Archieven

2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005

Categorieën

Azoren
Bahamas
Canada
US
Bermuda
Ascension Island
St. Helena
South Africa
Mozambique
Madagascar
Reunion
Mauritius
Rodriguez
Chagos
Maldives
Sri Lanka
Thailand
Malaysia
Singapore
Indonesia
Australia
New Caledonia
New Zealand
Tonga
Niue
Cook Islands
Society Islands
Tuamotus
Marquises
Pacific ocean
Galapagos
Ecuador
Panama
Colombia
Aruba
Curacao
Bonaire
Venezuela
Grenada
BVI
St. Barths
St. Maarten
Antigua & Barbuda
St. Kitts & Nevis
Montserrat
Guadeloupe
Dominica
Martinique
St. Lucia
St. Vincent & Grenadines
Barbados
Atlantische oceaan
Kaap Verden
Gambia
Canarische Eilanden
Marokko
Portugal
Spanje
Engeland
Frankrijk
België
Nederland
voorbereidingen
ssb
Dyneema Experience

| Home |

Snipperdag

Zaterdag 12 mei 2012 @ 03:37

Ja, ik, vandaag, een dagje vrij. Hier is het namelijk toch weer hetzelfde-verhaal, maar dan met iets meer wind. Ook gaat het nog steeds allemaal goed hier. Tot morgen!!
-----
At 12-5-2012 1:16 (utc) our position was 05°07.93'S 108°59.90'W

Beurs

Vrijdag 11 mei 2012 @ 02:06

Sinds gisterenavond is de wind wat gedraaid en bijna weg, maar de golven zijn nog niet vertrokken, waardoor we weer in een Lunapark leven. Met eten hebben we er wel om moeten lachen. Goed voor je spijsvertering, je buik-, rug- en weet-ik-veel-wat-nog-meer-voor-spieren proberen je angstvallig recht op je kont te laten zitten. Ondertussen moet je je eten redelijk vlot naar binnen werken, want anders waait de rijst van je stokjes. Terwijl de wind toch vertrokken was? Ik stond gisteren boven het gas, met de pan rijst in mijn ene hand en de lepel, om het in de wok te doen in de andere, tot we weer een schuiver maken. Het enige wat je dan kunt doen is wat springen en dansen om te proberen de rijst niet door heel de salon te zwiepen en te zorgen dat je gewoon blijft staan, hopelijk zonder een extra blauwe plek. Inmiddels worden we er aardig handig in, laten we maar zeggen. En weet je inmiddels hoe en waar je een mok of glas vast kunt zetten, zodat niet weer heel het aanrecht wordt ondergesmeerd met yoghurt als de beker omvalt. Leuk hoor, dat zeilen! ;-) We zijn van dat geschommel en gebons inmiddels veranderd in een lekkere smeuiige appelcompote. Maar het gaat prima hoor. Als we dan net als afgelopen nacht weer een stralend heldere hemel hebben, met biljoenen sterren, een venus die staat te schitteren en de maan die heel gracieus op komt, dan is het weer genieten en voel je je even niet zo'n beurse appel.
-----
At 10-5-2012 23:31 (utc) our position was 04°40.84'S 106°49.90'W

