| Home |

Voor anker op de grensrivier Spanje - Portugal

Vrijdag 27 augustus 2010 @ 01:00

Vanochtend op tijd vertrokken, want de stroming op de rivier kan heftig zijn en we moesten weer de juiste stroming hebben op het volgende riviertje. Wel jammer dat we nu alweer weg gingen bij Illha da Culatra. Ik had daar best kunnen aarden in het zand denk ik!

Vandaag geen zeilweer, want het was bijna recht er tegenin. Begin van de middag liepen we Rio Guadiana op, met weer bijzondere stroomgolven en -kolken. Rio Guadiana is het grensriviertje tussen Spanje en Portugal. Wij liggen voor anker bij het Spaanse plaatsje Ayamonte, maar dan aan de Portugese kant van de rivier. Wij hebben dus als gastenvlag nog steeds de Portugese. Hoe zou dat hier zijn geweest met de wedstrijd tijdens het WK, Spanje - Portugal?

Er is in Ayamonte een hele grote supermarkt waar je bij hoogwater heel makkelijk aan de kade kunt komen met je bijboot. Etienne heeft vandaag al het zware spul gehaald (water, cola en bier) en morgen gaan we nog meer halen. Het is minder sjouwen dan als je in een dorpje ligt! Dus kunnen we onze blikken voorraad weer aanvullen. Daarnaast is er (eindelijk weer eens) een watersportzaak en dan nog wel gerund door een Nederlander! Hij heeft echt van alles en ook het praktische spul.

Na het eten nog even de kant op om wat te drinken. Het is een leuk plaatsje met veel winkels en terrasjes. Grappig om te zien is dat het weer anders is dan het Spanje wat wij al eerder zagen, maar ook anders dan Portugal. Heerlijk is wel om je weer met het Spaans te kunnen redden.

Ik ben benieuwd naar vannacht... op de rivier stroomt het aardig, dus je hangt achter je anker. Op dit moment gaat het ook steeds harder waaien, uit dezelfde richting als de stroom. Over een paar uur is er weer de kentering, dan draait de stroom omdat het dan hoog water wordt en draaien wij met het schip ook 180 graden om. Niets aan de hand, maar dan komt de wind dus tegen de stroom in. Maar och, ik zal goed slapen, het ankeralarm staat aan en we liggen goed vast.

Kuit-update: Het gaat goed. Ik kan redelijk lopen, eigenlijk is het meer sloffen en hoef niet meer op hakken (om mijn kuitspier 'kort' te houden). Mijn voet is daarentegen wel dik en er tekent zich toch een kleine blauwe plek af achter op mijn kuit. Ik doe nog steeds erg voorzichtig, maar bij een onverwachte beweging (en dat gebeurt nóóit op een wiebelend schip) voel ik weer heel duidelijk het plekje ín mijn kuit. Vandaag heel veel gedronken, gewoon water ;-)

Unieke plek

Donderdag 26 augustus 2010 @ 00:12

Je hebt leuke plaatsen, mooie plaatsen, vreselijke plaatsen, bijzondere plaatsen en plaatsen waarvan je weet dat die nog heel lang in je geheugen blijven. Gewoon omdat ze uniek zijn. Zo is het ook hier bij Illha da Culatra!

We liggen met verschillende zeilboten voor anker in de rivier voor het dorpje. Er is een haven, een mooie haven die in 2009 is aangelegd met geld van de EU (ong. 1,5 miljoen euro), daaromheen een kunstgras-voetbalveldje en huisjes voor de vissers. Maar deze haven is, doordat er nooit een havenmeester is aangesteld, helemaal ingenomen door vissersboten. Aan de spiksplinternieuwe mooie steigers liggen de aftandse en wat nieuwere vissersboten. We kunnen nog net aan het eind van een steiger onze bijbootjes kwijt. Je loopt over de betonnen platen het dorpje in, de betonnen platen liggen gewoon in het zand, want eigenlijk bestaat heel het dorp, heel dit eilandje, uit zand. Zand, zand en nog eens zand. Er staan huisjes, huizen, mini supermarktje, winkeltje, cafeetjes en boten in het zand. Rondom de huizen zijn straatjes aangelegd door betonnen platen, maar de voortuintjes zijn nog van zand. De huizen zijn laag, helemaal gestuukt en geverfd. In lichte kleuren, dat scheelt voor de hitte. En dat is wel nodig hier, het is ontzettend warm!!! Vannacht rond 3 uur was het nog 28 graden en windstil, vanmiddag windstil en erg warm.

We zijn het dorpje doorgelopen naar de ander kant van het eiland, de oceaankant. Het zeewater is glashelder en totaal niet koud (zo’n 26 graden). Je hoeft hier geen moeite te doen om door te komen, waardoor afkoelen wel even duurt. Bij opkomend tij loopt het water het ‘binnenland’ van het eiland in waardoor het een soort waddengebied wordt. Erg mooi! De sfeer in het dorpje is heel relaxed. De mensen zijn super vriendelijk. Qua dorp en zand doet het wat Egyptisch aan, terwijl de mensen en sfeer totaal anders zijn. De cafeetjes zijn gewoon open, rechttoe, rechtaan, groot buiten terras met TL-balken.

Vanavond hadden we palaver op de Blue Spirit. En dan echt palaver, want we gingen kijken wat de planning voor de komende tijd wordt richting Marokko. Onder het genot van een biertje in de warme kuip werden het geen verhitte discussies, we waren het snel eens. Morgen naar het grensriviertje tussen Spanje en Portugal en daarna zijn er een paar opties die we dan gaan bekijken.

