| Home |

Veel Kaap Verdische gezelligheid

Woensdag 08 december 2010 @ 18:25

Mijn verjaardagsborrel was echt onwijs gezellig! Uiteindelijk stonden we in de Clube Nautico met heel veel boten, de groep werd steeds groter, zeker 25 man: Tin Hau, AbelT, Ech'O, Moonrise, Tarpan, Vivente en nog een Duitse en een Zwitserse boot. Ik ben ook erg verwend met heel veel boeken, hele vrolijke kerstversiering, een massageroller, een cd met hippe muziek van de meiden en een hele mooie grote tekening van onze boot van de jongens.
Eigenlijk is het hier wel alle dagen erg gezellig! Deze gezelligheid staat in schril contrast met dat we straks zo'n 20 dagen op zee zitten. De boten waaieren ook uit en dat is weer best jammer. Maar wie weet wie je waar weer ziet. Dat is eigenlijk ook zo leuk! Hier in de haven liggen heel veel verschillende nationaliteiten, wat de haven ook een heel gezellig sfeertje geeft. Iedereen klets met iedereen en ik heb mijn Frans (met verschillende Franse buren) weer goed kunnen ophalen. Ook zijn er veel Duitsers, een paar Zwitsers, paar Engelse, een boot van de Marschall-eilanden en verder heel veel Nederlandse boten, waaronder een paar dagen geleden de klipper de Oosterschelde en gisteren lag hier de Eendracht.
Eergisterenavond hadden we, met alle NL'se boten hier in Mindelo en de Ech'O, een steiger borrel. Het was echt super gezellig! Iedereen had wat meegenomen waardoor je lekker van anderen van alles kunt proeven. Ook is het super leuk weer andere NL te ontmoeten en te spreken. We waren uiteindelijk met zo'n 10 boten. Gisteren zijn er ook weer twee boten in de haven gearriveerd, waaronder de Seamotions. Wij hebben dus onze waterpomp, popnagels én popnageltang. Echt zo geweldig!! Inmiddels hebben we het geluid van de motor ook al gehoord, heerlijk. Haha!
Vandaag hebben we het lummelbeslag op de mast opnieuw vastgezete en dan hebben we de belangrijkste klusjes weer gehad. De watermaker doet het ook al, dus dat is echt geweldig! (Met de watermaker maken we van zoutwater, zoet, drinkwater.) De meeste boodschappen zijn ook al aan boord, vandaag de verse dingen weer gehaald. Dus we zijn klaar voor de grote sprong. Het is alleen erg jammer dat internet hier heel slecht is en ook de SSB-verbinding. Berichten plaatsen gaat dus al moeizaam, laat staan dat ik even foto's van Gambia ofzo kan laden, of skypen...
Ik ben benieuwd naar de grote oversteek. Het weer wordt dagelijks gecheckt en de een probeert de ander nog over te halen om naar dezelfde bestemming te gaan. Wij vertrekken morgen naar Barbados. Jack (Tin Hau) en de Vivente gaan ook naar Barbados. We zullen Kerst op de oceaan vieren, maar zijn (hopelijk) voor oud&nieuw wel aan de overkant. Zo zenuwachtig ik was voor de oversteek van de Canaries naar Gambia, eigenlijk ben ik nu best rustig. Zou het dan toch nog een keer gaan wennen?
PS Ivm de vele spam hebben we de beveiliging, bij het plaatsen van reacties, wat aangepast waardoor je na een dag al onze bootnaam bij het plaatsen van de reactie moet ingeven.
At 8-12-2010 00:42 (utc) our position was 16°53.21'N 024°59.48'W

Jarig in bikini

Zaterdag 04 december 2010 @ 20:10

De steelband speelt ‘Happy Birthday’, de locals schuren en schudden op de dansvloer, met het mini flesje Super Bock bier in mijn hand sta ik te stralen: ik ben jarig! Wat bijzonder om dat in dit heerlijke relaxte land te zijn. Heel de dag door hoor je wel ergens heerlijke swingende muziek vandaan komen, muziek waar ik echt vrolijk van wordt.

Na een heerlijke tonijn sushi (ik heb echt even aan jullie gedacht hoor meiden!) en onwijs gezellige borrel bij de AbelT zijn wij (Jack (Tin Hau), Marius (AbelT), Erwin (Ech’O) en wij dus) nog even naar de live muziek gaan luisteren in Clube Nautico. Onwijs leuk en daarom ook de locatie van mijn borrel vanavond. Vanochtend kwamen Bram en Anja (Tarpan) gezellig aan en we hebben vanmiddag met de Vivente kennis gemaakt. De groep is inmiddels dan ook iets te groot om een borrel in onze kuip te houden. ;-) Dusse… mocht je in de buurt zijn, vanavond om 20.00 uur Borrel bij Clubo Nautico, Mindelo, Cape Verde.

Wat hartverwarmend om zoveel lieve berichtjes en wensen te krijgen vandaag! Geweldig! Dat maakt aan de ene kant dat ik jullie erg mis vandaag en aan de andere kant dat dat wel een zacht gevoel met een warme glimlach is. Daarnaast heb ik hier ook heel veel lieve mensen om me heen, die ik nog niet heel lang ken, maar nu wel een belangrijk deel van mijn leven uit maken en bijna als familie voelen.