Alleen op de wereld

Donderdag 10 mei 2012 @ 02:44

We gaan als de brandweer! Wat een rare uitdrukking voor een zeilschip eigenlijk. We gaan als een merlijn! Hmm, dat klinkt dan weer niet. Maar dat neemt allemaal niet weg dat we lekker gaan. Al sinds een paar dagen. Zo is er geen snelheid in de boot te krijgen en zo is er geen snelheid uit te krijgen. Wat zijn dat eigenlijk voor uitdrukkingen? Doet er allemaal niet toe, gisterenavond en vanochtend braken we met gemak door de La-Luna-geluidsbarriere heen. Vet over de 7 knopen was niet uitzonderlijk. Normaal is dat hard en lijkt het alsof ze op hol slaat, maar dat viel eigenlijk allemaal wel mee. We hebben toch geprobeerd ze wat te temperen, dat komt je slaap- en leefgemak namelijk enorm ten goede. Eerste rif in het grootzeil en de genua wat verminderd. Maar nog bleef ze gaan. Hadden we gisterenavond nog zo'n 16 tot 18 knopen wind, ze bleef maar over de 6 lopen. Vanochtend was de wind minder, maar zelfs toen. Conclusie, we hebben dus duidelijk een stroompje mee en laten haar maar een beetje gaan. We schieten zo namelijk wel heerlijk op.
.
En dan denk je dat je alleen bent hier op de grote plas. We hadden in dagen al geen schepen meer gezien. Net weg van de eilanden kwamen ons nog wat zeilboten achterop. En dan roept Etienne ineens "een helikopter!" He?! We zitten op zo'n 2000 km van de Galapagos af en van het vasteland zo'n 4000 km, om over de Marquises maar niet te spreken. Dat is wel erg ver op zee voor een heli. Hij komt mooi over, draait een rondje en verdwijnt weer in de verte. Het was geen rescue of leger heli. Een hele mooie witte 'waterhelikopter'. En die kan zo ver niet vliegen. Brandstofproblemen had hij ook weer niet, anders maakte hij vast geen extra rondje. Een paar uur later zien we aan de horizon een enorm schip opdoemen. Geen AIS, dus dat zal wel een visboot zijn. En inderdaad, als we kijken met de verrekijker doemt een enorme drijvende visfabriek voor ons op. Daar zal de helikopter wel bij horen.
.
Dit vermoeden wordt gesteund als wij ons vanochtend melden op het SSB-netje. Het SSB-netje van de Pacific Puddle Jumpers. Jawel! Ik heb me laten vertellen dat 'Puddle Jump' staat voor peddelen en ze de rally van Panama naar de Marquises zo hebben genoemd omdat het een makkie is. Je zou het bij wijze van spreken 'peddelend' kunnen doen. Deze rally is gratis en verschaft ook allerlei informatie over de Pacific. Bijvoorbeeld over het verkrijgen van diesel en het hebben van een 'bond' op French Polynesia, waarvan dat laatste met name voor niet-Europeanen handig is. Zij moeten op die eilanden namelijk een soort van borg betalen ter hoogte van een ticket naar je thuisland, voor elk bemanningslid. Kun je nagaan hoe bang ze zijn dat niet-Europeanen blijven hangen. ;-) Het SSB-netje is een gezellig groepje wat de tijd neemt voor kletspraatjes en weervragen. En heel grappig om te vernemen, dat er dus zo'n 10 Puddle Jumpers rondom ons zitten, in een range van net vertrokken tot bijna aankomen. Is dat nou zoveel? Nou, er is nog een ander netje, waarop er nogmaals zeker zoveel zijn. Genoeg gekken dus hier in de buurt. En dat moet wel, want ik las gisteren in de pilot dat op een van de Pacific Island in 2007 bijna 600 boten hadden ingeklaard! Dat aantal moet nu beduidend hoger zijn, want het aantal cruisers stijgt nog steeds gestaag. Ik denk dat we onze verwachting van meiden in rieten rokjes en kokosnoot-bh en de chief van de locale stam die je uitnodigt met een van alcohol vergiftigend drankje, maar hier op oceaan achter moet laten
-----
At 10-5-2012 0:18 (utc) our position was 04°18.68'S 105°01.91'W

