« Eind goed, al goed | Home | Diesel met een luchtj… »

Allemaal beestjes

Donderdag 19 april 2012 @ 23:56 We liggen in Puerto Ayuro, een toeristisch plaatsje, wat eigenlijk best gezellig aan doet. Ik vind het toch altijd weer bijzonder dat je op zo’n 1000 km van het vastenland een hele wereld vind, waar ook van alles is. Gisteren hebben we eerst nog even de ‘fumigation’ man aan boord gehad die alles onder heeft gespoten met een vet goedje, wat alles glibberig, glad en vies maakt. Erg fijn, de vliegen vliegen nog steeds gewoon rond en hebben zelfs het lef om in dit spul te landen. Het was niet giftig, werd ons verteld. Nee, maar volgens mij voor de insecten ook niet. Ik heb nu alleen (helaas) een reden om de hele boot schoon te maken, waar hij heeft gespoten. Daarna zijn we met de watertaxi naar de kant gegaan. Eigenlijk ideaal, geen natte kont van de dinghy en het gaat lekker snel. We hebben Puerto Ayuro wat rondgelopen, wat ‘ferreterias’ bezocht (hardware zaken) en allerlei andere winkels. Geluncht bij The Rock en tegelijkertijd gezellig bijgeklets met Wiph en Dorit van het grote motorschip de Contina.

Toen we terug aan boord kwamen zagen we de Inish liggen! Het nadeel van ‘je dinghy niet in het water’ is dat je niet even gaat kletsen bij anderen, dus afgesproken om vandaag even lekker bij te kletsen. Vandaag dus samen naar de kant en koffie gedronken. Daarna samen op pad om verschillende supermarkten te bezoeken (tja, dat is nu een uitje;-)) en daarna zijn we naar het Charles Darwin Research Station gegaan.

De Galapagos bestaan uit verschillende eilanden, er zijn 12 grotere en 12 kleinere eilanden, waarvan 5 eilanden bewoond zijn. Door mensen dan. Deze eilanden zijn per toeval ontdekt in 1535 door de eerste bisschop van Panama toen hij onderweg was naar Peru en zijn schip van de route af raakte. Hij noemde ze de ‘Island of the tortoises’, eiland van de schildpadden. Omdat de zeevarenden in de jaren erna de ene keer wel de Galapagos konden vinden en een andere keer niet (stroomdiagrammen en GPS hadden ze toen natuurlijk nog niet) werden ze in de tijd erna de ‘Betoverde Eilanden’ genoemd. In de 17e eeuw konden ze de eilanden wat vaker vinden en werd er van alles naar toe gesleept zodat de schepen zich hier weer konden bevoorraden. Toentertijd waren er ook heel veel schildpadden op de eilanden. Dit aantal is drastisch verminderd toen allerlei zeelieden (piraten, kooplui, enz) deze eilanden aandeden om te bevoorraden. Schildpadden konden wel een jaar aan boord blijven leven en waren dus een prima voedselbron.

In 1835 kwam Charles Darwin hier aan tijdens zijn reis aan boord van de Beagle. Hij is hier 5 weken gebleven en heeft heel veel dieren en planten onderzocht en meegenomen, waardoor hij later de Evolutietheorie bedacht. Vandaar dat alles hier op deze eilanden ‘draait’ om de ‘ontdekkingen’ van Charles Darwin. Het research centrum is leuk, het heeft meer weg van een wandeltocht door het ‘authentieke’ landschap van de Galapagos en dan kom je langs wat expositie ruimtes, de schildpadden en iguana’s. En grote schildpadden dat ze hebben!! Enorm!! Zo’n beest zou met gemak onze punt vullen. We hebben Lonesome George ontmoet. Een reuze schildpad die al heel lang hier is, maar voor wie ze maar geen geschikt vrouwtje kunnen vinden. Georgina en Georgia liet hij, ook vandaag, gewoon links liggen. Zouden schildpadden homo kunnen zijn?

twee reacties

Hallo,Etienne en Denise,
Fijn dat jullie goed zijn aangekomen op de Galapagos, na een moeizame reis! Het zou wel mega-interessant voor mij zijn om daar te kunnen rondkijken! Nu moeten jullie dat maar doen: life ‘s a bitch, ain’t it? Over die dieptemeter echo van vorig vrijdag (dat was de 13e!!!), ik denk dat jullie de "DSL"of Deep Scattering Layer zijn tegengekomen. Dit is een dikke laag plankton die overdag op zo’n 700-800 meter leeft en ‘s nachts naar boven komt. Ik wou dat jullie een planktonnet hadden om te zien wat het precies was, Super interessant, diepzee- plankton.
Groeten, Hans
Hans () - Vrijdag 20 april 2012 @ 09:22

hoi lieve mensen, alles gaat goed bij jullie zo te lezen. Wij zijn 6 wkn weggeweest dus toen we terugkwamen konden we weer genieten van jullie verhalen.Wij zijn naar India en Nepal geweest. In Nepal hebben we een trekking gedaan van 14 dgn. Grappig dus dat jullie in dezelfde periode jullie trekking deden. Nepal is schitterend! We zijn tot 4000m gegaan. Dikke pakken sneeuw! lieve groeten Jaap en Joke