Archieven

2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005

Categorieën

Azoren
Bahamas
Canada
US
Bermuda
Ascension Island
St. Helena
South Africa
Mozambique
Madagascar
Reunion
Mauritius
Rodriguez
Chagos
Maldives
Sri Lanka
Thailand
Malaysia
Singapore
Indonesia
Australia
New Caledonia
New Zealand
Tonga
Niue
Cook Islands
Society Islands
Tuamotus
Marquises
Pacific ocean
Galapagos
Ecuador
Panama
Colombia
Aruba
Curacao
Bonaire
Venezuela
Grenada
BVI
St. Barths
St. Maarten
Antigua & Barbuda
St. Kitts & Nevis
Montserrat
Guadeloupe
Dominica
Martinique
St. Lucia
St. Vincent & Grenadines
Barbados
Atlantische oceaan
Kaap Verden
Gambia
Canarische Eilanden
Marokko
Portugal
Spanje
Engeland
Frankrijk
België
Nederland
voorbereidingen
ssb
Dyneema Experience

« Springende vissen en … | Home | De Mississippi op »

Magisch, monster machine, weg dam, druk

Zondag 27 september 2015 @ 01:55 In Ottawa hoorden we al dat er in het voorjaar heel veel regen is gevallen. De dockjes waren weggeslagen hier en als we verder varen, zien we duidelijke tekenen van heel hoog water. Meerpalen zijn tot net niet boven aan vies, op sommige huizen zie je halverwege de zandstrepen en de brugpijlers waren ook erg veel verder onder water. Nu is het water ook hoger, zeggen de locals. Voor ons gunstig, want de diepte is, met name bij walletjes, steigers en marina's, geen vetpot. We hebben nu een week al geen regen en dat blijft de komende periode, dus de verwachting is dat het water langzaam weer wat gaat zakken.
.
Net na Ottawa hebben we onze volgende sluis. We zien dat hij dicht is en dat er bakken in liggen. We roepen op en krijgen de instructie om helemaal opzij te gaan, de bakken moeten uit de sluis. De duwcombinaties die hier varen zijn vaak te groot voor de sluis. In de sluis passen 3 bij 3 bakken maximaal. De duwbak duwt zijn combinatie zover de sluis in tot hij vol ligt en koppelt de voorste 9 (3 bij 3) bakken dan los. De duwbak gaat achteruit de sluis weer uit en de bakken worden geschut. Eenmaal boven (in dit geval) worden ze door lange staalkabels de sluis uitgetrokken. Dit gebeurt als wij liggen te wachten en zien de bakken naar voren getrokken worden langs de muur. Ze gaan iets verder naar voren dan normaal, zodat wij tussen de bakken en de sluismuur door kunnen de sluis in (past net). Toppie! Wij gaan dus mee naar beneden en eenmaal daar is het weer kruipdoor-sluipdoor langs de rest van de duwcombinatie die ligt te wachten; 3 breed, 1 bak lang en een duwbak. Deze duwbak gaat da
n de sluis in en eenmaal weer omhoog, gaat hij tegen de andere bakken liggen en wordt alles weer aangekoppeld. Wij hadden geluk dat we mee naar beneden mochten en zo snel weer, want een paar dagen later horen we van anderen dat zij niet mee mochten!
.
Hier is de natuur ook weer prachtig en we zien een witte pelikaan. Hele groepen worden ons beloofd in de pilot. In de middag lopen we in op een duwbak. Hij gaat net wat langzamer als ons. Omdat we over een aantal mijlen toch voor anker gaan blijven we achter hem hangen. Het zijn natuurlijk hele lange vaartuigen zo, die je niet 1-2-3 voorbij loopt. We gaan voor anker op weer een schitterend plekje. Voorbij een eiland, even terug tegen de stroom in, varen we het riviertje in en droppen in het midden ons anker. Door de stroom blijf je toch in de richting liggen. Het is weer super stil en rustig en we genieten van de roofvogels hoog in de lucht.
.
De volgende dag zien we het al heel snel.de groepen witte pelikanen! Het is gewoon magisch! Honderden, duizenden! Ze zitten op het water en als ze gaan vliegen volgen ze elkaar precies. Dit maakt dat het af en toe net is of er voor de groene bomen een snoer witte kerstverlichting over de rivier hangt en dan aan de andere kant weer langzaam naar beneden gaat. Ik maak honderden foto's en we kijken ademloos rond. Zoveel! En zo gaaf om ze in heel grote groepen bij elkaar te zien, rustig hun veren poetsend en dan een andere groep een stukje verder stijgt in een sliert op en landt bij de eerdere poetsende groep. Heel gaaf!!!
.
Af en toe zien we nog wat industrie, bakken met zand die geladen of gelost worden en kolencentrales. Verder is het gewoon natuur met veel bomen, heel veel bomen. Af en toe zie je wat caravans staan en wat huisjes, op hoge palen.
.
We meren aan bij Peoria. Een grote stad, veel grote bedrijfspanden, kantoorgebouwen en een leuk waterfront. Het drijvende dockje heeft een betaalautomaat, welke al tig jaar buiten werking is. Daar maken we ons dus niet druk om. De diepte is ook genoeg, dus we liggen super en lopen zo Peoria in. We spenderen onze middag in het bezoekerscentrum van Caterpillar. Je weet wel, dat merk van die enorme graafmachines! Het is echt leuk en de grootste 'kiepwagen' staat daar! Deze enorme bizarre machine kan 400 ton hebben, heeft 4000 hp en kan een snelheid halen van 40 mijl. Het zijn die grote die je ziet in documentaires bij de mijnen. Daar hebben wij ze in Zuid-Africa namelijk ook in het echt gezien. Het is echt een monstermachine en Caterpillars paradepaardje. Ze zijn begonnen met tractoren en toen ze dat, zo'n bijna 100 jaar geleden, lieten zien zei een fotograaf "hij beweegt als een Caterpillar." Vandaar de naam.duizendpoot. Ze hebben er ook nog simulators van o.a. een graafmachine. Dat is
echt heel leuk en na even proberen kan ik zelfs een pijp ingraven. Altijd handig!
.
De volgende dag gaan we weer verder. In dit stuk zien we helemaal duidelijk de modderstrepen overal staan, bijvoorbeeld op de spoorbrug, die heel laag is en het maar net heeft droog gehouden. Verder zien we aardig wat huizen hoog en droog, maar ook sommige die toch echt natte voeten hebben gehad. Het achterland is hier lager, dus het moet een enorm gebied zijn geweest dat heeft onder gestaan.
.
En dan komen we bij de Peoria sluis en dam. We kijken met de verrekijker en het lijkt alsof er een duwboot in ligt, maar het rare is, de dam, die normaal naast de sluis ligt, zien we niet. Ook geen waarschuwingstonnen, niets. Ik roep de sluismeester op en uit zijn staccato antwoord hoor ik zoiets van 'relax', 'downbound' en 'dam'. We trekken de conclusie, dat er dus een bak in ligt die naar beneden gaat en wij op moeten passen voor de dam. Etienne tuurt nog wat door de verrekijker en we kunnen er niet omheen we zien gewoon geen dam, maar even verder wel de betonning doorgaan. Heel verwarrend als je het beeld van een sluis met dam (en daarna snelstromend water naar beneden) in je hoofd hebt. De sluis brengt je 11 ft (= zo'n 3 meter) lager en aan de sluis is niets te zien dat hij buiten werking zou zijn, de borden waarschuwen je zelfs dat je niet verder mag. Wanneer ze van de bak in de sluis de stroomkabels naar de kant uitrollen, wordt het tijd om de sluiswachter nog een keer op te ro
epen. En hij bevestigt onze gedachten, er is geen dam meer!! We kunnen dus zo door varen. Hoe bizar! We zien ook hier duidelijk dat het water hoger is en is geweest.
.
Bij Havana knopen we La Luna weer vast aan het drijvende dockje. Al deze dockjes zijn soort van gemeente walletjes en gratis. We lopen het stadje in, maar het is niet veel. Vanochtend zijn we weer verder gegaan. We varen nog steeds tussen de bomen en de rivier slingert er tussendoor. De stroom geeft ons een aardig zetje, dus we besluiten wat verder te gaan dan gepland en ook de La Grange lock mee te pakken vandaag. Daar aangekomen zien we de twee motorboten, die ons eerder voorbij scheurden, liggen te wachten, voor anker! Er is weer een grote combinatie door de sluis aan het gaan en we moeten wachten. Even later komen er nog drie motorboten aan en wanneer we de sluis in kunnen, liggen we met 6 pleziervaartuigen erin!
.
Wij ankeren meteen na de sluis voor de dam en zo uit de vaargeul. Een prima plekje weer. Een paar locals in een speedbootje komen een praatje maken en herkennen zelfs de vlag! ;-)
-----
At 26-9-2015 20:48 (utc) our position was 39°56.14'N 090°32.11'W

