| Home |

Een blauw laken

Dinsdag 24 mei 2011 @ 02:37

…met enkele kreukels. Zo zag de oceaan er vandaag uit. Ook een strakke lucht, met her en der een wolkje. Met andere woorden; heel de dag de motor aan dus. Geen wind! Wel een oceaandeining, dus we rollen nog wel een beetje.

Al met al een rustig dagje, met ook nog een spannend momentje.

Net voor douchetijd..….ineens zakt de motor in toeren en stopt zowat met draaien, maar blijft wel aan. Op de meters niets raar, maar het toerental blijft variëren. Het klinkt alsof er iets in de schroef zit. Raar, we hebben niets gezien. Geen vissersboeitjes niets. We zetten de motor uit. Tjeetje, schiet er dan door je hoofd, als het maar niets ergs is. Er staat geen wind, er komt ook niet echt wind aan. We hebben water en eten genoeg, maar zonder motor zullen we hier nog lang zijn. Etienne pakt zijn snorkel, stapt op het trapje en gluurt onder de boot. Hij ziet iets groot donkers onder de boot… niet wetend wat het is, stapt hij toch nog maar even terug aan boord. Op dat moment ziet hij een net onder de boot uitkomen. Was dat dat grote donkere ding? Is het er al uit de schroef? Het is zo'n zwaar dik net. Hij gaat toch maar even kijken en op veel helderheid en heel veel vis (!) ziet hij niets onder de boot of in de schroef. Ik start de motor en de schroef draait ook normaal. Pfffieuwwwww!!! Het zal dat net dus wel geweest zijn, wat 'klem' of zo heeft gezeten waardoor we in toeren teruggingen. Nou ja, het is er gelukkig onderuit en Etienne is een klusje bespaard gebleven. De motor wordt weer op toeren gezet en alles klinkt normaal. Nog even inspectie binnen op de schroefas, maar niets raars. Wat een mazzel weer! Ik ga onze mazzel dus nu maar even niet tarten door meer wind te wensen, we motoren maar fijn verder ;-)
-----
At 24-5-2011 0:07 (utc) our position was 18°06.37'N 063°58.93'W

Zeiltochtje

Maandag 23 mei 2011 @ 09:22

We hebben weer een langer tochtje voor de boeg. Zometeen vertrekken we naar het zuiden. Alleen...dat wordt de motor starten en waarschijnlijk niet meer uit zetten. Er is geen wind en is er wat wind staat die tegen. We hebben besloten toch te gaan. Het wordt de komende tijd niet beter en we moeten nu eenmaal gaan zakken ivm het orkaanseizoen. We weten ook nog niet waar we gaan stoppen, dat hangt af van de (misschien toch wat) wind en of we het zat zijn. Het kan St. Kitts zijn, of Nevis, of Guadeloupe, of Dominica, of Martinique. Jullie lezen het wel. Het weer is verder wel met ons, het is sinds gisteren weer goed zonnig, met af en toe een enkel buitje. Daar hebben we dan weer geluk mee.

Hoogste punt bereikt

Zaterdag 21 mei 2011 @ 10:26

Het hoogste punt van de reis is voorlopig bereikt! We zitten op de 18e noordergraad en zullen voorlopig niet meer zo hoog gaan komen. Tortola was dus ook het hoogste eiland in de Carieb. Overmorgen gaan we weer zakken. En zelfs aan de andere kant van Panama zullen we voorlopig niet hoger dan de 18e noordergraad gaan komen. Voor de beeldvorming; NL ligt op de 51e noordergraad. Aardig stukkie hoger dus!