Na deze planning de wal op om te gaan eten. Ergens neergestreken waar ze gedekte tafeltjes hadden. Biertjes kosten hier nog 80 cent, maar eten is wat duurder. Maar ook super goed! We hadden als voorgerecht kleine lokale schelpjes en ‘gamba’s’. Heerlijk! De ene helft van de groep had verschillend vlees met frietjes, de andere helft (waaronder ik) een soort paella soep met vis en schelpdieren. Dat was echt super super lekker! Dit bijzondere dorpje was weer genieten met een grote G.

Oja, met mijn kuit gaat het erg goed. Ik ben op hakken rond gaan wandelen en dat ging redelijk. Ik strek geregeld en doe voorzichtig. Heb ook een hele goede tip gekregen, dat ik ervoor moet zorgen dat ik (nog) meer vocht binnen krijg met dit warme weer en ik maar denken dat ik al genoeg dronk….. ;-)

Niet toeristisch

Woensdag 25 augustus 2010 @ 00:41

Vanochtend uit Vilamoura vertrokken. Ik heb goed geslapen en het gaat beter met mijn kuit. Het is niet blauw, dus naar ik begrijp is dat gunstig! Het doet nog wel pijn en ik moet blijven stretchen merk ik. Etienne kan zo zijn taak als solozeiler uitproberen en dat gaat goed.

Het was een prima zeildagje en (ik word vervelend) errug warm! We zijn voor anker in een riviertje bij Illha da Culatra. Door de kaart dachten we dat het een natuurgebied was en we hoopten dus erg rustig. Op zich is dat ook wel zo, het is een soort waddengebied waarbij grote stukken droogvallen. De invaart was door de vette stroming ook enigszins spectaculair, het water kolkte rondom de boot. Verder liggen er toch wel aardig wat boten en een ferry met toeristen vaart ook een paar keer per dag. Het dorpje waar we bij liggen is eigenlijk toch ook weer niet vol met toeristen. De enige toeristen zijn de zeilboten en heeft daardoor zijn oorsprong gehouden. Etienne is al even op de kant geweest, maar ik ging maar niet mee. Toch maar zoveel mogelijk rust proberen te houden.

Vanavond hebben we gebbq'd op de kant. Bonnie Dos (Bonnie - St. Claire - 2, de tonijn van de Liberty) ging op de Cobb (de BBQ). Het was weer heerlijk!!! Salades, mais, aardappeltjes, tagliatelle en hamburgers vulden de tonijn aan. Iedereen had weer wat meegebracht Pot-luck) en we hebben weer een uitgebalanceerde maaltijd genuttigd. Tussen al de vissersboten, huisjes en zand stond een verhoging waar zelfs TL-verlichting was, daar hebben we een hoekje van in beslag genomen.

Na afloop alles in de bijbootjes en verder het dorpje in. Aan het bier in een locale kroeg. Het is echt zo puur nog hier. Kijk er nu al naar uit om morgen, huppend op mijn tenen, het dorpje te gaan verkennen met fototoestel.

At 24-8-2010 13:40 (utc) our position was 36°59.87'N 007°50.32'W

Beetje pech...

Dinsdag 24 augustus 2010 @ 00:04

Vanochtend afscheid genomen van de Rein en Marian van de Aquaholic, zij laten de boot in Lagos achter en gaan over een week weer naar huis. Afscheid nemen blijft gewoon niet leuk. Je hebt toch zo’n dikke 2 maanden met elkaar opgetrokken en dat voelt als erg vertrouwd. Het zal erg raar zijn om met wéér een boot minder verder te gaan. Eerst de Flying Swan en nu de Aquaholic. Helaas ik besef ook dat het erbij hoort, maar het blijft gewoon niet leuk en moeilijk. Met de Tin Hau, Blue Spirit en Liberty zijn we weer verder gegaan.

Het was een heerlijke zeildag! We vertrokken met een aardige snelheid op de zeilen vanochtend uit Lagos. De wind kakte al snel wat in, dus even gespinnakerd. Eind van de middag kwamen we aan in Villamoura. Een hele grote super toeristische haven, met het havenkantoor boven een hippe lounge club. De haven ligt vol met super jachten en op de kant staan de Ferrari’s en de Lambourghini’s. De tentjes rondom de haven bruisen van het leven.

Ik heb vandaag alleen een beetje pech en moet het vanuit onze kuip gadeslaan. Wat is er gebeurd? Ik sukkel al een week ofzo met een soort van kramp in mijn kuit, dan gaat het weer beter, dan weer wat minder. Vanmiddag stapte, of meer sprong, ik van boord om de touwen vast te leggen en toen leek het net alsof er iets knapte in mijn kuit. Een pijn! Ik heb nog even rondgehupt maar moest al snel gaan zitten en liggen omdat ik niet lekker werd. Potjandorie! Eric (van de Liberty) kwam al snel met de waarschijnlijke diagnose: zweepslag. Het was ook erg warm, dus meteen koelen. Het werd even door Eric gecheckt en terwijl ik voor de pijn een Ibuprofen en Paracetamol moest slikken, werd er goed gekoeld. Je had me moeten zien, ik lag als een verzopen kat op de steiger, helemaal nat. Er liepen verschillende mensen voorbij en onze groep (Tin Hau, Liberty, Blue Spirit = 5 man excl. ikzelf) stonden naar mij te kijken. Er werd zelfs gegrapt om maar de borrels aan te laten rukken om zo een borrelsteiger rondom Denies te doen. Jawel! Na lange tijd kon ik wat gaan rekken, heel langzaam, want dat deed zeer! Alles draaide alsof ik gedronken had, waarschijnlijk was de warmte daar ook een reden toe. Ik voelde wel duidelijk dat de pijn minder werd dus dat was fijn. Na een uur ofzo (ik heb eigenlijk geen idee van tijd) kon ik gaan staan en toen moest ik de boot op. Heel voorzichtig ging dat wel. Ik ben erg blij met Eric, onze oppervisser en voor mij nu ook onze fysio! Ik zit nu al heel de tijd in de kuip, braaf te spannen en te ontspannen, af en toe te staan en dat gaat eigenlijk best goed.

