Archieven

2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005

Categorieën

Azoren
Bahamas
Canada
US
Bermuda
Ascension Island
St. Helena
South Africa
Mozambique
Madagascar
Reunion
Mauritius
Rodriguez
Chagos
Maldives
Sri Lanka
Thailand
Malaysia
Singapore
Indonesia
Australia
New Caledonia
New Zealand
Tonga
Niue
Cook Islands
Society Islands
Tuamotus
Marquises
Pacific ocean
Galapagos
Ecuador
Panama
Colombia
Aruba
Curacao
Bonaire
Venezuela
Grenada
BVI
St. Barths
St. Maarten
Antigua & Barbuda
St. Kitts & Nevis
Montserrat
Guadeloupe
Dominica
Martinique
St. Lucia
St. Vincent & Grenadines
Barbados
Atlantische oceaan
Kaap Verden
Gambia
Canarische Eilanden
Marokko
Portugal
Spanje
Engeland
Frankrijk
België
Nederland
voorbereidingen
ssb
Dyneema Experience

« Fécamp | Home | Vlieger »

Taakverdeling

Dinsdag 15 juni 2010 @ 22:48 Aan boord van de La Luna geldt een taakverdeling. Sommige taken vallen erbuiten, maar sommige taken horen bij de Captain, andere bij de First Officer. Jawel, ik ben First Officer! Eerst was ik gewoon crew. Maar omdat het de Captain beter uitkwam dat ik First Officer werd, heb ik promotie gehad (nee, verdient had ik het nog niet, zegt hij ;-). Het is namelijk zo, als de Captain niet aan boord is, heeft de First Officer het voor het zeggen. En dan heeft de Captain van de La Luna blijkbaar toch liever dat ik dat dan ben, dan dat een andere Captain het voor het zeggen krijgt hier aan boord.

Maar ik ging het hebben over de taakverdeling. Deze staat nog niet geheel vast en al varende weg worden taken verdeeld. Soms omdat de Captain de juiste skills heeft of soms omdat het de First Officer gewoon beter ligt. Het aanmeren is echt een skill van de Captain, dus om het schip krasvrij te houden bemoeit de First Officer zich daar niet mee. Maar als er iets gezocht moet worden, dan is een enkele vraag aan de First Officer genoeg, want die weet blindelings waar alles ligt (skill van de First Officer is lijstjes). En zo zijn er nog een aantal taken duidelijk verdeeld.
Er is alleen één taak (althans, nu is het er nog maar één, gaande reis worden het er misschien wel meer) die elke keer discussie behoeft. De stronttank, of in normaal Nederlandse termen, de vuilwatertank. Deze is aan boord en dat is prima, totdat… hij verstopt raakt. En helaas gebeurt dat, gelukkig niet vaak, maar wel eens. Voor geïnteresseerde: de wc loost in de tank en die staat open naar buiten.

Je kunt je voorstellen dat als deze verstopt zit, dit een vuil klusje wordt waar een reukje aan zit. Nou, de stronttank-discussie heeft ook altijd een reukje… want volgens de First Officer is het zo dat overeen is gekomen dat de Captain de technische klusjes heeft. Dus de stronttank behoort tot de Captain’s taken en deze hoeft zich dan niet met het shoppen (van ‘bootschappen’) bezig te houden. Soms vind de Captain dit een prima overeenkomst, maar zodra de stronttank verstopt zit, gaat Captain weer in discussie. Gelukkig snapt Captain dat muiterij ook niet alles is (Captain kent de film ‘Muiterij op de Bounty’), dus kiest nog elke keer drollen voor z’n geld en ontfermt zich over de tank. Vandaag was dat terwijl de First Officer aan het koken was….. wat is er mis met deze taakverdeling?

vijf reacties

Dit is met recht een shit klus. Ik twijfelde nog een beetje maar nu weet ik zeker dat ik mijn vuilwatertank voorlopig nog niet ga gebruiken.
Groet vanuit een winderig Dover (winderig heeft niets met de context van bovenstaand berichtje te maken!)
Jack
SailingSjaakie () (URL) - Woensdag 16 juni 2010 @ 11:04

Denise, hier zit echt een luchtje aan hoor. Ik zou voortaan gewoon wat door zijn eten doen, zodat de Captain aan de race gaat. Kan die stronttank ook niet meer verstopt raken!
Emily - Woensdag 16 juni 2010 @ 11:16

We hebben een oplossing voor jullie giertonperikelen. Bij de afvoer hebben we een T-stuk gemaakt met aan 1 zijde een stuk slang met daaraan een dikwandig pvc-pijpje met een schroefdop daarop. Dopje aan de bovenzijde natuurlijk:-) Bij een verstopping….. schroefdopje eraf en blazen maar. Zo deden we dat met onze echte gierton ook. Druk erop en alles loopt er door. Riekt wel even, maar beter dan het overlopen van jullie tank. Dat stinkt echt!!!
Ella en Erik () (URL) - Donderdag 17 juni 2010 @ 09:38

hahaha fantastisch verhaal. Enne Denise natuurlijk heb jij gelijk, ik sta volledig achter je!!
Sandra - Donderdag 17 juni 2010 @ 22:26

denise je hebt het al verder geschopt dan ik want ik ben nooit verder gekomen als matroos, maaja misschien moet ik op wereldreis gaan om promotie te maken.
gerda () - Vrijdag 18 juni 2010 @ 20:20



  
Persoonlijke info onthouden?

Emoticons / Textile

Om spam te voorkomen, willen we je vragen deze vraag te beantwoorden. / To prevent automated commentspam we require you to answer this silly question

 



Verberg email:

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.