt jaloers om zijn) heel systematisch en dus om 8 uur 's ochtends doet zijn buik haar best om boven het geklots van de golven uit te rommelen. En met resultaat.
Ik ben een makkelijke slaper, slaap tijdens mijn slaapjes dus prima en pik al gauw hier en daar een half uurtje (of langer) mee tijdens mijn wachtje. Daarom hebben we besloten om ons wachtsysteem tot 8 uur 's ochtends te laten duren. Met het resultaat dat ik een uurtje slaap inlever. Dit is negen van de tien keer geen probleem, maar ik heb soms ook van die nachten dat het slapen niet heel lekker gaat en dan merk ik het wel.
Ook merk je heel goed dat je lichaam na een paar dagen aan de drie uur slaap wendt, je wordt net voordat de ander roept wakker. Maar in mijn twee uur, werkt dat dus niet zo. Geen probleem, maar de afgelopen ochtenden strompelde ik hierdoor bijna met een ochtendhumeur uit bed. Etienne die dit natuurlijk (en terecht) zat was, bedacht vanochtend zijn buik te negeren en de klok in dit wachtje te verzetten zodat ik drie uurtjes kon slapen. De lieverd!
En hoe raar is het dan, dat ik uit mezelf iets voor de tijd wakker wordt en me meteen realiseer dat ik langer geslapen heb? Je lichaam is een bijzonder ding. Maar hoe dan ook, ik heb heerlijk geslapen en kan hier de komende dagen (nog 5 dagen tot we er zijn) weer mee vooruit, dus morgenochtend ontbijten we gewoon weer om 8 uur.
At 2-4-2015 20:03 (utc) our position was 09°55.97'N 051°47.26'W

Beet

Dinsdag 31 maart 2015 @ 21:46

Vanaf een blauw water, met een blauwe hemel en uit een wit bootje, wensen wij jullie een fijne 1 april! Laat je niet beetnemen!
Doen wij ook niet, dus we zeilen lekker door met een goed windje en een goede snelheid. Nog 870 mijl...