Ik kijk naar de mooi opgedofte mensen die op de wal voorbij lopen. Jammer dat ik niet even een rondje kan lopen. Even de mooie boten bewonderen en met een Ferrari op de foto (echt wat voor mij, not ;-)). Maar het is niet anders. Inmiddels heb ik wat aanpassingen aan de website gemaakt en de foto's van Lissabon geupload, op zich wel een nuttige rust dus. Morgen gaan we een natuurgebied in, voor anker. Lekker rustig en weer bonito (tonijn) eten, want de Liberty had vandaag wéér een tonijn. Inmiddels hebben alle mannen van de vloot alles gekopieerd waarmee Eric vist, maar omdat niemand verder iets vangt is er volgens mij nog één belangrijk detail wat we niet weten… ik vind het best, want al dat bloed in mijn kuip en die vis in de koelkast is ook even wennen begrijp ik. Ook heb ik de komende dagen waarschijnlijk genoeg aan mezelf op een wiebelend schip met mijn zere kuit…….

Heerlijke tonijn!

Zondag 22 augustus 2010 @ 16:19

Gisteren van een ankerbaaitje net om het zuidwestelijke puntje van Europa naar Lagos gevaren. Lagos is echt super toeristisch met dure haven, maar wel veel vertier eromheen. Het was warm!! Zeker in de haven is het zweten! De waterslangen op de steiger zijn dan ook een welkome douche, waar iedereen veel gebruik van maakt.

's Avonds hebben we een gezellige pot-luck gehouden op de steiger en de tonijn gegrild. Heerlijk!!! De mensen van de andere jachten keken wel een beetje vreemd op.... we hebben eerst geborreld met onze voetjes in het water. Was inderdaad een grappig gezicht, maar het water was eigenlijk te warm om ervan af te koelen.

Vandaag is het ook weer super warm! We gaan zo nog even zwemmen op een strandje. Er staan weer wat foto's van Portugal in het foto-album. Er volgen er nog meer, maar ik ga nu naar buiten want ik stoom hierbinnen weg.

Zeil- en vispraat

Zaterdag 21 augustus 2010 @ 00:22

Dit keer niet over kastelen of leuke stadjes, maar over zeilen. Want ja, dat is toch hoe we de wereld over willen… zeilend. Eergisteren en vandaag waren namelijk prima zeildagen! Zeker eergisteren weg uit Sesimbra: de genaker op. Voor niet zeilers; een genaker is een groot voorzeil, voor meer details moet je het even in google intypen. Wij hebben er een van North Sails met Dehler tekst. La Luna (een Beneteau) heeft dan ook altijd last van identiteitscrisis als we genakeren, maar ok, daar is ze ook wel weer gauw overheen want het gaat namelijk wel heerlijk super snel. Ons record met de genaker is 8,2 knopen! Eigenlijk is dat toch iets té snel voor ons schip, maar het ging wel lekker. We hadden het schip nog goed onder controle dus was het verder geen probleem. We trokken gewoon een golf door het water en sjeesden de heel Nederlandse flottielje voorbij. Er staat een mooie foto op de website van de Liberty! Meer foto's volgen.
Sinds ik voor mezelf heb gesteld dat ik niet meer zeeziek wordt, word ik het ook niet meer! Ik heb zelfs zitten lezen terwijl het soms best rommelig was. Nou moet ik zeggen, dat we met de genaker ook rustiger door het water gaan. Je hebt minder last van schommelingen en glijd op de golven, terwijl je met de motor vaak meer hotst en botst. Helaas is het vaak ook net wat te weinig wind, waardoor we toch best veel motoren. De genaker doet bij weinig wind goed zijn best, dus dat is een mooi alternatief! Mits de wind een beetje gunstig komt natuurlijk.
En nog steeds niets gevangen, maar er zwemt wel een vis rond met een zere buik of diarree, want de staart van onze nepvis is weg. Eigen schuld! Gisteren in Sines nieuw vismaterieel ingeslagen; een dikke zware lijn, een goede sterke haspel en een 'wahoo catcher'. Jawel, voor minder doen we het niet. We zijn begonnen met paravaan en hengel, maar dat is niet opgewassen tegen de sterke vissen hier. De ijzeren lijn van de Liberty is zelfs kapot, doorgebeten of gezaagd (stel dat het een zaagvis was)! Maar over de Liberty gesproken… dat is wel het visschip van de flottielje. Ze waren de eerste die een vis vingen (een geep) en vandaag (echt om jaloers op te worden) een bonito, 'kleine 'tonijn! Helaas gaf de tonijn zich niet zomaar over en verwonde de kapitein. Dat vissen is best gevaarlijk.
Gisteren in Sines lagen we in de haven (goedkoop, super haven, super opvang, super douches, geen internet) en hebben gisterenavond met z'n alleen een pot-luck op de kant gehouden. Gezellig! Vandaag liggen we voor anker net voorbij Cabo Sao Vincente, op de kaart een van de zuidelijkste puntjes (onee, ik moet zeggen het zuidwestelijke puntje) van Europa. Wel gaaf om te zien dat we daar nu al zijn en dat helemaal op eigen kiel hebben gedaan! We gaan het kopje rond nog even wat van Portugal en dan weer Spanje bekijken, gaan niet Gibraltar door, maar steken daarvoor over naar Tangier in Marokko (begin september waarschijnlijk).
At 20-8-2010 21:34 (utc) our position was 37°01.44'N 008°58.11'W

Beet!!! En het kan nog mooier...

