| Home |

Laatste haven op het Europese continent

Donderdag 02 september 2010 @ 23:26

Gisterenavond nog heerlijk geborreld met de Rene (Blue Spirit), Margreet en Eric (Liberty) en Jack (Tin Hau). Etienne was echt jarig, we hebben gezongen voor hem en hij heeft hele leuke cadeautjes gehad van de anderen. Een T-shirt uit Cádiz en een stiertje in een ‘schudbolletje’ (waarin de vlokjes dan gaan dwarrelen) met daaronder ‘Espana’, super leuk.

Vandaag hebben we nog redelijk kunnen zeilen naar Barbate. Barbate is niets bijzonders, een simpele haven en het stadje is blijkbaar ook erg vervallen. Dat geeft niets, want we zijn hier eigenlijk alleen maar om morgen maar een kort stukje (25 mijl) naar Tanger (Marokko) te hoeven. Het grappige was dat je vandaag Marokko in de verte al zag liggen. Het is morgen namelijk ook bijna rechtover steken, dus zo breed is het hier niet. Ik ben erg benieuwd naar Marokko!

In Cádiz lagen hele grote cruiseschepen!

En daar liggen we dan... de laatste haven en voorlopig laatste nacht op het Europese continent!

Nog even wat koffie gedronken in de bar (let op het hemelbed!) bij de haven

Jarige Etienne

Woensdag 01 september 2010 @ 10:19

Vandaag is een feestdag… Etienne is jarig!! Raar hoor, zo ver van iedereen. Ik was er gisteren gewoon emo van. Het wordt wel een duf dagje vandaag, want we zijn gisteren avond nog in de keet, die bar heet, hier bij de haven een biertje gaan drinken. Jack (Tin Hau) was er ook en nog een Zweed en twee Engelsen en een Australier. Het bleef natuurlijk niet bij één biertje en het zijn er heel veel geworden, met als resultaat dat we een hele brakke dag hebben, maar we zijn Etienne z’n verjaardag wel super gezellig begonnen.

Eergisteren hebben we Cadiz bekeken. Een leuk stadje. We zitten alleen met de haven ver van het stadje af, maar voor 4 euro met de taxi ben je er ook. Het is deze dagen weer ongelooflijk warm. Gisteren waaide het erg hard! Het is echt ‘be careful what you wish for’… we willen al wat dagen meer wind om te zeilen, nou we hadden gisteren meer wind. Maar dan weer zoveel dat we vandaag nog even moeten blijven liggen (30 knopen in de haven = 7bft). Het was gisteren wel wat minder warm, dus meteen heel het schip schoongemaakt en gestofzuigd enz. Heerlijk weer een schoon bootje! Daarna met z’n allen naar El Corte Ingles, een heel groot warenhuis. Erg leuk om weer eens rond te kijken en ik ben geslaagd voor een paar cadeautjes voor Etienne, heel praktisch; een portemonnee en een bakje voor z’n visspullen. Daarna boodschappen gedaan in de supermarkt, die is op zich al super groot! De koelkast zit alleen zo vol dat je hem helemaal leeg moet halen wil je er iets uit pakken. Onze koelkast aan boord is namelijk niet zo’n koelkast als thuis met een deur aan de voorkant, nee, het is type bovenlader/koelbox. Dus alles ‘stort’ je er van boven in. Er kan daardoor heel veel in, maar als je het onderste moet hebben moet alles eruit.

Inmiddels is ook de pilot gearriveerd voor Marokko. In zo’n pilot staat informatie over het land en over de havens. Erg nuttig dus! Wij hadden deze pilot bij Imray besteld en met DHL naar deze haven laten komen. Al dus lekker zitten lezen over Marokko en de havens, de Lonely Planet er naast en uitzoeken wat ik wil zien. Ik heb er zin in, het is toch een heel ander land dan ‘ons’ Europa. Maar het is denk ik nog even wachten, want door de wind van gisteren liggen we vandaag nog hier. Dan naar Barbate (is de planning) en dan ook weer even goed de wind checken, want dan komt er misschien weer meer wind. Geeft niets, we hebben nog van alles te doen. Alleen balen dat het internet brak is.

Makrelen

Maandag 30 augustus 2010 @ 10:21

Het was gisteren een schommelig dagje en heel weinig wind. Daarnaast was het warm! We hebben een geweldige bimini (zonnetent), over heel de kuip en je kunt eronder staan. Het enige is dat we er niet mee kunnen zeilen. Onze grootschoot loopt namelijk door de kuip. Gisteren wat over lopen verzinnen en we hebben nu een oplossing. We moeten dan even wat bandjes anders stellen, maar het is perfect! We kunnen gewoon zeilen én in de schaduw zitten!

Al vrij snel kwam Jack (Tin Hau) heel vrolijk door de marifoon, hij had makrelen gevangen en ging ze roken op de COBB (bbq) vanavond. Wij ook onze hengel met makrelen-paternoster (drie kleine haakjes met wat blingbling eraan) uitgezet en ja hoor, heel snel al… een makreeltje!!! Handschoenen aan en het makreeltje van het haakje peuteren. Daarna meteen de kop eraf gesneden en fileren. Etienne zat op z’n hurken op het zwemplateau te worstelen met het visje en oppassen dat hij niet in z’n handen sneed. (Marc en Evi, het fileermes wat we van jullie hebben gekregen is echt super!!) En dan, dan moet je het visje schoonspoelen en in de koelkast. Ik kreeg het makreeltje in mijn handen gedrukt om het binnen te gaan spoelen. Moet je dus ook niet doen, want het visje drupt nog wat na.;-) We kregen nog instructies van Jack om het visje in het zout te leggen omdat het dan beter gaat met roken. Hengel weer uit en echt twee tellen later hoorde we het molentje aan de hengel al weer slippen. Weer beet? En ja hoor… drie stuks dit keer. Ik de lijn omhoog gehouden en Etienne haalde ze stuk voor stuk van de lijn en sneed meteen de kop eraf en dan de puts in. Daarna een voor een schoonmaken. Het was net alsof we al een volleerd productiebedrijf waren… haha. Ik was wel blij dat we konden beginnen met een klein visje en niet meteen zo’n grote tonijn als Eric (Liberty) hadden.