Puree

Woensdag 09 mei 2012 @ 03:18

Het is een paar minuten na middernacht. Ik heb net Etienne wakker gemaakt om mijn wachtje over te nemen. Met een slaperig hoofd kleedt hij zich aan en gaat in het donker naar de wc. Ik hoor wat gestommel en zie het licht aan gaan. "Oh nee, he?!" gromt er iets uit de wc. Er wordt wat verder gestommeld en het raam met een boze klap dichtgegooid. Shit, denk ik, er zal wel een zoute golf de wc in gespetterd zijn, hij zal wel mopperen over de natte pleerol.
.
Maar het stommelen blijft en even later krijg ik een dot wc papier in mijn handen geduwd. "Gooi maar overboord." Het voelt een beetje raar en zacht van binnen. Ik zie Etienne tegen de keuken leunen en de wc in kijken. Ik steek toch mijn hoofd maar even naar binnen en zwaar verongelukt kijkt hij me aan. "Wat is er?" vraag ik.
.
Er volgt een grommige zucht. Tja, wat zou jij zeggen, als je met je slaperige kop, in het donker de wc instapt en bij de tweede stap een vliegende vis tussen je tenen plet? Ik trek mijn hoofd iets terug naar buiten en onderdruk een lach. Hilarisch, zeker met zijn verongelukte koppie en ik ben blij dat ik het niet ben. Nog geeuwend en wat meer wakker nu wast Etienne grondig zijn voet, waarnaar ik hem naar buiten bonjour.
.
De vislucht komt me al tegemoet en ik gooi het raampje maar weer open, maar doe wel het horretje erin. "Doe dan ook het licht aan als je naar de wc gaat", zucht ik. "Of we laten de hor er voortaan maar in", antwoord Etienne terug, "ik dacht nog dat ik op een tube ging staan ofzo." Het vloertje van de wc ligt bezaaid met schubben, wat bloed en een onbestendige vissenmaag-substantie. Ik steek mijn hoofd weer naar buiten. "Ik had nog wel 'flats flats' gehoord, maar dacht dat hij in het gangboord lag." Zoals de rest van de vliegende vissen, die elke ochtend een heel maaltje vormen, waar een pelikaan jaloers op zou zijn.
.
Als ik op mijn knieen, in mijn eigenlijke slaaptijd, naast de wc-pot en in de vislucht, de schubben van het vloertje af lig te peuteren, bedenk ik me met een glimlach, dat ik vandaag in ieder geval niet weer hetzelfde-verhaal hoef te vertellen.
-----
At 9-5-2012 1:04 (utc) our position was 03°46.66'S 102°53.30'W

Hetzelfde-verhaal

Dinsdag 08 mei 2012 @ 02:21

Af en toe ontbreekt het mij geheel aan inspiratie. Wat moet ik jullie nu weer melden? Het is hier namelijk vaak hetzelfde-verhaal. En met hetzelfde-verhaal kun je nou eenmaal niet lang je lezers boeien. Dus probeer ik wat anders te verzinnen.
.
Ik ben eerlijk gezegd, eigenlijk blij dat ik vaak wat moet verzinnen omdat hetzefde-verhaal weer hetzelfde zou zijn. Want op dagen die niet hetzelfde zijn, dan is er vaak wat aan de hand. En dat kan zowel positief als negatief zijn, maar met alleen maar vliegende vissen rond onze oren, zal het momenteel dus meer negatief zijn, zoals het dieselverhaal. Al had ik daar gisteren weer een positief verhaal over! En, jullie begrijpen, ik hoop niet dat soort negatieve verhalen vaak te moeten vertellen. Het positieve verhaal van gisteren was dan ook negatief begonnen. Maar aan de andere kant weet ik dat dingen gebeuren en dingen kapot gaan, zeker als je zo intensief met alles en de heersende weersomstandigheden leeft.
.
Maar vandaag was het dus weer hetzelfde-verhaal. En voor de af-en-toe-lezer, hetzelfde-verhaal heeft een strekking in de trant van; we haalden vandaag weer een mooi daggemiddelde (dik 100 mijl) en liepen dus lekker door. Het weer is prima overdag, 's avonds krijgen we af en toe nog een buitje over ons heen. Verder genieten we van de veranderende luchten, zeeen en rust. Ik heb weer een boek uit en vanavond eten we rijst.
-----
At 8-5-2012 0:03 (utc) our position was 03°21.29'S 100°52.68'W