Woensdag 18 augustus 2010 @ 00:47

Met al die leuke mooie plaatsjes hier denk je dat het niet nog mooier kan. Nou, dus wel! Veel mensen zeiden dat Sintra een must was of hadden gehoord dat het een must was. Toen Etienne zondagavond de Flying Swan nog even hielp, ben ik me op internet gaan verdiepen in Sintra en inderdaad dat leek toch wel erg leuk. Samen met René en Brigit (Blue Spirit) zijn we gisteren naar Sintra gegaan. Met de bus, via de A16. En inderdaad, ook ik ga het zeggen, Sintra is een must! Of eigenlijk moet ik dat niet zetten, want hoe minder toeristen, hoe authentieker het blijft. ;-)
Het oude centrum is geweldig. Zoals overal kleine straatjes met ienie mienie winkeltjes, barretjes en terrassen. Wij liepen een straatje omhoog en het liep dood, op een groot bord stond 'doorgang via de winkel' (op z'n Portugees dan natuurlijk). En ja hoor, gewoon het winkeltje door en dan stond je weer in het andere straatje. Geweldig! We hadden vlakbij het station al koffie gedronken (let op: € 3,20 voor 4 koffie) en we wilden nu wat eten. Na wat gestruin door de straatjes zien we een heel vrolijk rose met oranje bord met bloemen en tekeningen staan: 'Maggie's tea spot'. Wij erheen…een soort binnentuintje, met kleine tafeltjes en stoelen, wij zaten aan een mega grote tafel, met kleine krukjes. Wat een heerlijke sfeer en wat was de tea en de toast lekker!
Sintra heeft heel veel kastelen, mooie gebouwen en tuinen. Wij hebben drie highlights bezocht: het oude centrum, het Moors Kasteel en het National Palace of Pena. De kastelen liggen heel hoog op de bergen, er is een looppad heen, maar er gaat ook een bus. Het Moors kasteel is echt een klim en klauter paradijs. Je kunt helemaal over de buitenmuren lopen en genieten van de verre uitzichten. Het staat op de berg zoals je een kasteel op een berg zou tekenen…. Met torentjes als hoekpunten en dan de muren glooiend over de bergentoppen de randen van het kasteel aftekenend.
De stoerheid van dit kasteel, de kracht en robuustheid staat in mooi contrast met het sprookjespaleis op de andere bergtop; National Palace of Pena. Wat een indrukwekkend kasteel is dat! Je waant je in de Efteling; verwacht elk moment dat de fakir op z'n kleedje uit een raam komt of dat je op de trappen Doornroosje tegen het lijf loopt. Je weet gewoon niet waar je moet kijken en je wordt betoverd door de weidsheid om het kasteel, de verschillende kleuren van de torens en gebouwen, de tot in detail bewerkte ornamenten, tegeltjes, beeldhouwwerken en bogen. Een sprookje! We hebben er heerlijk rondgelopen en genoten!
Helemaal vol van de indrukken bestelden we koffie in het oude centrum, bij een schitterend restaurantje, vol met spiegels in gouden lijsten, mooi gedekte tafels en goudkleurige stoelen. Prijs voor de koffie hier was ook goudkleurig: € 16,60 voor 4 kopjes! Maar, nog betoverd door het sprookjeskasteel, een bezoek aan Sintra is écht de moeite waard!
Vandaag hebben we Cascais verlaten en daar ook helaas de Flying Swan gedag moeten zeggen. En ook de dames van de Tin Hau en Blue Spirit gingen weer naar huis. Afscheid nemen blijft niet leuk!
Na al de betovering van gisteren, hadden wij vandaag (na weer heel veel hele grote dolfijnen rond de boot) ook een sprookje… we hadden beet!!! Waarschijnlijk hadden we ook al beet naar Cascais (een paar dagen geleden) want met binnenhalen trok de lijn zo erg dat hij is gebroken. Maar nu werd ik gealarmeerd door vogels die snoekduiken deden naar onze vislijn. En ja hoor… een geep!!! Ik heb een foto kunnen maken en toen wist hij zich los te werken en ontsnapte. Niet zo heel erg, ik heb dus nog steeds niet hoeven te fileren….
We hebben geen internet omdat we hier in Sesimbra voor anker liggen. Twee foto's is een beetje het max wat ik kan uploaden met de SSB, dus meer foto's volgen nog, maar nu hebben jullie al wel een idee van de twee kastelen.
At 17-8-2010 17:16 (utc) our position was 38°26.44'N 009°06.05'W

Bélem

Maandag 16 augustus 2010 @ 10:54

Het gebied rond Cascais is echt schitterend. Ik heb me gisterenavond wat verdiept in de omgeving via internet en de gidsen. Er ligt een natuurgebied tussen Sintra en Cascais en verder naar Lissabon heb je ook verschillende dorpjes die hun eigen bijzondere dingen hebben. Wij zijn gisteren, samen met de Flying Swan, naar Bélem gegaan. Eerst heerlijk gegeten! Martine en ik hadden een soort paella met krab, kreeft enz. Heerlijk! Daarna de Monastrie van Jeronimos bezocht. (Ik heb niet kunnen vinden wie de heilige Jeronimus was..) Wat een mooie indrukwekkende kerk. Dit is volgens mij wel de mooiste kerk die ik ooit heb gezien. Alle gewelven en pilaren zijn 'bekleed' met beeldhouwwerken. Niet potsierlijk, maar schitterend! Daarna het scheepvaartmuseum bezocht en toen was het alweer tijd om terug te gaan. Toen werd ook de temperatuur pas lekker. Eenmaal terug heeft Etienne nog even bij de Flying Swan geholpen en heb ik lekker uit kunnen pluizen wat we vandaag gaan doen. Het idee is om straks naar Sintra te gaan. Ik moet alleen nog even gaan uitzoeken hoe en wat omdat alles ver uit elkaar zit en in deze warmte heel ver en stijl te lopen, daar heb ik niet zo'n zin in eerlijk gezegd....

