| Home |

Wachten

Maandag 22 oktober 2012 @ 04:01

Wachten en nog meer wachten … wachten op een goed weatherwindow. Iedereen hier in de baai wacht. Op zich wachten we nog niet zo lang, dus klagen mogen we niet. Ook zijn we het inmiddels wel gewend, het wachten. Zodra we NL verlaten hadden, kwamen we in landen waar het wachten op wat-dan-ook veel normaler is.
Eergisteren zijn we weer naar het stadje geweest. We gaan dan met de watertaxi van Big Mamma, om 9 uur heen en om 16.30 uur terug. Hij vertrekt altijd stipt op tijd (of zelfs eerder), maar terug is een heel ander verhaal. De staf van Big Mamma komt dan vaak nog even mee en moet nog wat boodschappen halen. Hij komt dus om 16.30 uur mooi aan (of eerder) aan de kade in Nuku'alofa, maar dan…dan is het wachten. Wachten totdat alle boodschappen gedaan zijn. En je kunt daar niet op rekenen, want de ene keer zijn de boodschapjes eerder gevonden dan de andere keer. Dit is maar een voorbeeld, wij hebben wat afgewacht de afgelopen jaren.
Ik heb weleens ergens gelezen dat mensen, als je alle wachttijden bij elkaar optelt, een paar jaar van hun leven wachten. En dat was een Europees onderzoek. Kun je nagaan hoeveel jaren dat moet zijn in dit soort landen. Het wachten is niet erg hoor. Je hoeft eigenlijk nergens op een bepaalde tijd te zijn. Wij dragen al jaren geen horloge. Die moet ik trouwens weer wel opduikelen als we naar NL komen. Daar is dat toch een ander verhaal. Hier gebruik je het wachten om heerlijk even rond te kijken, wat te mijmeren, een dutje te doen, bij te kletsen of wat te mediteren. Moet je eens voorstellen dat je die luxe in NL zou hebben….net voor je werk, een half uurtje stressloos wachten…. Met de nadruk op 'stressloos'! Zou dat iedereen z'n dag in z'n geheel niet stresslozer maken? Oh nee, zo werkt dat in NL niet, want dan gaan wij dat halfuurtje weer opvullen. 'Zonde van de tijd' is het anders. Eigenlijk jammer, want een half uurtje niksen hoeft zeker geen 'zonde van de tijd' te zijn, het kan juist heel waardevol zijn.
Wij hebben voorlopig dus nog tijd genoeg om te wachten, want zoals het weer er nu uitziet wordt het pas zondag vertrekken. Op z'n vroegst. Wij vermaken ons dus met lezen, hangen, zwemmen, snorkelen, af en toe naar het stadje wat internetten en boodschappen doen en biertjes drinken met andere (wachtende) cruisers. Dat is dus geen 'zonde van de tijd', al hakt dat laatste er wel in. Zowel op je gezondheid als op je portemonnee. Neem je jezelf voor maar heel even naar de kant te gaan voor een biertje bij Big Mamma, dan komt er net weer een andere boot binnen, waar je gezellig even mee bijkletst. En dat zal de komende dagen nog wel zo blijven, want er komen elke dag nieuwe boten binnen vanuit Ha'apai en Vava'u. Och, zo erg is het niet hoor… inmiddels zijn dingen al snel 'geen zonde van de tijd' meer en biertjes drinken met anderen al helemaal niet. ;-)
At 22-10-2012 21:44 (utc) our position was 21°07.54'S 175°09.68'W

