Archieven

2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005

Categorieën

Azoren
Bahamas
Canada
US
Bermuda
Ascension Island
St. Helena
South Africa
Mozambique
Madagascar
Reunion
Mauritius
Rodriguez
Chagos
Maldives
Sri Lanka
Thailand
Malaysia
Singapore
Indonesia
Australia
New Caledonia
New Zealand
Tonga
Niue
Cook Islands
Society Islands
Tuamotus
Marquises
Pacific ocean
Galapagos
Ecuador
Panama
Colombia
Aruba
Curacao
Bonaire
Venezuela
Grenada
BVI
St. Barths
St. Maarten
Antigua & Barbuda
St. Kitts & Nevis
Montserrat
Guadeloupe
Dominica
Martinique
St. Lucia
St. Vincent & Grenadines
Barbados
Atlantische oceaan
Kaap Verden
Gambia
Canarische Eilanden
Marokko
Portugal
Spanje
Engeland
Frankrijk
België
Nederland
voorbereidingen
ssb
Dyneema Experience

| Home |

Geschiedenis op wielen

Zaterdag 28 februari 2015 @ 15:46

St. Helena is een eiland, bekend doordat Napoleon daar in gevangschap heeft gezeten. Het was toen en is nu nog steeds onderdeel van Engeland. Verder zegt St. Helena mij niet veel, maar met het feit dat je er alleen maar per boot kan komen, maakt het wel bijzonder. Ze zijn een vliegveld aan het bouwen wat dit jaar klaar moet zijn. En het is het waard. St. Helena is bijzonder en prachtig!!

Wij namen de 9 uur watertaxi naar de kant en al vrij snel op de pier werd ik aangesproken door een klein grappig mannetje of ik voor de tour kwam. Toen ik later merkte dat hij inderdaad Robert was, onze gids, had hij mijn hart al gestolen. Hij staat bekend als ‘History on wheels’ en inderdaad! Met z’n 79 jaar is hij een enorme bron van informatie. Hij is nog goed bij de tijd, al moet je hem niet onderbreken als hij met een opsomming bezig is. Ook praat hij met het typische eilandaccent, waardoor je af en toe wat mist. Maar dan vraag je het gewoon nog een keer en hij legt het weer uit. Ook heeft hij een prachtig gevoel voor humor. Dat was nodig, want we waren met een druk, luidruchtig en eigenwijs groepje (Shengo, El Corazon, Cloudburst en wij).

Er zijn verschillende wegen op het eiland en een aantal dorpjes. We hebben ze allemaal gezien. Van de St. Helena Distillery (heerlijke koffieliquer en ‘limoncella’) tot Longwood House (waar Napoleon gevangen heeft gezeten), het dal waar de Boers tijdens de oorlog verbleven (het is mij onduidelijk waarom en ook de Z-A’en konden daar geen eenduidig antwoord op geven) en het nieuwe vliegveld, het huis van de gouverneur (en ooh, Robert mag de gouverneurs vrouw niet) tot het graf van Napoleon.

Het eiland is op sommige plaatsen droog, dor en zwart. Op andere plekken is het er zo groen en vochtig, met varens en prachtige dennenbomen. Er zijn prachtige vergezichten over de heuvels into de dalen! En uitzichten over de zee.

We eindigden op de top van Jacob’s Ladder. Een trap met 699 treden die Jamestown verbindt met het bovengelegen fort en nu het dorp. Hij was gebouwd om spullen daartussen te vervoeren en nu kun je leuk omhoog of naar beneden lopen. Het is onwijs stijl en wij hebben besloten onze zeebenen even met rust te laten en het enige wat ik heb gedaan is de trap gefotografeerd. ;-)

Net na lunchtijd stopten wij Reggie’s Take-away. Een huisje, voor mijn gevoel in de middle of nowhere, waar ze een prima lunch hadden. De extra stops in het fort, bij de schildpadden en in de ochtend bij de brewery maakte dat we moesten haasten voor de watertaxi van zes uur. Het was een super leuke dag en onze gids in Kaapstad (bij Castle of Good Hope), die meende de beste te zijn, is echt van z’n eerste plaats verdrongen.

St. Helena is op verschillende plaatsen nummer 1; in het meest vriendelijke eiland, meest makkelijke en vriendelijke check-in en uit en beste tourguide.