Lissabon = Alfama, Fado en vermoeide voeten

Zondag 15 augustus 2010 @ 01:18

Een hele dag zeilen is vermoeiend.... een hele dag in Lissabon is óók vermoeiend! Maar wat een schitterende stad! De gebouwen, de straten, de sfeer, de mensen! We zijn samen met de Blue Spirit, Tin Hau en Aquaholic naar Lissabon gegaan met de trein. De Liberty ging vandaag op eigen kiel naar de stad (met de eigen boot dus). Toen we aankwamen eerst koffie! Plan de campagne gemaakt en besloten in een toeristische bus te stappen, die maakt dan een rondje door de stad en zo krijg je een goede indruk van het totale beeld van de stad. De rit viel een beetje tegen. De bus reed alleen maar door de grote straten. Lissabon is een grote stad, maar niet heel groot en voor mijn gevoel niet kolosaal. Ik had het idee van Londen of Parijs in mijn hoofd, maar het is dus heel anders.

Na de lunch zijn we samen met Rene en Brigit van de Blue Spirit op tram 28 gestapt. Dit trammetje doorkruist de wijk Alfama, een van de oudste wijken en een hele gezellige wijk met kleine straatjes, balkonnetjes, waslijntjes enz. Het is ook de wijk van de Fado, de bekende portugese muziek. Ik vind het schitterende muziek, het zijn een beetje de 'Zangeres zonder Naam liederen', het levenslied. Maar dan dus op z'n Portugees, wat het meteen mooier maakt. ;-) Ik vind dat wel wat hebben, het melancholische, dramatische, rauwe, pijnlijke, verdriet, het gemis wat je hoort in de stemmen. Geweldig!

Tram 28 is een oud trammetje en inmiddels wereldberoemd geloof ik. Niet alleen toeristen maken er gebruik van, maar ook de inwoners zelf. Het is niet duur, 1,5 euro. (Zowieso is openbaar vervoer én de taxi niet duur hier!) Het trammetje hotst en botst door de smalle straatjes, wat maar net past. Wil je een foto maken dan moet je oppassen dat je niet te ver naar buiten hangt, want dat kan goed misgaan. Toen we ergens een leuk pleintje zagen met terrasjes zijn we uitgestapt en neergestreken. De sfeer was geweldig! Uit een piepklein barretje klonk heerlijke muziek en de tafeltjes zaten gezellig vol, in de schaduw (het was vandaag weer super warm!) van de bomen en de mooie hoge gekleurde oude gebouwen op de achtergrond!

Later zijn we wat door de wijk gaan dwalen, de smalle straatjes door. De straten zijn geplaveid met kleine tegeltjes, voornamelijk wit, met in het zwart allerlei vormen erin. Deze stoepen hebben we in alle Portugese dorpjes al gezien, erg leuk ziet dat eruit, maar deze zijn glad! Je moet oppassen en dan van die straatjes die steil omhoog of naar beneden gaan... ben benieuwd hoe dat is als het regent... In een van die smalle straatjes lopen we een hoekje om en zien een schitterend terras. Nou ja, terras.... een heel smal straatje, een ienie mienie barretje, in dat smalle straatje, hele kleine tafeltjes met stoeltjes, gekleurde parasols en bloembakken aan het huisje. Heerlijk gaan zitten en daar genoten van lekkere (witte) sangria. Na wat alcohol wordt het lopen altijd wat zwaarder, dus nog wat verder gelopen en toen het inmiddels al zeven uur was maar op zoek naar een leuk eettentje.

Om half tien hadden we de trein weer terug naar Cascais, het was een vermoeiend maar geslaagd dagje! We zijn er nog niet helemaal uit of we morgen (of overmorgen) nog een keer naar Lissabon gaan om de Bairro Alto, de andere hele oude wijk, te gaan bekijken. In Bélem is namelijk een mooi scheepsvaartmuseum en iedereen roept dat je het kasteel in Sintra ook gezien moet hebben. Moeilijk hoor, zulke dilemma's... je wilt eigenlijk niets missen, maar je kunt ook niet alles zien.....we gaan er eerst maar eens een nachtje over slapen.

We hebben natuurlijk weer tig foto's gemaakt. Hier een impressie van vandaag....

Lange zeildag en 'Geepparty'

Zaterdag 14 augustus 2010 @ 00:52

Gisterenochtend om half 8 vertrokken in de regen en bewolking. Gatver! Dus de zeilpakken weer eens uit de mottenballen gehaald. Het was ook nog mistig. Omdat het geen zin heeft om je allebei nat te laten regenen, ben ik nadat de zeilen stonden lekker op de salonbank gaan liggen;-). We hebben redelijk heel de dag gezeild en zelfs de genaker nog aardig wat uurtjes gevoerd. Ze hadden een lekker windje opgegeven vanuit de goede hoek. De richting klopte, maar de hoeveelheid niet. Het was veel minder. Toch stond er aardig wat deining. Tussen de middag heerlijk een broodje met tomaat, kaas en ham gegeten. En daarna ging de bewolking langzaam weg en kwam het zonnetje stralend door.