Diesel met een benzineluchtje

Maandag 07 mei 2012 @ 02:48

Het motorprobleem is opgelost! De gouden tip kwam van Rick, Etienne z'n oom uit Canada. We hebben wat heen en weer gemaild en gesms't over de klachten en voor hem was het al snel duidelijk. Het was geen lucht in de diesel, maar benzine. En inderdaad, ons eerste 'mannetje' heeft ons een mooi mengsel gebracht. We hadden wel gekeken of er geen water in zat, maar benzine is niet te zien. Gisteren konden we het nog niet echt checken, (dus met een andere jerrycan als dieseltank) want het was te onstuimig. Vandaag is het nog wel een klotsbak, maar vanmiddag kwam er iets meer rust en meteen maar even aan de slag. Jullie snappen, wij zaten elkaar met een enorme glimlach aan te kijken toen de motor bijna een uur rustig doordraaide en dat door zoiets redelijks 'simpels'. We kunnen dus onze oude planning naar Fatu Hiva vooralsnog gewoon handhaven.
.
En daar gaan we komen, want sinds gisteren maken we ook weer prima daggemiddelden. Iets meer dan 100 mijl. Doordat we een snelheid halen van meer dan 4 knopen, doet de sleepgenerator ook weer serieus mee en nu vandaag dan ook de onzekerheid van de motor weg is, is er geen vuiltje meer aan de lucht.
.
Maar af en toe nog wel een bui, ik klink bijna als Piet Paulusma. Maar uit de buien halen we dan ook weer vette snelheden, dus niet klagen. En ik had vannacht na de bui een waanzinnig grote regenboog achter ons. Het was nog wat donker, tussen de ondergang van de maan en de opkomst van de zon in, dus kon ik geen kleuren zien, maar ik zag duidelijk de regenboog, die zich achter ons als een grote poort liet zien. Schitterend! We zijn ook alweer een week op zee, een week die is om gevlogen.
-----
At 7-5-2012 0:35 (utc) our position was 02°55.11'S 099°07.91'W

Terug in de tijd

Zondag 06 mei 2012 @ 02:56

Vandaag zit de vaart er lekker in. En dat is altijd goed voor het moraal aan boord. Het enige is dat de zee wel veranderd is in een klotsbak. Hierdoor ben ik wat blauwe plekken rijker en bijna een blauw oog, door een zwiepend stenen Kuna fluitje, dat ik leuk decoratief aan het touwtje midden in de boot had gehangen.
.
Het koken en lopen is ook een iets grotere sport, wat eigenlijk niet erg is. Je zit het meeste van de tijd maar wat te hangen aan boord, dus beweging is nul kommen niks. En dat merk je wel na een paar dagen. Mijn yoga oefeningen dunnen zo ook uit, want de hond op een schuddend schip levert alleen maar nog meer blauwe plekken op.
.
Wat doen we verder op zo'n dag? Eigenlijk kletsen we wat af. Vandaag hebben we heel wat oude koeien gereanimeerd. We hebben het gehad over de SRV-man, de flessenlikker, maandafsluiting op school en sigaretten op tafel tijdens verjaardagen. Grappig hoe je sommige dingen nog haarfijn weet, tot in elk detail en andere dingen gewoon niet meer. Zo kan ik me het schoolzwemmen nog piekfijn herinneren. Want wat had ik daar een schurfthekel aan! Wie had toen gedacht dat ik nu zo'n watermens zou worden. Maar wat ik me dus helemaal niet meer kan herinneren, is hoe wij naar de zwemles gingen? Bus? Fiets? Of was mama 'rij-moeder'?
.
Maar ook hoe je dingen anders beleefde, terwijl op de scholen sommige dingen redelijk hetzelfde waren. Zo had ik in elke maandafsluiting of musical een rol, terwijl Etienne het geluid regelde. Ook hebben we, allebei, wat afgeknutseld. Zelfs Etienne vond het toen leuk.
.
En wat voel je je oud als je die koeien weer eens kietelt. We hebben het over dingen waar de jeugd van tegenwoordig, of zeg mij nichtje van 2, je later over zal aankijken, alsof je uit de prehistorie komt. Zo is het vandaag Bevrijdingsdag. Dit was natuurlijk een hele belangrijke dag, maar voor ons zegt deze dag al weinig. Ja, vrij van school.
.
Heel leuk om je tijd te doden en terug in de tijd te gaan. En om in deze gedachte te blijven, hebben we vandaag ook de werkelijke tijd een uur teruggezet. Het tijdsverschil met NL was vanmiddag in onze gedachten 20 jaar, maar is nu in werkelijkheid min 9 uur.
-----
At 6-5-2012 0:10 (utc) our position was 02°35.07'S 097°24.83'W