Allemaal mango's

Vrijdag 19 oktober 2012 @ 05:20

Fruit is op sommige eilanden in overvloed aanwezig, terwijl op andere eilanden er niet eens een papaya te krijgen is. Hier in Nuku'alofa is er weer volop groente en fruit. En ook heel mooi, schitterend groene paprika's, brandweerrode tomaten en kanariegele bananen. Het zou in NL zeker niet misstaan. Ook zijn hier appels, sinaasappels, (betaalbare) watermeloenen, papaya's, enz. In Vava'u (Noordelijk Tonga) zagen we overal mango's hangen en op het moment dat we weggingen riepen de eilanden dat de mango's gratis af te halen waren, zoveel hadden ze er. Hier in het Zuiden heeft het veel te veel geregend en zijn alle mango-bloemen van de bomen geregend, er groeit hier dus geen mango. Maar gisteren was het toch mango-dag! Wij liepen door het stadje en verbaasde ons over de enorme file van auto's, die dubbeldik het haventerrein op ging en bij het bevoorradingsschip stopte. Geen idee wat er in hemelsnaam aan de hand was! Toen we op de boarding-officer stonden te wachten maakten we een praatje met iemand van de beveiliging. Waarom was deze file er? Wel, het schip wat aan de kade lag, kwam mango's afleveren van de andere eilanden! Families sturen elkaar geen kerstkaart, maar een enorme zak mango's!! Wij hebben ons rot gelachen, want toen viel het inderdaad pas op, de auto's waren vol gestouwd met zakken en mensen liepen met enorme balen te zeulen. Van de beveiligingsman kregen wij meteen ook een mango.
Gisteren zijn we gaan in- en uitklaren. Onze visa verloopt over een paar dagen, dus voor die tijd uitklaren en de juiste papieren halen voor tax free diesel. We hebben ons rot gelopen van links naar rechts en proberen voor de lunch het e.e.a. te regelen. De mensen zijn hier zo ontzettend vriendelijk, dat is echt niet te geloven! Met de customs-man nog een hele tijd gekletst, want die was verschillende keren in Rotterdam in de haven geweest. Het valt ons op dat, tijdens heel onze reis, wij verschillende mannen tijdens het inklaren tegenkomen, die ook in de Europoort hebben gewerkt. Heel bijzonder, maar het is natuurlijk ook een immense haven.
Daarna nog even het stadje in met Tom en Monique van de Tanga. Het is een erg leuk stadje en we gaan binnenkort lekker even winkels struinen, want die zijn er zat. Vandaag zijn we gaan diesel tanken en dat liep allemaal heel vlotjes. Er is gewoon een pomp aan de kade, dus ideaal en veel makkelijker dan in Vava'u, waar je diesel moet bestellen.
Verder hebben we de boot wat opgeruimd, Etienne heeft de onderkant schoongemaakt en ik heb weer van alles uitgezocht. Ik heb ook mijn zeillaarzen maar weer opgegraven. Het gaat koud worden tijdens de nachtjes naar NZ hebben we al gehoord. ;-)
At 18-10-2012 21:44 (utc) our position was 21°07.54'S 175°09.68'W

Isla Luna

Woensdag 17 oktober 2012 @ 06:28

Gisteren dropten we ons anker bij een schitterend eilandje, wit zandstrand met een paar palmbomen, rifje eromheen en daaromheen een nog groter beschermend rif. Dit eilandje heeft op onze kaart geen naam. Heel bijzonder, want elke rots (zelfs onder water) heeft een naam. Dus, zoals men het vroeger deed, hebben wij de NL'se vlag gepland op het eiland en het eiland een naam gegeven, Isla Luna. Of eigenlijk zou dat in het Tonganees meer Motu Mohe moeten zijn. We zijn tot laat in de avond aan het discussiëren geweest of dat dit misschien de plek zou zijn, waar we een snackbar met kroketten zouden gaan stichten.
Maar, zoals tijdens zoveel ochtenden, zijn we vanochtend toch maar weer ankerop gegaan en hebben Isla Luna achter ons gelaten. We zouden daar, op dit moment, geen snackbar kunnen gaan beginnen al zouden we willen, we hebben niet eens aardappels voor de frietjes aan boord, laat staan de kroketten zelf. ;-)
Eind van de ochtend kwamen we bij Nuku'alofa, de hoofdstad van het zuiden van Tonga. Het is een grote plaats en tot onze verbazing lag er de Oosterdam, een van de cruiseschepen van de Holland Amerika Lijn. Geen idee dat deze lijn ook tot hier reikt.
We liggen voor anker bij Pangamotu, een klein eilandje waarop Big Mama een bar/restaurant en resortje heeft. Een hele gave tent, waarbij we hadden gehoopt weer te kunnen internetten. Helaas, Big Mama heeft de rekening van 1.000 Pa'anga (ongeveer 500 euro) voor het internet nog niet betaald en dus is er voorlopig geen internet. Ze hoopt hem vrijdag te kunnen betalen. Wij hebben dan maar meteen een extra biertje besteld en gaan vanavond (bij het zoveelste gebrek aan kroketten) waarschijnlijk fish&chips eten, helpen we haar zo hopelijk aan het betalen van deze rekening.
At 17-10-2012 4:16 (utc) our position was 21°07.51'S 175°09.70'W