Eigenlijk is zo’n dagje best lekker, het is rustig, je slaapt wat en kletst, eet en drinkt wat. Maar aan de andere kant is het ook wel saai! Wat dan weer super is, als je dolfijnen ziet!! Etienne zag in de verte wat onrust in het water. Vogels die zich als speren naar beneden stortte en wat opspuitend water. Waarschijnlijk jagende dolfijnen. En ja hoor!! Wij voeren er recht op af en ondanks dat ze vast een lekker hapje hadden, wilden ze toch nog wel even bij de boot spelen. Eentje was voor bij de punt aan het spelen en dan sprong hij/zij uit het water. Ik zat op de preekstoel en werd gewoon nat van het spuitwater en water door het springen! Dat is toch altijd weer zo bijzonder die dolfijnen. We hebben geen foto’s of flimpjes ervan, we hebben gewoon heerlijk staan te genieten.

Om half negen voeren we de haven in Cascais binnen. Cascais ligt tegen Lissabon aan, heeft een hele grote (luxe en dure) marina en is super toeristisch. De rest van de Nederlandse Flottielje was er al en zaten bij de Flying Swan te borrelen. La Luna aangemeerd en meteen maar aangeschoven.

Vandaag rustig aan gedaan. Zo’n dagje van 70 mijl is altijd erg vermoeiend. (Ja Linda, het is inderdaad erg vermoeiend.) Gisteren hebben we het ook besproken tijdens de borrel, wat het zo vermoeiend maakt. Het buiten zijn? Het opletten? Het continue bewegen (het is vaak net alsof je in een lunapark zit)? Wij doen vaak ook nog even een tukje tijdens zo’n tocht. Eigenlijk weten we niet echt waardoor je zo moe bent. Ik denk een combinatie van dingen.

Ook vanavond was het weer borreltijd. Want met de komst van de twee dames van de Tin Hau en de Blue Spirit zijn we helemaal weer compleet én Eric van de Liberty was de eerste die een vis heeft gevangen, een geep. Daar werd natuurlijk meteen een Geepparty (niet te verwarren met Gayparty, inside joke;-)) voor georganiseerd. Afgelopen nacht heeft het 9 bft gewaaid in de haven en vanmiddag trok de wind ook alweer goed aan. Toen ik daarstraks van de borrel terugliep over de steiger, dronken van de wijntjes en van de wind, bedacht ik me dat we dit leventje eigenlijk alweer voor lief aan het nemen zijn en zelfs mopperen over verschillende dingen. Erg toch dat je zo snel gewend bent, maar ook zo snel weer dingen voor lief neemt. Alhoewel je door zo’n reis, waarbij je toch wat meer ‘back to basic’ leeft, weer heerlijk kan genieten van simpele luxe dingen...

Bijzonder plekje

Donderdag 12 augustus 2010 @ 00:05

Eergisteren eerst de gasflessen opgehaald en ja hoor, gevuld!! Yes!! Daarna weg. Helaas kakte na een half uur de wind weer in, waardoor we de hele dag de motor hebben aangehad. Maar al met al toch een lekker tochtje, wel warm!

Nazaré is een super toeristisch oord. De haven daarentegen is het andere uiterste. Die wordt gerund door een Ier die hier is blijven hangen. Super behulpzaam en vriendelijk. Je krijgt zelfs uitleg over de haven en het stadje in het Nederlands! Daarnaast is er een klein barretje annex supermarkt. De man die dit runt spant helemaal de kroon! De haven ligt naast de vissersboten en afslag, verschillende vissers van verschillende pluimage komen dus lekker een biertje drinken. De supermarkt staat dan ook vol met sterke drank, water en wat blikvoer. Maar het baasje is geweldig! Super vriendelijk, belt voor je om een taxi, baalt als die er niet is en tijdens het boodschappen doen (water, bier, brood en een paar blikken) kregen we een biertje in ons handen gedrukt en een heerlijk cakeje. Ik vroeg aan hem of hij dat zelf had gebakken, dat snapte hij niet helemaal want hij liet daarop zien dat hij een broodje met warm vlees (of zoiets) te eten had. Er hingen wat foto’s van hem van vroeger, ik vroeg ernaar, prompt kwam er nog een foto te voorschijn uit 1965. Toen we het bedrag afronden stond hij bijna met tranen in z’n ogen... cadeautjes dit soort mensen!

De douches zijn ook wel noemenswaardig. We hebben al verschillende meegemaakt; van douchehokje met gordijn en centrale omkleedruimte tot een ienie mienie hokje in een portacabin. Hier in Nazaré zijn ze groot! En dan het douchegedeeltje in je douchehokje is groot en heel schattig betegeld met kleine blauwe mozaïktegeltjes. En dan niet te vergeten, de finisching touch, het douchegordijn met grijs met blauwe dolfijntjes! Helaas was bij mij de douchekop los van de aansluiting, waardoor hij eraf sprong toen ik hem hard open zette en hij zo heel mijn kleren nat spoot...

Vandaag het stadje ingelopen waar we ons door de toeristische mensenmassa moesten worstelen. Na een heerlijke ijscoupe (ze hadden ‘macaroni carbonara’ in vanille ijs met noten!) maar weer naar de boot gegaan. Morgen wordt het namelijk een lange tocht (70 mijl) naar Cascais.

Figueira da Foz

Maandag 09 augustus 2010 @ 21:17

Vandaag Figueira da Foz bekeken. Een leuk plaatsje, maar erg toeristich. Het was vandaag warm! WARM!! Ongelooflijk! Geen zuchtje wind. Gelukkig inmiddels nu (21:00 uur) wel. We hebben op een rustig tempo wat rondgestruind en onze gasflessen weggebracht. Morgenochtend kunnen we ze weer ophalen, hopelijk gevuld. Zou wel een klein 'zorgje' minder zijn.