We hebben ook een diepste punt ;-) We zinken bijna van al het regenwater op dek en in de kuip. Het is hier net herfst in NL, maar dan vele malen warmer. Wat een baggerweer!! Gisteren hebben we 2 uurtjes gevaren en net die 2 uurtjes (gelukkig!) geen regen gehad. Voor de rest, van 's nachts tot de andere nacht, regen en regen. Ook nu weer. Ik geloof dat het vanochtend vroeg droog was, maar we willen zo (eigenlijk moeten we zo) naar de kant, maar het stortregent echt weer ontzettend hard. Jullie zullen het tussen de regels door wel lezen, maar wij zijn die regen inmiddels goed zat! Gisteren twee filmpjes gekeken en verder maar wat gehangen. We moeten zo gaan uitklaren, tanken en boodschappen doen, dus we gaan maar in vol zeilpak naar de kant. Jammer hoor, had zo graag de BVI gezien met stralend blauwe lucht, de mooie groene heuvels en lekker kunnen snorkelen. Helaas, wij hebben andere herinneringen over de BVI's. Het grappige is dat een hele hoop andere boten nu onderweg zijn naar Europa weer. Wij weten nog niet of wij ook weer hier gaan komen en vanaf hier naar NL terug gaan. Geen idee nog. Er zijn vele (vaar)wegen die naar NL leiden.

Vanochtend ook weer gezellig even via de SSB met de Moonrise en de Vivente gesproken. De Moonrise en de Seamotions zijn inmiddels op Bermuda. Verwachting is dat de Vivente morgenavond aankomt, ze moeten nog 130 mijl. Helaas is het voor hun nu motoren, ze hebben weinig wind en willen voordat de wind gaat draaien (en dus tegengaat) in Bermuda zijn, dus ze moeten een beetje opschieten.

Trellis Bay

Donderdag 19 mei 2011 @ 21:25

Een relaxed artist place. Helaas dat we, door de bijna continue bewolking, de schoonheid van deze plek niet op z'n best zien. Het is hier wel super relaxed met de leuke barretjes en een paar artistieke winkeltjes. Waarvan de prijs ook artistiek hoog is.

Het is hier bijna net zo relaxed als wij zijn. Wij zijn de laatste dagen wat futloos. Geen zin om te hiken, geen zin om wat dan ook te doen. Een beetje uit ons doen, zeg maar. En met de vele regen heb je gewoon ook geen zin om naar de kant te gaan. Dus hangen we, net als echt plakkers, wat rond, in en om de boot. Morgen toch maar verder om weer eens een ander baaitje te 'bekijken'.

Spa & sauna La Luna

Dinsdag 17 mei 2011 @ 10:30

Met hete stoomcabine en warme zoutbaden. Dat dekt zo ongeveer de lading van de laatste dagen hier aan boord. Het is net een continue stoommachine, zo vochtig en warm. De vochtigheidsgraad is hier erg hoog, hoger dan bijvoorbeeld in Gambia. Daar was de temperatuur hoger, maar het voelde lang niet zo warm als hier. Het regent ook veel. Op zo'n moment moet alles weer dicht hier aan boord voor het inregenen. Lekker doorwaaien is er dan ook niet bij. Waardoor het binnen warm, klam en benauwd wordt. Geen pretje! Ik verlang af en toe naar de lekkere koele NL'se nachten....

Het onweert de laatste dagen ook bizar veel! Wij hebben medelijden met de mensen die in deze periode hier in de BVI's, een zeilboot hebben gehuurd, à zevenduizend euro per week. Het is heel veel regen en continue bewolking, dus geen zonnige witte stranden met helblauwe zee en evenzo blauwe lucht. Het is schitterend hier in de BVI, maar deze dagen is daar helaas weinig van te zien. Zonde!

Door de wind konden we helaas ook niet naar Jost van Dyke, want de wind liep daar recht de baaien in. Dus zijn we gisteren rechtsaf gegaan, naar een baaitje bovenin Tortola (Cane Garden bay).

We spreken elke ochtend nog, al is het krakerig, de Vivente. Zij zijn onderweg naar Bermuda. Ze moeten nog 560 mijl, dus schieten aardig op. Helaas hebben ze, net zoals wij hier, veel regen.

Zonder regen

Tijdens de regen

Zo kan het ook als je dienblad vol is!

Dansen op de ankerplek

Zondag 15 mei 2011 @ 23:14

Dat hebben we vanavond gedaan, samen met alle andere boten hier in Soper’s Hole, Tortola. En dan is het leuke, of eigenlijk juist het niet-leuke; catamarans dansen anders dan zeilboten. Hierdoor maak je met elkaar mooie figuren, maar soms is het alsof je samen met een cat(amaran) aan het walsen bent. En La Luna walst graag, maar niet met een Lagoon.;-) Die duwt ze ruw weg. Waardoor de eigenaar prompt aan dek staat. Wij zijn dus maar gaan verkassen om La Luna genoeg dansruimte te geven op deze windstille avond.

