| Home |

Wisselvallig

Zondag 04 mei 2014 @ 05:36

De 'Labour day' potluck BBQ was weer een groot succes. In Finland wordt Labour Day blijkbaar goed gevierd met vaste rituelen. De twee Finse boten hadden dit vastgehouden en dus hadden we een voorgerecht met worst en aardappelsalade en een snaps. Het eten verder was ook weer overheerlijk en het is een leuke groep mensen, dus aan gezelligheid ontbrak het niet.
Verder zijn het relaxte dagen, we lopen af en toe wat op het eiland, al ben ik dat nu beu. De muggen zijn hier vreselijk en ik ben inmiddels een 'levend krentenbrood' met al die rode bultjes op mijn lijf. Vandaag dus maar gaan snorkelen. Helemaal naar de andere kant van de lagoon. Daar komt 'vers' water het rif over en dat was te zien, wat een prachtige plekken! Enorme tafelkoralen. Heel veel vis en die zijn allemaal ontzettend nieuwsgierig. We konden de tonijnen bijna zo pakken! Ook nog een schildpad en een klein haaitje gezien. Een geslaagde stek!
Gisteren hadden van Rob (Inish) lekker een stuk tonijn gekregen, dus het was weer smullen. Verder gebeurt er hier weinig. Het weer is nog steeds erg wisselvallig, van een stralend blauwe lucht kan het zomaar ineens gieten van de regen. Inmiddels houden we de gribfiles weer goed in de gaten, misschien dat er over een paar dagen weer een weather window is. Maar tot die tijd, nog steeds de groetjes uit een inmiddels nat en grijs paradijs!

Iets meer tijd

Woensdag 30 april 2014 @ 13:45

Elke dag checken we de gribfiles, altijd goed om een trend te gaan zien. En dan ineens lijkt daar het perfecte 'weather-window', overmorgen al! Tijd om te gaan dus! Wow, dat is ineens. Een dagje rommelen en we hebben alles weer klaar om te gaan. Meer dan 1.000 mijl naar Rodriguez of Mauritius. We zijn hier net twee weken. We willen eigenlijk nog niet weg. Maar ja, als het weer er goed en dus rustig uit ziet, willen we dit window ook niet voorbij laten gaan.
's Ochtends varen we de boten langs, "vanavond een borrel op de kant? Wij gaan morgen weg." Tuurlijk, iedereen is in voor een borrel. "Welk excuus je daar dan ook voor gebruikt", grapt Anthony (Divanty). 's Middag halen we nog een gripfile binnen. Ik ben nog wat dingen zeevast aan het zetten en hoor Etienne z'n "Ooh". Iets te hoopvol zeg ik "gaan we morgen niet weg?" We bekijken de gribfiles, die zien er anders uit dan gisteren. De bijna geen wind in het begin is veranderd naar wind, de rustige wind vanaf halverwege is veranderd naar 20 knopen en meer. Gatver, dat willen we niet! De windhoek is door de 90 graden, dus je gaat de wind versnellen, vaart hem verder naar voren en hij wordt (nog) meer. En vaak als de gribfiles over deze windhoeveelheden praten, is het positiever dan in werkelijkheid.
Wat te doen? We kijken en kijken. We lezen de Jimmy Cornell nog een keer en de Indian Ocean Cruising Guide. Ons gevoel zegt, "nog even wachten". Dat zeggen ook de boeken, juni. Nou is juni laat, maar eind april misschien dus juist vroeg. Het zag er zo mooi uit! We zijn er nu ook (technisch) klaar voor. Maar we willen geen vette wind als het niet hoeft. Nemen we de gok te gaan? Oh nemen we de gok te wachten?
We hebben de laatste gok genomen en 'ons afscheid' was een goed excuus, voor een heel gezellige borrel op de kant gisterenavond. We liggen dus nog steeds achter onze mooring bij Ile Baddum in Chagos. De wind hier van gisteren en vandaag, was perfect om te gaan. De buien die vandaag en gisteren overkwamen, och, dat overleef je ook wel. Het is dus nog even wachten en we hebben nog iets meer tijd hier om te genieten van het paradijsje. Geen probleem en niet erg. Morgen vieren we 'De dag van de Arbeid', heel gepast, met een potluck BBQ! ;-)

