« Mr. Sam | Home | Oude stad »

Cartagena

Donderdag 24 november 2011 @ 15:05 Cartagena is de andere oudste stad van Colombia. Toen wij gisteren Cartagena naderden, hadden wij dit idee niet….de skyline van Cartagena bestaat uit wolkenkrabbers! Dat was een rare gewaarwording.

De tussenstops die wij voor gisteren in gedachten hadden bleken ons niet gunstig gezind, de swell stond recht de baaitjes in. Dus maar doorvaren, met als gevolg dat we in het donker Cartagena zouden moeten aanlopen. En dat is altijd spannend. De baai van Cartagena is groot en heeft twee ingangen; Bocachica en Bocagrande. Bocachica is goed verlicht en betond, alle commerciële grote schepen gaan via deze weg. Bocagrande is een ander verhaal. Om de baai beter te beveiligen tegen de piraten hebben ze deze ingang afgesloten met een muur onder water. Ze veranderden dan elke keer de doorvaart door de muur zodat de eigen schepen hier wel doorheen konden. Ik praat nu over de 18e eeuw, maar die muur ligt er nog steeds, met nu wel een vaste doorvaart, aangegeven door verlichte tonnen. Dat verkort onze reis met zo’n 5 mijl. De stad was schitterend verlicht en de kaart was perfect. Hier zouden toch de tonnen voor de doorvaart moeten zijn…. De rode zagen we al een tijdje, maar groen. Ineens zie je dan, in het donker, een ton naast je. Zonder licht, dit moet groen zijn. Zucht, we zijn erdoor.

Even verder laten wij ons anker zakken bij Club Nautico, met aan de ene kant wolkenkrabbers, de andere kant een containerterminal en in de verte zien we de oude muur van de oude stad. Is dit Cartagena? Ik mis de jongens van de haven die ons opvangen, het lekker meteen even de steiger op kunnen lopen en het vooruit zicht op een warme douche. En bovenal natuurlijk de sfeer van Santa Marta. Hmm…ik probeer mijn eerste indruk blank te houden…

Vandaag is er niet veel veranderd, dan dat het licht is en we zien hoeveel zeilboten hier wel niet voor anker liggen. We hebben al even een praatje gemaakt met de Boto, die hier gisterenmiddag aangekomen zijn. Vanavond zijn we bij hun uitgenodigd voor Thanksgiving. Gezellig!!

Ik denk dat we vanavond ook onze schoen maar zetten, want blijkbaar is Sinterklaas internationaal geworden en heeft nu ook Zwarte Pieten in de Carieb en hier in Colombia. We zagen er daarstraks namelijk al een in de mast zitten en zwaaien!!

twee reacties

Hoi Denise, Etienne!
Geniet altijd weer van jullie belevenissen! Geniet ervan! Let goed op jezelf!

Wünsche Euch einen besinnlichen 1. Advent!

Liebe Grüße von uns allen!

Anky
Anky Gemke-Schadee () - Vrijdag 25 november 2011 @ 17:15

Hier is de sinterklaas koorts ook los gebarsten. Julia vind het allemaal prima, vooral de pepernoten;-)