Archieven

2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005

Categorieën

Azoren
Bahamas
Canada
US
Bermuda
Ascension Island
St. Helena
South Africa
Mozambique
Madagascar
Reunion
Mauritius
Rodriguez
Chagos
Maldives
Sri Lanka
Thailand
Malaysia
Singapore
Indonesia
Australia
New Caledonia
New Zealand
Tonga
Niue
Cook Islands
Society Islands
Tuamotus
Marquises
Pacific ocean
Galapagos
Ecuador
Panama
Colombia
Aruba
Curacao
Bonaire
Venezuela
Grenada
BVI
St. Barths
St. Maarten
Antigua & Barbuda
St. Kitts & Nevis
Montserrat
Guadeloupe
Dominica
Martinique
St. Lucia
St. Vincent & Grenadines
Barbados
Atlantische oceaan
Kaap Verden
Gambia
Canarische Eilanden
Marokko
Portugal
Spanje
Engeland
Frankrijk
België
Nederland
voorbereidingen
ssb
Dyneema Experience

| Home |

Bijna

Zondag 21 april 2013 @ 13:22

En dan is er alweer een week voorbij. En week waarin we heel veel hebben gedaan en gelukkig ook hebben afgerond.

De rigging is klaar. Ik denk dat ze tegen het einde van de week ook blij waren, dat ze bijna klaar met ons zijn. Maar ja, Etienne heeft nou eenmaal ook verstand van metaal en alles daaromheen. Wat ze maken voor je, moet gewoon goed zijn. Ze rekenen Europese prijzen, maar de kwaliteit is er niet helemaal naar. Zo zat er een verdacht iets in de nieuw gemaakte dekdoorvoer, waar eerst al te grote gaten in zaten. Hadden we de andere kant helemaal klaar en eruit om de nieuwe erop te doen (de kit zat al op het dek), paste hij qua schroefdraad niet! We hadden mazzel, die nacht bleef het droog. De nachten ervoor had het enorm gewaaid en geregend, ongelooflijk gewoon! En nu is het wachten op nieuwe rollen voor in de giek, die waren te groot, zucht. Voor de rest zit alles er netjes op en is het allemaal gesteld.

Ik ben een aantal dagen met de bimini aan het worstelen geweest. We hadden de naaimachine van Victory geleend en dat was wel fijn, want hij ging prima door de stoffen heen. De bimini is alleen veel te groot om tussen de arm van het naaimachine door te frotten, dus was het af en toe een waar geworstel. De naaimachine was vrij licht, waardoor ik soms met machine en doek en al aan de andere kant van de tafel belande. Maar ik heb gewonnen en het ziet er prima uit! De zonnecellen liggen dus netjes op hun plekje en alles is extra vast gezet. Onze stroomtoevoer is meteen verdubbeld natuurlijk, fijn!

Etienne was ondertussen ook erg druk, waardoor we elkaar soms erg (zelfs letterlijk) in de weg zaten. Ik zat natuurlijk ‘midden in huis’ met de bimini. We hebben een koolstoffilter geplaatst voor het drinkwater. Dit is niet veel werk, maar mijn gootsteenkastje is dusdanig ingericht (en vol) dat het er op een manier uit en in kan, tot grote ergernis van Etienne. Ook is er e.e.a. met de watermaker iets veranderd, zodat we nu met schoon tankwater kunnen spoelen. De ‘badkamer’ is eens goed opgeruimd en uitgemest. Er zijn op dek wat lijnen vervangen en rechts en links weer verschillende dingen afgekit.

Zoals we al eerder vertelden loopt onze verzekering af. We hebben inmiddels een nieuwe waarvoor we een survey en nieuwe waardebepaling moesten hebben. Dit is wat moeilijker hier, omdat er andere regels voor de systemen aan boord zijn. Maar afgelopen donderdag is er een boten-surveyor geweest. Een prima vent die de boot heeft geïnspecteerd. Inmiddels hebben we een mooi, goed en uitgebreid rapport ontvangen. Ondertussen hebben we ook nog wat discussie met de nieuwe verzekering gehad omdat we ons vaarplan moesten invullen, nauwkeurig. We hadden nu een premie gekregen voor varen in NZ. Dat is ook allemaal geregeld, dus hopelijk geen zorg meer.

We zijn begin van de week naar KeriKeri gegaan om grote boodschappen te doen. Inmiddels zijn we aardig leeg en moeten toch wel iets aanvullen. Hoeft niet veel, want we kunnen voorlopig rechts en links gewoon boodschappen doen. Het was wel een gezellig dagje, want Victory was ook meegegaan. Ik heb ook een mondharmonica gekocht, maar nog weinig tijd gehad, helaas.