Na een rustig motor-zeiltochtje zijn we vanochtend van Road Town hier naar toe gevaren. Een baai waar het vreselijk druk is met schepen, maar wel gezellig op de kant. De Rapy arriveerde vanmiddag ook hier. En we hebben aan de bar gezellig zitten praten met Phil van de mooie (Nederlandse) klassieker Alert, die we ook op de Antigua Classic race hebben gezien.

Bye Bye

Zaterdag 14 mei 2011 @ 16:53

...riep ik vanochtend naar de Vivente. Ik zwaaide net zolang tot ze om de hoek verdwenen waren. Vijf maanden lag er altijd een tweemastertje met een NL’se vlag bij ons in de buurt. Het was vanochtend dan ook erg leeg op de ankerplek, ook al lagen er genoeg Amerikanen en BVI’ers. Na weer veel gezelligheid de laatste dagen, zijn Patrick en Judith begonnen aan de oversteek naar Bermuda. Als de grib-files gelijk hebben, gaan ze een prima tochtje krijgen. Wij zullen ze in ieder geval best gaan missen, het was altijd ontzettend gezellig. Wij blijven nog even een weekje of anderhalf hier, voordat wij weer afzakken naar het zuiden. Met z’n tweetjes in dit geval....

Gisteren hadden wij ook even goed pech. Omdat het al een aantal dagen goed bewolkt is, laden de zonnecellen niet heel veel op en starten we even de motor om bij te laden. Motor geen probleem, dynamo begon te roken, stikken en laadde niet zoveel bij als normaal. Shit!!! Etienne meteen de dynamo maar gedemonteerd om te kijken. Tja, veel ellende zag je er niet aan. We hebben heel de dag gelopen, van een Mastervolt-dealer (ons dynamo is van Mastervolt), die hem kon bestellen, naar een andere zaak, die er heel veel hadden liggen, maar niet de goede. Toen weer naar een ander zaakje en die verwees ons naar Al’s Marine. Een hoopje portacabins bij elkaar. Die konden hem wel repareren voor ons. Na een uitvoerig gesprek met de monteur hadden we er wel hoop in. Maar, met van daar naar daar lopen, waren we al ontzettend ver van de boot. Besloten om dus vanochtend de dynamo te brengen. Etienne al in alle vroegte op pad. Ze zouden om 8 uur open zijn. Het is hier alleen nog steeds Carieb…dus rond 9 uur arriveerde de monteur. Je gaat hier blijkbaar om 8 uur van huis…. De monteur van deze ochtend wist er niet veel raad mee. Etienne baalde. Er zat nog een andere monteur in die ruimte, zat ja, want die was binnengekomen, neergestreken op een stoel en daar een paar uur later nog niet van opgestaan. En ook nog niets gedaan, dan alleen maar gezeten. Wat een leventje hebben die monteurs hier! ;-) Na een tijdje kwam er een vrouw binnen, die schold de monteur-in-stoel zijn huid vol. Hij zou haar ophalen thuis, had hij niet gedaan, dus moest zij helemaal lopen! Ai… Suzette zette daarna de monteur aan het werk die Etienne hielp en ging zelf met de dynamo aan de slag. En ze wist waar ze het over had, want een paar uurtjes later, was onze dynamo weer opgelapt. (Voor de technisch geïnteresseerden: er was een veld doorgeslagen.) Eenmaal aan boord, meteen weer gemonteerd en gestart. En ja hoor, hij doet het!! Helaas laadt hij niet zoveel meer als eerst, nu nog zo’n 60 Amp, maar je hoort ons niet klagen. Zestig ampère is ook al aardig wat. Vandaar dat ik nu dus weereven achter de laptop kan en dit berichtje kan tikken. Internet is fijn, maar stroom is belangrijker!

Bye bye, Vivente!!