Eenmaal in de haven de fileerresultaten laten checken en wat tips gekregen. De COBB aangestoken, Margreet en ik hadden nog een salade gemaakt en toen de makrelen roken. Wat een zaligheid!! Ik heb geen foto’s van de makrelen op de COBB, die zul je bij Jack op de website wel zien. Ze zagen er super lekker uit en waren ook echt goddelijk! We hadden er achteraf best nog wel een paar kunnen vangen! Daarna lekker heel de avond geborreld en de planning besproken. Vandaag gaan we eerst maar eens Cádiz bekijken. Het is de oudste stad van Europa.

Mazagon

Zaterdag 28 augustus 2010 @ 23:04

Vanochtend al om 7.30 uur weg en dan weer Spaanse tijd (= Nederlandse tijd). Erg vroeg, maar het was wel lekker koel en mooi. Onze ankerketting zat rond onze kiel gedraaid (door stroom en wind tegenover elkaar) maar dat ging snel los en toen konden we de rivier af. Het was een heerlijke zeildag! Voor de kust liggen heel veel vlaggetjes van de vissers, dus dat is extra opletten.

Omdat we zo vroeg vertrokken ben je ook weer redelijk vroeg in een haven. We liggen nu in Mazagon, een industriehaven, maar de jachthaven ligt tussen de stranden ingklemd. Ik kan nog steeds niet ver lopen, dus in plaats van omhoog het stadje in, zijn we lekker naar het strand gegaan. Dat was toch wel heerlijk, lekker afkoelen in het water dat eigenlijk niet echt warm is. Morgen verder naar Cadiz.

Kater

Vrijdag 27 augustus 2010 @ 23:07

We zitten hier al heel de avond met een kater en dan helaas niet van de alcohol. Toen we terugkwamen bij Mr. Ed na het boodschappen doen, werden we helaas geconfronteerd met slechte mensen. We waren samen met Jack (Tin Hau) de kant op gegaan en hadden de bootjes aan de kade vastgemaakt. Toen we terugkwamen met onze boodschappenkar zagen we ons motortje op de kade liggen en het bootje in het water. De enige verbinding met elkaar was het slot waarmee het motortje aan het bootje zag. We zagen ook Jack z’n bootje… helemaal leeg, zonder motor en tank. Wel &^$#%^*@#!! Al de boodschappen snel in het bootje en ik erbij. Etienne op zoek naar Jack.

We liggen al maanden ergens aan kades, op strandjes of langs een boulevard. Het gaat ook al maanden goed, tot vandaag dus. Tjeetje, wat een kater krijg je daarvan. Het is gewoon zo vervelend voor Jack. Wij hadden geluk dit keer, maar dat is geen garantie voor een volgende keer.

Morgenochtend vroeg gaan we weer verder. Hoe leuk het stadje hier ook is, ik heb het eigenlijk wel even gehad hier.

En toen…, en toen…, en toen..!

Maandag 02 augustus 2010 @ 11:11

Ik had de afgelopen dagen weinig inspiratie om te schrijven. Er gebeurt wel van alles, maar ik wil jullie ook niet elke keer een ‘en toen.., en toen.., en toen..’verhaal voorzetten. ;-) Maar soms is het moeilijk om toch te vertellen wat wij beleven, wat informatie geven of anders zonder een heel verhaal. Het is dus dit keer wel weer een lang en ook een beetje ‘en toen..’ verhaal geworden. Ik hak hem wel in stukjes, lijkt het niet zoveel….

Visschotels
Vrijdagavond zijn we met z’n allen wat gaan drinken in Vigo, gezellig op een pleintje met allemaal terrasjes. Dat kennen ze hier in Spanje wel, gezelligheid en gezellige terrasjes. Daarna een leuk knus restaurantje in om te eten. Dat was minder… we waren met z’n tienen, dus een visschaal voor 140 euris leek ons een prima combi. Was het te weinig konden we daarna nog kijken wat we nog meer zouden nemen. Nou, die visschaal viel zwaar tegen! Je kon er met z’n 4’en van eten of met z’n 2’en als je echt een vis en schelpdier liefhebber was. Bizar voor dat geld! In de onderhandeling met de restaurant eigenaresse, maar ja, dit was het. We besloten af te rekenen met een bedrag waarvoor wij het waard vonden (incl de drank; de wijn was ook niet lekker) en dan gewoon te gaan. Zo gezegd, zo gedaan. En laat ik zeggen, je hoeft echt geen medelijden te hebben met de restauranthoudster hoor, ze heeft de kosten er ruimschoots uit. Maar ja, daar liepen we, nog honger… op de boulevard op een terras neergestreken. Daar hadden ze ‘hamburguesas max’… de ober keek raar toen wij om half twaalf nog 10 hamburguesas max bestelden. Het was weer wel een gezellige avond. Het was een beetje snif en snotter toen we Brigit gedag zeiden. Jammer dat ze al naar huis moest. Maar ja, de komende periode zullen we langzaam van de meeste afscheid moeten gaan nemen, iedereen gaat op een gegeven moment toch z’n eigen weg. Dat is jammer, we hebben een erg leuke groep zo. Maar het hoort er ook bij en we ontmoeten vast weer andere leuke mensen!