Ook nu zijn het nog wat drukke dagen. We moeten de planning voor Indonesie final maken voor ons cruisingpermit, de auto zullen we gaan inleveren (snik) en nog wat kleine dingen. Want, donderdag en vrijdag is er waarschijnlijk een heel mooi weatherwindow om te vertrekken. Whaa, wat mij betreft komt dat iets te vroeg, maar ja, een mooi windje in de kont wil je eigenlijk niet voorbij laten gaan. Het is dus nog even druk en ik moet snel in de ‘vertrek-mood’ komen.

Jam'n

Zaterdag 13 april 2013 @ 21:30

Zaterdagavond jam-session in de jachtclub. Het was gisterenavond weer gezellig, lekker relaxed sfeertje. Een leuk avondje ‘uit’.

‘Jam’ is Engels voor ‘opstopping, verstoring, opeenhoping’. Woorden die de afgelopen dagen wel een beetje een thema waren. Binnen met name met de genua op de bank, de twee zonnepanelen, al het gereedschap rechts en links, gaf wel een beetje een opstopping.

De verstoring kwam in onze kluslijst door een extra onverwachte observering. De stagen zitten bevestigd op het dek aan een plaat, waaraan weer een stang zit, die door het dek gaat en daar verder beneden (zeg maar achter de bank) vastzit aan de romp. Etienne had het sublieme idee, met toch de verstaging vernieuwing, deze stangen ook maar eens te bekijken en dus waren wij woensdag aan het einde van de dag deze pin eruit aan het monteren. Het is altijd moeilijk te zeggen, voor hetzelfde geld kan het ding nog jaren mee, maar wij zijn blij dat we hem eruit hebben gehaald. Voorheen lekte het veel langs deze pin en dit water in combinatie met de siliconenkit is gaan invreten op het staal. Er zitten wat verdachte plekken op. Dus moeten er nieuwe gemaakt worden. Een tegenvaller in tijd én geld. Maar beter dat we er nu achter kwamen, dan nadat het mis was gegaan!

En de opeenhoping ontstond op onze to-do-lijst. Met de nieuwe zonnecellen en een lekkende wc (ook altijd fijn) liep de lijst bijna vast.

Inmiddels hebben we de ontstopper ter hande genomen en zijn we de laatste dagen erg druk geweest en zijn we in onze klussen ‘geplungt’. De rigging is klaar, alleen nog stellen, maar dat kan pas als we de nieuwe ‘pinnen’ hebben. Het lummelbeslag wordt morgen afgerond. De dinghy kan vast op het dek. De babystag heeft een nieuw bevestigingspunt. De genua zit weer op z’n plek op de voorstag. De rail voor de boom zit weer op de mast. De SSB is weer aangesloten. De wc is weer lekvrij. De lift voor de outboard heeft een mooi touw. En de grootste klus van nu is halverwege, de zonnecellen hebben een plek op de bimini gekregen. De kabels moeten nog getrokken worden, maar de lader zit al op z’n plek en ik moet nog wat verstevigingstukken op de bimini gaan stikken.

Bij de ‘administratieve’ klussen is de opeenhoping er ook uit. Visa voor Australië is aangevraagd. We hebben druk mailcontact met de agent voor de papieren voor Indonesië en de boodschappenlijst voor de ‘vertrek-voorraad’ ligt klaar. Er moet nog wel wat uitzoekwerk gedaan worden, omdat je de exacte route en tijd in Indonesië moet doorgeven voor je ‘cruisingpermit’. Maar, het belangrijkste van dit verhaal is eigenlijk dat we weten wat we de komende maanden gaan doen! Vanaf hier naar New Caledonië, dan naar Australië en via het Great Barrier Reef omhoog naar Darwin om van daaruit, Etienne z’n verjaardag in Indonesië te vieren en daarna die van mij in Maleisië. We vinden het jammer dat we toch niet Fiji en de andere eilanden aan kunnen, gaan doen, maar ja, heel het leven bestaat uit keuzes maken…..met name om verstoppingen of opeenhopingen te voorkomen. ;-)

Forensen

Woensdag 10 april 2013 @ 02:28

Terwijl er boven mijn hoofd druk gewerkt wordt aan het staand want, de rigging, heb ik de laatste foto’s van onze rondreis door NZ uitgezocht. Heerlijk terugkijken en weer genieten van dit mooie land! Etienne en ik zijn wat slomer vandaag, we hadden gisterenavond een leuk, gezellig, laat en drankvol feestje op de Merilelu. Weer enorm gezellig om met andere cruisers te kletsen. En van hun plannen te horen.

Hier genieten we ook, van het weer, het uitzicht, maar bovenal zijn we erg druk met klussen. De laatste dagen ‘forensen’ we ook, ’s ochtends de haven in, ’s avonds er weer uit. We kunnen overdag aan de slip liggen van de rigger, scheelt hun een hoop ‘reisuren’ naar een andere plek in de haven of naar onze ankerstek. Ons scheelt dat zo urengeld van de rigger of havengeld, dus we reizen wel even heen en weer. Het is immers nog geen 2 minuten varen….