Ontslag

Donderdag 12 mei 2011 @ 17:49

Ik zie mezelf nog staan, het was best fris in Willemstad. Maar ook erg gezellig, de rondwandeling en daarna heerlijk gelachen tijdens het afscheidsetentje met 'de korte gang', oftewel mijn collega's. Goh, dit lijkt een eeuwigheid geleden. In werkelijkheid zijn we maar een jaartje verder. Vorig jaar op 12 mei was mijn laatste werkdag en mijn afscheid van mijn werk. 's Ochtends had ik al afscheid genomen van mijn 'Moerdijkcollega's' en 's middags dus met mijn naaste collega's. Een periode van 12 jaar werd daarmee afgesloten. Raar om daar vandaag even weer zo aan terug te denken. Heb ik mijn werk gemist? In het begin wel een beetje ja. Ik moet nu eenmaal wat om handen hebben. Heb ik mijn collega's gemist? Ja heel veel en af en toe nog wel een beetje. Al die lieve mensen om je heen als je in NL bent (je vrienden, familie en collega's), dat is dan gewoon normaal. Je merkt pas hoe rijk je daarmee was als je even weg bent. En dan is het mooi als je in deze moderne tijd gewoon op verschillende manieren contact kunt houden!

Jullie daar in NL en ik hier op de bloedhete BVI's. Tortola op het moment, het eiland met de 'hoofdstad' van de BVI's. En met, volgens Columbus, schreeuwende vogels. Daarom noemde hij dit eiland Tortola, Spaans voor zoiets als 'dove schildpadden'. Hij had best humor die Columbus. ;-)

Hier in Road Town is niet zoveel te beleven, wat winkels en wat eet en drinktentjes. Niet de meest inspirerende plek, zeg maar. De laatste paar dagen is het hier windstil en zodoende bloedverziekend warm! Met ook nog een hoog vochtigheidsgehalte zweet je verschrikkelijk. Hopelijk gaat het snel weer een beetje waaien. Kunnen we ook weer zeilen, ipv motoren.

Een hoop keien

Dinsdag 10 mei 2011 @ 23:25

Hoe bijzonder kunnen die zijn? Nou, toch wel hoor. Zeker hier bij The Baths. Ik had erover gelezen; de trekpleister van de BVI's, grote keien op het puntje van Virgin Gorda. Gisterenmiddag heb ik ze onderwater bekeken en vandaag boven water. En ik moet zeggen…dit hoopje keien is het bekijken waard! Onderwater ook. Schitterend! Veel vis, veel koraal, veel waaiers en alle kleuren softkoraal. Boven water is het helemaal bijzonder. Het lijkt alsof de stenen zo uit de hemel zijn komen vallen en even tegen elkaar zijn aan geschud. Je kunt er tussendoor klauteren, overheen klimmen, onderdoor kruipen en erlangs zwemmen. Met de lichtval tussen de keien door in het grotje, mooi mooi mooi! Helaas hadden wij vanochtend ook veel regen. We waren samen met de Rapy op pad, om de mooie lichtspelingen vast te leggen. Nou, het waren mooie waterspelingen. Het regende goed, maar dat maakte niet uit, we waren al nat van de zee en het is hier toch wel warm.
Het was ook niet zo erg omdat we zo all het alcohol van gisteren eruit konden zweten. Met sommige mensen zie je het ochtend worden, gewoon omdat het gezellig is, gewoon omdat de verhalen en gesprekken goed en ongedwongen zijn. Gisterenavond was ook zo'n avond. Niet dat we de zon alweer op zagen komen. Nee, het was meer een moondown (en geloof deze gaat hier midden in de nacht weer onder). We zaten heerlijk te borrelen met de Vivente en de Rapy, tot laat. Gewoon omdat het super gezellig was!! En de rum vloeide dit keer misschien iets te rijkelijk. Daarom was het maar goed dat we vandaag even actief bezig waren.
Het heeft even geduurd eer ik weer wat schreef, dat komt omdat ik dacht dat jullie wel even wat tijd kwijt zouden zijn met het kijken van al de foto's. ;-) Aan de andere kant was het ook te mooi weer om binnen achter de computer te zitten, zowel in NL als hier. Toch heb ik het (op gisteren en vandaag na) wel lekker gedaan! We hadden in de andere baai een goede internetverbinding, dus ik heb me weer op wat andere projectjes kunnen storten. Tja, het lijkt wel een lange vakantie, maar ik moet wat om handen hebben. En voor degene die nu helemaal denken dat het hele dagen feest is hier.... tussendoor zijn er ook nuttige klusjes gedaan hoor! De koelkast is bijvoorbeeld weer helemaal uitgesopt. ;-)
-----
At 9-5-2011 16:45 (utc) our position was 18°26.26'N 064°26.71'W

