« Gezonken eiland | Home | Toau »

IJsselmeer zeilen

Woensdag 04 juli 2012 @ 13:55 De laatste paar dagen zijn we weer veel bezig met NL. Dit heeft verschillende oorzaken. Er gebeuren een paar dingen in NL waardoor je baalt dat je zover weg zit en er niet voor diegenen kunt zijn, zoals je zou willen. Aan de andere kant hebben we zulke rustige vaartochtjes gemaakt, dat het net was alsof we over het IJsselmeer voeren. In het atol was het water de laatste dagen (weinig wind) erg rustig, aan de horizon zie je groene bomen en de twee andere schepen in de buurt hebben ook een NL’se vlag, we waanden ons dus toch even in NL.

In Kauehi zijn we nog wat gaan duiken (Cornelia heeft een duikcompressor!), we hebben wat kampvuurtjes gestookt en gevist. De laatste stop in Kauehi was vlakbij de ingang. Etienne ging met Mark vissen en had meteen een gigantische (waarschijnlijk) grouper aan de haak. De vis, zelfs te groot voor 3 boten, hebben we weer teruggegooid, je kunt hier, vanwege ‘chiguatera’ (vissen die koraal eten of vissen die vissen eten die koraal eten, worden door de netelcellen van het koraal giftig voor de mens) niet alle vissen eten. Helaas was de vis nog niet op volle kracht en werd, eenmaal in het water, vrijwel meteen gepakt door een haai. Erg zielig! Heeft hij ons bord niet gehaald, maar wel die van die haai.

Eergisteren zijn we naar Fakarava gevaren. Het moment van de atollen in- en uitvaren moet je goed kiezen. Het kan er namelijk gigantisch stromen, omdat het soms de enige doorgang voor water het atol in (of uit) is. Bij Kauehi is de passage erg breed en prima te doen. Om 7 uur ’s ochtends, een paar uur voor doodtij, werden we met een megasnelheid het atol uitgespoeld! Daarna de gennaker op, er stond 6 tot 8 knopen wind, dus prima. Het was een kleine 30 mijl naar Fakarava, waar je dan ook weer op een bepaalde tijd naar binnen moet. Daar waren we een uurtje na het tij en dat was eigenlijk een beetje laat. Er stond een enorme stroom het atol uit, dus tegen voor ons! Gigantische golven, met diepe dalen en van die onrustige stroomgolfjes. Spectaculair!! We draaiden op vol gas naar binnen en soms gingen we meer naar de zijkant dan vooruit! Eenmaal het atol in, uit de stroom, is het water weer een spiegel. Heel bijzonder.

We liggen nu voor anker bij Rotoava. Een echt dorp met duikcentrum, kerk, supermarkten, restaurantje en nog meer. Heel grappig! Je kunt aan het einde van de dwarse straten bijna de andere kant van het rif zien en dus ook het einde van het dorp. Alles is er, net zoals op de Marquises, erg netjes, aangeharkt, tuintjes, straten en bloemen. Er rijden ook zowaar aardig wat auto’s en moet je uitkijken bij de weg oversteken. Gisteren zijn we nog even gaan duiken, maar ook hier was het net NL, het zicht was niet zo best. Wel mooi!!

We zijn nog steeds samen als een NL’se enclave met de Cornelia en Boomerang. En dus was het dit keer borrelen bij ons aan boord. ’s Middags hadden we het erover gehad dat een frietje wel weer eens lekker zou zijn. Dus in de supermarkt meteen zakken friet gehaald en heerlijke worstjes voor op de bbq. Etienne heeft aardig wat frietjes gebakken gisterenavond, terwijl John de worstjes op de Cobb in de gaten hield. Het was echt weer smikkelen en smullen en het ging er goed in. Ik heb vandaag alleen geen excuus meer om het keukentje eens goed onderhanden te nemen, alles is vet! Maar het was het waard!

een reactie

hallo lieve mensen!
dat gevoel ken ik zo goed! ik zit dan weliswaar “alleen maar” zo#n 370 km bij HIA vandaan… . maar als er iets aan de hand is, dan is het goed waardeloos zo ver weg te zitten!!
Sterkte!

liefs! “immer eine handbreit Wasser unterm Kiel!