Gisteren zijn we gaan uitklaren, weer zo makkelijk. Daarna wat rondgelopen, wat verse spullen gekocht en lekker gekletst met andere cruisers die je hier overal rechts en links tegenkomt. Er zijn maar een paar supermarkten en het assortiment is er verbazingwekkend groot. Met name blikvoer en ander langhoudbaar spul is er in alle varianten. Groenten is ook nog redelijk, maar als ze wat hebben moet je het meteen meenemen, want morgen kan het er niet meer zijn. Fruit is heel zeldzaam met nu wat appels en bananen.

Daarnaast zijn er een paar plekken met internet en waar je kunt lunchen. Je komt de cruisers dus geheid ergens tegen.

Gisteren kwam Opela aan en vandaag Blue Heeler en Rhythm. We hebben heerlijk met z’n allen geluncht (nog inclusief Coruisk en Infini) en bijgekletst. Super gezellig!! Het is nu zaterdagmiddag en veel is er al dicht. Morgen zondag, dan zijn er een paar tentjes open, maar is het een algemene rustdag. Wij gaan dat ook doen; de boot weer klaar voor vertrek maken en nog wat gezellige praatjes.

Very English

Donderdag 26 februari 2015 @ 10:02

Met onze aankomst op St. Helena (dinsdag 18.00 locale tijd) zijn we terug in de tijd gegaan. Een beetje letterlijk omdat we nu twee uur op NL vooruit lopen, maar ook qua de rest.
.
Nadat we een mooring hadden opgepikt (lekkere grote, zachte) en wat hadden gegeten op een minder, maar toch nog wat schommelend bootje, hebben we geslapen als een blok! De volgende ochtend zijn we met de waterferrie van 9 uur naar de kant gegaan om in te klaren. Het bevoorradingsschip, RMS St. Helena, was hier ook weer terug van Ascension en het was lekker druk. In de waterferrie was het net een reunie, allemaal oude bekenden vanuit de Indische Oceaan (Infini, Kind of Blue, Shengo, Tahina, Sanctuary, Bangsu, Cloudburst, Cleo, enz). Heel gaaf!!
.
Rodriguez stond bij ons op nummer een van het meest vriendelijke eiland. Nou, die zijn echt van de eerste plek verdreven, want de gastvrij- en vriendelijkheid hier is echt het einde! Een utopie! De Imigrations, Customs en Port Control, grote lachen, leuke praatjes en vreselijk vriendelijk. Naast de Engelse opperbeleefdheid. En als je dan Jamestown inloopt, dan waan je je tig jaren terug in de tijd. Het doet ook een beetje aan Alderney denken. Het is geweldig!
.
Een enorme, nette (want ja, het is Engels, he) rij voor de bank om geld te halen. Een vrouw adviseert welke kool ik moet nemen. We worden gedag gezegd door werkelijk iedereen op straat en een man met veel eieren probeert met lachen en knikken z'n armbewegingen om te zwaaien te compenseren. De gebouwen zijn geweldig en de koffie bij het allerprachtigste oude Engelse hotel is subliem.
.
We doen rustig aan, lopen wat door de straatjes, drinken koffie, lunchen met de Kind of Blue, halen even internet op (5 euro voor een half uur internet!), gaan betalen bij de officials en dan weer terug naar de boot. Vandaag, donderdag, gaan wij een toertje over het eiland maken. Iedereen was er echt lyrisch over, dus de verwachtingen zijn hoog!
-----
At 24-2-2015 18:13 (utc) our position was 15°55.50'S 005°43.56'W

Bijna

Dinsdag 24 februari 2015 @ 09:05

We zijn er alweer bijna!!! De afgelopen dagen zijn we gestaag doorgegaan. In de avond wakkert de wind wat aan, waarop hij in de ochtend weer even minder wordt. En zo bleef het doorgaan. Nog een dag aardig wat meer wind en een rustig dagje erna.
.
's Avonds klets ik even met Blue Heeler, Coruisk en Dajo I die ook onderweg zijn. Er moeten nog meer boten om ons heen zitten, maar we zagen eergisteren pas ons eerste schip weer sinds een dag na vertrek en dat was een vrachtschip. Verder is het stil, eenzaam. Vogels zien we deze trip wel continu en de vliegende vissen liggen ook geregeld in het gangboord en de kuip.
.
De laatste mijlen zijn altijd aftellen en kunnen niet snel genoeg gaan. Vanavond komen we aan. Er liggen moorings die je moet oppikken, dus we hadden hoop bij licht daar te zijn. Maar dat gaan we waarschijnlijk echt net niet halen. Hangt af wat we vandaag nog voor wind krijgen, want we hoeven nog maar 56 mijl.....
-----
At 24-2-2015 7:46 (utc) our position was 16°35.34'S 005°11.92'W

