| Home |

Dag Barbados

Maandag 10 januari 2011 @ 00:27

Vanochtend om 10 uur zijn we ankerop gegaan, op weg naar Union Island in de Grenadines. Met 20 knopen pal in de kont vliegen we naar het eiland. We hebben dan ook alleen de genua maar op omdat we anders te hard gaan. Er liggen veel riffen rond de eilanden en we willen daarom niet in het donker aankomen. Het is een tochtje van 110 mijl en we verwachten rond zo'n 10 uur morgenochtend in de baai het anker te kunnen laten vallen. Het is best een rommelig zee'tje met een aardige swell in de zijkant, waardoor we goed liggen te rommelen. Ik hou het dan ook hierbij voor vandaag. Niet omdat ik zeeziek ben, maar ik ben al een paar dagen grieperig en goed verkouden, voel me dus niet echt 100% met dit geschommel. Morgen krijgen jullie een uitgebreid verslag van de laatste super gezellige middag en avond in Barbados.
Tot later!
-----
At 9-1-2011 23:03 (utc) our position was 12°52.94'N 060°19.27'W

Soup Bowl

Zaterdag 08 januari 2011 @ 02:45

Eer eergisteren hadden we op het strand geen soup bowl, maar een sailorsdrink met alle zeilboten hier voor anker. Erg leuk, want er zijn heel veel nationaliteiten: Amerikanen, Nieuw Zeelanders, Australiërs, Duitsers, Engelsen en Japanners. Het was super gezellig! De Japanners hadden Japanse wijn (ofcourse) en jawel…tonijn sashimi! Heerlijk! Ik kreeg meteen een paar stokjes in mijn hand gedrukt, nou daar wist ik wel raad mee. En zo grappig…deze Japanse zeilers hebben bij Shell Japan gewerkt (voor de insiders, ook in Downstream). We hebben dus nog even over Shell gekeuveld.

Gisterenavond hebben we inderdaad heerlijk pizza gegeten! Arjen had de tip geven om naar Mama Mia te gaan en dan kwamen ze zelf ook. Geen idee waar het precies is, maar het is maar 15 minuten lopen vanaf Bridgetown. En het was heerlijk! Lekkere pizza’s en ik had een overheerlijke lasagne. Daarna een Italiaanse koffie toe (weer eens een echte en geen oplos!). Het was een feestje! We hebben ook kennisgemaakt met Cherish, de vriendin van Adelimar. Zij komt uit Barbados en is, zoals de meesten hier zijn, ontzettend hartelijk en goedlachs.

Vandaag zijn we naar Bathsheba gegaan. Dat ligt aan de oostkust, de Atlantische oceaan kant. Er waren inderdaad vette waves. Ik kan me voorstellen dat als het harder waait het nog gaver is en dat het daar de naam soup bowl eer aan doet. Het was duidelijk dat het niet de plek voor beginners was en we zijn dan ook maar uit het water gebleven. In november, wanneer de oceaangolven het hoogst zijn, worden daar internationale surf competities gehouden. We hebben langs het strand gelopen, de ‘mushroom rock’ gezien en de stenen beklommen. Het was wel erg gaaf, maar ik vind The Action van Brian Talma leuker en sfeervoller!

Eind van de middag zijn Etienne en Patrick (Vivente) gaan uitklaren. We vertrekken zondag naar de Grenadines. Dat moet een van de mooiste plekken in de Carieb zijn. Ik ben benieuwd, maar we mogen nog een dag van Barbados genieten.

Update over het Franse jacht dat z’n mast was verloren: we hebben een super mail van de CoastGuard gehad: “Good day Crew of L Luna, Happy New Year, this email serves to inform you that the vessel MORDICUS arrived safely in Martinique on the 29 December 2011. The Barbados Coast Guard wish to thank you for the passage of this information and wish you fair winds and following seas on the remainder of your trip. We do hope that your stay here in Barbados was memorable and enjoyable. Thank you. LS Carvalho K, Barbados Coast Guard”

In de krant
We hebben tijdens de Atlantische oversteek weer in BN/de Stem gestaan. Een erg leuk stuk met leuke foto’s.
Klik hier voor deel 1 van het artikel.
Klik hier voor deel 2 van het artikel.

