« Kippestuk | Home | Stille oceaan »

Winterwende

Vrijdag 22 juni 2012 @ 03:31 Hier op het zuidelijk halfrond is vandaag (21 juni) de winter begonnen. Je zou het niet zeggen. Terwijl in NL de zomer is begonnen, wat volgens mij ook nog niet echt zichtbaar is. Voor ons geen winter is niet heel erg, maar voor jullie nog geen zomer is wel heel sneu. We zullen wat zonnestralen overseinen.
Wij zijn gisterenochtend vertrokken van Nuku Hiva. De gribfiles gaven een nog slechter vooruitzicht (nog 2 dagen wind en daarna helemaal niets meer), maar we wilden weg. Want pas na een week kwam er weer voorzichtig weer wat wind, wat voor zo'n verre voorspelling gewoon niet zeker is. We waren nog maar net de baai uit of de ellende begon al. De ene squall na de andere en hoofdzakelijk was er geen wind. Uit pure wanhoop hadden we besloten dat we altijd nog konden stoppen op het 20 mijl verder gelegen Ua Pou. De Cornelia kwam wat later achter ons aan en op dat moment kwam er wind, zoals voorspelt op de gribfiles. Ok, daar kunnen we wat mee. Het was een mooi windje voor de gennaker, die we dan ook al snel op zette. En zoals zo vaak als wij met dat Ding aan de gang gaan, gaat het mis. Er kwam nu een squall over ons heen, waar wel wind bij zat. En hoe! Toen ik op het voordek zat om de gennakerslurf naar beneden te trekken, kregen we meer dan 30 knopen wind over ons heen. Veel te veel voor de gennaker en helemaal om hem dan nog neer te halen, want dat is met 12 knopen al een gevecht. Terwijl de striemende regen ons om de oren sloeg, lag ik met een been geklemd om een stag op het voordek aan de slurf te sleuren. Uiteindelijk liet Etienne heel het ding maar in het water zakken en konden we hem rustig, maar nog wel geslagen door de regen, samen uit het water plukken. De genua uitgerold en zo zaten we deze storm-squall maar uit. Ik heb toen maar een ding tegen Etienne gezegd; "God, wat hebben wij het naar ons zin." ;-)
Toen de lucht iets lichter werd, werd de wind ook wat normaler en konden we het grootzeil weer hijsen. Als je een squall langzaam ziet naderen, heb je hem ook lang bij je. Degene die er snel zijn, zijn ook weer zo weg. Nou, deze storm-squall hadden we al een uur dreigend aan zien komen rollen. En tja, bij negen van de tien zit geen wind en het maakt dan ook niet uit of het snelle of langzame is, maar bij de tiende zit wel een bak wind. En die hadden we dus.
Verder bleef de wind nog redelijk bij ons, niet vet, 8 knoopjes, maar dan kunnen we met zo'n 3 knopen zeilen, dus toch maar koers gehouden naar de Tuamotus. Inmiddels staat de motor aan. Vanochtend zagen we dat we tot vijf uur vandaag nog wind zouden houden, nou die is eerder met vakantie vertrokken, dus dan maar motoren. Verder gaat het prima, zijn we weer van de schrik bekomen en hangt, sinds lange tijd, de vislijn ook weer achter de boot.
-----
At 21-6-2012 23:40 (utc) our position was 10°31.79'S 140°39.94'W

een reactie

Wat die zonnestralen betreft, ik heb het vangnet al buiten gehangen maar ik zie nog niets hoor.