« Elke dag wat anders | Home | Cartagena »

Mr. Sam

Woensdag 23 november 2011 @ 17:30 Eergisteren zijn we inderdaad vertrokken. Dino (onze agent) bracht 's middags onze 'Zarpe', officiële toestemming om verder te mogen varen, en daarna konden we gaan. Er stond een stevig zeilwindje (25-30 knopen) en een evenzo stevige swell. We vlogen vooruit en haalden, alleen al op het grootzeil met 1 rifje, makkelijk 6 knopen, soms zelfs harder. Het ging prima, maar vertrekken in het donker is niet mijn favorietste moment. Als het donker is lijkt het er allemaal veel heftiger aan toe te gaan en stormt het voor je idee. Ik vind het idealer als je weggaat als het licht is, waardoor je wat meer kunt wennen, maar soms is het gewoon niet anders.
We waren onderweg naar Punta Hermosa en halverwege zouden we de mond van een 'rio' moeten oversteken. Op zich doe je dat zo'n 7 mijl uit de kust, dus kun je eigenlijk niet meer van 'oversteken' spreken. De verhalen over die rivier, met haar stroom en hoeveelheid water wat eruit zou stromen, zijn heftig. Maar zoals het vaak met dat soort verhalen gaat, wij hebben er weer niets van gemerkt. Er stond toch al een aardige swell en het verkleuren van het water (van blauw oceaan naar bruin modderig) hebben wij natuurlijk niet kunnen zien. Wat wij wel zagen waren de vele schepen die deze rivier opgingen of afkwamen. Ter hoogte van de rivier waren wij als een spin in het web met aardig wat boten om ons heen. Het voelt dan net zo'n computerspelletje, even de AIS checken en kijken of alles mis gaat. Alles ging mis, alleen moesten Mr. Sam nog wel in de gaten houden. Er stond niet wat voor schip hij was en ging maar 3,5 knoop (langzamer dan ons;-)) en dan zou het wel eens een visser kunnen zijn. De vissersboten staan niet bekend om hun koersvastheid, dus even in de gaten houden. Maar, Mr. Sam zal ook wel zoiets hebben gedacht over het heftig slingerende (door de windvaan in combinatie met mega golven, slingerden we aardig) en schuddende (we rolden ook goed, dus het toplicht bewoog ook goed)zeilscheepje voor hem. Hij ging namelijk spontaan stilliggen en we hoorden erg kort daarna; "Sailing vessel La Luna, sailing vessel La Luna, aqui Mr. Sam, Mr. Sam". Wat onze 'intenties' waren, vroeg hij in correct nautisch Engels. Na onze suggestie elkaar 'port to port' (port =bakboord =links, elkaar dus links van elkaar) te passeren, was hij helemaal blij. Hij hoefde geen koers te wijzigen en het gas ging er weer op. Ook altijd fijn om weer even bevestigd te krijgen dat we dus goed zichtbaar zijn op AIS.
Rond 8 uur, gisterenochtend, lieten wij het anker vallen in de heerlijk rustige baai bij Punta Hermosa. Langs het strand was een strook van rieten dakjes te zien, met daartussen een shack wat in het weekend dienst doet als bar. Het moet hier namelijk erg druk zijn op de vrije dagen van de Colombianen. Nu was daar weinig van te merken, het was er stil, erg stil, op een visser en wilde hond na. We hebben lekker bijgeslapen en begin van de middag voegde de Boto zich bij ons.
Vanochtend om 7 uur (een paar uur na de Boto) zijn wij weer ankerop gegaan en onderweg naar een volgende tussenstop richting Cartagena. We kunnen het net niet in het licht halen en dat is toch wel belangrijk, gezien de aanloop de baai bij Cartagena in. Vandaar dat we ergens halverwege gaan ankeren, slapen en dan morgenochtend verder, zodat we met licht aankomen. Het is wel gaaf om nu zo dicht (en in het licht) langs de kust van Colombia te varen. Het is een mooi land met vele bergen en heel veel groen. Door het lekkere warme weer is het wat heiig helaas. Op dit moment werkt de wind niet mee en tuffen we op de motor.