| Home |

Vakantie vooruitzicht

Zondag 16 september 2012 @ 19:13

Vandaag was een heerlijk relaxed dagje. Morgenochtend gaan we alweer vroeg verder naar Tonga, dus de boot is weer vaarklaar en alles heeft weer z’n plekje. Het wordt maar een tochtje van 2 tot 3 daagjes en de weersvoorspellingen zien er goed uit.

Tonga, de laatste groep eilanden voor we naar Nieuw-Zeeland varen. Ineens gaat de tijd snel. Maar dat geeft niet, we praten er veel over. De (grote) klussen die gedaan moeten worden en ook de (grote) uitgaven die eraan zitten te komen. Maar we hebben het ook over onze vakantie! Want, we gaan een maandje naar NL!! Lekker bij familie en vrienden tijdens mijn meest favoriete maand van het jaar, december. Kerst en Oud&Nieuw samen vieren. Wij kijken er enorm naar uit!!

Maar waar we ook naar uit kijken zijn de NL’se dingen. Het gemak waarmee je alles kunt kopen wat je wilt en het NL’se eten; de kroketjes en typische NL’se snoepjes. We hebben al even geleden geboekt en dachten toen nog dat het lijstje wat we mee zouden nemen vanuit NL niet heel lang was. Inmiddels groeit dat lijstje toch gestaag. Je weet wat je kunt kopen in NL, de kwaliteit en de prijs.

Maar eerst hebben we Tonga nog om te ontdekken! Ik ben benieuwd, het is een koninkrijk, wat nog nooit gekoloniseerd is. Sommigen zeggen het is ‘achtergebleven’, maar de invloed van de moderne tijd nu is op de eilanden hier genadeloos. Het is er in ieder geval redelijk beschut varen, met alleen maar dagtochtjes en dat is ook wel weer lekker.

Bijzonder Niue

Zondag 16 september 2012 @ 01:49

Soms lopen dagen anders dan verwacht. En dan blijkt ook weer dat wij nu echt leven met het weer. Het weer bepaalt ons leven, zeg maar. Na twee heerlijke daagjes het eiland ontdekt te hebben (daarover later meer), zagen we op de gribfiles al dat de wind zou gaan draaien. We liggen achter het eiland beschut wanneer het een zuidoosten of oosten windje is, maar totaal niet beschut als het een westenwind wordt. En daar draaide de wind vrolijk heen eergisteren, waarbij ook nog met een redelijke harde snelheid. De mooringplek veranderde in een half uur van een rustig plekje, tot een plek waarbij elke boot in een lunapark veranderde. Wij waren ’s ochtends al naar de kant gegaan. Ik moest hoognodig de stiksel van de bimini repareren en dat kun je beter doen op de vaste wal, dan op een galopperende boot. We hebben dus heerlijk onze dag doorgebracht met repareren, kletsen en internetten bij de Yacht Club.

Maar ondertussen veranderde de ankerplek steeds meer in een onheilspellende zee, waarbij de boten achter de moorings lagen te stuiteren. Je gaat hier met je dinghy naar de wal, waar je je dinghy de pier ophijst zodat hij niet tegen de muur ligt te schuren. De pier is hoog! Maar tegen de avond sloegen de golven eroverheen. De dinghy’s hadden we al vastgebonden, maar het water ingaan…nee, dat zat er niet meer in. Het was tijd voor een ander plan. De dag ervoor waren Fruit de Mer en Aquamante ook aangekomen, zij waren die dag aan boord gebleven, wij waren met Cornelia op de kant. We hadden gehoord van andere cruisers hoe zij naar de boot waren gegaan. Zij waren van de pier af het water ingedoken en iemand anders had ze met de dinghy opgepikt. Dat zou voor ons ook het plan zijn.

Vanessa en ik besloten daarop dat wij dit aan de jongens overlieten, wij gingen slapen bij de Yacht Club, die ook een backpackers-hotel hebben. Fries (Aquamante) opgeroepen of hij de jongens wilde oppikken. Zo gezegd, zo gedaan. En dan sta je daar, inmiddels schemert het al. Mark en Etienne trekken hun t-shirts en slippers uit, sleutel van de boot gezekerd in hun zak en wachten tot Fries in de buurt van de pier is. Intussen sloeg het water op de kade en liepen er aardige golven langs de pier. Omstebeurt sprongen Mark en Etienne het water in en zwommen naar de dinghy. Het was vreselijk om te zien! Maar eigenlijk ging het zwemmen ze gemakkelijk af, er liepen wel golven, maar geen brekers. Bij de Yacht Club, even de jongens opgeroepen en toen ze veilig aan boord waren, hebben Vanessa en ik maar een biertje gedronken voordat ook wij gingen slapen. Heel raar, al zo lang zit je samen op het bootje, nu sliep ik met Vanessa op een kamer. ;-)