Out of control

Zaterdag 05 mei 2012 @ 02:36

Het was vannacht en vandaag een mooi lesje in overgave. Overgave aan de wind, die schitterende door afwezigheid. Nou ja, eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat er wel wat wind was, maar 1 beaufort is niet veel, toch? En erg vlagerig. De zeilen blijven dan niet bol staan en door het rollen op de golven, klapt het grootzeil van de ene kant naar de andere kant (voor de zeilers, de bulletalie staat eraan, dus niet heel de giek gaat van rechts naar links). Een vreselijk geluid en het getril door de boot is geen fijn gevoel. Met zo'n kleine 1 knoop snelheid verplaatsten wij ons richting ons einddoel. We moeten nog meer dan 2600 mijl, dus dat wordt nog een lang tochtje.
.
Maar dat maakt eigenlijk niet uit. Er is niets aan de hand en eten en drinken hebben we echt wel genoeg bij ons. Wat maakt dan toch dat je je zo ergert? Je weet dat het klappen van de zeilen slecht is en mogelijk problemen kan geven. Je weet dat je moet dobberen, de motor werkt niet. Maar al zou die werken, we kunnen toch niet motoren van hier tot de Marquises, dus maakt dat eigenlijk geen verschil. Is het dan toch de overgave? De controle loslaten en in handen van het heersende weer leggen? Dit moet je wel, want je kunt er toch niets aan doen. En mopperen op Wodan, na een wachtje van 3 uur lang regen, lucht wel op, maar helpt ook niet. Voordeel trouwens van de buien, die we nu af en toe over ons heen krijgen is wel dat daar wind bij is. We hebben er vandaag over gefilosofeerd wat maakt dat we onrustig worden van weinig wind. Je moet het toch ergens over hebben, niet?
.
Het is denk ik een combinatie van alles bij elkaar. Het klapperen werkt op je zenuwen, je weet dat het zo lang gaat duren en je kunt er niets aan doen. Maar ik denk dat de onzekerheid het allerergste is. Onzekerheid van hoe lang het nu echt wel niet gaat duren en toch ook wel de oorzaak van de motorproblemen. Ik denk dat onzekerheid je eerder onrustig maakt dan overgave. Overgave kan namelijk ook wel lekker makkelijk zijn.
-----
At 5-5-2012 0:07 (utc) our position was 02°15.60'S 096°04.32'W

Storing

Vrijdag 04 mei 2012 @ 03:08

We waren vandaag alweer net zo'n dieseltanker, al ruik die je volgens mij minder dan ons. Met al dat ontluchten, hangen de dieseldampen nog in ons neus. Want Danielle, Etienne z'n zus, had ook vandaag weer gelijk. Etienne heeft weer wat werkervaring opgedaan. Verder aan de motor geklust dus. Nou ja, klussen, het is meer storing zoeken. Wat is er dan nog frustrerender als je na een dag, moet concluderen dat je het nog steeds niet helemaal zeker weet. En ook, met de middelen die we hier midden op zee hebben, niet verder kan uitzoeken. Zo goed als alles uitgesloten en nog zakt de motor (alleen nu wel later dan eerst) weer terug in toeren. Gedachte is dat hij dus ergens lucht moet zuigen, maar waar is nog niet helemaal bekend. We hebben geen extra dieselslang aan boord, dus een slangetje konden we niet 'testen'. Laten we zeggen, een 'unsolved mystery' wat we de komende 30 dagen nog met ons meedragen. En dan is het hopen dat inderdaad dat ene slangetje de boosdoener is.
.
We hebben daarom ook wel onze route iets aangepast. Niet naar de mooie Hanavave baai op Fatu Hiva, maar meteen door naar Hiva Oa, het hoofdeiland. Daar kunnen we pinnen en dan hopelijk een dieselslang kopen.
.
Hanavave? Hiva Oa? Fatu Hiva? Ja, zijn het geen geweldige namen? Een van de leuke dingen van een nieuw gebied in gaan is het voorbereiden, de route bepalen en kijken waar je gaat stoppen en ankeren. Op de Galapagos hadden wij ons al uitvoerig verdiept in de globale route tot aan Nieuw-Zeeland. Nu is het verder lezen en in meer detail uitwerken. Heerlijk is dat. Het prikkelt je nieuwsgierigheid en mijn fantasie enorm. Maar daarover binnenkort meer!
.
Voor nu is het meer de, hopelijk tijdelijke, bijna windstilte die ons bezighoudt. Het wordt wel rustig koken, eten en slapen zo, maar met deze snelheid zien we over 30 dagen, Hiva Oa nog echt niet.
-----
At 4-5-2012 0:11 (utc) our position was 02°06.78'S 095°27.43'W