Vigo toeristico
Vigo is een hele grote stad, met veel werkgelegenheid. Citroen heeft er een grote fabriek, er is een hele grote internationale visafslag en de boten industrie doet het hier ook nog goed. We zagen twee grote superjachten die werden gebouwd en twee coasters. Daaromheen zitten veel bedrijven die in de branche werken; staalbedrijven enz. De stad zelf is gebouwd tegen een berghelling, die erg steil is. Je loopt continu naar boven of beneden, waardoor een dag de stad doorwandelen in deze warmte erg vermoeiend is. Wil je toch wat van de stad zien, neem je een busrondleiding. Dat was erg leuk en interessant. Zo heb je meteen een indruk van de stad.
Daarna het grote shopping-centrum in waar de cruiseboten vlakbij afmeren. We konden daar weer een ‘klusje’ van de lijst schrappen want Etienne is naar de kapper geweest en heeft een nieuwe, erg leuke, coupe! Ik ben daarna de Desigual winkel ingestormd! Een hele winkel, met echt van alles en met ‘rebajas’ (= korting) tot wel 50%! Ik heb me ingehouden en 1 erg leuk jurkje gekocht. Sterk he? Ik heb alleen een was verziekt, jawel. En moet nog een korte broek en t-shirts voor Etienne hebben, och dat komt wel weer.;-)
In het weekend leeft iedereen ’s avonds buiten. De haven ligt tegen een groenstrook/park met trappen en banken. Daar zaten ’s avonds wel honderden jongelui met eigen meegebracht drinken. Tja, daar is het weer bij ons te wisselvallig voor.

Bajona
Gisteren naar Bajona. Met een dikke 6 bft alleen op de genua heerlijk gevlogen over het water met 7 knopen snelheid! Bajona is weer heel anders. Is ook kleiner en heeft ook een oud centrum. Wij liggen aan een mooring van de Monte Real Club de Yates. Deze jachtclub heeft het restaurant als in een oud gedeelte van een fort of muur. Echt super sjiek en mooi! De anderen liggen in de andere jachthaven, dus ’s avonds iedereen verzameld voor een bakje koffie in de stad. Het was er gezellig druk. Wat heel leuk is, dat ze een optreden van de locale balletschool hadden op een groot podium op een plein. Erg leuk! Bajona is onze laatste haven in Spanje. Jammer hoor, Spanje heeft bij mij echt een groot plekje in mijn hart. Ook voor niet zeilers is deze regio erg aan te raden, gewoon met de auto (of camper) langs de kust!

PS Er staan weer heel veel nieuwe foto's in het foto-album van Spanje. Ik hoop vandaag nog wat commentaar toe te kunnen voegen; het zijn foto's van Santiago de Compostella, Muros enz.

Potluck al ajillo

Vrijdag 30 juli 2010 @ 11:57

Wat zijn het warme dagen hier in Spanje! Eigenlijk moet ik niet klagen, want we gaan nog naar warmere oorden. Wat wij ook niet helemaal goed doen is ons ritme aanpassen. Eergisteren kwamen we terug van eten met de groep en toen we om half 1 's nachts in de kuip zaten was het pas lekker. De dag in de haven was best druk; water tanken, met de andere vrouwen met de taxi naar de supermarkt (je zit overal erg ver vandaan), boot afspuiten (iets wat me eigenlijk tegen staat, maar de boot is zo zout, je kunt 'zout delven' in het gangboord) en Etienne werd door een andere Nederlander (niet van onze flottielje) gevraagd te kijken naar zijn ankerlier (automatische zekering lag eruit).

Gisteren zijn we weer naar Islas Cies vertrokken, samen met de Flying Swan (de motorproblemen zijn verholpen!!!!) en de Blue Spirit. De anderen bleven in Vigo. Er stond een aardig windje, dus we konden lekker zeilend naar de eilanden. Doordat er zoveel wind stond, was het ook relatief rustig. We hoorden dat er maximaal 2200 dagjes mensen naar het eiland mogen komen en 500 campingplaatsen; de afgelopen tijd zat het eiland elke dag vol. Kun je nagaan!! 's Middags lekker gelezen (mijn eerste boek pas) en even gezwommen. Etienne is met Rene (Blue Spirit) gaan wandelen.

Toen was het alweer etenstijd. We hadden afgesproken op het strand te gaan eten. Brigit (Blue Spirit), Martine (Flying Swan) en ik hadden tijdens het boodschappen afgesproken wie wat zou maken. Het was weer heerlijk en super gezellig!!! We zaten op het strand met het eten en de wijn. En...lekkere koffie toe! De knoflook was in elke gerecht overduidelijk aanwezig. Het was een geslaagde 'potluck'.

De wind heeft heel de nacht aardig doorgestaan, waardoor het een beetje onrustig was. Vandaag gaan we op ons gemak weer naar Vigo omdat we vanavond helaas Brigit gedag moeten zeggen en dat is natuurlijk weer een reden voor een etentje met z'n allen...;-)
At 30-7-2010 9:36 (utc) our position was 42°13.30'N 008°53.97'W

Hete havendag

Woensdag 28 juli 2010 @ 16:20

Na een aantal dagen ankeren moet je altijd weer even een haven in, om eten te halen, water te tanken en (warm) douchen. Alhoewel ik aan warm douchen nu niet moet denken, eerder koud douchen! Het is binnen 31 graden en buiten zeker zo warm! Dan is een haven wel nadelig, want je kunt niet even zwemmen en je ligt vaak ook uit de wind. Wij hebben dus besloten om maar 1 nachtje te blijven, proviand inslaan en dan weer naar Islas Cies. We zijn vandaag wel weer herenigd met de Flying Swan! We waren blij Martine en Willem weer te zien! Als de Spaanse monteurs van vandaag goed hun best doen, kan de Flying Swan mee naar de eilandjes.

Afgelopen dagen waren op de eilandjes weer super gezellig. Ik weet het wordt afgezaagd, maar het is nu eenmaal zo ;-) De Nederlandse Vloot was ook gearriveerd en we hebben gesnorkeld, samen geborreld en gisteren met z'n allen met veel drank de zonsondergang gezien. Super leuk!! Marinus en Hadewiena van de Mare Liberum waren er ook bij. Gezellig!!

