| Home |

Weer een paar eilanden verder

Donderdag 16 april 2015 @ 16:06

Tjeetje, de tijd vliegt als je bezig bent! In Martinique hebben we nog meer gekocht, oa nieuwe Comfort Seats! Ik had twee prachtige oranje gekregen bij mijn afscheid en deze hebben het zeer goed uitgehouden; elke dag op gezeten en het enige wat versleten is, is het binnenwerk! Voor degenen die ze niet kennen, ze hebben een inwendig frame, waardoor je ze nergens tegenaan hoeven te staan, ideaal voor op een boot. Ze hadden nog maar 1 oranje en een aqua, dus we hebben nu ieder een eigen kleur. ;-)

Toen we even aan een mooring wilde gaan om de ankerketting te verwisselen, kreeg ik de schrik van mijn leven! De afstandbediening van de ankerlier ontplofte letterlijk in mijn hand. Ik heb een uur lang een piep in mijn oor gehad! Gelukkig hadden ze in een van de watersportzaken een afstandbediening hangen, maar dat deze lang niet zo waterdicht is als de originele, kwamen we achter na een heftig tochtje naar Dominica. Balen, dat was een DSD dus! Een Duur-Shit-Ding.

Verder hebben we ook gezellig koffie gedronken met Blue Heeler en ‘gehappy-houred’ natuurlijk. De supermarkten vallen tegen. Er is wel van alles, maar de speciale dingen voor mij (glutenvrij enzo) zijn er niet echt. We zijn denk ik goed verwend met Zuid-Afrika en Azie ofzo. De groenten en fruit waren ook niet echt geweldig… tegenvallertje dus.

Zaterdag zijn we ankerop gegaan en even om de hoek bij St. Anne gaan liggen. Zondag verder ‘omhoog’ naar Anse Mitan. Daar een heerlijk ijsje gegeten en de volgende dag meteen verder naar Dominica. Er was bij Martinique bijna geen wind, maar eenmaal tussen de eilanden waaide het zeker 25 knopen. En toen we bij de hoek van Dominica waren, was het helemaal feest, de valwinden kwamen over en weer tot wel meer dan 35 knopen. Gatver!! Niet echt een relaxt zeildagje dus.

We dropten het anker weer bij Roseau en Etienne ging meteen de gasflessen wegbrengen. Die kunnen hier namelijk (bij het benzinestation) goed gevuld worden. Het was grappig, want veel was nog hetzelfde. Vandaag zijn we met Wayne en Ally door Roseau gewandeld, het grote cruiseschip bewonderd, de vele mensen bestudeerd, locaal geluncht en de winkels bekeken. Er is niet veel veranderd in die 4 jaar, alleen zag het fruit en de groenten er nu super uit en de supermarkt is geüpgrade, ik heb nu namelijk geen kakkerlak gezien. ;-) Aan het einde van de dag konden we onze gasfles ophalen en hebben we nog wat gezwommen. Het is weer goed warm hier, afgewisseld met een regenbuitje.

Gisteren zouden we een klein stukje verder naar het noorden van Dominica gaan, maar het ging eigenlijk zo lekker met zeilen en de wind viel reuze mee, dat we meteen maar zijn doorgegaan naar Guadeloupe. Onderweg werden we nog aangeroepen door Ti Sento, andere NL’se vertrekkers, waar we even een gezellig babbeltje mee maakten.

Het viel de hele tocht reuze mee met de wind en de golven, ook tussen de eilanden. Gelukkig dus! Alleen op de genua zeilden we heerlijk relaxt met 5 knopen naar de overkant! Helaas waren al de mooring bij Ilet de Cabrit bezet, dus zijn we aan de overkant geankerd. Meteen de dinghy weer in het water en naar de overkant gezoefd om Gromit te bezoeken. Een Canadese familie die we al een half jaar hier en daar zien. Heel gezellig bijgekletst en meteen afspraken voor vandaag gemaakt, als ook Blue Heeler hier is. Allemaal leuk dus weer! En nu zijn we in het plaatsje, lekker wat winkeltjes kijken, lekker koffiedrinken en weer internet…

‘Wie tegen de wind spuwt, krijgt een vuile baard’

Zondag 29 mei 2011 @ 23:40

Dat de wind snel weg kan zijn, wisten we al, maar zó snel! Binnen een seconde, weg wind! We vertrokken vroeg uit Guadeloupe voor weer eens echte zeildag, 20 knopen scherp aan de wind. We gingen als een speer naar Dominica. Totdat we net achter het eiland kwamen…pats, ineens de wind weg. Nog maar 2,5 knoop wind. Gewoon ineens niets meer! Heel bijzonder, vaak krult de wind mee het eiland om. Nee, nu niet hoor. Dus de laatste mijlen de motor maar weer aan. Weer goed voor de stroomvoorraad.

Het was trouwens wel een schitterend tochtje, lekker kunnen zeilen en toen we bij het eiland waren een walvis!! We zagen hem al even spuiten en voor de film krulde hij mooi het water uit. Schitterend!!

Hier bij Roseau, hoofdstad van Dominica, is het rustig. Erg rustig. Wij liggen hier samen met een Fransman en weer geen cruiseschepen. Morgen kunnen we onze gasflessen weer oppikken, zitten ze weer vol. Ook even tanken en wat boodschapjes. Dan weer verder naar Martinique.

