| Home |

Laatste haven op het Europese continent

Donderdag 02 september 2010 @ 23:26

Gisterenavond nog heerlijk geborreld met de Rene (Blue Spirit), Margreet en Eric (Liberty) en Jack (Tin Hau). Etienne was echt jarig, we hebben gezongen voor hem en hij heeft hele leuke cadeautjes gehad van de anderen. Een T-shirt uit Cádiz en een stiertje in een ‘schudbolletje’ (waarin de vlokjes dan gaan dwarrelen) met daaronder ‘Espana’, super leuk.

Vandaag hebben we nog redelijk kunnen zeilen naar Barbate. Barbate is niets bijzonders, een simpele haven en het stadje is blijkbaar ook erg vervallen. Dat geeft niets, want we zijn hier eigenlijk alleen maar om morgen maar een kort stukje (25 mijl) naar Tanger (Marokko) te hoeven. Het grappige was dat je vandaag Marokko in de verte al zag liggen. Het is morgen namelijk ook bijna rechtover steken, dus zo breed is het hier niet. Ik ben erg benieuwd naar Marokko!

In Cádiz lagen hele grote cruiseschepen!

En daar liggen we dan... de laatste haven en voorlopig laatste nacht op het Europese continent!

Nog even wat koffie gedronken in de bar (let op het hemelbed!) bij de haven

Jarige Etienne

Woensdag 01 september 2010 @ 10:19

Vandaag is een feestdag… Etienne is jarig!! Raar hoor, zo ver van iedereen. Ik was er gisteren gewoon emo van. Het wordt wel een duf dagje vandaag, want we zijn gisteren avond nog in de keet, die bar heet, hier bij de haven een biertje gaan drinken. Jack (Tin Hau) was er ook en nog een Zweed en twee Engelsen en een Australier. Het bleef natuurlijk niet bij één biertje en het zijn er heel veel geworden, met als resultaat dat we een hele brakke dag hebben, maar we zijn Etienne z’n verjaardag wel super gezellig begonnen.

Eergisteren hebben we Cadiz bekeken. Een leuk stadje. We zitten alleen met de haven ver van het stadje af, maar voor 4 euro met de taxi ben je er ook. Het is deze dagen weer ongelooflijk warm. Gisteren waaide het erg hard! Het is echt ‘be careful what you wish for’… we willen al wat dagen meer wind om te zeilen, nou we hadden gisteren meer wind. Maar dan weer zoveel dat we vandaag nog even moeten blijven liggen (30 knopen in de haven = 7bft). Het was gisteren wel wat minder warm, dus meteen heel het schip schoongemaakt en gestofzuigd enz. Heerlijk weer een schoon bootje! Daarna met z’n allen naar El Corte Ingles, een heel groot warenhuis. Erg leuk om weer eens rond te kijken en ik ben geslaagd voor een paar cadeautjes voor Etienne, heel praktisch; een portemonnee en een bakje voor z’n visspullen. Daarna boodschappen gedaan in de supermarkt, die is op zich al super groot! De koelkast zit alleen zo vol dat je hem helemaal leeg moet halen wil je er iets uit pakken. Onze koelkast aan boord is namelijk niet zo’n koelkast als thuis met een deur aan de voorkant, nee, het is type bovenlader/koelbox. Dus alles ‘stort’ je er van boven in. Er kan daardoor heel veel in, maar als je het onderste moet hebben moet alles eruit.

Inmiddels is ook de pilot gearriveerd voor Marokko. In zo’n pilot staat informatie over het land en over de havens. Erg nuttig dus! Wij hadden deze pilot bij Imray besteld en met DHL naar deze haven laten komen. Al dus lekker zitten lezen over Marokko en de havens, de Lonely Planet er naast en uitzoeken wat ik wil zien. Ik heb er zin in, het is toch een heel ander land dan ‘ons’ Europa. Maar het is denk ik nog even wachten, want door de wind van gisteren liggen we vandaag nog hier. Dan naar Barbate (is de planning) en dan ook weer even goed de wind checken, want dan komt er misschien weer meer wind. Geeft niets, we hebben nog van alles te doen. Alleen balen dat het internet brak is.