Ik vlucht nu naar buiten, want ik zit hierbinnen de stomen!! Doeiiiii

Op excursie en Nationaal Park

Maandag 26 juli 2010 @ 00:46

Het waren twee hele warme dagen, het kwik loopt ook hier weer vrolijk op tot zeker half in de dertig graden!

Gisteren zijn we met de Nederlandse vloot op 'excursie' geweest naar Pontevedra. Pontevedra is echt de moeite waard, leuke straatjes, de typische Galicische balkonnetjes en voorzet ramen, mooie kerken en een leuke sfeer. Ieders kennis over cultuur, kunstgeschiedenis, geschiedenis enz werd bij elkaar gegooid, waardoor we de mooie kerkjes en monumenten konden 'ontcijferen'. Het was ook gewoon supergezellig. Rene (Blue Spirit) heeft zelfs voor 1 euro een hele kerk verlicht! En ons erbij ;-)

's Avonds gingen we wijn proeven in een 'horreo' die de Blue Spirit en Aquaholic de dag ervoor hadden ontdekt. Geweldig! Een 'horreo' is een heel klein stenen huisje waar ze vroeger maïs en graan in bewaarden. Het was dus bukken voordat je binnenkwam en met z'n negenen was het eigenlijk gewoon vol. We kregen wijn in een kommetje. En lekkere wijn! Ze moest de flessen 'vino blanco' overal vandaan toveren… we hebben aardig wat kommetjes geleegd zeg maar. Allerlei onderwerpen kwamen aan bod en met de hoeveelheid wijn nam ook de diepgang van de onderwerpen toe. Het is heel grappig te zien dat je met mensen, die je relatief kort kent, diepe en echte gesprekken hebt. Op zich ook weer logisch, want zij zijn toch een beetje de 'vervanging' voor je vrienden van thuis…. Daarna nog een afzakker in Blablabla, onze hippe loungebar annex havenkantoor. Een afsluiting van een super gezellige dag!!

Vanochtend zijn we om 11 uur uitgevaren, het is erg warm en in een haven kun je niet echt zwemmen, dus we wilden ergens voor anker gaan. Bij de volgende Ria, Ria Vigo, liggen twee eilanden. Deze eilanden zijn onderdeel van een Nationaal Park met andere eilanden bij de andere Ria's. Islas Cies zou erg mooi zijn en wij dachten er misschien ook wel te kunnen snorkelen. Omdat de wind nog steeds noordelijk is en af en toe erg hard (6 bft) wisten we niet of we daar wel voor anker konden. Ook wordt er gezegd dat je een 'permit' moet hebben, maar dat dat moeilijk aan te vragen is. Inmiddels liggen we bij Islas Cies (Playa Arena Das Rodas). Maarre, ja, het is inderdaad onderdeel van een Nationaal Park… maar niet zoals ik verwachtte. Ik verwachtte een stil strandje, paar bootjes. Echt niet! Een groot strand, wat vanmiddag bomvol lag met Spanjaarden! De ponten voeren af en aan. Een groot restaurant op de kant, boeitjes, borden met uitleg en wandelroutes, een EHBO-post, camping, nog een restaurant en zelfs een supermercado (wel een hele kleine dan). We hebben echt even moeten lachen, dit was toch wel anders dan verwacht! We zijn voor anker gegaan en zijn net terug van een wandelingetje naar de camping. Dat is beter om nu te doen, nu het niet zo warm is. Het is toch wel een heel leuk eiland. Morgen gaan we een paar wandeltochten doen. Misschien dat er ook minder bezoekers zijn, want het is dan toch weer een gewone werkdag….
At 25-7-2010 22:02 (utc) our position was 42°13.53'N 008°53.92'W

Combarro

Zaterdag 24 juli 2010 @ 00:56

Wat een verschil in Ría’s! Zo waren de eersten meer authentiek en zeker niet toeristisch, Ría de Pontevedra, waar we nu zijn, is super toeristisch! De kust van de ene Ría naar de andere was al bezaaid met hotels en campings. Gisteren lagen we voor anker tussen Ponto Novo en Sanxenxo voor een mooi strand. Maar helemaal vol met toeristen, afgezet met boeien en de waterfietsen lagen klaar. We lagen voor anker tussen de Tin Hau en de Liberty. Het beste plekje bleek, want we kregen een waanzinnige dolfijnenshow te zien! Het was in de verte, maar je zag ze springen! Het waren er veel, Dolfinarium was er echt niets bij. We gingen borrelen bij de Liberty en om de mooie dolfijnenshow te vieren hadden wij onze champagne meegenomen. Het was wederom genieten met de grote G!

Vandaag verder de Ría ingegaan naar Combarro. Met uitschieters tot 25 knopen zijn we heerlijk op de genua daarheen gezeild. In de Reeds staat bij Combarro een waarschuwing voor ‘unattended ships’, maar wat blijkt…er ligt hier gewoon een kneiter van een grote nieuwe jachthaven! Boven aan de steiger zit een giga hippe lounge bar! Het is allemaal zó in contrast met elkaar, want als je 5 minuten verder loopt langs het water dan kom je in het oude Combarro met de kleine straatjes en de ‘horreos’ (graan opslag). Erg leuk!!

Hippe lounge bar annex havenkantoor/douchegebouw

De Horreos

I love Spanje!

Woensdag 21 juli 2010 @ 20:26

Gisteren overgestoken in de Ría naar Vilagarcia. Wat een contrast! Bij Caramiñal voer je aan op het strand en de jachthaven, met daarachter de huisjes en palmbomen, echt vakantie. Hier bij Vilagarcia doemt de grote stad al van ver op tegen de heuvel. Je vaart via de zeehaven en langs de industrie de haven in. De haven is prima, leuk vormgegeven havenkantoor incl. restaurant (waar je heel lekker kunt eten) en langs de haven zit een heel complex met cafe’s, lounge bars, bioscoop en disco. En daarnaast, de iedereen bekende, McDonalds! In de stad zitten heel veel winkels en terrasjes.