Filmpje
Ook hebben we bij het vorig artikel het filmpje geplaatst: Snorkelen in Carlisle Bay. Een artikel terugkijken dus.

Brak en snorkelen

Donderdag 06 januari 2011 @ 21:30

De afgelopen dagen stonden in het teken van klusjes; boot opruimen, water halen, benzine halen, wassen enz. ’s Avonds gingen we dan op zoek naar wat te eten en drinken. Gisterenavond waren we uitgenodigd bij de Rehearsel. Een Engelse catamaran, die zij in Lelystad gekocht hadden. Patrick heeft daar nog op gewerkt, dus het was wel lachen om dat schip even te zien. De ruimte op zo’n catamaran is echt om jaloers op te worden. In de twee drijvers hebben zij aan elke kant twee twee-persoons hutten, met bij elke hut ook een douche en wc. Ongelooflijk! Het was heel gezellig.

’s Avonds zouden we naar Harbour Lights gaan een soort nachtclub. Toen we weggingen bij de Rehearsel kwam de bemanning van een Duits jacht eraan. De moeder en zus van een van de jongens waren zojuist aangekomen en zij wilden ook wat gaan drinken. Uiteindelijk werd het toch niet Harbour Lights, er was een dinershow wat aardig aan de prijs was. Dus zijn we een locale kroeg beland. Ook gezellig!! En erg gave muziek, dus we hebben toch lekker kunnen swingen.

Maar vandaag was wel een super brakke dag. We wilden naar Bathsheba, maar met de rijstijl van de buschauffeurs hier leek dit ons een gewaagde onderneming nu. Dus hebben we lekker wat gehangen, roes uitgeslapen en zijn we gaan snorkelen bij het wrak in de baai. Mooi!! En veel vis!! Ongelooflijk!!!

Zometeen gaan we naar Oistins, eens kijken of we daar pizza kunnen vinden....

Grotduiken

Dinsdag 04 januari 2011 @ 20:01

Het was wel raar gisteren toen we terugkwamen bij de boot. De Tin Hau lag er niet meer. Dat gebeurde wel eens vaker, maar nu weten we dat het niet tijdelijk is. De vaarwegen van de Tin Hau en ons scheiden hier. En dat is na zo’n lange, gezellige tijd samen toch raar. Maar wie weet, met zoals ook andere vertrekkers die je soms ineens onverwacht weer tegenkomt, komen wij Jack misschien ook weer ergens op deze grote, kleine wereld tegen.

We waren gisteren morgen alweer vroeg op pad. Op het eiland zijn grotten te bezichtigen en daar zijn we naar toe geweest, Harrison’s Cave. Het zijn hele grote grotten waar je met een elektrisch treintje doorheen rijdt. Maar dit zegt eigenlijk ook al genoeg. Het is super toeristisch (duur) en wij vinden het erg jammer dat ze in de grotten grote wegen/doorgangen hebben gemaakt voor dit treintje. De grot is echt schitterend, maar verliest hiermee zijn authenticiteit, wat echt jammer is. Het gebied eromheen is prachtig. Het ligt in een kloof met mooie bomen, struiken en bloemen. Het introductie filmpje over het ontstaan van de grotten was wel heel goed. Je kreeg uitleg over het ontstaan van de continenten en zo verder hoe Barbados is ontstaan. Barbados is in de Carieb het enige eiland wat niet vulkanisch is, maar uit koraal bestaat.

We zijn naar de grotten met de bus gegaan. Dat alleen al was een avontuur op zich. Het eiland is niet hoog, maar heeft een heuveltop van 340 m hoog, Mt. Misery. Hierdoor is het eiland wel heuvelachtig en ga je met de bus dus heuvel op en heuvel af. En dit alles met een waanzinnige snelheid. Nou ja, heuvel op langzamer dan heuvel af natuurlijk. Terug stapten we in een bus zonder meter en tickets, waarschijnlijk een soort van sub-legale bus. Deze reed op z’n hardst in de 3e versnelling, de bus gromde en bromde en rammelde en piepte. We hebben gelachen, het was gewoon gekkenwerk. Bij een locale kroeg annex rumproeverij annex drankhol, stopten we. De buschauffeur had even pauze (?!), waarop hij tegen ons zei, dat wij ook best wat konden komen drinken. Nou ja, inmiddels hadden wij ook wel dorst. We raakten aan de praat met een lokale die een vriend uit NL had, wat maakte dat hij meteen onze biertjes betaalden. Het was zo lachen! Zo gastvrij en zo vriendelijk! De buschauffeur moest natuurlijk de verloren tijd inhalen, wij treuzelden aardig, waarop hij het gas (in de 3e versnelling) nog harder onderin trapte. Het was net een kermisattractie, zo raceten we Bridgetown in.