Zigzaggend

Maandag 15 oktober 2012 @ 07:52

De laatste dagen zijn we ons zeilgemiddelde qua tijd en afstand even goed aan het ophalen. We zijn aan het afzakken in de Ha'apai groep. De middelste groep van Tonga. We doen elke dag zo'n 30 mijl en het zijn lekkere zeiltochtjes. De afgelopen dagen waaide het elke keer stevig door, waardoor we heerlijke snelheden haalden. Het nadeel ervan was dat we niet konden snorkelen, dus ook maar besloten om gewoon verder te gaan.
De Ha'apai groep is schitterend! Bijna elk eiland, elk atol of rif is een 'picture postcard' plaatje. De lucht is super blauw, de zee heeft alle kleuren blauw en het strand heeft maar een kleur wit, hartstikke wit! Maar het moet hier wel rustig weer zijn. Er zijn maar weinig ankerplekjes goed beschut en voor het snorkelen op de riffen, wat volgens mij waanzinnig mooi moet zijn, moet het echt niet zo hard waaien als de laatste dagen. Jammer, maar toch genieten we wel.
De eilanden hebben heel veel riffen om hen heen, of als staarten achter hun hangen. Verder ga je van open atol naar atol, met de nodige coralheads, riffen en ondiepten die je moet vermijden. Het is soms een waar doolhof waar we ons in bevinden, ik sta dan op de punt te speuren naar de ondiepten en diepere plekken. Dat gaat wel heel goed, de zon helpt mee en het is erg goed te zien.
Gisteren hadden we ons anker laten vallen op een werkelijk waar paradijselijk plekje. Een klein eilandje, vol met palmbomen en daaromheen een wit zandstrand. We waren slalommend de riffen doorgegaan en lagen nu in een klein kommetje. Helaas waaide het nog best hard waardoor de golven gewoon over het rif sloegen, we lagen dus nog redelijk te schommelen.
Nu liggen we ook weer bij een heel mooi eiland. Meer een rots eiland, met palmbomen en andere begroeiing. We liggen ook weer in een kom, maar meer beschut. Al is de wind ook wel duidelijk afgenomen met de afgelopen dagen. We zijn dan ook meteen maar in het water gesprongen en gaan snorkelen. Schitterend! Alleen was het zicht niet zo heel best. Naar het strand toe zwemmend kom je ineens een koraalwand tegen die meters omhoog gaat, zomaar oprijzend vanuit het zand! Heel gaaf, dit is de rifrand om het eiland heen.
Morgen gaan we waarschijnlijk weer door, verder naar Nuku'lofa, de zuidelijke groep van Tonga. Uitchecken en diesel halen en dan bij 'Big Mama' wachten op een goed weatherwindow. Inmiddels ben ik er klaar voor, niet meer zo nerveus, wat zeker komt doordat we nu met weinig mensen spreken en de heerlijke zeiltochten van de afgelopen dagen met toch de nodige wind!