Archieven

2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005

Categorieën

Azoren
Bahamas
Canada
US
Bermuda
Ascension Island
St. Helena
South Africa
Mozambique
Madagascar
Reunion
Mauritius
Rodriguez
Chagos
Maldives
Sri Lanka
Thailand
Malaysia
Singapore
Indonesia
Australia
New Caledonia
New Zealand
Tonga
Niue
Cook Islands
Society Islands
Tuamotus
Marquises
Pacific ocean
Galapagos
Ecuador
Panama
Colombia
Aruba
Curacao
Bonaire
Venezuela
Grenada
BVI
St. Barths
St. Maarten
Antigua & Barbuda
St. Kitts & Nevis
Montserrat
Guadeloupe
Dominica
Martinique
St. Lucia
St. Vincent & Grenadines
Barbados
Atlantische oceaan
Kaap Verden
Gambia
Canarische Eilanden
Marokko
Portugal
Spanje
Engeland
Frankrijk
België
Nederland
voorbereidingen
ssb
Dyneema Experience

« Geen sluizen, maar br… | Home | Nog meer en heel veel… »

Een nieuw hoofdstuk in de 'Great Loop'

Dinsdag 28 juli 2015 @ 20:10 We zijn terug op groot water, La Luna is weer een zeilboot en het volgende hoofdstuk van de ‘Great Loop’ begint.

Na Holley op het Erie kanaal gingen we door naar Medina. Je ligt daar prima, met goede douches, maar het walletje is meer een ‘achteraf’ straatje. We lopen wat rond (de vrouw in het ‘vvv’ kletst ons de oren van het hoofd want Medina is bekend van het zandsteen), Etienne helpt de voorburen met hun motor (kapot opvoerpompje), we eten een ijsje en kletsen met eigenaresse en Amerikanen die een (oud type) kanaalboot hebben gehuurd en een weekje het kanaal doen. Ik ben altijd terughoudend in vertellen wat we doen, sommigen vatten het niet, anderen geloven het niet en er zijn er die natuurlijk super geïnteresseerd zijn. Uiteindelijk moesten we op de foto met de eigenaresse van Meggie Moo’s Ice Cream.

In dit gedeelte zijn de muggen gelukkig wat minder. De afgelopen dagen was een drama voor mij! Het is net alsof ik de waterpokken heb en ze jeuken vreselijk. Zelfs Etienne zit goed onder. De boot zit ook onder de spinnen die we bijna met de dag dikker zien worden! Eten genoeg!


De volgende dag gaan we verder naar Lockport. We hebben allerlei verhalen over het liggen hier gehoord. Het eerste walletje wat we zien is inderdaad ongelooflijk onhandig! Een overhangend dock met houten palen aan de buitenkant die een stuk boven het water stoppen. We meren af aan de muur aan de andere kant. Een man die z’n hond uit loopt te laten, vertelt dat Lockport dichterbij de sluizen zit. We gaan dan maar een heel klein stukje verder de bocht om en daar is de sluis al. We meren af aan de muur aan de noordkant. Een prima plekje met uitzicht op de oude en nieuwe sluizen. De sluizen 34 en 35 zitten tegen elkaar aan en bestonden vroeger uit 5 sluizen direct na elkaar. Hier ga je 51 feet omhoog en de deur/muur in het midden (zeg maar) is indrukwekkend hoog. Het is een leuk stuk om te zien en het museumpje is grappig.


We gaan op zoek naar het VVV omdat we willen kijken of we vanaf hier naar de Niagara Falls kunnen. Dit lijkt te lukken en we krijgen allerlei timetables mee, maar bij nog een keer kijken, komt er in het weekend (en het is voor zaterdag) geen bus in het centrum en het is te ver lopen naar de eerste stop. Jammer! We lopen wat rond en stoppen in de bibliotheek. Daar worden we aangesproken door een man. Achteraf is het wel grappig. Hij is heel geïnteresseerd in ons en wanneer hij een mop vertelt, snappen we zijn ware intentie. Hij vraagt daarna of we een bijbel aan boord hebben en op verschillende plekken naar de kerk gaan. Etienne wil grappen dat we inderdaad de ‘zeilersbijbel ‘ (Jimmy Cornell) aan boord hebben, maar we proberen hem iets sneller en resoluter, maar respectvol af te wimpelen. Als hij na een tijdje terugkomt met koeken, is het voor ons tijd om de bib te verlaten. ;-)


We doen wat kleine boodschappen in een prachtig supermarktje, veel locale fruit en groente en ander nuttige dingen. De volgende dag gaan we de sluizen door en meren een klein stukje verder weer aan. Vanaf hier is het een klein stukje lopen naar het Mobil tankstation en dat bespaart ons in totaal bijna 50 euro aan diesel ipv tanken op het water.