Eenmaal weer in de stad zijn we gaan eten bij de lokale shoarmatent. Super lekker en je eet dan voor weinig. Daarna zijn we een lokale kroeg in gedoken. De rum-cola was hier meer rum met wat cola, dan bij een hippe tent, meer cola met wat rum. En het publiek is natuurlijk super kleurrijk en ontzettend vriendelijk. Je hebt meteen verschillende praatjes. Je hoort dat op de andere eilanden de vriendelijkheid en gastvrijheid van de mensen minder is dan op Barbados. Ik ben benieuwd, hier is het echt ongekend. Je voelt je erdoor meteen thuis. Thuis? Terwijl wij Nederlanders eigenlijk echt niet zo gastvrij en vriendelijk zijn als de Bajans hier.

The Action

Maandag 03 januari 2011 @ 13:55

We wilden vandaag naar de hoge golven gaan kijken. Die zijn er dus altijd bij Silver Sands, behalve vandaag….nou ja, helaas vaker niet dit jaar hoorden we. In de buurt bij Silver Sands woont, een aantal maanden per jaar, een vriend van vrienden van ons. We hadden al contact via de mail en met de bus zijn we, samen met de Vivente, naar Silver Sands vertrokken. We landden bij The Action, de hippe plek waar je kunt boaden, kiten, surfen enz. The Action is het domein van de wereldbekende surfergoeroe Brian Talma. Wat een mooie karakteristieke man is en het was een schitterende spot! Helaas voor ons dit keer wat minder golven. Wel jammer, want we hadden de boardjes meegenomen die we gekocht hadden en daarmee konden we een beetje spelen. Het is een schitterend strandje met knalblauw water.

Toen ik naar Arjen vroeg, werden ze meteen gebeld en terwijl we ons tegoed deden aan een hamburger kwamen Arjen en Adelimar er al gezellig bij zitten. We hebben gezellig zitten kletsen, raakten niet uitgepraat. Over hun (werken in NL en wonen in Barbados), over de Carieb (tips) en ons (de reis). Toen The Action dichtging zijn we mee naar het huis van Arjen en Aldimar gegaan, lopend langs de kustlijn. Je kunt dan goed zien dat het eiland uit koraal bestaat. Het huis van Arjen is werkelijk een paradijsje! Onder de palmbonen (met kokosnoten) in de tuin staat een houten huis. We waren er alle vier meteen verliefd op, met drie veranda’s kun je overal of wel of juist niet in de zon zitten en heb je ook uitzicht op de oceaan. Geweldig!!

Na wat rum zijn we naar de visafslag in Oistins gegaan om daar te gaan eten. Heerlijke merlijn, zwaardvis en garnalen! Klaargemaakt op een mega-bbq. Super! En als toetje een ijsje van de Chefette (de Barbados McDonalds).

Een heel nieuw jaar…

Zaterdag 01 januari 2011 @ 17:48

…is vannacht aangebroken. Een jaar waarin je weer nieuwe keuzes kunt maken, nieuwe dingen kunt gaan ondernemen of lekker dezelfde vaste rituelen blijft houden. Ik wens jullie allemaal een geweldig en heel mooi 2011! Er is er maar één die het jaar mooi kan maken en dat ben jij! Dus leef je uit en zorg dat je 2011 nooit meer zult vergeten!