Dikke maagd

Vrijdag 06 mei 2011 @ 20:33

Nee, niet ik! Ik ben gelukkig wat afgevallen en (sorry mams) ook niet meer maagd. We hebben al veel maagden gezien; in Muros werd er zelfs vuurwerk voor afgestoken en heel wat dagen feest gevierd. Maar ik weet niet of ze dat ook voor deze dikke maagd doen. We zijn op het eiland Virgin Gorda, in de Britse Maagden Eilanden (BVI). Virgin Gorda, oftewel dikke maagd in het Spaans.

Even wat geschiedenis: Columbus was hier in 1493 en was zo ‘enchanted’ (betoverd) door de eilanden dat hij ze ‘Santa Ursula y las Once Mil Virgenes’ (‘St. Ursula and The eleven Thousand Virgins’) noemde. Waarbij hij ook, niet echt betoverend, de 11.000 maagden herdacht die samen met de prinses Ursula, in de 4e eeuw, in Cologne, verkracht en vermoord werden door de Huns. Het was hier een prima piratennest, met NL’se, Britse en Franse piratenschepen verborgen tussen de eilanden, wachtend op een Spaanse schip vol met schatten. Het heeft de Engelse Sir Francis Drake , de NL’se Joost van Dijk en de beroemde piraat Blackbeard geen windeieren gelegd, als succesvolle piraten. Na jaren van oorlog en piraterij werden de ‘Eleven Thousand Virgins’ bruut van elkaar gescheiden. De Engelsen settelden zich al snel op de eilanden die nu de BVI’s zijn (Virgin Gorda, Tortola, Jost van Dyke (naar de NL’se piraat), Anegada en vele kleinere). De andere eilanden (St. Croix, St. John en St. Thomas) waren toen in handen van ons (jawel!), Fransen en de Denen. Toen ze begin 19e eeuw allemaal in handen waren van de Denen hebben zij deze overgedragen aan de USA, vandaar dus de huidige US VI (Amerikaanse Maagden Eilanden.

Wij hebben nog geen visum voor Amerika, dus zullen nu alleen de Britse bezoeken. Maar zoals ik heb gehoord, zijn dit de mooiste ‘Virgins’.

Na een tochtje van 80 mijl waarvoor we gisterenochtend om 8 uur zijn vertrokken, zagen we vannacht de lichten van de eilanden al opdoemen. Het was weer lang geleden dat we een nachtje door zijn gegaan. Naar Union Island vanaf Barbados (in januari) was de laatste keer. Ik zag er tegenop, maar de nacht was hier ook ‘enchanted’! Een hele heldere lucht vol met sterren en weer de lichtjes in het water! Het was dus eigenlijk gewoon weer genieten, de rust, de stilte, de ruimte. De wind viel niet tegen, het was niet veel, maar we schoten (met af en toe de genaker op) lekker op. Vanochtend lieten dan ook al vroeg ons anker vallen bij Spanish Town. Een naam die niet teruggaat naar de Spaanse tijd, maar de stad heette vroeger Penniston. Zoals het verhaal gaat, naar de blauwe stof waarmee de kleren voor de slaven werden gemaakt. Penniston is later verbasterd naar Spanish Town. Er is niet veel te doen en na het inklaren en wat gedronken te hebben, kwam de vermoeidheid toch door. Je komt na 1 nachtje niet echt in het wachtritme waardoor je te weinig slaapt. Etienne heeft vanmiddag de Vivente geholpen met de nieuwe windgenerator installeren. Zij zijn klaar voor de oversteek naar Bermuda. Nog even van de BVI’s genieten, nog gezellige dingen samen doen en de goede wind afwachten.