Spanning

Donderdag 03 mei 2012 @ 02:30

En weer is er een dagje voorbij. Vandaag geen motorklussen. Etienne heeft nog wel met z'n vader gebeld, die weer met Drinkwaard (waar we de motor hebben gekocht) heeft gebeld. Door het tijdverschil, en dit wordt alleen nog maar erger, hadden we wel een enorm gebroken nachtje. Maar ja, je moet er wat voor over hebben.
.
In de volgende motorklusfase willen we even met diesel uit een jerrycan gaan kijken om zo eventuele slang of aansluiting lekkages uit te sluiten, danwel te bepalen. En daarvoor moet het een rustig zeetje zijn. Tenminste, dat is wel het handigste. Vandaag waaide het redelijk door, met de wind schuin op de kop, waardoor het dus stampen is. Daardoor geen goed idee voor de volgende motorklusfase. Door deze wind zijn we wel aardig opgeschoten, wat maar goed is, want (zoals de gribfiles opgaven) gaat de wind nu steeds verder liggen en kakken we dus qua snelheid enorm in.
.
Dit is jammer, want hierdoor gaat het met de stroom ook mis. Nee, de waterstroom hebben we nog steeds mee, maar de stroom de accu's in. Onze sleepgenerator is een perfecte stroombron, mits we meer dan 3 knopen lopen. Daarnaast hebben natuurlijk onze zonnecellen. Maar, omdat de zon opkomt in het oosten en ondergaat in het westen, en wij van oost naar west varen, hebben wij ook maar een halve dag de zon op de zonnecellen. De tweede helft van de dag, verdwijnt de zon achter de zeilen. Motor starten om even stroom te draaien, is dus nu ook geen optie. Geen groot probleem, maar toen gisteren de watertank leeg bleek, en ook mijn moestuin al aardig aan verpietering onderhevig is, was het me even te veel. Vandaag stond de zon enorm te stralen en we liepen een goede snelheid, dus kon de watermaker aan. Gelukkig! En wat betreft de moestuin, tja, het is niet anders, zucht ik dan maar en trek een blik met paprika's open.
-----
At 3-5-2012 0:15 (utc) our position was 01°53.14'S 094°27.82'W

Geen zin

Woensdag 02 mei 2012 @ 03:45

Soms heb je van die dagen, dan wil het even niet. Geen fut en je komt niet op gang. Dat hebben we allemaal wel eens, maar in dit geval heeft onze motor er al een paar dagen last van. En dat is minder. Arme Etienne heeft vandaag heel de dag met z'n kop in de dieseldampen gezeten, op zoek naar het probleem. Waarom blijft de motor niet op toeren? Het lijkt op lucht in het brandstofsysteem. De hamvraag is alleen, waar komt de lucht vandaan? Etienne heeft alles tig keer ontlucht, nieuwe dieselfilter, weer alles ontlucht, nieuw (brandstof)opvoerpompje erin, weer alles ontlucht, weer een nieuw filter, weer ontlucht, filter ertussenuit, weer ontlucht, enz enz. Maar helaas, niets mocht helpen. We balen er goed van, morgen weer een motor-onderzoek-dag. Gelukkig hebben we de motor nu niet nodig en gaan we op de zeilen goed vooruit. Dus nog zeker 30 dagen te gaan om het motorprobleem te achterhalen. ;-)
.
Vannacht was het weer zo super helder, dat je alle sterren en de sterrensluier ook weer goed kon zien. Schitterend! Er waren ook wel vissers vannacht, wat even spannend was. We werden opgeroepen door een andere zeilboot, Cap's Tres, dat het netten zijn van een paar mijl lang. Bedankt voor de waarschuwing dus! Gelukkig lagen de netten niet op onze koers en hadden we er geen last van.
.
Je gaat nu al wel heel goed merken dat we binnenkort de klok weer moeten verzetten. Het wordt 's ochtends in mijn laatste wacht al goed licht. De maan verlicht ons helaas maar de eerste helft van de nacht bij. Maar Venus leidt ons de weg, zij schittert aan de hemel voor ons, in het westen.
-----
At 1-5-2012 23:59 (utc) our position was 01°34.00'S 093°04.65'W