2010 was voor ons een heel bijzonder jaar. Om veel redenen, maar natuurlijk ook omdat we vertrokken! Het onbekende tegemoet. Hoe wennen het in het begin ook was (voor mij dan!), hoe heerlijk is het nu. Ik worstel af en toe nog wel met heimwee, maar dat neemt niet weg dat ik wel geniet. Geniet van de vrijheid en alle nieuwe indrukken om me heen.
2011 wordt weer een jaar van nieuwe dingen. Ook wij hebben voor dit jaar een nieuwe keuze gemaakt. We hebben besloten om een jaar in de Carieb te blijven. Dat lijkt een zee van tijd, dat is het voor een stukje ook wel zo, maar vanaf juni moet je alweer laag in de Carieb zijn (onder Grenada) in verband met het orkaanseizoen. Met een jaartje in de Carieb hopen we iets meer rust te krijgen en we kunnen eind dit jaar vroeger Panama door, zodat we meer tijd hebben in de Pacific. Heerlijk en ik ben nu al aan het kijken naar de andere eilanden, wanneer en waar er bijvoorbeeld carnaval is en de Classic Sail races op Antigua.

Gisteren heeft het met tussenpozen de hele dag wat staan regenen. We vreesden al het ergste voor ’s avonds, want met Mr. ED naar de kant is altijd al een wat nattere bedoening, maar als het dan ook nog regent, weet je helemaal dat je het niet droog houdt. Gelukkig klaarde het ’s avonds op. We hadden een grote beenham gehaald voor op de Cobb. Nou, die was zo groot dat de deksel niet dicht kon. Samen met Patrick en Judith van de Vivente hebben we die gegeten, ik had er nog wat gebakken aardappeltjes en koolsla bij gemaakt. Het was gezellig en een grappige oudejaarsavond. Want toen we net begonnen met eten was het in NL al middernacht. Dus onder het eten werd er druk ge-sms’t en gebeld. Heel grappig, voor ons begon de avond pas! Daarna heerlijke rumpunch bij Jack en Silvia (Tin Hau), waarna we tegen het einde van de avond naar het centrum van de stad gingen. Bij een hippe tent in het centrum langs het water was een groot feest. We hebben onze ogen uitgekeken. Judith en ik waren zwaar underdressed of althans niet in de Barbados stijl. Wij hadden allebei een lange rok/jurk aan in verschillende kleuren. De dames hier liepen in hele (maar dan ook echt héle korte rok of jurk!) in het zwart, glitter of glimmend. Het was geweldig om te zien, want waar wij onze buik nog lopen in te houden, zeker in een niet-onthullende jurk, hier maakt dat niet uit. Hoe slank of hoe dik (sommige enorm!) je ook bent, gewoon zo’n strak geval aan, haartjes hoog in de rasta look, glimmende centuur, een hoop bling-bling sieraden en waanzinnig hoge pornheals (hoge hakken!) aan, borsten vooruit, wat met je kont draaien en de mannen staan in de rij. Dat was het leukste van het feest gisteren, want de barkeepers werkten echt op de Carieb-style: relaxed. Het duurde heel erg lang eer je wat te drinken kreeg. Dat was dan ook de reden dat we uiteindelijk maar verder zijn gaan kijken. Veel was er niet open, maar in een straatje achteraf was er een soort gokhal-casino tentje waar we nog een biertje hebben gedronken. De prijs was veel beter dan in de hippe tent en het publiek was kleurrijker. Opa liep ladderzat op z’n toeter met de muziek mee te blazen, oom zat te slapen boven z’n biertje, mam draaide in zo’n strak jurkje met haar kond voor alle mannen heen en weer, pa zat rustig te kletsen, zoonlief versierde Judith en dochter stond in een rood met witte roezels kerstjurkje buiten te roken.

We waren net op tijd aan boord, want toen ik in de kuip stapte barste een regenbui los. En niet een gewone bui, maar zo’n mega squall. Blij dat ik niet meer in Mr. ED zat! Vuurwerk hebben we niet gezien, moet er wel geweest zijn, maar dat wordt in de stad niet afgestoken omdat het te druk bevolkt is. Jammer, maar hoe dan ook was het toch een geslaagde jaarwisseling!! Vandaag zijn we dan ook aardig brak. Het waait enorm hard en soms komt er weer een buitje over. Gewoon lekker een dagje limen dus!!