De blokken liggen op het dek, als steun voor de dingy. Dat soort dingen duren altijd langer dan gedacht, bouten te kort, boor te bot, het hele plafond moet eruit en weer erin, enz. Maar dat klusje is dus al halfway klaar, nog een paar ogen om de spanband aan te haken en dan kunnen we dit afvinken.

Met de rigging schiet het lekker op. Nu zijn ze met de klusjes bezig, die veel tijd kosten, de rolgenua en de rails. Rob, van Northland Spars and Rigging, vliegt de mast omhoog en is echt super professioneel bezig. Etienne helpt hem en hij is al heel wat wijzer over de rigging. Tussendoor doen we andere dingen en halen op het ene moment de boot helemaal overhoop, terwijl alles voor het slapengaan weer z’n plekje moet krijgen. En ik ben Indonesisch aan het leren, een hele nieuwe taal, maar met een goede taalcursus gaat het al best lekker! Selamat pagi! Goedemorgen! Qua planning staat namelijk al wel vast dat we naar Indonesie gaan. Dit jaar wordt ook ik 40 (phoe!) en omdat we ooit toch weer moeten gaan werken, lijkt het ons niet verstandig pas over een jaar of tig naar NL terug te keren. Het is dan hoogstwaarschijnlijk (qua leeftijd) moeilijker het arbeidsproces terug in te gaan. Vandaar dat we toch (heel) langzaam naar NL gaan komen, met als gevolg dus dat we dit jaar Indonesië aan gaan doen. We hebben hier ook enorm veel zin in en waarom dan niet op de korste, makkelijkste, smootheste manier daar maar heen te gaan? De plannen voor het komende jaar krijgen dus steeds meer vorm.

Gisteren hebben we een extra job gecreëerd. We hebben twee extra zonnecellen gekocht! We liepen er al langer over te dubben. Met de huidige twee panelen (á 95 Watt) redden we het eigenlijk elke keer net, maar we hebben niets over voor het opladen van de laptop ofzo, wanneer het bewolkt is. Marine Electronics Opua had net twee nieuw panelen binnen, van elk 95 Watt, voor een heel mooi prijsje. Nog even verzonnen en gisteren maar meteen gaan halen. Voor 100 euro per paneel moet je eigenlijk niet te lang nadenken. Nu nog even een plekje vinden. Waarschijnlijk wordt dat aan de reling aan weerszijden. Ik ben daar niet heel happy mee en hoop dat Etienne nog een van z’n sublieme brainwaves krijgt en we er een stukje ‘vaste bimini’ mee kunnen maken.

Rigging, plannen en toilet

Donderdag 04 april 2013 @ 12:45

Na een paar dagen haven, gaan we straks weer voor anker net buiten de haven. Rob van Northland Spars and Rigging is eergisteren geweest en heeft alles bekeken. Net een aapje klom hij de mast in en met zijn deskundigheid, wist ons ook gerust te stellen. Ze gaan de rigging vervangen, de rails van de Genua opnieuw vastzetten, nieuwe aansluiting voor giek aan mast maken en de rolgenua repareren. Volgende week woensdag beginnen ze waarschijnlijk en tot die tijd gaan we dus voor anker om de geldstroom wat binnen te houden. ;-)

We hebben ook alweer gezellig bijgekletst met de andere boten hier in de haven. Eergisterenavond was er de laatste zeilrace van het seizoen in de baai en dat zijn we natuurlijk gaan vieren. Erg gezellig met Victory, Estarte, GypsyHeart en Gato Go. Het geeft je ook weer een andere kijk op de verschillende mogelijkheden voor het komende jaar en het is altijd goed daar met anderen over te praten. We merken dat de beslissing nemen van wat we gaan doen, ons toch meer energie kost dan we denken. Er zijn zoveel mogelijkheden, te veel misschien wel.

Gisteren zijn we ook weer verenigd met onze auto. We kregen een lift naar Whangarei, dus dat was makkelijk. Gezellig ook weer even een hoop andere cruisers gezien en hier en daar uitgebreid bijgekletst. Daarna wat huishoudelijke dingen gedaan, ik moest een nieuwe hoofdkussen en nog van dat soort dingen, boodschapjes gedaan en weer terug aan boord.

Op de weg terug zijn we, ter hoogte van Kawakawa, gestopt bij de beroemdste openbare toilet van de wereld, Hundertwasser’s Toilets. Heel bijzonder inderdaad, gemaakt door een Australische kunstenaar. Heel veel mozaik en kleuren. De openbare toiletten zijn al erg goed hier in NZ, maar deze is geweldig!!

’s Avonds aan boord, hebben nog even doorgenomen wat we nu aan klusjes nog moeten doen zolang we in NZ zijn. Als het riggingwerk inderdaad eind volgende week klaar is, kunnen we gaan wachten op een goed ‘weather window’ en in principe gaan. Waarheen moeten we dus nog wel even duidelijk krijgen, maar dat gaat de komende dagen vanzelf vorm krijgen.