Ik zocht een gezegde over ‘de wind’ om te gebruiken in mijn tekst. Zoals jullie lezen is dat niet gelukt. Maar goh, nooit geweten dat er zoveel gezegden over ‘wind’ zijn! Heel veel bekende, maar ook een paar minder bekende. De leukste was toch wel degene in mijn kop….’Wie tegen de wind spuwt, krijgt een vuile baard’. Betekent: ‘wie actie onderneemt, kan een reactie terug verwachten’.

Hoogste golf

Zaterdag 28 mei 2011 @ 04:01

Nooit gedacht dat wij nog eens de hoogste golf op de oceaan zouden maken. Nou, gisteren deden we dat toch echt! Blijkbaar kon de zee nog vlakker zijn, dan de vorige keer. Het schoonmaken van het onderwaterschip wierp zijn vruchten ook af, we gingen 1,5 knoop harder dan normaal. Hierdoor kwamen we vannacht al aan op Guadeloupe, Deshaies.
Vandaag ingeklaard en rustig aan gedaan. Duikfles gevuld en bij geslapen. Aan het eind nog wat bij Hemingway gedronken, een super mooie tent met uitkijk op de baai. De baai, die tot onze verbazing vol bleef stromen! Ik schat dat er hier nu wel meer dan 50 boten liggen! En dat terwijl bijna alle tentjes op de kant dicht zijn, heel raar!
Net even het grotere zusje van onze La Luna bezocht. Hele vriendelijke Amerikanen uit Maine. Hieronder een foto van de grootste La Luna uit de familie, gezien in Antigua. Zijn dinghy was bijna net zo groot als onze La Luna.........
-----
At 27-5-2011 4:15 (utc) our position was 16°18.47'N 061°47.88'W

Dag met uitersten

Donderdag 10 maart 2011 @ 05:40

Rood, groen, groen, rood, wit, groen, groen. Lichtjes in de mast, lichtjes als navigatielichten en een paar boeien. Om 4.10 uur ging de wekker. Guadeloupe heeft de vorm van een vlinder. Wij lagen, bij Pointe-a-Pitre, al bij het lijfje onderaan, vandaag zijn we via Riviere Salee, het lijfje doorgevaren. Een riviertje wat de twee vleugels van Guadeloupe scheidt. Het is een riviertje door de mangrove, het leek dus heel erg op Gambia, zeker met alle kleine steek muggetjes. Het was alleen wel heel vroeg omdat we twee bruggen moesten hebben en die draaien voor de spits, om 5 uur en om 5.30 uur. Na de tweede brug zijn we met z'n allen (Wizard, Moonrise, Vivente en wij), heel netjes op een rijtje ;-), voor anker gegaan, wachten totdat het helemaal licht zou zijn, want om half vijf in het donker zag je kant nog wal! Het was wel weer heel apart om zo het riviertje door te varen. Het was ook zeker net Gambia (Oyster Creek), omdat wij bij de laatste tonnen hoopten dat het inderdaad erg zachte blubber was waar we doorheen gingen. En dat was het gelukkig ook, nog zachter dan in Gambia, want we zagen 1,5 meter onder het vlak (terwijl we 2 meter steken) en we konden gewoon doorvaren. Een super belevenis weer en geweldig om dit zo met z'n viertjes te doen.
Eenmaal het riviertje door, zette de Moonrise koers naar Antigua. Ik ben erg benieuwd of we elkaar nog weer gaan zien, maar vrees het ergste. Dat wordt misschien pas over een paar jaar in NL helaas...maar soms weet je het nooit helemaal zeker.
Met de Wizard en de Vivente zijn we een leuk ankerplekje gaan zoeken. Ilet d'Caret leek wel wat op de kaart, nou, in het echt overtrof het alle verwachtingen! Het was, zoals Annelies (Wizard) het noemde, het eilandje van de windowsscreensaver! Zo'n tien palmbomen, wit strand en super super blauw en helder water. Helaas was het overdag wel erg druk met 'dagjesmensen', maar dat mocht de pret niet drukken. Wat een dag van uitersten. Eerst de mangrove op een erg smal riviertje en nu in het hel blauwe water bij een wit strandje! Heerlijk gesnorkeld, helaas weinig kleur, maar veel veel vis (3 sepia's weer gezien, zeewolf enz enz) en veel verschillend koraal. Zelfs echt een mega groot tafelkoraal gezien, echt wel een paar meter doorsnede en meerdere 'tafels' boven elkaar!
Het plan was dan ook al snel geboren om te gaan bbq'en op het strand. Omdat er zoveel dagjesmensen komen staan er picknicktafels en 'braai's' (bbq's op z'n Zuid- Afrikaans). We hebben van alles bij elkaar gezocht en Annelies had lekkere sate gemaakt. Het was weer een super afsluiting van een wel heel bijzondere dag. Het bleef vroeg vandaag omdat we natuurlijk om 4 uur al ons bed uit waren. Verder lagen we gisterenavond nog in bed na te stuiteren op de klanken van carnaval (later meer over de optocht met flimpjes en foto's. Optocht in NL vind ik wel leuker...;-). Ik zal dus zo heerlijk slapen denk ik. En morgen? Morgen gaan we naar Montserrat. Een eiland waarvan de helft is afgesloten (incl. een vaar-area eromheen) ivm een redelijk wakkere vulkaan. Hoezo uitersten?