| Home |

Weer een paar eilanden verder

Donderdag 16 april 2015 @ 16:06

Tjeetje, de tijd vliegt als je bezig bent! In Martinique hebben we nog meer gekocht, oa nieuwe Comfort Seats! Ik had twee prachtige oranje gekregen bij mijn afscheid en deze hebben het zeer goed uitgehouden; elke dag op gezeten en het enige wat versleten is, is het binnenwerk! Voor degenen die ze niet kennen, ze hebben een inwendig frame, waardoor je ze nergens tegenaan hoeven te staan, ideaal voor op een boot. Ze hadden nog maar 1 oranje en een aqua, dus we hebben nu ieder een eigen kleur. ;-)

Toen we even aan een mooring wilde gaan om de ankerketting te verwisselen, kreeg ik de schrik van mijn leven! De afstandbediening van de ankerlier ontplofte letterlijk in mijn hand. Ik heb een uur lang een piep in mijn oor gehad! Gelukkig hadden ze in een van de watersportzaken een afstandbediening hangen, maar dat deze lang niet zo waterdicht is als de originele, kwamen we achter na een heftig tochtje naar Dominica. Balen, dat was een DSD dus! Een Duur-Shit-Ding.

Verder hebben we ook gezellig koffie gedronken met Blue Heeler en ‘gehappy-houred’ natuurlijk. De supermarkten vallen tegen. Er is wel van alles, maar de speciale dingen voor mij (glutenvrij enzo) zijn er niet echt. We zijn denk ik goed verwend met Zuid-Afrika en Azie ofzo. De groenten en fruit waren ook niet echt geweldig… tegenvallertje dus.

Zaterdag zijn we ankerop gegaan en even om de hoek bij St. Anne gaan liggen. Zondag verder ‘omhoog’ naar Anse Mitan. Daar een heerlijk ijsje gegeten en de volgende dag meteen verder naar Dominica. Er was bij Martinique bijna geen wind, maar eenmaal tussen de eilanden waaide het zeker 25 knopen. En toen we bij de hoek van Dominica waren, was het helemaal feest, de valwinden kwamen over en weer tot wel meer dan 35 knopen. Gatver!! Niet echt een relaxt zeildagje dus.

We dropten het anker weer bij Roseau en Etienne ging meteen de gasflessen wegbrengen. Die kunnen hier namelijk (bij het benzinestation) goed gevuld worden. Het was grappig, want veel was nog hetzelfde. Vandaag zijn we met Wayne en Ally door Roseau gewandeld, het grote cruiseschip bewonderd, de vele mensen bestudeerd, locaal geluncht en de winkels bekeken. Er is niet veel veranderd in die 4 jaar, alleen zag het fruit en de groenten er nu super uit en de supermarkt is geüpgrade, ik heb nu namelijk geen kakkerlak gezien. ;-) Aan het einde van de dag konden we onze gasfles ophalen en hebben we nog wat gezwommen. Het is weer goed warm hier, afgewisseld met een regenbuitje.

Gisteren zouden we een klein stukje verder naar het noorden van Dominica gaan, maar het ging eigenlijk zo lekker met zeilen en de wind viel reuze mee, dat we meteen maar zijn doorgegaan naar Guadeloupe. Onderweg werden we nog aangeroepen door Ti Sento, andere NL’se vertrekkers, waar we even een gezellig babbeltje mee maakten.

Het viel de hele tocht reuze mee met de wind en de golven, ook tussen de eilanden. Gelukkig dus! Alleen op de genua zeilden we heerlijk relaxt met 5 knopen naar de overkant! Helaas waren al de mooring bij Ilet de Cabrit bezet, dus zijn we aan de overkant geankerd. Meteen de dinghy weer in het water en naar de overkant gezoefd om Gromit te bezoeken. Een Canadese familie die we al een half jaar hier en daar zien. Heel gezellig bijgekletst en meteen afspraken voor vandaag gemaakt, als ook Blue Heeler hier is. Allemaal leuk dus weer! En nu zijn we in het plaatsje, lekker wat winkeltjes kijken, lekker koffiedrinken en weer internet…

Waar zouden we zijn zonder de trein?

Maandag 30 mei 2011 @ 22:16

Een slogan van de NS van tig jaar geleden. Ik zou hem nu om willen bouwen tot ‘Waar zouden we zijn zonder internet?’ Alleen rijmt dat niet. Ik heb ook even geen inspiratie om het rijmend te maken. Maar de boodschap is vast en zeker duidelijk...wij zijn blij met internet. Als we geen internet hadden, zouden wij nog wel gewoon hier zijn, maar jullie zouden dat niet weten. En dat zou toch jammer zijn. Had ik naar iedereen apart een handgeschreven brief moeten sturen. Die dan weken later pas aan kwam. Daarin zou dan staan “Wij zijn in Dominica.” Maar daar waren we dan al niet meer. Al lang niet meer. En jullie zouden (hopelijk) een handgeschreven brief terugsturen. Poste restante naar de haven in Martinique. Omdat in mijn brief ook stond dat we daar morgen naar toe zouden gaan. Maar eer dat die brief in Martinique zou zijn... Stel dat jullie meteen zouden antwoorden op mijn mooie handgeschreven brief, die al twee weken later bij jullie was. Dan zou jullie handgeschreven brief er weer twee weken over doen. Kwam die brief dus 3 weken te laat op Martinique aan. Er vanuit gaande dat de brieven er inderdaad maar 2 weken over doen. Dan lag die brief daar. “Poste restante: La Luna, Capitainerie Le Marin, Martinique.” Die brief zou daar dan maanden blijven liggen. Maar niemand die hem afhaalde. Totdat iemand het vergeelde documentje uit het postvakje L zou halen en hem zou weggooien. Er was al die maanden niemand om hem geweest. En wij...wij zouden vanaf Grenada weer een brief sturen. Maar niet meer zo uitbundig en niet meer zo passievol. Want ja, wij horen maar niets meer terug uit NL. Totdat we na een tijdje ook maar niets meer schreven. Misschien nog een snel kaartje aan de ouders. Denkend dat niemand meer geïnteresseerd is in ons. Terwijl er op allerlei plekjes in de Carieb, handgeschreven brieven zouden liggen te wachten. Om afgehaald te worden door La Luna. Ben ik even blij dat er internet is. Het is dan wel niet handgeschreven, maar de reacties komen sneller. En zo weet ik dat het jullie daar in NL nog wel interesseert wat wij hier doen...

