| Home |

Waterval, tax-free en laatste dag Malaysia

Dinsdag 04 februari 2014 @ 00:52

Rondom Telaga Marina zitten verschillende eettentjes. We zijn 's middags meteen gaan internetten bij een Arabisch restaurant. We gingen binnen zitten, lekker in de airco, maar een heel ongezellige ruimte! Allemaal tafels tegen de muur met schermen aan de andere kant. Even later komt er een man binnen met een helemaal gesluierde vrouw (je zag alleen haar ogen). Zij gingen aan het tafeltje in de hoek zitten en rondom hen werden de bamboeschermen neergezet, zodat niemand ze konden zien. Via een spleetje nam de ober de bestelling op en gaf zo ook het eten door. Bijzonder.

Gisteren, maandag, zijn we met z'n vieren op stap gegaan. We liggen vlakbij een waterval met zeven meren en een kabelbaan die je naar 708 meter hoogte brengt. We lieten ons door de taxi afzetten bij Oriental Village, waar de kabelbaan start. Helaas was er een wachttijd van twee uur, dus hebben we dat maar voorbij laten gaan.

Een stukje verder lopen kwam je bij het 'park' vanwaar je naar de waterval kunt. Dit was een leuke hike door de bossen. De waterval was, vanwege het niet regenseizoen, niet heel spectaculair, maar toch was het een leuk gebied, met de verschillende platte stukken waar zich wat poeltjes in bevonden. En ook hier weer aapjes die zich te goed doen aan alles uit de prullenbak, die niet aap-proof was en dus lag het bezaait met plastic weer.

We zijn nog verder omhoog geklommen naar de top van de waterval. Een prachtig stuk ook weer, maar een pittige klim! Eenmaal weer terug beneden lekker wat gedronken en even later wat gegeten in het Oriental Village.

Langkawi is een tax-free eiland. En dat is inderdaad te zien aan de drank prijzen! 7,5 euro voor een liter fles Johnny Walker! Ook goedkope biertjes en zelfs frisdrank. Weer even wat meegenomen dus.

Vandaag hebben we wat klusjes gedaan. De diesel heeft hier drie prijzen, een prijs aan de botensteiger, de normale prijs aan de pomp en een gesubsidieerde prijs. Tussen de eerste en de laatste zit best wat verschil en als je dan weer honderd liter moet hebben is het rendabel om eens uit te zoeken hoe het zit. Nou heel simpel, je kunt, per dag, per persoon, 20 liter gesubsidieerde diesel halen. Nou doen die meiden daar niet moeilijk, dus Etienne is gisteren en vandaag gewoon wat keren heen en weer geweest. En bij de laatste kan kwam de opmerking dat hij net ook al geweest was. Uiteindelijk oogje toeknijpen en zitten we weer vol, voor 2 ringgit per liter (44 eurocent)!!

Ik heb de was weer schoon en de stiksels van de bimini zitten weer stormvast. Het is hier trouwens weer warm! Er staat wel 's middag geregeld een windje, dat maakt het dragelijker, maar voor klusjes is het heet. Morgen gaan we weer verder, laten we Malaysia achter ons en na een dag en nacht varen zullen we ons anker droppen bij Phuket. Benieuwd hoe het daar weer is.....

PS Hieronder staat nog een ouder nieuw berichtje én alle foto's van Malaysia staan in het fotoalbum!

Privé strand, zoetwatermeer en Langkawi

Zondag 02 februari 2014 @ 00:49

Inmiddels liggen we bij Langkawi, net buiten Telaga marina. De afgelopen dagen was het heerlijk varen en voor anker liggen en hebben we weer leuke dingen gedaan!

In de 'piraten-schuilplaats' waar we een paar dagen geleden lagen, onder Langkawi, was het schitterend! Tussen hoge kliffen, begroeit met 'regenwoud' lagen we beschut voor de golven, maar de wind gierde om ons heen. Het 'tunnelde' tussen de kliffen door. Een dagje later arriveerde Merilelu. Waarop we de dag, zoals het eigenlijk hoort, afsloten met een drankje op het strand!

De volgende dag gingen we weer verder. Pulau Dayan Bunting, het grotere eiland waar we bij lagen, heeft een zoet water binnenmeertje. Wij zijn een stukje verder gevaren, omdat we daar wilden gaan kijken. Het is echt prachtig varen! Langs de hoge wanden, prachtige strandjes, schemerende zee-arenden. Het tunnelde alleen ook best wel bij het piertje naar het zoetwatermeer, dus gingen we eerder voor anker. Op het moment we het anker wilden laten vallen, kwam er een toeristenbootje aanvaren, al schreeuwend dat we daar niet mochten komen, "Private Beach!" En dat ze niemand op het eiland wilden. Ja, ok, dat staat nergens en ankeren is niet verboden. Dus wij gewoon gaan liggen en het bootje ging weer weg. We zagen inderdaad een man en vrouw op het strandje zitten. We gaan koffie drinken en even later snapten we het. De vrouw op het eiland ging zich weer aankleden, ze trok haar zwarte jurk, hoofddoek en sluier voor haar gezicht aan! Haar mooie rode krullenbos was verdwenen en het was net op tijd, want andere touroperators namen het ook niet zo nauw met de 'private beach', want er arriveerde drie bootjes vol met Chinezen, die voor het strandje gingen vissen! Later in de middag kwam er een nieuw stelletje op het strand. En ook zij onthulde haar prachtige donkere haar! Bijzonder!