Vandaag 4 december is nog een andere mijlpaal, we zijn alweer een half jaar onderweg. En vanuit de haven hier, gaan we de grote sprong maken naar de Carieb. Ook daarom een reden voor extra bezinning vandaag. Het begint met een droom en eigenlijk blijft het wel een droom. Je gaat geleidelijk van het ene land naar het andere land, waardoor je niet het idee hebt dat je al zover weg bent en je ook niet altijd er meteen bij stilstaat dat je helemaal zelf met je eigen boot in dat land bent aangekomen. Maar ondanks dat het een droom is en blijft, wil het niet zeggen dat het heel makkelijk en heel soepel gaat. Het nieuwe leventje is gewoon wennen en komt voor dingen te staan die je thuis niet had kunnen bedenken. De langere oversteken zijn bijvoorbeeld stukken van de reis, die wij niet zo heel leuk vinden, maar zij zijn natuurlijk wel een belangrijk deel van de reis. Zeker als we rond willen, dan zullen we nog veel langere oversteken moeten maken. Aan de andere kant zijn er ook vele mogelijkheden als we dat niet zouden willen doen. Dus zijn er opties genoeg. Dit soort keuzes, overdenkingen en beslissingen komen voorbij en had je thuis niet kunnen bedenken. Ik wil daarmee niet dramatisch doen, maar dit maakt dat je veel over jezelf leert en over de ander. En dat zijn weer hele mooie lessen. Met andere woorden… met nu een half jaar onderweg genieten we enorm en zijn we blij dat we de stap hebben gezet om onze droom achterna te gaan. Ook hebben we een duidelijke keuze gemaakt: we blijven gewoon net zolang weg als dat we het leuk blijven vinden.

Weer een echte jachthaven

Vrijdag 03 december 2010 @ 19:33

Wat eerst normaal was, kan nu enorm luxe zijn. We liggen na een dikke maand weer eens aan een steiger! Met water en elektriciteit. Je kan aan wal zonder een natte reet en voeten die je elke keer in de dinghy krijgt, maar gewoon, hup en je staat op een grote brede steiger. Ik heb de elektriciteit al meteen ingeplugd vanochtend, even de accu's weer opladen.
Vanochtend rond 11 uur kwamen we aan in Mindelo. Het was een prima zeiltochtje geweest vanaf Sal, met de nadruk op zeilen. Dat konden we, tot vanochtend heerlijk. Een uurtje voor de haven dus maar weer achter Jack (Tin Hau) gaan hangen, want anders zouden we de haven pas heel laat gaan zien. En ja, en dan?! Voor anker zonder motor is nog niet zo'n probleem, maar aanmeren met je kont naar de steiger en voor aan een mooring is toch even wat anders. Met de hulp van iedereen (Ech'O, AbelT en Moonrise) lagen we al vrij snel netjes vast.
Mindelo is een hele grote baai, waar ze in de loop der jaren steeds meer steigers hebben gebouwd en er nu een ware jachthaven is. Met douches! Wel koud, maar heerlijk gewoon een keer ongelimiteerd zoet water.
Ander goed nieuws is, is dat de opstappers van de Seamotions (een ander Nederlands schip) genegen waren onze waterpomp mee te nemen. Dus, a.s. maandag arriveren zij in Mindelo met onze pomp! Dit is zo waanzinnig geweldig! We hadden niet durven hopen dat we de pomp zo snel konden hebben.
Straks gaan we natuurlijk eerst weer borrelen. De AbelT heeft een enorme tonijn gevangen en heeft sushi gemaakt voor bij de borrel. Ik zit al te watertanden als ik eraan denk. Daarnaast heeft Etienne in de ienie mienie supermarkt hier een giga doos frikandellen gekocht! Haha! Het is geen combi, maar wel lekker.
At 3-12-2010 12:22 (utc) our position was 16°53.21'N 024°59.48'W

Aankomst op Sal en weer weg

Donderdag 02 december 2010 @ 13:33

Gisteren kwamen we eind van de middag op Sal aan. De AbelT en de Ech'O lagen in Palmeira waar het enorm druk was, dus weken we uit naar een andere baai waar ook de Moonrise en de Frantzeska lagen. Wij waren de baai al voorbij gesurfd achter Jack aan dus konden we omdraaien. Om zeker te zijn dat Jack het met diesel zou redden hebben we op zee maar even een jerrycan diesel overgezet. Want ja, die hebben wij nog genoeg, we hebben er alleen zo weinig aan.
Het baaitje waar we uiteindelijk met de hulp van de Moonrise in de dinghy ons anker lieten droppen is een waar vakantieoord. Allemaal hotels en resorts langs het schitterende witte strand met het azulblauwe water! Wat een paradijsje. Meteen zwemmen natuurlijk en blij dat we lagen. Ondertussen ook druk regelen om de pomp vanuit NL hier te krijgen. Het is zo te hopen dat dit snel kan gebeuren.
's Avonds zijn we met Jack (Tin Hau), de Ech'O en de AbelT uit eten geweest. Eerst in een uber coole surfers bar aan de wijn en bier en daarna een heerlijke pizza in een tentje met je voeten lekker in het zand, uitkijkend op het strand. Terug naar de boot merkten we het al, het was een waar geschommel op de ankerplaats. Rustig slapen ging niet, het schommelde nog meer dan de afgelopen dagen op zee.
Vanochtend daarom maar besloten ankerop te gaan en koers te zetten naar Mindelo. Dat is in vele opzichten voor ons ook gunstiger, al was het wel erg leuk geweest om op Sal nog even een paar dagen te blijven. Het waait nu lekker, dus met het anker ophalen, meteen de genua omhoog en zo weg van de ankerplaats. Nu hebben we de genaker op en vliegen we met een dikke 6 knopen snelheid. Gelukkig schijnt de zon ook weer en de sleepgenerator hangt overboord. Omdat we al een paar dagen geen motor hebben en wel de meters af en toe aanhadden, gingen de accu's snel naar beneden. Vandaar dat ik nu ook pas weer een berichtje op de website kan zetten. De SSB verbruikt namelijk aardig wat stroom.
Alles goed dus hier en we zullen morgen (hopelijk nog steeds zeilend met de genaker) in Mindelo aankomen.