En dan de volgende ochtend, de wind is inmiddels (zoals verwacht) al teruggedraaid en de boten liggen weer rustig achter de mooring. Vanessa en ik laten de dinghy te water en varen terug naar de boot. Wat een wereld van verschil met de dag ervoor!! Door alle consternatie had ik de bimini niet klaar, dus dit gisteren lekker relaxed in de YC (Yacht Club) maar afgemaakt. Irie en haar man (de eigenaars van de YC) zijn echte schatten en waren de avond daarvoor speciaal wat langer open gebleven. Gisterenavond hebben we bij de YC heerlijk geborreld met alle Nederlandse boten (Fruit de Mer, Aquamante, Cornelia en wij), waarna we lekker Fish en Chips hebben gegeten.

Maar nog even terug naar daarvoor. We hebben namelijk, samen met Cornelia, ook twee dagen een auto gehuurd. Dat is spot goedkoop hier! (dat dan weer wel ;-)) Het eiland is niet heel groot, maar heeft veel te bieden. De eerste dag zijn we alle snorkelplekjes afgeweest. Het is heel bijzonder hier! Het eiland is een en al koraal en heeft heel veel grotten. Grote grotten, waarin je kunt zwemmen en snorkelen, maar ook spelonken en canyons waarin je kunt zwemmen. Schitterend en tijdens het klimmen en klauteren is het ontzettend genieten!! Het water is net leidingwater, super helder! Aan het einde van de dag zagen we op een uitkijkpunt nog walvissen! Heel gaaf. De volgende dag zijn we de twee hikes gaan doen. De ene gaat via een grot naar grote bogen van koraal. Schitterend!! Er is ook een stukje beginnend tropisch regenwoud, daar hebben we onze tweede hike gemaakt. Deze liep door een schitterend bos, waar de bomen stonden naast de muren van koraal. Het pad liep naar de kust, waar je uitkeek over een heel surrealistisch landschap van punten (hele scherpe) van bijna zwart koraal. Na een hike kwamen we bij een grote lange ladder naar beneden. Dat was bijzonder! Je daalde af tussen twee gigantische rotsmuren, waartussen zand was met allemaal palmbomen. Verder de canyon in, klom je over gigantische rotsblokken weer heen en kwam je uit bij een zoetwaterpoeltje. Geweldig mooi!!

Je maakt heel snel contact hier en iedereen is in (en heeft alle tijd) voor een praatje. De dagen zijn dus zo om en gaan erg snel. We zijn ook verschillende toeristen uit Nieuw-Zeeland tegengekomen, die zelfs nog gedag kwamen zeggen toen ze weggingen. Ook de localen zijn zo vriendelijk en gastvrij! Trots op hun eiland en heel open. Het is echt een warme gemeenschap. Dat was zeker te merken toen we niet meer naar de boten konden. Er kwamen verschillende op de pier kijken toen de jongens naar de dinghy gingen zwemmen en overdag sprak iedereen ons al aan of het wel goed ging met de boot. Vandaag hebben we dan ook hartelijk afscheid genomen van Irie (vd Yacht Club), want bepaalde mensen krijgen een warm plekje in je hart. En dat geldt soms ook voor eilanden en landen. Niue heeft dat ook weer voor elkaar gekregen.

Platte pannenkoek

Dinsdag 11 september 2012 @ 00:15

Rond vier uur vannacht, zittend in de kuip onder de heldere sterrenhemel en het vage schijnsel van de verdwijnende maan, rook ik plotseling muskus vermengt met de geur van nat hout. De kaart op de computer gaf het ook al aan, Niue is dichtbij. Ik zag alleen nog niets. Pas toen we een knik maakte het eiland rond en de maan ‘achter’ het eiland kwam, tekende zich het donkere contrast af van een dikke platte pannenkoek. Door de verhalen over Niue hadden wij het idee opgevat dat het een hoog, bergachtig vulkanisch eiland zou zijn. Niets is minder waar. Niue reikt op het laagste punt 28 meter boven het oceaanoppervlak en op het hoogste punt slechts 69 meter. En naast het eiland is het vele kilometers diep. Hiermee is het het hoogste atol boven water.

Langzaam wordt het dan daglicht en tekent zo’n eiland zich steeds meer voor je. Je gaat langzaam kleuren zien, je ziet de rotscontouren beter en de vage gekleurde plekken worden huizen. En inderdaad, het is gewoon een rif, koraal wat boven water steekt. Heel bijzonder!! Na een paar jaar onderweg kun je je bijna niet voorstellen dat je nog eilanden gaat zien, die anders dan alles is wat je tot nu toe gezien hebt. Nou, dat kan dus wel. Dat bewezen de Marquises al, maar dat doet Niue ook weer.