Wij gingen net na de lunch naar het meer, het was even rustig met toeristen. De klim omhoog was via een aangelegde trap, die wel een opknapbeurt kon gebruiken. En dan blijkt dat je voorstelling toch anders kan zijn dan de werkelijkheid, heel anders! Geen idyllisch uitzicht op het meer, wiebelend op wat rotsen in het water. Nee, staand naast een winkeltje op grote drijvende vlotten met zwemtrappen en ondiepe poeltjes in het midden! We moesten wel een beetje lachen, dit kan dus ook! Maar toch was het meer prachtig en het water heerlijk verkoelend! We zijn nog even blijven zitten, genietend van de Europeanen in (te) kleine bikini, die naast totaal aangeklede moslima's te water gaan en een Chinees in degelijk badpak zwemt alsof een haai haar op de hielen zit. Terug zagen we meer aapjes. Deze zijn wijs geworden door het voeren en vallen je gewoon aan als je een tasje met eten bij je hebt. Een aap sprong bij een oud klein Chinees vrouwtje zo haar nek in!

De dag erna zijn we blijven liggen en hebben lekker wat gezwommen. Helaas is het water hier nog niet helder. De dag daarna zijn we verder gevaren. Onderweg werden we opgeroepen door Inish, zij waren de avond ervoor aangekomen uit Penang. Bij Pantai Tengah dropten ze naast ons het anker en hebben we gezellig bijgekletst. Het is hier erg toeristisch op de kant, dus 's avonds zijn we lekker uit eten gegaan. Weer een keertje geen afwas! ;-)

Toen was het alweer zondag en voeren we naar Telaga Marina, aan de westkant van Langkawi. We zijn geankerd voor de marina, in een ondiepe poel, beschut achter kleine eilandjes. En gisteren zagen we het al, hier is het ineens druk met zeilboten! Tot nu toe weinig boten gezien en dan ineens ligt alles als een cluster bij elkaar. Grappig! En ook bijzonder, geen bekende boten!

Gezelligheid alom, Lunapark en weer achter ons anker

Donderdag 30 januari 2014 @ 05:41

Zaterdag zou ons laatste dagje in de haven zijn. We missen elke keer, op een haar na, Inish, wij zijn net weg als hun aankomen. Dus bellen we even met hen, want morgen zouden wij alweer vertrekken en we hebben zo'n vermoeden… En inderdaad. We besluiten dan maar een paar daagjes bij te boeken. En zo komt het dat Inish, zondag, naast ons aanmeert. Het kan net tussen ons en onze grote buurman. Heel knus.
We drinken gezellig koffie en kletsen even bij. Laatste keer was in NZ. We doen zondag verder lekker lui en hangen wat aan boord. 's Avonds gaan we samen eten en drinken daarna koffie bij Rob en Josien.
Maandag willen we nog een paar andere Boeddhistische tempels gaan bekijken en doen dit samen. De Burmese Boeddhistische tempel is prachtig! Het verhaal van Boeddha is in mooie schilderijen uitgebeeld. Het is altijd leuk te zien dat je hier, dit is een Burmese tempel, weer andere 'goden' tegenkomt dan in de Thai-Boeddhistische tempel aan de overkant van de straat. Deze Thai tempel spreekt ons minder aan. Het is ook een hele andere tempel, met hele andere beelden. Boeddha ligt hier heel sierlijk te liggen en de buitenkant van de tempel is heel kleurrijk met spiegels en kraaltjes versierd. De Burmese is wat ingetogener en heeft een hele serene energie.
We lunchen bij een Chinese 'foodcourt' op de hoek en gaan dan de stad in, waarbij we elk onze eigen kant uit gaan. Later op de weg terug, stoppen wij nog bij een shopping mall met een luxe supermarkt. We nemen daar lekkere sla, Wasa crackers en een Edammer kaasje mee.
Als we in de haven aankomen, zien we dat Merilelu is gearriveerd. Het NL's gehalte is weer hoog! Wij gaan snel naar de supermarkt om de laatste boodschappen te doen. Helaas hebben ze het vak met mijn melk niet aangevuld en zo nog een paar dingen niet. We halen wat verse spullen voor de komende dagen, eten (lekker slecht) bij McDonalds en gaan dan weer snel terug naar de haven. Waar we bij Kari en Helena gezellig aan de wijn gaan!
En dan is het alweer dinsdag, we verlaten Penang weer. Ik heb er genoten en als iemand nog een vakantiebestemming zoekt….Penang is een aanrader! Met een straf windje scherp in, vertrekken we. We hopen dat de stroom minder wordt als we verder weg van het eiland zijn, maar helaas. We moeten 50 mijl, dat is weer een lange tocht en met een scherpe wind en golven, is het weer echt een Lunapark en een onrustig dagje varen.
We laten ons anker vallen tussen twee kleine eilandjes voor Langkawi, het is ineens een oase van rust, geen golven! En prachtig!! Hoge rotswanden dik begroeid en we zien de aapjes op het strand. We kruipen tussen de eilandjes in en daar zijn geen golven, maar giert de wind wel tussendoor. En dat maakt dat het binnen lekker afkoelt!
Vandaag zijn we blijven liggen en hebben met de dinghy de omgeving en de eilandjes verkent. Helaas lieten de aapjes zich niet zien, toen wij op het strand waren, maar een zeearend konden wij wel van dichtbij bekijken! Het is verder heel rustig hier, we zijn de enige met een enkele visser die voorbij komt of een (jawel!) toeristenbootje. Tja, om de hoek schijnt het erg toeristisch te zijn...
Later arriveert ook de Merilelu en sluiten we de dag heerlijk gezellig af, samen met Kari en Helena op het strand.
-----
At 30-1-2014 2:43 (utc) our position was 06°11.92'N 099°46.95'E