Vandaag ook een paar boodschappen gedaan. Grappig is dat ze veel dezelfde dingen hebben als bij ons, zag zelfs slagroom van het merk Euroshopper (AH toch?) staan! Maar vlees is een hoofdstuk apart. Dat hebben ze, maar gewone kipfiletjes heb ik nog niet gevonden. Wel hele kippen, kippenpoten en kippenlevertjes, maar dat heeft toch niet onze voorkeur ;-). Ze hebben hier wel een hele groot overdekte markt. Een beetje á la de zwarte markt in Beverwijk, maar dan met heel veel fruit en groente en vis, en badhandoeken met blote vrouwen!

Zometeen een klein hapje eten en dan een bakkie koffie op de Flying Swan samen met de Aquaholic, even palaver voor de tocht van morgen.

Etienne met de 2 gasflessen.

Het 'binnenmarktje'.

Time flies when you're having fun

Maandag 09 augustus 2010 @ 12:30

Wat vliegt de tijd! Zeker als je een paar dagen achter elkaar zeilt en dus verder gaat. Al die nieuwe havens en stadjes, je moet af en toe hard denken: "hoe zag het er daar of daar ook weer uit?" En het grappige is dat er dan altijd wel iets is blijven hangen waardoor je ineens de haven en de omgeving weer herinnert. Dat is dan niet specifiek de omgeving, maar meer het grapje van de havenmeester, de fijne douches, hoe je binnen moest varen of een karakteristiek figuur in de haven. De Portugese kust is anders dan de Spaanse; het is vlakker, veel stranden en daar achter soms bebouwing. Een beetje meer zoals Nederland en België. We hebben de beschutting niet meer van de Ria's, maar varen meer langs de kust op de Atlantische Oceaan. Dat merk je aan de (soms hele) hoge golven. De wind komt rond deze tijd meestal uit het noorden, is in de ochtend matig, maar trekt in de loop van de middag aan tot krachtig, een dikke 5 of 6. Voor ons, going south, is dat natuurlijk gunstig!
Eergisteren hadden we dan ook heerlijke uurtjes varen van Povoa de Varzim naar Leixoes. Het waaide uit het noorden (dus van achteren in) en niet zo hard. Wij de genaker opgezet en we spoten met een gemiddelde van zo'n dikke 6,5 knoop heel de flottielje voorbij! Ook de schommelingen en bewegingen van het schip zijn dan rustiger, ook al waren er af en toe hoge golven. Leixoes is een prima haven naast het strand, maar het stadje is niets bijzonders. Het was ook koud eind van de middag en avond en het borrelen bij de Blue Spirit (ter viering dat de Liberty er ook weer was) gebeurde in lange broeken, dikke truien en grote laarzen.
Gisteren was een lange vaardag, 65 mijl, naar Figueira da Foz. We hadden gehoopt (conform eerdere gribfiles) dat we weer met de genaker op konden varen. Nee, deze dag was het wind op kop (dus uit het zuiden), dus motoren maar weer. Geen fijn dagje, het ging ook wat harder waaien en dan schieten we niet op. De zon ging weg en het werd wat frisser. Eind van de middag draaide de wind iets en trok hij wat aan waardoor we de zeilen erbij konden zetten en we weer wat harder gingen lopen. We draaide een kaapje rond richting Figueira en plots was er een warme wind. Heel bijzonder. Wat nog wel even tot lichte stress gaf, waren hele kleine boeitjes in het water die je maar net kon zien. Het waren van die boeitjes die een sleepnet laten drijven. Het was de eerste keer dus even spannend of het inderdaad een sleepnet was of gewoon een net naar de bodem. Gelukkig het laatste…. had er niet aan moeten denken als het een sleepnet was geweest.
PS Voor de niet-zeilers: Gribfiles zijn weerkaartjes waarop de windsterkte en -richting, golfhoogten, temperatuur enz staat aangegeven. Wij halen die binnen via de SSB of internet. Ze zijn redelijk betrouwbaar.
At 9-8-2010 10:10 (utc) our position was 40°08.85'N 008°51.59'W

Citytrip: Porto

Zaterdag 07 augustus 2010 @ 10:55

We hadden ergens gelezen dat het zeilen bij een wereldreis maar 10 tot 20% is. Nu is het zeilen inderdaad niet veel, maar 20% is geloof ik wel erg weinig. Alhoewel het soms meer een stedentrip lijkt. ;-)

Eergisteren hebben we Viana do Castelo weer verlaten. Het was een heerlijk zeiltochtje! Windje (dikke) 5 en 6 bft in de kont (de wind komt hier in deze tijd van het jaar meestal uit het noorden). Er waren wel hele hoge golven, maar heerlijk en weer niet zeeziek! We waren redelijk op tijd hier in Póvoa de Varzim. Meteen maar de wasmachine aangezet en schoonschip gemaakt. Het ging steeds harder waaien waardoor het ’s avonds gewoon koud was.

Gisteren zijn we met z’n allen naar Porto gegaan. De stad van de Port. Met de metro ging dat super en je neemt een dagkaart (5 euro) en kan van metro, bus en tram de hele dag gebruikmaken. Porto is echt een schitterende stad! Die moet je gezien hebben als je hier in de buurt bent. Ik had aan de ene kant zoiets van ‘wéér een stad’, maar deze is weer anders dan de andere. Hele kleine straatjes, kleine huisjes, rode daken, allemaal tegen elkaar aangebouwd en gepakt de helling op. Een schitterende brug, ontworpen door Eiffel en aan de overkant van het water de grote Port huizen. Het was een hele vermoeiende dag, omdat wij (samen met Rene en Jack) heel de dag hebben gelopen en het was immens warm!! Eind van de dag zouden we elkaar allemaal weer ergens zien. Rene, Etienne en Jack zijn nog naar een wijnhuis gelopen maar waren helaas te laat voor een rondleiding. Eenmaal weer terug in Póvoa de Varzim zijn we door het oude centrum gelopen om wat te eten. Martine (Flying Swan) en ik zagen een heerlijk pizzeriaatje. En dat bleek een goede keus! Super heerlijke pizza en lasagne! (Voor geïnteresseerden: Mamamia, vlakbij de Praça do Almada. Ook niet duur en een grote pizza is zeker te doen.)