Spanje is en blijft echt mijn land. Altijd al geweest en nu ik hier wat langer vertoef (en nu ik steeds meer geaard raak aan boord en mijn balans weer aardig hervonden heb.. De lieve reacties van jullie deden me erg goed!) voel ik het steeds meer. Ik weet, als je op vakantie bent lijkt alles beter en ik hoef hier nu niet te werken, maar het voelt gewoon altijd heel goed voor mij. In Frankrijk heb ik dat bijvoorbeeld niet. En het is ook het complete plaatje; de vriendelijke mensen en eigenlijk altijd erg behulpzaam. Ze maken ook makkelijk een praatje met je. En als je dan een beetje de taal spreekt, vinden ze dat geweldig. De taal vind ik schitterend en het gaat me ook steeds beter af. Ik miste een uitdaging… ik loop nu met mijn woordenboekje rond en lees alles wat los en vast zit om de taal beter te gaan spreken. De muziek tot 5 uur ’s nachts was me teveel van het goede, maar de Spaanse muziek is heerlijk. We hebben vaak gewoon lekker de locale radio aan staan en je leert ook weer wat van het Spaanse gebrabbel. En dan de wijn en het eten! Ook super! De tapas, pimientos (kleine groene paprikaatjes die in olie en knoflook gewokt zijn), gamba’s, paella, hamburguesas, yoghurt en local queso (kaas). Ooh en dan vergeet ik de olijven! Nu lijkt het weer alsof we veel uit eten gaan, maar dat moet ik even rechtzetten, dat doen we echt niet. We koken het merendeel zelf aan boord, maar gaan daarna dan bijvoorbeeld wel wat drinken of ijsje eten of lunchen juist ergens.

Vandaag door de stad gestruind en dat was ook erg leuk! We proberen ons steeds meer aan het ritme van de Spanjaarden aan te passen. De winkels gaan namelijk zo rond 14.00 uur dicht tot 17.00 uur of soms zelfs nog later. En zijn dan open tot half 10. In de tussentijd, het heetst van de dag, wordt er uitgebreid geluncht en siesta gehouden. Het avondeten is dan vaak pas vanaf half 9. Vanochtend dus de stad in en dan op het terras een kopje koffie á 1 euro! Je hebt hier heel veel ‘bazars’ oftwel ‘winkel van sinkels’. Geweldig om daarin rond te struinen en dan te beseffen dat ze hier eigenlijk best veel hetzelfde verkopen als bij ons.

Een paar dagen eerder bij Caramiñal gesnorkeld.
Let op de helderheid van het water... je kunt mijn vinnen op de bodem zien!

Eindelijk ijs, maar nog steeds geen gas

Dinsdag 20 juli 2010 @ 11:11

Gisteren na het terras niet aan de boterhammen, maar aan een stukje pizza. Nóg lekkerder ook ;-) Het was weer een super warme dag! In de middag, wanneer de zon het hoogste staat, gaat in de Ría’s heel vaak de wind ook liggen. Het wordt dan heel warm.

We waren ook op pad geweest om te kijken of we ergens onze gasfles konden laten vullen. Dat is een probleem in Spanje! Ze wisselen hun eigen flessen om, net als in NL en je kunt maar op weinig plekken vullen. En die weinig plekken hebben wij nog niet ontdekt. Ik vroeg het in een zaakje waar ze van alles verkochten, van servies tot gereedschap. Dat zijn trouwens de beste zaakjes om het te vragen als je iets zoek! Ik moest mee naar achter en toen lieten ze een fles zien, ja, zo’n fles. Alleen is die van ons groenig. Ai.. dus ruilen ging niet. Nee, dat wilden we ook niet. Oma,opa en moeders, iedereen was aan het verzinnen, kletsen en vragen. Aaaah, zei moeders, “de baas van de haven werkt in de Farmacia, daar kunnen we het wel gaan vragen. En als die het ook niet wist, dan moesten we maar naar een restaurant om te gaan eten.” Haha, ze snapten dus goed waarvoor wij gas gebruiken. En zo erg is het niet, we hebben nog gas genoeg, maar dat gaat ook een keer op…
Moeders met ons naar de Farmacia. Schitterende oude authentieke apotheek! Zij tegen de baas van de Farmacia (én dus ook baas van de haven) uitgelegd wat wij wilde. Daarna ging ze weg, ik heb haar hartelijk bedankt. Zo behulpzaam! Baas ging bellen. Hoorde hem op een gegeven moment “Fantastico” zeggen, da’s altijd gunstig. En ja hoor, het kon. We moesten de fles ‘antes de quatro’ in de haven brengen en dan zou iemand die met een auto ergens laten vullen en dan kregen wij hem morgen weer terug. Dat klonk goed. Ik snapte alleen ‘antes de quatro’ niet helemaal en die man sprak geen woord Engels. Wij dachten dat hij bedoelde binnen een kwartier was, maar ik was niet zeker. Hij een collega geroepen die wat Engels sprak. En die zei “after four”, dat is na vieren. Ooh, was het dat. Inmiddels zijn we er achter dat “antes de quatro” inderdaad een kwartier is… dat vergeet ik nooit meer geloof ik! Want toen we later in de haven kwamen was er al iemand geweest bij de Aquaholic (binnen een kwartier nadat wij bij de baas in de Farmacia waren geweest), om een gasfles te vragen. Die wisten natuurlijk van niets.. maar hij zocht Hollanders met een lege gasfles. Ja, dat zijn wij, maar wij waren er dus niet… Helaas, kans voorbij! In een volgende haven weer proberen.