Jungle Book

Vrijdag 04 maart 2011 @ 03:18

Al een paar dagen zijn wij erg solidair met Nederland, het is hier 's nachts en 's ochtends grauw, grijs en nat. Erg nat! De regen stort naar beneden. Het is een beetje hetzelfde als in St. Vincent, de vegetatie op het eiland is daar ook tropisch net als hier en ja, daar horen ook regenbuien bij. Alhoewel Morty, onze gids vanochtend, vertelde dat het nu toch wel heel erg veel regent en dat dat niet echt normaal is hier.
We gingen vanochtend dan ook in onze zeiljas op weg naar de rivier in het dorp Portsmouth. We zijn inmiddels verkast van Roseau naar Portsmouth. Met Morty als gids, zijn we vanochtend de Indian River opgevaren. Werkelijk waar, schitterend! Je vaart zo de jungle in. Helaas heb ik Mowgli en Balou niet gezien, maar wel het woongebied van kabouters en ander klein gespuis. Ze hebben hier bomen, waarvan hun wortels boven de grond als soort schuttingen uitgolven. Voor ons te laag als schutting, maar voor kabouters werkt dat goed. Deze bomen stonden aan de oever van de rivier en dan waaieren de wortels het water in, het was een beeld wat echt tot je verbeelding spreekt en menig sprookje kwam weer naar boven.
Op de bomen en tussen de bladeren schieten de leguanen weg, hele kleine, maar ook een paar grote. Veel landkrabben gezien, reigers en de hummingbird (familie van de kolibrie). Het was gewoon schitterend, met de bloemen en alle kleuren groen. De gids van een andere boot maakte voor zijn gasten een werkje van bladen met een mooie bloem. Deze gids kreeg van 'onze' Morty toch op z'n donder eenmaal weer aan de kant! Morty vond, samen met een aantal andere gidsen, dat je bloemen aan de bomen moet laten. Het werd een schreeuwende discussie, waarbij Morty bijna vergat zijn geld bij ons te halen. Wel goed dat ze zo op elkaar 'letten'. Het is ook zonde, de bloemen zijn schitterend, aan de boom en niet in je haar.
-----
At 3-3-2011 20:45 (utc) our position was 15°34.80'N 061°27.67'W

Happy tax

Dinsdag 01 maart 2011 @ 23:45

“Sweetie, It’s five minutes for Happy Hour”, fluisterde de barkeepster Etienne in z’n oor. Zij herkende hem meteen toen wij vanavond met de Wizard, Moonrise en Vivente de Garage binnenkwamen. Etienne had gisteren nog een Happy Hour (3 bier voor 10 EC = nog geen 3 euro) erbij gekletst toen het al na zevenen was en met haar een discussie gevoerd over de tax (belasting) die wij ook nog moesten betalen over al dat bier. (5 Happy Hours = 50 EC + 1 biertje van 6 EC, dan betaal je 64 EC = 8 EC belasting?!) Dus wat nu precies de reden was waarom ze hem herkende?

Het was super gezellig en weer even heerlijk met iedereen bijgekletst. In hoeverre dat ging terwijl de locale beats weer uit de speakers dreunde. Tijdens het eten wist de 12 koppige Nederlandse groep, de serveerster helemaal dol te maken, met die zonder salade en die weer wel met salade en alles door elkaar te roepen. En toen het bier op was, waren de poppen helemaal aan het dansen. Maar of het nu echt aan ons lag of aan haar begrip, dat laten we maar even in het midden. Wij hebben in ieder geval gelachen!

Over tax en belasting gesproken. Vandaag hebben we, heel plichtsgetrouw, het belastingformulier ingevuld. Jawel! Een ode aan de moderne tijd, dit gaat gewoon net alsof je thuis zit, maar nee, je zit nu, in je korte broek achter je pc’tje op Dominica de verschillende bedragen bij de verschillende boxen te zetten. Alhoewel dat ook weer heel simpel is, want de belastingdienst vult tegenwoordig al een hoop voor je in. Buiten dat het moeilijk te zeggen welk formulier wij nu daadwerkelijk in moeten vullen (als woonachtig in het buitenland zonder adres en geld in NL hebbend), geldt toch echt wel de kreet: “leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.” Ook niet helemaal waar trouwens. Want als onze berekening klopt, dan vind ik de belastingdienst nog ontzettend leuk ook!