Van Blue Heeler hadden we al gehoord dat er kanaalfeesten zijn in Tonawanda, onze mogelijke volgende stop. Nou, dat werd dus geen stop (helaas) want het was giga druk, wat we ook wel verwachten voor de zaterdag. Alles lag al 5 dik en op plekjes waar we konden liggen lag nu een klein speedbootje alleen voor de dag (want daar kun je niet op slapen). Jammer, het was wel leuk geweest. We gaan verder en even later verlaten we het Erie Canal en komen op de Niagara Rivier.

Met het verlaten van het Erie Kanaal sluiten we ook het eerste hoofdstuk van ons ‘Great Loop-adventure’ af. We zijn nu bijna 200 meter boven zeeniveau en met onze detour naar Lake Ontario hebben we in deze 5 weken; 49 sluizen gehad, zijn er 18 (hef)bruggen open gegaan en hebben we ontzettend genoten!

Wanneer we het Erie canal verlaten moeten we dus duidelijk links aanhouden, want rechtsaf kom je bovenaan de Niagara Falls en we willen ze wel zien, maar niet van zo dichtbij! Op de rivier is het een gezellige drukte! Er zijn aardig wat golven door alle voorbij scheurende boten, jetski’s en ander spul. We worden verschillende keren bijna geënterd door nieuwsgierigen die ons de hemd van het lijf vragen. Een zeilboot is zeldzaam hier, zeker met de mast naar beneden, onze grootte en dan nog een (onbekende) buitenlandse vlag….

We gaan de sluis door het kleine kanaaltje bij Buffalo in. Zo vermijden we een smaller gedeelte waar het wel tot 8 knopen kan stromen. En als we ter hoogte van Buffalo, na alle bruggen, aan het eilandje, bij een parkje tegen een muur gaan liggen, zien we inderdaad aan de andere kant de stroom voorbij razen! Wow, daar hadden we nooit tegenin gekomen. We hebben een heerlijk nachtje, met wel wat herrie van de stad.


Zondag varen we Lake Erie op. Het is een prachtige dag met geen wind, het meer is vlak. De mast moet weer omhoog, maar de prijzen zijn ongelooflijk! Ze vragen zo 350 US dollar (is meer dan 300 euro). Wij hebben wat mailtjes verstuurd en twee havens iets verder op Lake Erie gevonden die het voor de helft doen. We besluiten om naar Sugarloaf Marina in Port Colborne te gaan. Dit is in Canada en dan kunnen we vanaf daar naar de falls, die blijkbaar ook het mooiste zijn vanaf de Canadese kant.

Sugarloaf Marina is een enorme marina die het allemaal goed geregeld heeft. We liggen helemaal op het uiteinde, maar dat is prima. Er is veel bedrijvigheid met in en uitvarende bootjes en daar hebben we nu leuk zicht op. Ook is er veel bedrijvigheid in de marina, maar daar hebben we nu geen last van. Het inchecken (even bellen) is ook weer super makkelijk en ’s middags brengt iemand van de marina ons naar Port Colborne-stad om wat rond te kijken. Erg leuk en ook hier weer lekker ijs! ;-)


Maandag heeft Chris tijd om onze mast erop te zetten en ook is het weer windstil, zijn ‘hulpjes’ zijn alleen vrij en hij heeft dus niemand anders om ons te helpen. Dat maakt ons niet uit en maandagochtend wordt La Luna weer langzaam een zeilboot. Ondertussen komt een enorme partyboot (met gigantische boxen, die we zondag al hadden gehoord) onder de grote kraan liggen die haalt hij er meteen maar even uit… drie grote pompen staan hem leeg te pompen. De party van zondag was iets te leuk waarschijnlijk!

Chris is een schatje en bedient de kraan terwijl wij de mast begeleiden, de stagen er weer aan zetten en daarna zetten we hem weer vast. Bij de bevestiging van de haak zit nog een dwars stukje staaldraad en dat haakt ongelukkig achter onze verstaging, bovenin! Het maakt niets uit, de mast staat enzo, maar de haak komt niet meer naar beneden. Ik lier Etienne omhoog en hij onthaakt de boel. Chris verontschuldigt zich en geeft ons korting. Een aardige korting (ook omdat hij geen hulpjes had) en we zijn uiteindelijk klaar voor 100 Canadese dollar (= 70 euro)! Voor het mast-erop-zetten rekenen ze hier 3,5 Candese dollars per foot, dus het zou al een redelijke prijs zijn (ongeveer 125 euro). Maar nu is het een super meevaller!


We zijn verder bijna de hele dag bezig om alles weer op z’n plek te krijgen, de giek er weer aan, enz. Het is een ongelooflijk warme dag en later gaat het dan ook iets harder waaien. Vanochtend (dinsdag) was het windstil, dus hebben we de zeilen er op gedaan. La Luna is weer aangekleed!


geen reacties



  
Persoonlijke info onthouden?

Emoticons / Textile

Om spam te voorkomen, willen we je vragen deze vraag te beantwoorden. / To prevent automated commentspam we require you to answer this silly question

 



Verberg email:

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.