Ik ga maar niet vertellen dat we ’s middags heerlijk gesnorkeld hebben bij de rotsen en dat ik ’s avonds (eindelijk) mijn ijscoupe heb gehad en we daarna gezellig geborreld hebben op het terras met de andere Nederlanders, anders denken jullie weer dat wij alleen maar feesten en vakantievieren.;-)

Internet

Maandag 19 juli 2010 @ 14:21

Vanochtend dichter naar Caramiñal voor anker gegaan. Omdat we aan boord geen internet konden krijgen, maar op zoek naar een restaurantje met internet. We zitten nu op een terrasje te internetten. Ze hebben hier ook heerlijke ijsjes, maar Etienne en Jack willen eerst een boterham...tsss... Hollanders! ;-)

Snorkelen

Zondag 18 juli 2010 @ 23:31

Een dag zoals een dag in Spanje hoort te zijn. De zon scheen al volop toen wij vanochtend op tijd vertrokken. Met een heerlijk windje (dikke 3 bft) zeilden we met een dikke 6 knopen snelheid heerlijk weg. Helaas ging de wind halverwege de dag weer liggen, maar verder was het super weer! Volop zon en erg warm. We hebben onderweg ook weer bezoek gehad van dolfijnen! Een hele grote groep. Het blijft geweldig!

Het zijn hier allemaal rotskusten met af en toe een dorpje en rotsblokken als uitlopers in de oceaan. Schitterend om langs te varen. Dit gaat in de Ria's gewoon door, al lopen de dorpjes dan meer naar beneden, naar het water met een strandje of haven.

Vanmiddag zeilden we Ria de Arousa in. De grootste Ria met veel dorpjes en ankerplaatsen. In de Ria trok de wind aan en konden we weer heerlijk zeilen. Het was druk met allerlei bootjes, maar ja, ook hier is het zondag. We zijn voor anker gegaan vlakbij het stadje Caraminal op een plek vlakbij een strandje die we als tip van mede-vertrekkers van de Vrijheid hebben gekregen. En inderdaad, het ligt schitterend! De rest van de Nederlandse vloot ligt meer bij het haventje. We kijken uit op een strandje met rotsen en daarachter een bos. Het anker laten vallen en meteen in de bijboot naar het strandje om te snorkelen rondom de rotsen in het water. Het is onder water echt wel mooi, zeker geen Egypte, maar toch wel van alles te zien. Anemonen, kleine visjes, grote vissen, schelpjes en vele varianten van sponzen. Het water is hier zo'n 21 graden, dus prima te doen.

Hier in Caraminal is het ook feest! We hebben de knalsalvo's vanaf de kade alweer gehad en de muziek klinkt ook hier over het water. We hadden hoge verwachtingen om vanaf dit plekkie dolfijnen te zien, maar door al die knallers hebben de dolfijnen vandaag vast een rustiger plekje opgezocht. En ik geef ze groot gelijk!
At 18-7-2010 20:42 (utc) our position was 42°35.90'N 008°55.34'W

De avond valt..

Zaterdag 17 juli 2010 @ 23:29

Inmiddels is de zon achter de bergen verdwenen en daarmee ook de warmte. Het was vandaag weer een hele warme en zonnige dag. Weer zoals het in Spanje hoort te zijn! Maar met het verdwijnen van de zon en het aantrekken van de wind is het 's avonds fris. Later op de avond gaat de wind weer liggen, maar is het op het water lekker afgekoeld. Voor de beeldvorming: ik zit op dit moment met een lange broek en trui aan in de kuip. Kopje koffie erbij en ik kijk uit op het dorpje. Doordat de zon zich net heeft verscholen achter de bergen is het licht goudkleurig. Ik zie de smalle witte huizen met kleine raampjes (de typische huizenbouw voor deze streek, Galicie) zich opstapelen tegen de helling, daarachter het groen van de bossen met een enkel huis en helemaal bovenop megagrote dennenbomen. Ik zie de lichten knipperen van de kermis en hoor de opzwepende muziek van een spectaculaire attractie. Het water hoor je rondom je kabbelen en de zeevogels vliegen voorbij. Af en toe hoor je het zoemen van een dinghy. Wij hebben Mr. ED al opgeruimd en blijven vanavond thuis.

Eind van de middag hebben we weer eerste rang gezeten bij de plaatselijke roeiwedstrijd! We hoorden de grote roeisloepen aankomen en toen de boot, die de vlaggen uit aan het zetten was, wel heel lang rondom ons bleef varen, snapten we dat we eigenlijk in de weg liggen. Maar ja, wij waren toch echt niet van plan om ankerop te gaan. Uiteindelijk hebben ze vlak naast/voor onze boot de twee vlaggen gedropt, waar de roeiers omheen moesten. Wij zaten dus eerste rang bij het spectaculairste stuk van de wedstrijd, het ronden van de boeitjes!

En ook vanavond is het nog feest in Muros. Er staan weer twee podia, waarvan eentje echt megagroot! Wij gaan de muziek vanavond heerlijk vanuit ons bedje beluisteren! ;-)

Morgen gaan we ankerop en naar de volgende Ria, Ria de Arousa. Een nieuw gebied te ontdekken. We zijn er nog niet uit of we een haventje induiken (even lekker warm douchen) of voor anker gaan op een rustig plekje. We laten het afhangen van onze bui als we in de Ria moeten beslissen.

At 17-7-2010 20:56 (utc) our position was 42°46.66'N 009°03.41'W

Wat een feest!