Limen is het woord hier in de Carieb voor nietsdoen, hangen, wat praten, drinken, lachen en drinken. Iets wat wij ook graag doen! ;-)

On a mission…

Donderdag 30 december 2010 @ 23:21

Inmiddels zijn we alweer drie dagen in Barbados. De tijd vliegt! Bridgetown is de hoofdstad van Barbados en een drukke stad met heel, heel veel winkels, bars en restaurants. De mensen hier zijn zo ontzettend vriendelijk, ongelooflijk. Volgens mij schreef ik dat ook over Gambia, maar hier is het echt nog vriendelijker. In de supermarkt stonden we naar een grote ham te kijken, ik vroeg aan een wat oudere man die er eentje meenam of dat het lekker vlees was. Ik kreeg meteen verschillende recepten hoe we die ham het beste konden klaarmaken. Geweldig! De mensen hebben ook smaak, de kleding ziet er verzorgd uit en nagelstudio’s zijn er te over. Zowieso houden ze van mooie dingen, er zijn ook heel veel sieradenwinkels (van heel duur tot leuk betaalbaar), heel veel schoenen- en kledingwinkels. Je kunt hier ook heel veel tax free shoppen, van alles eigenlijk wat toch best wat scheelt. De prijzen komen aardig bij die van Nederland in de buurt, zo dan niet soms ook wat hoger. Zeker in de supermarkt is het goed kijken, 3 euro voor een zak chips en 4 euro voor een paar plakjes ham is wel erg duur. Aan de andere kant kun je hier, overdag, goedkoop locaal eten. Ik zeg echt overdag omdat ze bijvoorbeeld een buffet hebben en als het op is, dan is het op. ’s Avonds zijn het de wat duurdere eetgelegenheden die open zijn. Voor vanavond hebben we bij zo’n buffet van alles meegenomen en gaan dat, gezellig samen met de Vivente, opwarmen en opeten.

We zijn al twee dagen (de Vivente en wij) ‘on a mission’. Gisteren was ons doel, de Coastguard. De Vivente had namelijk nog steeds de brief van het Franse jacht wat de mast was verloren. Het was ons met geen mogelijkheid gelukt iemand te bereiken. Vanuit een locale telefooncel lukte het ook niet om naar Martinique te bellen. Later begrepen we dat het erg complex is en ze het hier ook niet goed weten, het is iets van 2 keer de landscode en nog een aparte code enz enz. Het was een hele tippel naar de Coastguard. Gelukkig belde het ‘VVV’ nog even om te checken of ze daar nog echt wel zaten, want het was zeker drie kwartier lopen. De coastguard nam ons zeer serieus en ondanks dat het Franse jacht had gezegd dat er geen distress (nood) was, dachten zij er toch anders over. Ze zouden contact opnemen met Martinique en zo kijken wat ze gingen doen. We hebben inmiddels al een mailtje van hen gehad met wat meer vragen, dus ze zijn er mee bezig. Gelukkig, je zit er toch wel een beetje mee in je maag.

Vandaag hadden we als missie: ‘tomorrows’ party’. Ik zeg dat bewust omdat er dus in de grootste partyclub hier op het strand een ‘New Years Eve party’ is en die is dus op 1 januari ’s avonds. Er is weinig open morgenavond, dus wilden we vandaag ook zeker gaan stellen of we misschien toch ergens heen konden of we zelf wat moesten gaan organiseren. Judith (Vivente) en ik zijn eerst lekker gaan shoppen om nog de 50% korting van 2010 mee te kunnen pakken. Het leukste gedeelte van de stad is een paar straten achter de hoofdstraat, daar zijn geen toeristen en meer de eigen mensen. Super leuke winkels en de meiden in de shops vinden het geweldig. “Hi love, just try it on!” offe… “Oh dear, that’s a good fit.” Ze kunnen soms ook erg verveeld kijken, maar bedoelen dat niet zo. Maak je een praatje, dan komt er een smile en ook met elkaar lopen ze te geinen en is het een gezellige bende. Judith en ik zijn leuk geslaagd met resp. een jurk en een rok en voor Patrick een mooi overhemd. Ik was ook op zoek naar een thermosfles voor de yoghurt, maar die zijn hier wel zo duur. Nog maar even geen eigengemaakte yoghurt dus.