Het blauwe huis

Vrijdag 24 januari 2014 @ 17:32

En dan is het donderdag weer tijd voor een doe-dagje. Boodschappen in de ochtend en wat klusjes hier en daar. Maar veel hebben we niet meer te doen, dus aan het einde van de middag zijn we op de bus gestapt naar Gurney Plaza, een enorme shopping mall, een klein eindje verder van hier. Het was weer een mall zoals de andere, erg groot en veel winkels. En wetende dat hiernaast een nog groter broertje ligt. Je vraagt je af hoe dit allemaal naast elkaar kan blijven bestaan in één gebied. De waterkant wordt hier ook geflankeerd door enorme hoge appartemententorens, er zit toch echt wel geld hier en daar.

Vrijdag zijn we weer naar George Town getogen. We zijn naar de Clan Jetties gegaan, houten huizen op palen boven het water. Dit gebied was vroeger het handelsgebied en de ‘arme wijk’. Op elke jettie woont één familie. Hier hebben ze een hele pier en in de stad zijn er 'clan houses'. Nu is het een leuk toeristisch stukje en als je voor anker gaat bij George Town, lig je hier voor de deur.

Verder wat rondgestruind door het coloniale gedeelte. Prachtige grote gebouwen, maar het is ook tevens het zakengedeelte, dus vrij kaal en niet zo gezellig rommelig als Chinatown of Little India.

’s Middag zijn we naar het Blue Mansion gegaan voor een rondleiding. Het verhaal achter het huis is een pracht voorbeeld van een ‘self made man’. Een arme Chinese jongen is uit China weggetrokken op zoek naar een beter leven. Hij werkte overal heel hard en toen hij de dochter van zijn baas trouwde (gouden stap) is het snel gegaan. Hij is een zeer invloedrijk persoon geworden, consult voor China in verschillende landen en was zelfs zo rijk dat hij een bank heeft kunnen kopen. Hij had in de landen waar hij geregeld voor zaken kwam een huis en zo ook in Penang. Zijn (een na) laatste vrouw (de 7e) woonde hier ook en was blijkbaar zijn favoriet. Het huis is enorm met 38 kamers en 5 binnentuinen. Het is nu gedeeltelijk een hotel, om het bestaan en de renovaties te financieren. Het huis is werkelijk schitterend en helemaal gebouwd volgens de Feng Shui gedachte. Onze gids, een pensionada uit Antwerpen, vertelde de verhalen over Cheong Fatt Tze (de Chinese immigrant) en het huis met veel verve. Het was erg leuk en zeker de moeite waard!

Na een heerlijke Thai maaltijd bij Red Garden was het al donker toen we de bus terug naar de haven namen. En omdat je elke keer hetzelfde stuk rijdt, zie je elke keer meer versiering en verlichting her en der erbij komen. Het lijkt wel kerstmis, met al die knipperende lichtjes en prachtig versierde gebouwen. Enorme bouwwerken in de vorm van grote geldstukken en bepaalde ‘poppetjes’ staan in de voortuin van prestige winkels. Prachtig!!

Je ziet ook veel optredens, tentjes, workshops her en der richting het Nieuwjaar, zo ook bij onze haven. Toen we bij het podium bij de haven kwamen, was er een optreden van….tja, hoe zal ik het zeggen….mooie, oudere dames die wat met bloemen zwaaiden en heen en weer wiegden op de muziek. ;-)

Gisteren, zaterdag, hebben we de ‘administratie’ gedaan, het belastingformulier is alweer ingevuld en weer wat boodschappen. We hadden in de stad ook nieuw ‘horrengaas’ gekocht, dus we kunnen weer (redelijk) muggenvrij slapen. ’s Avonds zijn we heerlijk Indisch gaan eten bij een restaurantje bij de supermarkt. En daarna hebben we hier bij de haven wat rondgestruind. In het water waren heel veel wormpjes die een lichtgevende vloeistof uitscheiden. Prachtig gezicht!! Fel groene kriskras sliertjes in het water! Op een plekje onder de steiger hadden ze vergadering en was het alsof er een licht brandde!