Makrelen

Maandag 30 augustus 2010 @ 10:21

Het was gisteren een schommelig dagje en heel weinig wind. Daarnaast was het warm! We hebben een geweldige bimini (zonnetent), over heel de kuip en je kunt eronder staan. Het enige is dat we er niet mee kunnen zeilen. Onze grootschoot loopt namelijk door de kuip. Gisteren wat over lopen verzinnen en we hebben nu een oplossing. We moeten dan even wat bandjes anders stellen, maar het is perfect! We kunnen gewoon zeilen én in de schaduw zitten!

Al vrij snel kwam Jack (Tin Hau) heel vrolijk door de marifoon, hij had makrelen gevangen en ging ze roken op de COBB (bbq) vanavond. Wij ook onze hengel met makrelen-paternoster (drie kleine haakjes met wat blingbling eraan) uitgezet en ja hoor, heel snel al… een makreeltje!!! Handschoenen aan en het makreeltje van het haakje peuteren. Daarna meteen de kop eraf gesneden en fileren. Etienne zat op z’n hurken op het zwemplateau te worstelen met het visje en oppassen dat hij niet in z’n handen sneed. (Marc en Evi, het fileermes wat we van jullie hebben gekregen is echt super!!) En dan, dan moet je het visje schoonspoelen en in de koelkast. Ik kreeg het makreeltje in mijn handen gedrukt om het binnen te gaan spoelen. Moet je dus ook niet doen, want het visje drupt nog wat na.;-) We kregen nog instructies van Jack om het visje in het zout te leggen omdat het dan beter gaat met roken. Hengel weer uit en echt twee tellen later hoorde we het molentje aan de hengel al weer slippen. Weer beet? En ja hoor… drie stuks dit keer. Ik de lijn omhoog gehouden en Etienne haalde ze stuk voor stuk van de lijn en sneed meteen de kop eraf en dan de puts in. Daarna een voor een schoonmaken. Het was net alsof we al een volleerd productiebedrijf waren… haha. Ik was wel blij dat we konden beginnen met een klein visje en niet meteen zo’n grote tonijn als Eric (Liberty) hadden.

Eenmaal in de haven de fileerresultaten laten checken en wat tips gekregen. De COBB aangestoken, Margreet en ik hadden nog een salade gemaakt en toen de makrelen roken. Wat een zaligheid!! Ik heb geen foto’s van de makrelen op de COBB, die zul je bij Jack op de website wel zien. Ze zagen er super lekker uit en waren ook echt goddelijk! We hadden er achteraf best nog wel een paar kunnen vangen! Daarna lekker heel de avond geborreld en de planning besproken. Vandaag gaan we eerst maar eens Cádiz bekijken. Het is de oudste stad van Europa.

Mazagon

Zaterdag 28 augustus 2010 @ 23:04

Vanochtend al om 7.30 uur weg en dan weer Spaanse tijd (= Nederlandse tijd). Erg vroeg, maar het was wel lekker koel en mooi. Onze ankerketting zat rond onze kiel gedraaid (door stroom en wind tegenover elkaar) maar dat ging snel los en toen konden we de rivier af. Het was een heerlijke zeildag! Voor de kust liggen heel veel vlaggetjes van de vissers, dus dat is extra opletten.

Omdat we zo vroeg vertrokken ben je ook weer redelijk vroeg in een haven. We liggen nu in Mazagon, een industriehaven, maar de jachthaven ligt tussen de stranden ingklemd. Ik kan nog steeds niet ver lopen, dus in plaats van omhoog het stadje in, zijn we lekker naar het strand gegaan. Dat was toch wel heerlijk, lekker afkoelen in het water dat eigenlijk niet echt warm is. Morgen verder naar Cadiz.