« De Mississippi op | Home | Super bijzondere en z… »

Computerspelletje en guur

Zondag 04 oktober 2015 @ 01:41 We blijven een dagje in Alton en lopen dan naar de Melvin Price Lock en Dam. Daar moeten we de volgende dag doorheen en zij geven tours en het Great Rivers Museum is daar. Het is een super leuk museum, met veel uitleg over de geschiedenis, de overstroming van (6 mtr) in '93, de hoogwaterstanden in de lente en hoe het gaat met een rivier, de meandering, de kribben en het dierenleven.
Dave geeft ons een rondleiding over de sluis en er komt net een mega combi naar binnen. De Melvin Price Lock heeft twee sluiskamers, een kleine, met de grootte zoals die van de anderen op de Illinois River en eentje die vele malen groter is. De grotere combinaties die we hier zien, kunnen daar dan ook 'makkelijk' doorheen. Op het moment dat wij in het centrum boven staan te kijken komt er een duwboot in de sluis. Ook in dit museum is een simulator en Etienne stuurt een grote duwcombi vakkundig onder een brug door en langs een andere duwcombi.
De volgende ochtend zijn we net klaar met eten als Etienne naar buiten kijkt en een motorjacht bij de sluis ziet liggen. We gaan snel losgooien en spuiten naar de sluis. De kleine sluiskamer, die meestal voor de pleziervaart wordt gebruikt is al sinds januari (!) buiten gebruik. We moeten dus met de grote mee, wanneer er geen duwcombi is. Er ligt een combi in die deze kant op komt, dus het is even wachten en dan kunnen we mee. Wanneer de sluis opengaat gaan we naar binnen met z'n vieren (twee motorjachten en nog een andere zeilboot). Hierna gaan we een kanaaltje op naar een volgende sluis. Daar kunnen we wel met de klein sluis mee en zijn er zo door.
Als we naar buiten komen is het even later net een computerspelletje. We varen voor St. Louis langs. Je weet wel, begin 1800 een belangrijk handelspunt voor de bonthandelaren en basis van Lewis en Clark tijdens hun tocht om het westen van Amerika te gaan ontdekken. Het boek van Sacajawea, het indianenvrouwtje dat met hen mee gaat, heb ik pas gelezen en speelt zich onder andere hier af. Heel erg leuk om dan een stukje de Mississippi te bevaren waar zij ook gevaren hebben. Langs de waterkant bij St. Louis staat een mega boog, symbool voor de poort naar het westen. Het was Lewis en Clark namelijk gelukt om over het water naar de westkust te gaan.
Maar voor St. Louis denken we daar maar even aan, het is opletten geblazen! Verschillende duwcombi's gaan van links naar rechts, komen je tegemoet en achterop. Er vaart nog een prachtige oude Mississippi radarboot heen en weer voor het waterfront en losse duwbakken zijn met bakken aan het schuiven. Waarbij niemand zich aan de regels houdt! We kijken en turen en volgen alles op AIS, wat toch nog steeds echt een goud systeem is!
De tijd vliegt zo voorbij en we verbazen ons over de enorme combi's. We zien ze van 4 bij 7 en 5 bij 6. Het zijn gevaartes! De rivier kronkelt en stroomt goed en het is opletten, maar ze hebben (bijna allemaal) AIS, dus dat is fijn. Voordat we het weten zijn we bij de Meramec River, onze stop voor deze dag. Het stroomt hier goed, rond de 3 knopen, maar op sommige smallere stukken halen we zelfs een extra stroom van 4 tot 4,5 knoop meer! Het riviertje in, wat zeker niet breed is, is dan ook even spannend. Omdraaien tegen de stroom in, gassen! En dan zo langzaam het rivier in, hopen dat de gegevens kloppen en het diep genoeg is. Dat was het en het was een rustig en prachtig plekje.
De volgende dag weer de grote rivier op. We worden meteen weer gepakt door de stroom en gaan! Langs de Mississippi staat veel industrie, maar je hebt ook hele lange stukken waar je je in de middle of nowhere waant. Er komen een paar duwcombi's ons tegemoet, verder is het redelijk rustig.
In de rivier hebben ze verschillende dingen gedaan om de kanten te beschermen; kribben, onder water dammen, dijken en kant versterking. Wij grapten alleen al dat de NSA de gegevens die ze van Rijkswaterstaat hebben gehackt, verkeerd hebben vertaald of niet hebben begrepen! Het stroomt aardig, dus op sommige plekken wil je dit verminderen of van de kant af hebben. En geregeld liggen de kribben dan verkeerd om! Of juist onder water dijken wat alleen nog maar meer turbulentie op plekken geeft! Ik ben op een gegeven moment aan het sturen en ineens komt er recht voor ons een waterbel omhoog! Schrikken! Komt gewoon door zo'n ondergrondse krib. Dit geeft op sommige plekken ook een enorme turbulentie waardoor je alle kanten op gaat, zeker met deze enorme stroom.
Maar het fijne aan de kribben is ook, dat je achter sommige voor anker kunt! Dat doen we vrijdagnacht. We gaan de rode ton voorbij en draaien achter de beschutting van een krib (die een heel stuk boven water ligt en meer naar de vaargeul onder water). De duwbakken varen gewoon langs, maar we hebben geen last van de golven en bang voor ze zijn we niet, want ze duwen zich echt niet klem tussen twee kribben. Hier moet je namelijk wel oppassen waar je gaat liggen, want als ze wachten op elkaar (het is te smal om te passeren) of ze moeten stoppen (om wat voor reden dan ook), dan duwen ze de combi vaak naast de vaargeul in het ondiepere water of de kant. Daar moet jij dan niet zijn natuurlijk!
Vandaag is het een heel bochtig stuk en er komt een super combi achterop. Deze lopen met de stroom mee ook zeker over de 8 knopen. Gisteren was het al een koude(re) dag, maar vandaag is het helemaal guur. Er is wat meer wind en deze snijdt door alles heen! We hadden de handschoenen, dikke sokken, dikke kleren, mutsen en sjaals al tevoorschijn getrokken, gisteren hadden we al wat aan, maar vandaag gaat er nog meer aan! De temperatuur is niet heel laag, maar met de wind voelt het erg koud.
We gaan weer een riviertje op, nog smaller dan eergisteren en als we tegen de stroom ingaan, hebben we dichtbij de kant, zo'n 5 knopen tegen. Ai, dat is hard voor ons! De toeren worden opgevoerd en we trottelen het riviertje in. Inmiddels gaat het steeds harder miezeren en we zijn blij dat we liggen. De kachel aan en dit wordt een rustig middag. ;-) Een prachtig plekje weer en eer dat het tijd is om te gaan eten liggen er 4 motorjachten om ons heen!
-----
At 3-10-2015 18:48 (utc) our position was 37°14.96'N 089°31.17'W

een reactie

Heel veel regen aan de oostkust.
Orkaan Joaquin teistert de oostkust van de Verenigde Staten met hevige neerslag en eiste hierdoor al vier mensenlevens. In de staten North en South Carolina, Virginia en New Jersey werd de noodtoestand afgekondigd. De zondvloed van de orkaan zorgt aan de oostkust voor overstromingen en elektriciteitsonderbrekingen