Missie: party ‘Old Years Party’ is ook geslaagd, want bij een super leuke tent midden in het stadje is er een ‘Ultra Fab Party’ (Ultra Fabulous Party), dus dat komt wel goed.

In het park zijn er heel veel kerstbomen opgetuigd en verlicht, met witte steentjes eronder alsof het sneeuw is. Families komen hier naartoe om foto's te maken bij de bomen.

PS Er is iets mis met onze website, wat komt door een storing bij onze provider. We hopen dat dit snel verholpen is.

Legaal in Barbados

Dinsdag 28 december 2010 @ 00:20

Gisteren na aankomst werden we meteen al uitgenodigd om de Barbados rum te komen proeven bij de Marick, een andere Nederlandse boot die hier ligt. Super gezellig! Al aardig tipsy wat gegeten en toen gewacht op de komst van de Vivente. Met hen gezellig geborreld en het was snel laat!

Het slapen was raar en we waren erg vroeg wakker. Tja, we zijn gewend om 18 dagen lang maar maximaal 3 uurtjes te slapen en dat merk je. 's Ochtends met Patrick en Judith (Vivente) gaan inklaren. Meteen een goede indruk van Bridgetown gekregen, erg leuk! Helaas waren alle winkels dicht, het is een bankholiday. Het inklaren ging erg voorspoedig. Eerst naar de Health officer (linksboven op de foto), toen naar de Customs officer (rechtsboven op de foto) en als laatste de Immigration officer (rechtsonder op de foto). Het was in een hal waar ook de passagiers van de cruiseboten aankomen. Wat een andere wereld! Heel veel tax free winkels, bijzondere mensen en wat een drukte. Dat is wel even wennen na 18 dagen op zee.

Vanmiddag zijn we bij The Boatyard geeindigd. Een super gezellige coole beach bar. Erg luide muziek, je kunt er lekker eten en drinken en van alle strandfaciliteiten gebruikmaken. Echt het Caribische gevoel krijg je hier. Lekker met z'n viertjes aan de Carib, het locale bier gezeten en heerlijk gekletst.

Daarna eindelijk maar eens het azurblauwe water ingedoken! Geweldig! Totaal niet koud en zó helder.

Inmiddels zitten we weer in The Boatyard (natuurlijk ;-)) en we wachten op de komst van Jack (Tin Hau), die kan nu elk moment aankomen en dan zijn we weer compleet.

We made it!!!

Zondag 26 december 2010 @ 22:13

Toen Barbados in zicht kwam werden we verwelkomd door dolfijnen, geweldig!! Het is een vrij vlak eiland waardoor we het eiland pas laat zagen. Maar na een nacht en dag van heerlijk zeilen, met gigantische snelheden (rond de 6,5 - 7 knopen), lieten we om 16.00 uur locale tijd het anker vallen in Carlisle Bay bij Bridgetown in Barbados.
We hebben het gedaan! We zijn de Atlantische Oceaan overgestoken en zijn in de Carieb! Wat een raar gevoel. Aan de ene kant voelt het helemaal niet als ver weg, omdat we het gewoon zelf gezeild hebben, maar als je kijkt naar het tijdsverschil met jullie (het is hier 5 uur vroeger) dan realiseer je je ineens dat het inderdaad toch wel ver weg is.
De baai is heel vriendelijk, met vele zeilboten vanuit allerlei landen. Het strand is schitterend en je kunt zien dat het hier toch wel erg toeristisch is. Er liggen twee mega cruiseboten (o.a. de Queen Elisabeth) in de haven en twee mega zeiljachten, met 5 masten. Helaas regent het nu, maar dat hoort er hier ook bij. Het is hartstikke groen namelijk.
Het voelt wel raar, we zijn niet moe, de oversteek is super gegaan. Na dagen van rust en een soort van eenzaamheid met z'n tweeen, wordt je hier meteen weer in het leven gegooid. Ik ga nu een pilsje openmaken. De champagne laten we nog even dicht tot de Vivente (vanavond) en Jack (wrs morgenavond) hier zijn.
Dusse... warme groetjes vanaf de La Luna in de Carieb!