Vandaag verder naar Leixoes. Een kort tochtje, waarschijnlijk zonder wind.

Borrel met de Nederlandse flottielje

Donderdag 05 augustus 2010 @ 00:22

Vanavond wéér geborreld! Want ja, waarschijnlijk zijn we voor het laatst bij elkaar vanavond…. En zoals altijd was dat weer gezellig, met veel, heel veel herrie, veel gelach en onzin en geen onzin. Waar heb je het dan zo met elkaar over? Nou eh.. over het weer. Ja echt!! Wat doet het weer morgen? Erg belangrijk voor ons als zeilers. En, waar gaan we heen? Met z’n allen…? De Liberty gaat een paar dagen ‘on shore’ de binnenlanden in. Wij gaan door naar óf Povoa de Varzim óf Leixoes om vandaar naar Porto te gaan… met de rest van de NL’se flottielje. Daarnaast hebben we het over boeken, wel of niet een e-reader en brandweermannen en badlakens. Brandweermannen? Badlakens? Ja… de dames zijn blij met het blusvliegtuig omdat daar (lekkere?) brandweermannen in zouden kunnen zitten.. En de heren kijken op het strand alleen maar naar de badlakens. Tja, ik denk dat voor jullie het niveau van de borrels duidelijk is!

En wat drinken en eten we? Locale hapjes, wat toastjes, wat brood, wat knabbels, soms wat pimentos (die erg heet kunnen zijn) en sommigen gaan helemaal los en maken hele ovenhapjes. Wat drinken we? Bier, witte wijn, rosé of gewoon een colaatje of wat water. Alles kan, alles is goed. Dat is ook het super fijne van deze flottielje; we zijn allemaal erg verschillend, maar respecteren elkaar zoals we zijn. En doordat we verschillend zijn ontstaan er levendige discussies die ook gewoon kunnen en mogen. Ik vind het stuk voor stuk geweldige mensen en ik ben blij dat ze onderdeel van mijn leven en deze reis zijn! Ik zeg zijn, want we gaan iedereen nog wel zien. Is het niet in Porto, dan in Marrokko, Canaries of Senegal! En dat vind ik eigenlijk wel heel leuk!

Oja, we hebben vandaag ook nog cultureel Viana do Castelo gedaan. Alle straatjes doorgeslenterd (heerlijk de winkels hebben geen siesta dus zijn heel de dag open), naar boven naar een hele mooie kerk met een kabelbaan (wat was het heet!!) en lekker geluncht en wat terrassen bezocht. En de kerk bovenin is bijzonder omdat er heel veel verschillende stijlen in verwerkt zijn. Foto’s volgen.

Wat heel bizar is… wij genieten en aan de andere kant van de rivier in de verte zie je de bosbranden volop woekeren. Vanaf vanochtend heel vroeg is een blusvliegtuigje al heen en weer aan het vliegen. Je ziet de branden uitbreiden, dan weer indammen en dan weer heftiger worden. Ik hoop dat het alleen bij verbrandde bomen blijft...

Woensdag 04 augustus 2010 @ 11:37

Na een heerlijk laatst avondje met de Liberty lekker eten bij de Flying Swan in Spanje, is het nu de beurt om Portugal te ontdekken. Wij zijn nog nooit in Portugal geweest, dus dat is wel leuk. De reis hierheen was al anders, want voorheen zeilde je in de beschutting van de Ría's, nu zit je gewoon langs de kust op 'open zee'. En dat was ook wel te merken! Er stond weer een aardige deining en een lekker tot pittig windje. Windje was een beetje wisselvallig, maar we hebben toch heerlijk gezeild. Enne... ik ben niet zeeziek geworden!

We liggen in Viana do Castelo. Een ienie mienie haven in het centrum. Er moet een loopbrug open om de haven in te komen. Toen we gisteren aan kwamen waren de Liberty en de Flying Swan al in de haven. Willem (Flying Swan) heeft echt z'n roeping als havenmeester gemist. Hij discussieerde met de havenmeester, leidde ons allemaal rustig en een voor een naar binnen op ons plekkie en zelfs de Aquaholic voor wie eerst gaan plaats was!

Portugal is anders dan Spanje, maar de eerste indruk is erg positief. Je verwacht dat het Portugees op het Spaans lijkt, dat is dus niet waar. Qua lezen op zich wel, maar het klinkt heel anders, meer Russisch achtig. De mensen zijn wat kleiner, maar ook super vriendelijk en gelukkig spreken de meeste gewoon Engels! We zijn gisteren meteen op zoek gegaan naar een supermarkt. Ze kennen hier geen sluitingstijden voor de siesta en alles blijft tot laat open. De straatjes zijn weer smal (zie je veel in warme landen) en de huisjes klein en wit. Kleine straatsteentje en af en toe een schattig kerkje.

De eerste dag in Portugal moest gevierd worden, dus geborreld. Dit keer bij ons. Het past hoor, tien man in de kuip. Maar tjeetje... half zeven hadden we afgesproken. Het was nog zó warm!! De zon stond nog volop in de kuip en brandde goed. De havenmeester heeft al gewaarschuwd dat het de komende dagen alleen nog maar warmer wordt. In de Algarve was het meer dan 40 graden. Pfff... dat wordt nog wat. Vandaag gaan we, héél rustig, het stadje bekijken en naar boven naar een speciale kerk, eens kijken wat er zo speciaal aan deze kerk is.

PS Het is hier een uurtje vroeger dan bij jullie...