« Gezellig Waupoos | Home | Verder op het Erie ka… »

Time flies...

Vrijdag 17 juli 2015 @ 22:14 “Time flies when you’re having fun” is zo vaak al voorbij gekomen, maar ook nu weer! Ook al zijn we niet hele dagen op stap, toch vliegen ze voorbij en doen we veel.

Anneke neemt ons overal mee naar toe en we hebben zo al aardig wat van het eiland gezien. We drinken lekker hier en daar koffie of een smoothie. Tim Hortons is een Canadese keten en perfect voor dat! We bezoeken een prachtige shoppingmall en heerlijke supermarkten, met een ongelooflijk assortiment van glutenvrije spullen. Verder hebben we warme, waterdichte (zeil)laarzen voor Etienne gevonden.

Waupoos marina heeft nieuwe eigenaars gekregen en er was zaterdag een officiële ‘overdracht’, met hapjes. Gezellig en leuk om zo te zien wie Rick z’n nieuwe werkgevers worden, Chinese broers en kennis te maken met de vorige eigenaresse. Een heerlijke energieke tante! We kletsen met wat andere boaters in de haven en voelen ons er eigenlijk al aardig thuis.

Zondag was het prachtig weer! Heel warm zelfs en we zijn met de Rianne (de boot van Rick en Anneke) gaan varen. Wow, dat is anders varen! De boot is een stuk hoger en gaat natuurlijk veel harder. Voor anker en op het eiland naar de vuurtoren gelopen. Het is nu een ijzeren toren, maar ernaast staat het oude gebouw nog, helaas helemaal in verval en overgenomen door de vleermuizen. Wij worden aangevallen door de muggen en maken er een snelle loop van.

Op het strand is het heerlijk, de zon straalt, er is geen wind en ook de muggen zitten ergens anders. Rick is heel stoer en duikt meteen het water in. Wij vinden het nog wel heel koud, maar toch trekt het wel. Eenmaal aan boord laten ook wij ons niet kennen en duiken in het water. Het is erg koud in het begin, maar het verfrist enorm. Met z’n vieren poedelen we wat en zwemmen een rondje om de boot. We warmen op met een bakje koffie op het voordek. Inmiddels is het alweer laat en gaan we terug naar de haven. Anneke maakt lekkere gevulde paprika en het is al pikkedonker als we terug naar onze boot gaan.

Maandag verkennen we Picton. Het ‘dichtbijste grootste’ plaatsje. Het heeft een gezellige winkelstraat, met schattige boetiekjes en eet/drink gelegenheden. Verder ook een paar supermarkten en andere grote zaken, zoals Giant Tiger. Een zaak met koopjes, die echt alles verkopen, inclusief een aardige eetwarenafdeling. Dat zie je hier wel meer in grote winkels, ineens een paar schappen met eten. We snuffelen ook nog even in de Thriftstore, de kringloper. Het is heerlijk weer, dus we besluiten te gaan BBQ’en. De marina heeft her en der gasbbq’s en picknicktafels staan. Het was weer super gezellig en heel lekker.

Dinsdag moet Anneke haar auto naar de garage en wij gaan gezellig mee. Nou ja, meer voor het ‘erna’ stuk eigenlijk. De knul van de garage brengt ons daarna weg en op de vraag “Zeg maar waar ik jullie naar toe kan brengen.” Antwoord Etienne kordaat “De Niagara Falls!” De gast moet erg lachen en het is dat hij niet gemist kan worden op de zaak, anders had hij het gedaan!

Als we de auto weer hebben, rijden we verder naar Trenton. Ook weer een leuk plaatsje. Dit was de ‘erna part’, want in Trenton is een Nederlandse winkel! Je voelt hem al…’s avonds staan kroketten en pizza op het menu!

Woensdag is alweer onze laatste dag. Donderdag geven ze een rustige dag op, het beetje wind wat er staat hebben we mee, dus we willen het meer oversteken. Anneke past deze ochtend op Ascher, haar kleinzoon van 3 jaar. Het is een schattig mannetje, wat in de “why?” (“waarom?”) fase zit. Het vragen stopt even als we een lekker ijsje gaan eten. ;-)

De omgeving is hier prachtig! Je ziet boerderijen met grote weilanden, schitterende huizen, af en toe piekt het meer tussen de bomen door en het is weids. Een van de (ook letterlijke) hoogtepunten vind ik de enorme naaldbomen! ’s Middags laat Anneke ons een van de mooiste plekjes in de omgeving zien, vind ik dan. Lake on the Mountain. Met aan de ene kant het ‘Lake’ en aan de andere kant kijk je naar ‘het vasteland’ met Kingston. We drinken onze koffie aan de picknicktafel in het park.

We moeten weer op tijd terug zijn, want we gaan ’s avonds naar Kingston. Het is een aardig stukje rijden en we gaan met de ferry over. Elke woensdag (tijdens de zomer) is er een Sunset ceremony in Fort Henry in Kingston. Het fort is gebouwd tijdens de oorlog in 1812, om de belangrijke marinebasis te beschermen tegen een inval van de Amerikanen. Het fort was toentertijd niet veel en omdat er spanning bleef tussen de Amerikanen en de Canadezen, is het fort in 1832 verbouwd en uitgebreid om zo een inval vanaf Lake Ontario weerstand te kunnen bieden. Het is grappig, want dit prachtige, grote, sterke en stoere fort is nog nooit aangevallen. Toen de verhoudingen tussen de States en Canada verbeterde was het fort niet meer nodig en werd het een gevangenis, bijvoorbeeld ook tijdens de tweede wereldoorlog. Sinds 1938 is het een ‘levend’ museum, met een officiële ‘guard’. Het is ook nu nog een prachtig fort, super gerestaureerd en onderhouden! De Sunset Ceremony was geweldig!!! De ‘guards’ verkleed in de originele kostuums lieten zien hoe dat vroeger ging, dat oorlog voeren. De formaties, prachtig gelijk uitgevoerd, de trommels en trompetten, het schieten. En er was een Schotse doedelzakspeler. De show eindigde met prachtig vuurwerk!

Dit was ook een mooi einde van ons verblijf in Canada. Zover dan, want we gaan nog meer van Canada zien, maar dan weer een heel stuk verder. We hebben genoten van deze gezellige week met familie en ik moest me groot houden toen we donderdagochtendvroeg naar Rick en Anneke zwaaiden…