« Combarro | Home | Hete havendag »

Op excursie en Nationaal Park

Maandag 26 juli 2010 @ 00:46 Het waren twee hele warme dagen, het kwik loopt ook hier weer vrolijk op tot zeker half in de dertig graden!

Gisteren zijn we met de Nederlandse vloot op 'excursie' geweest naar Pontevedra. Pontevedra is echt de moeite waard, leuke straatjes, de typische Galicische balkonnetjes en voorzet ramen, mooie kerken en een leuke sfeer. Ieders kennis over cultuur, kunstgeschiedenis, geschiedenis enz werd bij elkaar gegooid, waardoor we de mooie kerkjes en monumenten konden 'ontcijferen'. Het was ook gewoon supergezellig. Rene (Blue Spirit) heeft zelfs voor 1 euro een hele kerk verlicht! En ons erbij ;-)

's Avonds gingen we wijn proeven in een 'horreo' die de Blue Spirit en Aquaholic de dag ervoor hadden ontdekt. Geweldig! Een 'horreo' is een heel klein stenen huisje waar ze vroeger maïs en graan in bewaarden. Het was dus bukken voordat je binnenkwam en met z'n negenen was het eigenlijk gewoon vol. We kregen wijn in een kommetje. En lekkere wijn! Ze moest de flessen 'vino blanco' overal vandaan toveren… we hebben aardig wat kommetjes geleegd zeg maar. Allerlei onderwerpen kwamen aan bod en met de hoeveelheid wijn nam ook de diepgang van de onderwerpen toe. Het is heel grappig te zien dat je met mensen, die je relatief kort kent, diepe en echte gesprekken hebt. Op zich ook weer logisch, want zij zijn toch een beetje de 'vervanging' voor je vrienden van thuis…. Daarna nog een afzakker in Blablabla, onze hippe loungebar annex havenkantoor. Een afsluiting van een super gezellige dag!!

Vanochtend zijn we om 11 uur uitgevaren, het is erg warm en in een haven kun je niet echt zwemmen, dus we wilden ergens voor anker gaan. Bij de volgende Ria, Ria Vigo, liggen twee eilanden. Deze eilanden zijn onderdeel van een Nationaal Park met andere eilanden bij de andere Ria's. Islas Cies zou erg mooi zijn en wij dachten er misschien ook wel te kunnen snorkelen. Omdat de wind nog steeds noordelijk is en af en toe erg hard (6 bft) wisten we niet of we daar wel voor anker konden. Ook wordt er gezegd dat je een 'permit' moet hebben, maar dat dat moeilijk aan te vragen is. Inmiddels liggen we bij Islas Cies (Playa Arena Das Rodas). Maarre, ja, het is inderdaad onderdeel van een Nationaal Park… maar niet zoals ik verwachtte. Ik verwachtte een stil strandje, paar bootjes. Echt niet! Een groot strand, wat vanmiddag bomvol lag met Spanjaarden! De ponten voeren af en aan. Een groot restaurant op de kant, boeitjes, borden met uitleg en wandelroutes, een EHBO-post, camping, nog een restaurant en zelfs een supermercado (wel een hele kleine dan). We hebben echt even moeten lachen, dit was toch wel anders dan verwacht! We zijn voor anker gegaan en zijn net terug van een wandelingetje naar de camping. Dat is beter om nu te doen, nu het niet zo warm is. Het is toch wel een heel leuk eiland. Morgen gaan we een paar wandeltochten doen. Misschien dat er ook minder bezoekers zijn, want het is dan toch weer een gewone werkdag….
-----
At 25-7-2010 22:02 (utc) our position was 42°13.53'N 008°53.92'W

drie reacties

Hoi schat, wat ziet het er heerlijk uit! En die Spanjaarden zullen vandaag inderdaad wel weg zijn. Want daar is het natuurlijk ook gewoon Lunes ;)
En niet teveel aan die nieuwe vrienden wennen hoor, want straks is er geen plek meer voor ons! Grapje natuurlijk, geniet er lekker van, leuk dat je het zo gezellig hebt!!!
Dikke zoen, miss you!!! xxx
Tanja - Maandag 26 juli 2010 @ 10:56

Hallo lieverds, wat zijn we toch verwend met jullie verhalen. En met google maps. Want zo zijn de verhalen goed voor te stellen wat jullie zoal zien. Geeft ons ook weer inspiratie. Zo van “dat zijn ook leuke plekken om op vakantie te gaan”. En wat rond te toeren. Nee niet met onze sloep ;-) Maar gewoon vliegtuig en auto huren en dan richting de kust rijden. Vandag is mijn home manager dag. Ja die gaat niet over rozen. Maandag wasdag, buiten regent het en toch aardig wat wind 5/6. Lieve groet José
José () - Maandag 26 juli 2010 @ 11:23

Hè denkse en Etienne, ook vanuit het verre Thailand volg ik jullie verhalen!
Ik ga thuis alles nog eens rustig lezen hoor, maar het klinkt allemaal goed! Als je over een jaar of drie deze regio aandoet, kan ik dit eiland zeker aanbevelen!