Aftellen

Zaterdag 21 februari 2015 @ 09:18

Vanochtend hebben we allebei het gevoel, dat we heel de nacht bezig geweest zijn. Dat is niet zo. Het is begin van de avond weer harder gaan waaien, dus wat rifjes erin en dat was geen probleem. Maar toen kregen we lekkere dikke zwarte wolken over en daar zat nu wel aardig wat wind in en af en toe regen. De genua maar weggerold. Het zeilen ging goed, maar door de hardere wind liggen we goed te rollen. Op ons zachte bed, wat heerlijk slaapt als het stilligt, lig je dan van links naar rechts te veren. Wat maakt, geloof mij, dat je niet slaapt. En je dus achterlaat met het gevoel afgedraaid te zijn.
.
Het is nog niet helemaal voorbij, het is nou weer grijs en er zijn wat donkere wolken om ons heen. Hopelijk houden we het droog.
.
Wat wel heerlijk is, het aftellen. Dit keer waren de mijlpalen bij 1000 mijl, dan de helft en dan het magische getal van 500 mijl. Daar kwamen we gisteren onder en als je eenmaal zover bent, dan gaat het snel. Lekker, met het einde in zicht kan het vaak niet snel genoeg gaan. Nog 425 en counting.....
-----
At 21-2-2015 7:48 (utc) our position was 20°46.83'S 000°26.33'W

Genoeg plaats op aarde?

Vrijdag 20 februari 2015 @ 08:51

Tijdens het oceaanzeilen heb je (te) veel tijd om na te denken. Over van alles. Een favoriet onderwerp van ons is op zulke tijden, de wereld. Oftewel de wereldproblematiek.
.
Aangezien voeding en gezondheid een van mijn persoonlijke favoriete onderwerpen is, komt dit vaak ter sprake. En zo bespraken we vandaag het feit dat de mens sinds de evolutie steeds dikker is geworden. Waarbij de laatste decennia de curve exponentieel stijgt.
.
Een ander feit in dit kader, is dat onze menselijke populatie ook groeit. Plak je deze twee feiten bij elkaar, dan kom je al snel op de hamvraag: "Blijven we dan nog wel passen op de aarde?"
.
Een interessant vraagstuk, want het waterniveau gaat stijgen, volgens sommigen, landoppervlak wordt dan minder. En de aarde bestaat al voor zo'n 70% uit water. Moeten we dan op drijvende (plastic)eilanden gaan wonen? Krijg je fenomenen als uit de film 'Waterworld'? Dit is dan wel een van mijn favoriete films en wij zijn inderdaad wel watermensen, anders waren we allang weer van ons bootje afgestapt, maar deze gedachten creeren wel wat vragen en zorgen.
.
Om mijn gedachten te verzetten besloot ik wat te lezen over St. Helena, het eiland waar we naar onderweg zijn en de Atlantische oceaan. Ik had voor vertrek wat Wikipedia informatie gedownload.
.
De Atlantische oceaan ontstond zo'n 100 miljoen jaar geleden toen het oercontinent Pangea uiteendreef, het is de tweede grootste oceaan en beslaat vijf procent van het aardoppervlak. Wikipedia vertelt ons ook dat het verloop van de oceaanbodem 'bathymetrie' wordt genoemd en deze metrie voor de Atlantische oceaan erg simpel is. In het midden van de oceaan is namelijk de Mid-Atlantische Rug, een bergrug van 15.000 km lang. Dat is niet niks! Deze rug maakt dat de oceaan gescheiden wordt in twee bekkens. Nog even een paar feiten; de gemiddelde waterdiepte boven de rug is 2500 meter, maar in de bekkens ligt dat veel dieper, tussen de 3700 en 5500 meter. Dieptes om hoogtevrees van te krijgen!
.
Een grappig punt (letterlijk en figuurlijk) is dat deze Mid-Atlantische rug op sommige plaatsen boven water komt, waaronder op St. Helena en de Azoren!
.
En wat lees ik tot mijn grote verbazing dan? Op deze rug groeit de oceaan langzaam aan. Een oceaan die aangroeit? Ja, het heeft ermee te maken dat er op deze rug veel vulkanen onder de zeespiegel zijn en deze zijn heel actief. Het gestolde magma uit zo'n onderaardse-onderwatervulkaan stolt onder de bodem en vult de aardkost aan. Hierdoor wordt de oceaan langzaam breder, concludeert Wiki.
.
Euh? Wacht! De oceaan wordt breder? Ja, de afstand tussen Amerika en Europa/Afrika neemt per jaar zo'n 5 cm toe. Antwoord Wikipedia. Dit moet ik even laten bezinken en in me opnemen. Ik neem aan dat de Atlantische oceaan niet anders is dan de andere oceaan, dus zo'n zelfde fenomeen zou je dan ook daar vinden.
.
Kun je dan dus concluderen dat als de oceaankorst langer wordt door de onderwatervulkaanuitbarstingen, de aarde dikker wordt? Dan neemt de omtrek toe, krijgen we meer oppervlak en komt er meer ruimte voor de, dikkere, mensen.
.
Ik moet dan even niet gaan denken aan het fenomeen dat, volgens sommige wetenschappers, ook het zeeniveau gaat stijgen, want dan verlies ik weer. Waar komt dan al dat water vandaan vraag je je af? Of is het andersom, wordt het waterniveau lager door het groeien van de aarde?
.
Je gaat je afvragen of ik nu een rare gedachtekronkel heb, dat zal trouwens zowieso wel. Maar ik bedoel, is mijn redenatie raar of praten de wetenschappers niet met elkaar? Of zie ik iets over het hoofd?
.
Wat gaat er nu gebeuren? Gaan we met z'n allen toch te weinig ruimte krijgen? Is het dus een en-en-verhaal? En de aarde wordt dikker en de mensen worden dikker en het waterniveau stijgt. Ik verlies mezelf erin.
.
Als ik op dit moment om me heen kijk, dit schrijvende met mijn laptop op schoot in de kuip, onderweg zeilend naar een bovenwater topje van de Mid-Atlantische Rug (St. Helena), dan zie ik alleen maar water. Zover als de horizon om ons heen reikt, oceaanwater. We moeten nog zo'n 560 mijl, veel meer dan genoeg water voor mij, want daarna is het nog 700 plus 2900 mijl naar de Carieb.
.
Veel mijlen water, wat maakt dat ik morgen het koekje bij de koffie maar even laat liggen en het zekere voor het onzekere neem. Stel dat de aarde wel groeit, maar niet het landoppervlak!
.
En met het groeien van de oceaan? Ik ben erg blij dat we dit jaar de Atlantische oceaan oversteken, want volgend jaar is het dus nog verder varen!
-----
At 20-2-2015 7:45 (utc) our position was 22°12.37'S 001°26.77'E

