| Home |

Zand, palmboom , geit en veiligheidsregels

Zondag 26 september 2010 @ 21:02

Hadden we net besloten om een dagje een auto te huren, krijgen we de schrik van ons leven door het auto-ongeluk van Margreet en Eric (Liberty). Na veel wikken en wegen, toch besloten een dagje met de auto weg te gaan. Inmiddels hebben we gehoord dat het met Magreet ook weer goed gaat, daar zijn we wel erg blij om.

Gisteren al om 8 uur de auto opgehaald en daarna meteen de stad uit. Het was een Dacia Logan, grijs. Niet heel bijzonder, maar wel met airco!! Via een secundaire weg naar de High Atlas, op weg naar de de Tizi n’Test-pas op 2092 meter. Het alleen al rijden door het binnenland is gewoon leuk! Je ziet van alles op de wegen; hele grote BMW’s, ezels met karren, fietsen of brommertjes met daarop zoveel stro en gras, dat je niet voor mogelijk houd. Maar ook grote vrachtwagens, met mensen of koeien. De dorpjes zijn spookstadjes van troosteloos bruine leem of juist een wervelend stadje met veel vrachtwagens die stoppen, marktjes en winkeltjes. Winkeltjes, maar ook werkplaatjes; fietsenmakers, timmerwerkplaats , metaalsnijders en kleine metaalfabriekjes. Je kijkt je ogen uit! De bergen komen steeds dichterbij. Zanderig met af en toe een boompje. Je kunt goed zien dat het in de dalen vruchtbaarder is omdat daar meer bomen of gras is. Een van de geweldigste dingen wat we zagen was toch wel een boom vol met geiten!! Je hebt langs de wegen en op de hellingen heel veel geiten lopen en die zitten dus ook in bomen. Het is een goede weg, met haarspeldbochten, die langzaam omhoog klimt. Op een gegeven moment heb je bij elke ‘hoek’ van een berg een restaurantje. Bij eentje hebben we gegeten, tomaten en ei in de tajine. Lekker!

Via Taroudannt zijn we teruggekomen. Taroudannt is een berbers dorpje met een hele mooie ‘rampart’ (omheining) van 7,5 km. We zijn alleen zo verwend met mooie kasbahs en schitterende medina’s waardoor Taroudannt leuk was, maar niet bijzonder. Eenmaal terug waren we moe van alle indrukken, maar een dagje zo het binnenland in is zeker de moeite waard!

We hebben, heel trouw, getankt bij de Shell natuurlijk. Je ziet heel veel Shell-pompen in Marokko trouwens, naast ook een paar lokale merken. Wat ik super grappig vond…..toen we stonden te tanken viel mijn oog op een poster op het raam….de Kardinale Veiligheidsregels in het Arabisch. Dit zijn veiligheidsregels die binnen Shell wereldwijd zijn uitgerold en waar alle medewerkers (van Shell en aannemers) zich aan moeten houden, om zo de veiligheid van de mensen te verhogen. Dit vond ik toch wel erg hilarisch!

Vandaag rustig aan gedaan. Uitgebreid het weer gecheckt voor de komende dagen en ja, we gaan morgen oversteken naar de Canarische Eilanden. Verwachting is dat we daar zo’n 2 dagen en 2 nachten over gaan doen. Vandaag dus de boot weer ‘vertrek’-klaar gemaakt, wat inhoud dat alles zeevast moet staan. Ook weer boodschappen gedaan zodat we de komende dagen niet verhongeren. Wat grappig is, je wordt steeds praktischer in dingen opbergen en zeevast zetten. Maar ook wen je aan wat je aan eten gaat maken en dus moet klaarzetten. Zometeen nog lekker uit eten en dan rustig slapen. We gaan morgen op de middag weg, dus tijd zat. Benieuwd wat de Canaries ons weer zullen brengen. Het zal zeker minder enerverend zijn dan Marokko was!

! De foto's van Casablanca (Hassan II moskee), Safi en El Jadida staan in het foto-album.