Zeeen van tijd

Maandag 28 april 2014 @ 11:25

Na een drukke dag gisteren, kruip ik, na een totaal anders dan geplande ochtend, weer eens achter de laptop voor een berichtje. Ik lees mijn laatste bericht terug en verbaas me dat ik daar al over de dolfijnen had geschreven, o ja, dat was zwemmen met ze. De dagen vliegen voorbij en we doen veel op een dag, maar ook weer lekker weinig, het is dus weer even goed terugdenken wat er allemaal gebeurd is de afgelopen dagen.
Het is namelijk een paar dagen wat minder weer geweest. Een dag sloeg echt alles en het regende dat het goot. We hadden het grote zeil weer over de boot waar we ook water mee opvingen, maar 's nachts ging het al zo waaien, dat we dat in de pikkedonker onder de donkere bewolkte lucht, dus geen ster te zien, maar vast zijn gaan opruimen. Nou ja, opruimen, eraf halen en dan in de kuip 'frotten'. De dag erna is er veel regen gevallen, het was ook echt een dag om binnen te blijven en gelukkig door de regen was het niet heel erg heet. Ik had een heel dik en erg compleet kookboek van Sue (Infini) geleend, dus ik had lekker wat te lezen. We hebben ook verschillende afleveringen van een tv-serie gekeken, zo'n luie NL'se-herfst-weekend-dag.
De dag erna was het iets beter weer en Rob (Inish) en Etienne gingen vissen. Highlight van de vistrip waren de dolfijnen!! Buiten het atoll kwamen ze naar de dinghy toe en sprongen voor en naast de boot. Geweldig!! Toen ze terugkwamen zijn Etienne en ik nog even gegaan en het was geweldig! De dolfijnen vinden het ook prachtig, ze zwemmen naar de dinghy toe en springen meters omhoog om naast de boot te landen, waardoor je zeiknat wordt. Volgens mij hebben ze daar de grootste lol om! Het was geweldig en weer een super belevenis.
We zijn ook nog een keer op zoek gegaan naar grote coconut-crabs. Degene die we bij het huis zien, zijn aardige maatjes, maar ze kunnen heel groot worden en kilo's in gewicht. Samen met Infini zijn we de 'kokosnoten-jungle' ingedoken. We hebben schitterende bomen, holen en mos gezien, maar geen mega grote crabs, helaas. Wel zwermen met muggen, dus na even zijn we weggevlucht en het water maar ingegaan.
Gisteren hadden we weer een BBQ. De groep was dit keer super groot, 10 boten, 22 man! De twee Finse boten die bij Takamaka (ander eiland in dit atoll) voor anker lagen, waren ook gekomen. Het was weer reuze gezellig!! En het eten!! We grappen elke keer dat dit plekje een heel goed restaurant is, met super lekker eten en overheerlijke desserts! En dat is het elke keer ook weer. We hebben weer veel gelachen, gezongen zelfs en erg leuke gesprekken gevoerd. Na afloop nog een afzakkertje bij Toby en July (Sunflower), samen met Divanty, Imagine en Gaia. Een heel geslaagd dagje weer!!
En vandaag, vandaag wilde ik meteen vanochtend achter de computer kruipen. Maar Infini ging weg, helaas, dus even gedag gaan zeggen. Het brood was vanochtend beschimmeld, dus een nieuwe bakken en Gaia kwam even op de koffie. Ze brachten nog wat info over Madagascar, recepten en poeder ter vervanging van eieren, want die zijn allemaal rot. Dus tja, toen was de ochtend al ruimschoots voorbij. Lunchen, brood was inmiddels gerezen en kon de oven in, alles afwassen en dan zit ik nu, eindelijk, rustig achter de laptop. Grappig hoe snel de tijd gaat, zeker als je dacht dat we hier zeeen van tijd zouden hebben. Maar nee, we hebben al veel zeeen gezien, blauw, grijs, met vis en koraal, maar helaas nog niet met tijd…..

Dolfijnzwemmen, lekkere toetjes en nog even blijven

Woensdag 23 april 2014 @ 12:16

Het is een grote lagoon hier, omringt met rif. Bij hoog water komt het rif boven water, maar bij laag water komt het water erover heen. En zo ook de vissen natuurlijk en eergisteren ook een hele grote groep dolfijnen! Ze zwommen op hun gemak tussen de boten door en toen ze achter La Luna waren, dicht bij het ondiepe stuk, zijn we erheen gesjeesd en het water ingesprongen. Zo gaaf!!!! We zwommen midden tussen ze! Ik dook onder water en toen kwamen ze heel voorzichtig nog dichterbij kijken, maar toen ik naar boven moest om lucht te happen, verloren ze hun interesse en zwommen verder. Het was geweldig! Je hoorde heel duidelijk communiceren en toen Etienne met de dinghy hard kwam aanvaren hoorde je het geluid versnellen en wat lager worden. Ze vonden het ook geweldig om met de dinghy te spelen, ze sprongen ervoor en ernaast. Geweldig!! We hebben wat afgezwommen zo samen met hen, maar helaas is onze conditie minder goed. ;-)
Verder zijn het lekkere rustige dagen. Etienne heeft Imagine geholpen de iridium-data aan de praat te krijgen, we hebben alle bommies snorkelend verkend en het langste strand (Ile Anglaise) afgestruind. Daar zagen we een enorme reefshark!! Gelukkig zaten we toen al in de dinghy. Verder hebben we een sundowner bij 'onze' hangplek gedaan samen met Infini, broodje gebakken, wat gelezen, geschreven, boot schoongemaakt en gisteren hadden we weer een BBQ.
Eergisteren was er nog een Franse catamaran gekomen, dus de groep was nog groter. Toby had drie vissen gevangen en eentje heerlijk gemarineerd in de curry. De BBQ was weer onwijs gezellig en onwijs lekker! We hadden nu zelfs appeltaart als dessert met chocolade cake! Goddelijk lekker!! Ik ben dus weer wat receptjes rijker. Daarna nog even een rum-coke bij Toby en July (Sunflower) en het was weer een hele geslaagde dag.
Vandaag eerst koffie gedronken bij Inish, samen met Infini. Verder wat gezwommen, Etienne de boot schoongemaakt en ik ga vanavond proberen goulash te maken, dus was ik vanmiddag al wat aan het keutelen. Straks weer een sundowner op de beach en dan is de 23e april ook weer bijna voorbij.
De dagen vliegen hier en het is hier rustig en relaxt. We vermaken ons reuze en zijn hier bijna alweer twee weken. Het rare is, dat gevoel hebben we niet, het lijkt aan de ene kant langer en aan de andere kant veel korter. We moeten ook langzaam eens gaan bedenken of we nog naar de ankerplek aan andere kant van de lagoon willen en of we ook nog Perros Banhos aan willen doen. Even buiten beschouwing gelaten als het weer gaat veranderen en we enigszins moeten verkassen. Maar eigenlijk liggen we wel lekker hier, het is gezellig en we hebben weinig zin om onze mooring los te gaan laten. Dus stellen we het nog even uit….we zien wel.