De wereld rond?

Woensdag 18 februari 2015 @ 08:32

Wanneer ben je de wereld rond? Als je weer op je startpunt bent? Als je weer op een plek komt waar je ook geweest bent? Of als je recht onder Nederland bent? (Ok, ervan uitgaande dat je uit NL vertrokken bent.)
.
Als we even van dat laatste uitgaan, dan zijn wij vandaag de wereld rond! We zitten namelijk recht onder NL. Grappig!!!
.
De grijze lucht van vandaag doet wel NL's aan, maar gisteren hadden we daarentegen een prachtige blauwe dag. Ook kun je merken dat we op warmer water zitten, dus verdere vergelijkingen met NL gaan niet op. De wind is gisteren afgenomen, waardoor we het tweede rif uit het zeil hebben gehaald en de genua ook vol uit kon. Af en toe kakt de wind iets te ver in, maar overall klagen we niet, we gaan nog steeds met een lekkere snelheid vooruit.
.
Inmiddels zitten we alweer in het zeilritme. Dit duurt zo'n vier dagen en dan merk je dat er ineens een flow in komt. De dagen duren niet meer zo lang, je slaapritme heeft zich aangepast en alles gaat wat makkelijker. Ik ben weer eens in een boek begonnen en we lezen en bediscussieren onze verdere planning.
.
Een andere mijlpaal, we zijn al over de helft naar St. Helena! Nog 760 mijl te gaan...
-----
At 18-2-2015 7:11 (utc) our position was 24°43.68'S 004°42.61'E