Zaterdag 17 juli 2010 @ 13:41

Gisterenmiddag nog heerlijk door het stadje gestruind en om half 7 klaar gaan zitten aan boord om de processie van de Maagd Carme te zien. Wat een feest! Heel veel boten, klein en groot, waren op het water helemaal versierd. Het was een drukte van belang, het ging steeds harder waaien en op de kade was continu een salvo van vuurwerk klappers. Wat een festijn!! Maar die klappers, die zijn in NL verboden geloof ik. Je voelt het schip gewoon trillen! Ondertussen waren ze op de helling druk met andere zaken.... iemand had zijn auto zo laag neergezet, dat hij tot de helft onder water stond....

Etienne werd door Willem van de Flying Swan opgehaald om even mee te kijken naar zijn motor. Helaas konden ze het zelf niet verhelpen en moeten ze vandaag naar een dealer. Ik hoop dat het snel opgelost is. Rond elf uur zijn we met Jack nog even het stadje ingegaan. De muziek van de twee podia galmden alweer, samen met het kermis geluid, door het dal. Lekker naast de biertent van de Spaanse muziek genoten. Om middernacht begon het vuurwerk. Ik heb met tranen in mijn ogen staan kijken! We stonden op de kade tussen tig Spanjaarden, iedereen was stil en er klonk operamuziek ('time to say goodbye' enz) keihard door de haven. Het vuurwerk was schitterend!! Ik heb het echt nog nooit zó mooi gezien (hele vuurregens!) en dan met de muziek en iedereen stil. Zó bijzonder, zo mooi. We waren wel blij dat de wind van onze boten af stonden ;-).

Daarna tot laat nog naar het muziek geluisterd. Wat zo grappig is; het was rond 1 uur vannacht drukker op de terrassen, straat, kermis en plein dan om tien uur! Iedereen leeft hier 's avonds. Maar ook de kinderen... die gaan hier echt niet na Sesamstraat naar bed. Ook vannacht ging de muziek tot half 6 door. Ik heb er weinig van gemerkt dit keer, Etienne wel. We zijn vandaag maar blijven liggen. Vandaar dat we weer lekker in het zonnetje op het terras aan het internetten zijn!

Festas virxe do Carme in Muros

Vrijdag 16 juli 2010 @ 13:19

Ik hou echt van muziek. En ook van Spaanse muziek. En ik hou ook van een feestje. En gun ook ieder z’n feestje. Maar waarom moeten die Spanjaarden hier om 03.30 uur (’s nachts dus) alle Spaanse voetballiederen spelen? Eerst een heel verhaal dat ze gewonnen hebben van Holanda (en ja dat weet ik nu wel) en dan ‘Viva España’ keihard door de Ría zingen! Is dat ook ter ere van de heilige Carme?

Gisterenavond hoorden we al een optreden en gingen nog even met z’n allen kijken. Twee podia stonden opgesteld. Alleen zó jammer, het regende pijpenstelen! Eerst in de kroeg wat gedronken, om 23.00 uur zouden de Satelites optreden. Waanzinnig goede band van 15 man strak in wit pak. Twee zangers in zwart pak en een zangeres in hotpants. Toen het steeds harder begon te regenen zijn we maar terug naar de boot gegaan, want ook in bed hoorde je de muziek nog steeds heel goed. En dat duurde dus tot 05.00 uur! En het waren echt niet allemaal slaapliederen…

Dommel je in na vijf uur wordt je rond 9 uur uit bed getrild omdat ze vuurwerkklappers op de kade afsteken. Wat een feest!

Er is voor vandaag een heel programma met om half 7 vanavond een processie door de haven en daarna door Muros. Om tien uur weer een concert (tot laat?) en om 24.00 uur vuurwerk. Zorgen dat mijn batterijen van mijn camera opgeladen zijn en ik ben benieuwd.

Internet hebben we hier niet aan boord, dus we zitten nu heerlijk op een terrasje aan een koffie met internet. Op de foto's zie je dat er hele smalle straatjes zijn. Je denkt, daar kun je alleen maar doorheen lopen, nou, vandaag hebben ze een heel labyrinth van marktkraampjes ertussen gezet. Geweldig!! Het stadje bruist van de mensen en feestelijkheden.

Muros

Donderdag 15 juli 2010 @ 19:00

In de loop van de ochtend was de Nederlandse vloot weer compleet! De Flying Swan, Liberty, Blue Spirit en de Aquaholic waren ook in Muros. Ook ligt hier de Luna Verde, andere vertrekkers. Na een heerlijke koffie aan boord van de Flying Swan, zijn we gewapend met fototoestel Muros in gegaan. Wat een geweldig plaatsje!!! Schitterende kleine straatjes, leuke boulevard, veel terrasjes, leuke winkeltjes. Vandaag zijn alle voorbereidingen in gang voor de feestdag morgen. Er is een kermis, podium, biertent enz en dat allemaal voor de processie van een heilige wiens naam mij even ontschoten is. We blijven dus morgen ook maar, zodat we in ieder geval weten voor wie dit feest is. ;-)

Vanmiddag ook even écht vakantie gevierd en een heerlijk ijs-coupe genomen. Normaal krijg je nooit wat op het plaatje staat, maar dit keer wel! Super lekker! Alleen de koekjes waren waarschijnlijk over datum...

En we gaan zo bij Jack (Tin Hau) eten. Nog een cadeautje; ik hoef vandaag niet te koken.
At 15-7-2010 16:35 (utc) our position was 42°46.69'N 009°03.40'W

Nieuwe balans

Donderdag 15 juli 2010 @ 12:01

Ik had me voorgenomen over alles te schrijven. Ook als het minder leuk was of bijvoorbeeld als iets tegenviel. Maar ik merk dat dat best moeilijk is omdat het soms zwaarder wordt gemaakt door anderen dan het werkelijk is, maar ook omdat momenten, momenten zijn. En een moment ben je zo weer vergeten. Je moet alleen zorgen dat de positieve momenten in de overhand zijn. Gisteren middag zijn we uit Portosin vertrokken naar de overkant van Ría de Muros naar Muros. Met een 17 knopen wind heerlijk om even een paar rakken te maken. Het was bewolkt, geen onweer, maar het donderde wel even op La Luna.