Toeristisch Marokko

Vrijdag 24 september 2010 @ 16:21

Agadir is zó anders dan we tot nu toe hebben gezien van Marokko. We liggen in een mooie echte marina met daaromheen gebouwtjes met appartement en daaronder winkeltjes en restaurants. Het oogt niet echt Marokkaans, de bouw wel een beetje, en ook de prijzen zijn gewoon Europees hier. De gebouwtjes staan wel voor meer dan de helft leeg! Vanaf dit ‘resort’ loop je de boulevard op, met nog meer restaurants, toeristische winkels en heel veel toeristen. De Kasbah ligt bovenop een berg (foto volgt) en voor de Medina moet je entree betalen! Alles ligt op ook op zo’n afstand dat je dat met een taxi moet doen. Dit is wel even ander Marokko! Ik ben blij dat ik in Essaouira nog lekker munt hebt gekocht (1 Dh) en verse groenten (heel veel voor 15 Dh = minder dan 1,50!). Dat is toch eigenlijk wel leuker. Ook begin je het net een beetje door te krijgen; de prijzen weet je inmiddels waardoor ze je niet meer kunnen afzetten (je moet er even tijd insteken en gewoon kijken wat andere betalen! Ken je meteen alle muntjes goed herkennen.), daarnaast kun je als vrouw het beste de weg of dingen vragen aan andere vrouwen, ze helpen je super vriendelijk en vinden dat erg leuk (zij vragen dan niet om geld, wat de mannen wel doen).

Ik wilde hier nog wat ‘souvenirs’ scoren, nou dat doe ik ook maar niet. Alles heeft een Europees prijsje. Gisteren de boot gewassen en met de taxi naar de Marjame geweest, een grote supermarkt waar je heel veel kunt kopen. Zelfs drank! Maar € 1,50 voor een blikje Heineken (33cl) is wel veel , alhoewel je daar op het terras 30 Dh = ongeveer 3 euro voor betaald! Wij gaan nog even alcoholvrij door het leven, hopelijk zijn de prijzen op de Canaries beter.

Bij de Marjame hebben we een douchekop gekocht met dezelfde aansluiting als Gardena. Jullie snappen het al wel… ik ga niet meer douchen in het gebouwtje hier, maar gewoon op de steiger. Deze douchekop gaat via het kliksysteem op de slang en perfect! Gisterenavond al uitgetest. Er zitten zelfs verschillende standen op het ‘pistooltje’ á la douchekop. Ik zoek het donkerste plekje op de steiger, rondom de haven zitten de terrassen namelijk vol, en douche gewoon in mijn bikini. Super! Geen kakkerlak gezien ;-)…. misschien was het daar wel te donker voor.

Vandaag eerst de was gedaan, ze hebben in deze marina geen wasmachine. Dus lekker met water gespeeld terwijl het al super heet is! Er waait een warme wind. Vannacht ging het ook even heel hard waaien (Jack had 25 knopen gezien), eerst een koude wind vanaf zee en daarna een warme wind vanaf het land. Het is ’s avonds hier gewoon nog 30 graden! Vanmiddag gaan we een auto huren voor morgen, we gaan samen met Jack (Tin Hau) een dagje de Atlas in. Een beetje cultuur en zand snuiven.

! Foto's van Rabat, Mohammedia en Jorf Lasfar staan in het foto-album

Heerlijk douchen!!!

Donderdag 23 september 2010 @ 01:19

Vanochtend was het nog donker toen we wegvoeren, 5 uur. Het was heel de nacht al een bedrijvigheid van jewelste in de haven, met af en aan varende vissersboten. Vanochtend voeren er ook een hele boel tegelijk met ons naar buiten. Het was erg donker omdat de maan achter de wolken zat. Je zag nu weer het mooie licht in het water, maar nu ook van wegschietende vissen! Het was net van dat siervuurwerk wat kronkelend omhoog gaat. Schitterend!! Want waren er veel vissen, dan waren er veel kringeltjes. Ik ben nog even wat gaan slapen, Etienne hield wacht. Dat hoefde hij niet alleen te doen, want hij werd vergezeld door tientallen dolfijnen die sprongen en speelden met onze boeg. En zoals altijd, pak je de camera, springen ze niet meer. Het was een beetje een bewolkte dag waardoor het niet heel warm was. We hebben ook nog redelijk kunnen zeilen, met de genaker en later gewoon op grootzeil en genua. Heerlijk, 7 knopen snelheid onder zeil! Het was jammer dat het niet helder was, want het landschap is meer bergachtig geworden. Schitterend om te zien!