Carnaval

Maandag 16 februari 2015 @ 09:07

In Brabant vieren ze carnaval, nou wij gingen vannacht ook "van voor naar achter, van links naar rehehehechts, van voor naar achter,..." De wind zou nog even blijven en liet zich vannacht goed voelen. Het was echt feest hier met dik in de 30 knopen. Wij liggen 's nachts heerlijk in een slaapzak gedoken, gewoon omdat dat lekker comfy is, maar nu ook voor de warmte. Spetters krijgen we wel eens in de kuip, maar de slaapzak is goed waterdicht. Vannacht kwam er alleen een zo'n nasty one voorbij, die de hele kuip blank zette (gelukkig zat het onderste deurtje er ook in!) en de slaapzak was doordrenkt. Bij de zwarte wolken zat geen confetti, euh regen, gelukkig, maar af en toe wel veul wind! ;-)
.
Overdag werd het later nog wat zonnig gisteren en was het een prima dagje. Als je dan leest dat er in Standdaarbuiten weer de lichtjesoptocht is, het plaatsje waar wij jaren hebben gewoond en zo ook jaren naar de optocht zijn geweest, haalt dat weer leuke herinneringen boven. Je hebt toch niets anders te doen, tijdens zo'n oversteek. En met het nu weer ingaan van de Atlantische Oceaan zijn we toch ook best met Nederland bezig. Komt er dan even later ook nog het nummer 'Brabant', van Guus Meeuwis weer eens uit de Ipad, tja, dan worden de gevoelens wel dubbel.
.
Maar voor nu zijn we onderweg naar St. Helena, een Engels eiland, waar ze vast geen carnaval vieren. Maakt ook niet uit, we zouden waarschijnlijk toch te laat komen, want we hebben nog 1040 mijl te gaan.....
-----
At 16-2-2015 7:20 (utc) our position was 27°28.52'S 008°01.39'E

Happy Valentines Day

Zondag 15 februari 2015 @ 08:15

Het is nog steeds een rommelig, rollerig zeetje. Het waait ook nog steeds aardig door, vannacht was het dik in de 20 knopen. Altijd 's nachts, zulke fratsen. We voeren melkmeisje met de hydrovane en dan gaat ze uitbreken. Genua maar weg gehaald, we hebben het tweede rif al in het grootzeil, en toen ging het goed.
.
We zijn voor de verandering weer beurs en blauw van het geschommel, slapen ging vannacht ook niet echt en het was heel de dag grauw en grijs. Een fijne valentijnsdag dus! ;-)
.
Vandaag ziet het er niet veel anders uit, nu is het ook nog grauw en grijs en maar het lijkt er wel op dat de wind wat aan het afnemen is. Dat is ook de planning volgens de gribfiles. We zullen wel zien. De snelheden zijn namelijk op zich wel lekker. St. Helena komt gestaag dichterbij, nog 1170 mijl te gaan.
-----
At 15-2-2015 6:43 (utc) our position was 28°42.92'S 010°01.54'E

Dik 1700 mijl

Donderdag 12 februari 2015 @ 08:21

Gisteren om 9 uur verlieten we Kaapstad. Het begon langzaam harder te waaien, dus snel de haven uit. Het is jammer, we hadden makkelijk nog een paar weken daar kunnen blijven, Kaapstad (en omgeving) is prachtig, qua geschiedenis, bouw en gewoon de stad zelf. Maar ja, dat zit er niet in, dus maar weer verder.
.
We zijn onderweg naar St. Helena. Een klein eilandje in de Zuidelijke Atlantische Oceaan. Het is zo'n dikke 1700 mijl, dus we zitten weer eens een lange tijd op zee.
.
Gisteren was een prima dagje, dik 20 knopen wind. Ze hadden zelfs de woensdagavond racen in de haven gecancelled vanwege de vele wind, dus er moet bij Kaapstad veel meer zijn geweest. We schoten lekker op. Er vertrokken zo'n 5 boten uit de haven en de komende dagen volgen er meer. En zoals het altijd gaat met de eerste dag, was ik weer lekker ziek. De schommelkoers hielp daar zeker aan mee.
.
De nacht was helder met prachtige sterren!! Het was gelukkig niet al te koud en langzaam werd de wind wat minder. We varen nu nog met twee rifjes in het grootzeil, we gaan dan niet meer zo hard, maar het is wel comfortabeler...
-----
At 12-2-2015 6:35 (utc) our position was 32°32.15'S 016°18.89'E
=====
This message was sent using Winlink, a free radio email system provided by the Amateur Radio Safety Foundation and volunteers worldwide. Replies to this message should be brief using plain text format and any attachments kept small. Commercial use or use of this email system for monetary gain is strictly forbidden. See www.winlink.org/help for additional information.