een reactie

Hoi, Wat leuk dat jullie deze route varen. Het lijkt mij een leuk gedeelte om ook te doen bij zo’n grote reis.
US is natuurlijk een enorm land, als ik dan zo wel eens over een grote reis fantaseer, zie ik mijzelf ook nog wel de boot eens een paar dagen aanleggen, om een auto te huren en een paar dagen door zo’n state te rijden. Een paar jaar geleden heb ik een autovakantie gedaan in de US. Het viel mij op dat autoverhuur en motel-overnachtingen relatief goedkoop zijn. En ik reed op mijn gemak, de leuke attracties en NP’s bezoekend, in een week door 1 of 2 states. Ik kan het jullie echt aanraden om ook een paar dagen in een auto te stappen en eens een beetje door zo’n state te rijden. Ik heb enorm genoten van de enorme landschappen en afstanden die je dan onderweg tegenkomt. Veel plezier wens ik jullie in ieder geval, en ik ben altijd weer nieuwsgierig naar het laatste blog-bericht. Groeten, Robbert
kapitein Rob - Zondag 27 september 2015 @ 04:38



  
Persoonlijke info onthouden?

Emoticons / Textile

Om spam te voorkomen, willen we je vragen deze vraag te beantwoorden. / To prevent automated commentspam we require you to answer this silly question

 



Verberg email:

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.