Feestdag

Dinsdag 01 mei 2012 @ 01:50

Elk jaar is 30 april voor ons een dubbele feestdag. De Koningin is jarig. Hiep hiep Hoera! Maar ook Frits, Etienne z'n vader. Hoera!! Wij hebben er vandaag dan ook een stroopwafel op genomen bij de koffie. En met de huidige techniek is het tegenwoordig mogelijk om even te bellen vanaf deze grote waterplas. Grappig! Wij zitten dan net voor de lunch en zij hadden het avond-feest-diner er al opzitten.
.
Inmiddels hebben we de Galapagos eilanden achter ons gelaten. Het bijzondere is dat we nog wel veel zeeleeuwen zien, die dan even komen kijken. Heel schattig met dat koppie boven water en daarna vervolgen ze gewoon weer hun eigen weg. Er volgen ons ook al heel de dag twee van die kleine, wat stevige bruine vogeltjes. Geen idee welk naampie zij hebben. Maar dat er leven genoeg om ons heen is, is ook te zien aan de vissen en dolfijnen die in de verte aan het jagen zijn. Wisten jullie trouwens dat haaien ook uit het water springen?.
.
De zee laat zich vandaag wel in alle hoedanigheden zien. Vannacht was het af en toe weer glad als een spiegel, maar door de stroom kwamen we nog aardig vooruit. Vanochtend stond er een redelijke swell, in 10 minuten tijd veranderde dat in een klotsbak en even later voeren we door een stroomgebied. Gewoon van die kleine korte golfjes die alle kanten op gaan. De wind is inmiddels wat ingekakt en ook de stroom is bij de eilanden achtergebleven. Maar we gaan nog gestaag de goede richting op. De golven hier zijn kort en chaotisch, waardoor het een onrustig zeetje is.
.
Op dit moment speelt voor onze neus een waar schouwspel af. Het is ook bijna etenstijd voor de dolfijnen en ze jagen dat het een lieve lust is. Heel gaaf gezicht!! Ik ga nog even genieten.
-----
At 30-4-2012 22:58 (utc) our position was 01°17.29'S 091°52.09'W

We zijn weg

Maandag 30 april 2012 @ 01:55

Ja, het eerste dagje zit er al op. Het begon wat turbulent, met de motor die meteen in toeren zakte zodra we uit de baai waren. We hebben nu eenmaal geen intelligente motor die aangeeft, 'he, de zeilen staan bol, ik kan weer uit'. Na onderzoek de motor uitgezet en toen heeft Etienne het dieselfilter vervangen. Het zag er niet lelijk verstopt en goor uit, maar waarschijnlijk zat daar toch het venijn. Ik dacht al, we worden meteen 'afgestraft' door onze illegale diesel-vul-actie. We hebben namelijk later nog een mannetje gehad die de rest van de diesel bracht. Dat er trouwens schoon uit zag.
.
Nadat er geen vuiltje, en wolkje, meer aan de lucht was, zijn we rustig doorgevaren. We hebben wat stroom mee en de wind is ook prima. We klagen niet en hobbelen zo relaxed, met een knoop of 4, tussen de Galapagos eilanden uit de grote zee op.
-----
At 29-4-2012 23:02 (utc) our position was 00°56.55'S 090°38.46'W