« Naar en in Detroit | Home | Groen en bossig »

US, Canada, doorzoeken, bezoek, boodschappen

Woensdag 12 augustus 2015 @ 19:19 Afgelopen zondag hebben we nog wat verder door Detroit gestruind. Er is echt veel te doen in deze stad, alleen soms iets te ver uit elkaar. Het is fascinerend om te zien; jaren geleden zagen we op tv een documentaire van Detroit met spookwijken. Wat we nu zien, zit het meer door elkaar. Een paar leegstaande panden en dan een hippe bar, een paar lege huizen en dan een healthy store. Ook doen ze heel veel aan ‘urban gardening’, (moes)tuinen in de stad. Er wordt hard gewerkt om er weer een levendige stad van te maken, wat we aardig zien lukken. Ook is er een bijzondere sfeer omdat er een enorme diversiteit van mensen, culturen, rassen, leeftijden en standen is. En al deze staan samen te swingen wij een live-concert. Gaaf!!

Maandag duwen we weer tegen de stroom verder omhoog op de Detroit rivier. We steken Lake St. Clair over

en ten hoogte van Russel Island laten we ons anker vallen. Het was heel de dag bewolkt en pas als we ons anker laten vallen, half de middag, laten de wolken hun water los. We kruipen lekker naar binnen en vermaken ons met lezen en dommelen.

Dinsdag gaan we weer verder. Waar de rivier smaller wordt, neemt ook de stroom toe. Frustrerend want het schiet niet op. Maar langzaam komen we dichterbij Port Huron. De huizen langs het water zijn fascinerend om te zien, het is groter, grootst en van gemeenteambtenaren die willen dat je je huis afstemt op de rest van de straat, daar hebben ze hier niet van gehoord. Ook de variatie in ‘huisbekleding’ wisselt elkaar af in een straat, van witte schroten tot bruine kleine steentjes en van enorme keien tot blauwe platen. Leuk, het geeft ons iets om naar te kijken en om te bediscussiëren. Zo varen we ook langs verschillende raffinaderijen en waaronder die van Shell Sarnia! Grappig!

We tanken in Port Huron (in the US is dat nog steeds het goedkoopst) en lopen wat rond. We stoppen bij de Liquor Store en als het water met bakken uit de hemel stort zitten wij weer binnen. Het was benauwd de laatste dagen en ze voorspellen elke dag onweer. Gelukkig hebben we dat nog niet gezien.

Vandaag, woensdag, zijn we weer op Canadees grondgebied, in Sarnia, Bridgeview Marina. Een prachtig grote marina waar wij lekker aan het fuel dock mogen blijven liggen. We checken weer in in Canada en dit keer komt drie man sterk onze boot doorzoeken. Ik had net koffie ingeschonken, dus wij stappen op het dock met onze mok. (We mogen vooral niet aan boord blijven en binnen erbij omdat het anders tot vechten in een klein ruimte kan worden, als ze iets vinden en ik ben het er niet mee eens. Hoe vind je die?! Och, die mannen doen gewoon hun werk en volgen de procedure. Maar zie ik er zo gevaarlijk uit dan?) De man die de boot aan de buitenkant bekijkt moeten we ervan weerhouden ons reddingsvlot niet open te trekken! Verder doorzoeken ze echt niet alles, want na een kwartiertje staan ze weer buiten. Ze zijn echt super aardig en heel beleefd, niets aan de hand, maar wel grappig.

We hebben ook mazzel, want we krijgen een lift Sarnia in naar de supermarkt. Op het pleintje daar zit ook een Pharmacia, health shop, dollarstore en de Metro, dus we zijn weer helemaal blij. Het was namelijk weer eventjes geleden dat we een uitgebreide supermarkt hadden gezien, met ook aardig wat voor mij. Helaas zijn ze de Metro aan het renoveren, dus alles staat echt letterlijk door elkaar. We zoeken ons suf, maar uiteindelijk staan we met een aantal tassen buiten te wachten op de taxi.

Vanavond krijgen we bezoek. Dennis (neef van Etienne, zoon van Rick en Anneke) komt met z’n familie gezellig langs! Heel leuk. Morgenochtend gaan we weer vroeg op pad, Lake Huron op. Op weg naar Georgian Bay, een baai die schitterend moet zijn. We zijn benieuwd!

een reactie

Ik geniet van jullie avonturen.