Inmiddels zijn we in Agadir, onze laatste stop in Marokko. Agadir is een hele grote stad met een spik splinternieuwe haven. Je ligt hier heerlijk aan een schone steiger met water en elektriciteit. Jack (Tin Hau) had een bonito gevangen (kleine tonijn), dus die heerlijk verorberd. Daarna douchen!! Nou... ik ben nog nooit zo snel klaar geweest. Het zijn kleine hokjes, heel oud en verpauperd. Ik doe de deur dicht, met moeite in het slot en wat zit er bovenop de deurpost? Ja, inderdaad, een kakkerlak! Ik begin te gillen en breek half die deur af, weer naar buiten. De twee bewakers komen aanhollen en het enige wat ik kan doen is gieberen en “Iîeeeh” roepen. De ene bewaker vraagt heel bezorgd “mosquito?” Geen idee wat kakkerlak in het Frans of Arabisch is, dus ik wijs waar dat ding moet zitten. Die twee mannen wisten zich geen houding te geven, een of ander hysterisch gieberende griet die staat te springen voor de douches. ;-) En ja, hoor, hij zag hem! Aaah! Hij weg, komt terug met een grote bezem, maait een paar keer over de deurpost, zo weg. Ja, daaaag! Ik ga dat kleine hokje niet meer in. Ok, dan de andere. Daar lag een doodgetrapte, heel mooi uitgeplet exemplaar in de douchebak, NOT! Hij probeerde hem weg te spoelen, wat niet helemaal ging omdat hij zo geplet aan de bak zat. In het andere hokje zat Etienne, dus het laatste bekeken. Dat zag er wel kakkerlak vrij uit. Met de nadruk op ‘zag’, want volgens mij weten die krengen het… zodra ik de deur weer in het slot had, rende er eentje van links naar rechts achter de plint. Ik stond, inmiddels in mijn blootje, bijna alweer buiten. Tja, dat ging zo niet…. Ik de plint in de gaten gehouden en super snel gedouched. Brrrrr! Denk je alles gehad te hebben, kakkerlak vrij uit het hokje. Is de deur van het hokje van Etienne in het slot gevallen, maar heeft geen deurklinken. Die kan er dus niet uit! Na veel getrap tegen de deur en geprobeer, heeft hij het dekseltje van het putje maar gebruikt en kon hij weer naar buiten. Goh, fijn… we hebben weer douches in de haven….

Haven van Essaouira

Dinsdag 21 september 2010 @ 15:44

Dit is het Marokko zoals wij ervaren... we liggen vaak midden in een altijd bedrijvige vissershaven, hoort mensen schreeuwen (in het Marokkaans lijkt het alsof ze altijd ruzie hebben), de vissen drijven voorbij, je hoort continu de buitenboordmotoren, de generatoren en ruikt de vissen, de meeuwen cirkelen rond de boten en op de kant moet je je tenen bij elkaar houden, maar je kijkt je ogen uit. Tijdens het eten van mijn heerlijke lasagne komt er zware Italiaanse opera uit de krakende speakers van het restaurant, op de achtergrond hoor ik de eigenaar met z'n vrouw ruzie maken, op een paar grote stappen trekt voor me langs het drukke toeristische leven van Essaouira. Dit is weer een heel ander Marokko dan de haven, dit is de Medina, het winkelgedeelte. De winkels zijn gekleurd door de stoffen, de slippers, de aardewerken potten en het houtsnijwerk. Daartussen zijn hele kleine winkeltjes die van alles verkopen, van safraan tot pampers, van yoghurt tot kakkerlakkenspray. De straten zijn stoffig en rommelig, met een continue stroom van flanerende mensen. Je ziet Marokannen in jellaba met en zonder hoofddoek, sommigen helemaal gesluierd, maar ook hele hippe moderne Marokannen. Daartussen lopen de toeristen, in (te) korte rokken of broeken, hempjes in alle kleuren en varianten of in lange rokken met dreadlocks, met knalrode gezichten van de zon en hitte, of omdat ze achterna gezeten worden door een gids. Er is hier altijd wel wat te zien en te beleven. En wat vind ik het leukste... ik weet het niet....ik kan af en toe wel even moe zijn van de vissenlucht, het schreeuwerige van de haven, maar ook van de mensen die continu iets van je willen. En toch... het is eigenlijk gewoon genieten!