We zijn nu zo'n 7 weken onderweg en ik merk dat ik moeite heb mijn nieuwe balans te vinden. Om mezelf weer in balans te krijgen met mijn nieuwe leventje. Etienne lijkt daar veel minder last van te hebben en heeft er waarschijnlijk ook minder last van. Maar ik als, erg emo-typetje, vind het toch wel lastig. En dan is dat echt niet omdat het allemaal niet leuk is hoor. Dat is zeker niet waar. Ik heb natuurlijk eerder al geschreven dat als ik zeeziek ben, me echt wel eens afvraag of ik de juiste beslissing heb genomen. Maar zoals ik ook al schreef, zo'n moment ben je snel vergeten. Echt waar, hoe raar dat misschien ook klinkt.

Het is echt wel genieten hoor, bijvoorbeeld als het een mooie zonnige dag is, je hebt ook weinig stress en met de andere vertrekkers is het super gezellig. Maar het leven aan boord is anders, je dagindeling is anders, je uitdagingen zijn er niet (of eigenlijk anders), enz. En dat vind ik toch wel wennen. En dan als emo-typetje kan ik wat chagrijniger of emotioneler zijn. Ik heb nog best veel contact met alles en iedereen in Nederland. Dat vind ik echt ontzettend fijn, maar realiseer me ook dat ik zo niet echt los ga komen van Nederland. Vrees niet, thuisfront, ik ga niet minder contact maken. Maar zal me wel moeten gaan realiseren dat daar mijn leven nu even niet is, dat is hier, in Spanje op de La Luna met Etienne en de andere vertrekkers. En dat is echt wel leuk...maar ook wennen.

At 15-7-2010 9:46 (utc) our position was 42°46.69'N 009°03.40'W

Bumpy and Splashy ride

Dinsdag 13 juli 2010 @ 12:08

Na al het gepraat over voetbal is het nu weer tijd voor zeilpraat....en dat heb ik genoeg na gisteren!

Net de haven uit (gisteren dus), zaten we nog bij te komen van de letterlijke en figuurlijke kater. Alle zeilen gehesen want met een 5 bft zou het een lekker zeildagje kunnen worden. Eenmaal de Ría uit gingen wij ons toch wel afvragen of de maker van de Grib-files (weerberichten) toch ook niet nog last had van z'n kater. De voorspelde wind door deze 'pipo' zou uit een heel andere hoek komen! Nu was het wéér de koers tegen de wind in én we moesten de beruchte Kaap Finisterre rond... Ik had in de haven een cinnarizine genomen tegen zeeziekte. Neem anders eigenlijk niets, het gaat normaal ook gewoon over, maar had geen zin in weer een zieke dag. En dat ging goed! In de ochtend met af en toe een dikke 6 bft, rakken maken zodat we lekker met zo'n 6 knopen scherp aan de wind toch een beetje de goede richting in gingen. Eigenlijk een prima zeildagje!!

Maar wat een golven! La Luna dook af en toe goed de golven in, er kwam veel water over. Werd Etienne niet nat van de regen, dan was het wel van het buiswater. Halverwege de middag ging het bij mij weer fout; ik was binnen om soep te maken en dan wordt het erg warm. Toen moest ik naar buiten om overstag te gaan en toen ik weer in de warmte naar binnenging, ben ik meteen maar weer buiten gaan zitten. Géén soep en ik heb de biertjes van de avond ervoor aan de vissen gegeven. Er zwemmen er nu een paar alleen maar rondjes, denk ik ;-) Ik ben daarna maar op de salonbank aan de lage kant gaan liggen. Dat was op zich al een ervaring, want zo kwam je los van de bank en zo werd je diep de kussens in gedrukt. Maar als ik lig gaat het prima. Ik lig wat te dagdromen (van mooi witte palmstranden en geen golven) en wat te dommelen.

Eerder hadden we ter hoogte van Cabo Finisterre de motor bijgezet zodat we nog scherper aan de wind konden varen en niet nóg een rak hoefden te maken. Het is wel lekker zeilen, maar het schiet niet op al die rakken. En tja, Cabo Finisterre is berucht om de golven... ik kan nu niet zeggen dat het daar erger was. En door het slechte zicht hebben we ook niets van de Cabo (Kaap) gezien helaas.

En ineens lag de boot stil....Ik meteen naar buiten, we waren de Ría ingevaren en de golven waren weg. Je bent dan gewend aan het schommelen en draaien en als het dan ineens rustig is, is dat zo raar. Rond zeven uur lagen we in een box in Portosin in Ría de Muros. Samen met deBlue Spirit bij de Aquaholic een 'aankomstborrel' gedronken. En dat is ook het fijne van zeeziekte: is het geschommel weg, is het over en kun je weer eten en drinken. Toen we net klaar waren met eten in het clubgebouw van de haven zagen we deTin Hau (Sailing Sjaakie) binnenkomen. Dat is mooi, die is ook weer binnen. De rest was in Camariñas blijven liggen, misschien dat we die vandaag weer gaan zien. En dan denk je lekker te gaan slapen.... ik schuif onder het dekbed... NAT!! Potjandorie (ik heb gisteren een iets andere kreet geroepen), maar er had dus iets gelekt waardoor mijn bedje nat was. Dat is balen! Inmiddels hebben we ontdekt dat als we heel veel water het gangboord in krijgen, het zo een bakskist inloopt. En dan komt het water via elektriciteitsdraden onderdeks, waar de stuurkabels zitten en die zitten dan weer boven mijn bedje. We denken ook al een oplossing gevonden te hebben, dus ik maak me geen zorgen.

Ben vandaag maar meteen aan het wassen geslagen, om ook al mijn zoute lakens weer lekker fris te krijgen. Niet op de hand hoor. Gewoon in het machine!!!