Rond zes uur pikte we mooring nummer 5 op, naast Cornelia. Na een slaapje van anderhalf uur zaten we net aan het ontbijt toen Radio Niue ons opriep dat de officials van de customs op de pier aanwezig was om in te checken, hierna konden we door naar immigration. Meteen van plan veranderd en samen met Mark en Vanessa (Cornelia) naar de kant. Omdat er best een swell kan lopen hier en de dinghy’s dan aardig tegen de ruige betonnen kant liggen te schuren, is er een elektrische kraan op de kant waarmee je je dinghy uit het water takelt. Heel gaaf! De customs zat in z’n pick-up te wachten op ons om de papieren af te handelen. Daarna konden we naar het politiebureau om verder in te checken. De mensen zijn erg vriendelijk hier en met name de dame van immigrations was een schat, die ons meteen wegwijs maakte in Alofi, het plaatsje hier.

Nadat we geld hadden gehaald bij de bank, ze hebben hier (nog) geen pinautomaten, durfden we de winkeltjes in en het belangrijkste, even de supermarkten bekijken. Je betaalt hier met Nieuw-Zeelandse dollars. Sommige dingen zijn goedkoop (gebruiksvoorwerpen), andere dingen erg duur (vlees). Iedereen is hier erg vriendelijk, nieuwsgierig, in voor een praatje en trots op hun eiland. We hebben lekker een paar uur zitten kletsen in de Yachtclub, waar Vanessa en ik de boekenkast uitvoerig hebben uitgeplozen. Daarna heerlijk aan de cappuccino bij cafe Crazy Uga. Het was een heerlijk chil-dagje. Waarmee ik ook meteen de sfeer van het eiland heb weergegeven, gezellig en erg relaxed.

Vanavond frietjes gebakken en zometeen snel gaan slapen. We zijn toch nog wat moe van de reis en morgenochtend komt Cornelia ons alweer om 6 uur (’s ochtends ja) ophalen. De mensen beginnen de dag zodra het licht wordt, dus ook de markt.

Gisteren schreef ik trouwens dat ik me kon voorstellen dat jullie Niue niet kenden. Dat moet ik bijstellen, iedereen kent eigenlijk Niue, maar weet dat niet. Alle landen hebben een bijpassende internetextensie, Nederland heeft .nl, Belgie .be en Duitsland .du. En Niue? Niue heeft .nu! Omdat Niue niet kan leven van het toerisme of de export zoeken ze ook andere geldbronnen en hebben dat met de ‘verkoop’ van het .nu domein aardig gevonden. Bij ons betekent nu nu, maar ook in Zweden bijvoorbeeld. Ik vermoed, toch een klein goudmijntje, voor Nieu.nu.

Nog eventjes

Maandag 10 september 2012 @ 06:24

Vanacht was een van de meest heldere nachten, alle sterren en planeten waren weer haarscherp te zien en later kwam ook de maan zich nog even showen. Vandaag was een prima dagje zeilen! Eentje waar je voor tekent om het zo altijd te laten zijn. Melkmeisje met zo'n 14 knopen wind, waarschijnlijk ook wat stroom mee, want we liepen vanochtend makkelijk rond de 6 en 7 knopen. Er loopt, zoals gewoonlijk nog wel een aardige swell, maar daar hebben we niet veel last van. Super dus. De wind is, zoals voorspelt vandaag wel verder gaan afnemen. Hij gaat over de nacht nog meer zakken, maar dat is niet heel erg. We moeten nog zo'n 38 mijl, dus moeten toch rustig aan doen om niet in het donker aan te komen.
Omdat het zo rustig was hebben we vandaag een broodje gebakken op een andere manier (in de hapjes met de deksel van de COBB erop) en dat is prima gelukt. We krijgen daar wat luchtiger brood door, dan met het 'Omnia-oventje'. Ik had er ook wat tapenade doorgedaan, het is weer smullen.
Morgenochtend zullen we dus op Niue gaan aanlopen. Niue wat? Je spreekt het uit als 'new-ay'. En dat je er nog nooit van hebt gehoord, dat kan kloppen. Het is het kleinste onafhankelijke staatje wereldwijd. Zo'n 259 km2 met ongeveer 1100 inwoners. Ze zijn ook 'in free association' met Nieuw-Zeeland en zijn wel onafhankelijk maar erg afhankelijk van geld van anderen, zoals NZ, Australie en Europa. Het moet een leuk eiland zijn, waar veel te doen is. Ben benieuwd. Nog eventjes....