« Standaard zeedagje | Home | Stadse dingen »

Na storm komt de drukte

Vrijdag 13 juli 2012 @ 17:31 Tjonge, jonge, ik geloof dat de goden goed naar mij luisteren, Wodan en Neptunes iets minder. Ik ga dus nooit, maar dan ook nooit meer iets schrijven over ‘kippestukjes’ of ‘standaard zeedagjes’, want ik word meteen door de goden afgestraft. We wisten dat er, na mijn laatste stukje, meer wind zou komen en dat kwam er ook. Maar veel eerder en ook wel wat meer. De rustige blauwe zee, veranderde weer in een donkergrijze kolkende massa met grote schuimkoppen die tegen het eind van de tweede dag zelfs opwaaiden. Het was weer pittig weer.

Met een koers waarbij de wind dan 90 graden in komt (van de zijkant dus), met idem golven, was het een wat onrustig tochtje. Je kon echt weinig doen en moest je continu vasthouden. Maar zoals ook de vorige keer met die vele wind, ging het weer prima. La Luna houdt zich super en wij eigenlijk ook wel, niet zeeziek al gaat slapen wat minder goed. Dit keer gingen we ook echt als de brandweer zo hard! We zouden dan ook iets te vroeg bij Tahiti aankomen, om met daglicht pas de passage naar binnen te gaan. Maar zelfs met alles naar beneden en een metertje genua uit hadden we nog steeds een snelheid van 4 knopen! Soms heb je alles omhoog en weet je er geen snelheid uit te persen en soms krijg je de snelheid er weer niet uit! ;-)

Eenmaal achter Tahiti zaten we uit de wind, we moesten nog een uurtje wachten en dan zou het licht gaan worden. Dus hebben we ons even lekker laten dobberen. Heerlijk rustig! Etienne had z’n slaapje die uren, dus die sliep ook meteen als een blok op zo’n rustig schip. Daarna om half zes de motor gestart en Papeete binnen gevaren.

We liggen nu aan de kade in het centrum, van het hele drukke, meer Westerse Papeete. Dat is weer wennen!! We hadden qua geluid van auto’s en mensen die langslopen een beetje het gevoel alsof we midden in Utrecht lagen. Maar het is wel gezellig. Je stapt zo de kant op en kletst wat makkelijker. Boomerang ligt achter ons en Cornelia daar weer achter. Verder liggen er heel veel bekende boten wat super gezellig is!!

Gisteren meteen maar op pad om de stag te laten maken en te kijken of Cornelia hun genua kan laten repareren. We hebben weer kilometers gelopen, maar wel leuk om zo een stad te leren kennen. En wat een cadeautje als je dan op een echt terrasje zit, met cappuccino (met echte slagroom) en een lekkere espresso. Genieten!!! Daarna heel het industrieterrein met alle watersportzaken enz bekeken. Geluncht bij een locale ‘snackcaravan’ en ’s middags zijn Vanessa (vd Cornelia) en ik boodschappen voor ’s avonds gaan doen. Het is goed dat de mensen in de supermarkt (een echte redelijk grote Champion!) geen Nederlands spraken, ze hadden hard moeten lachen om ons. “Oooh, kijk!! Ze hebben weer courgettes!!!” “Ooooh en ook aubergines en paprika’s” En sinaasappelen en kaas en vlees en slagroom en chips en zelfs rode bloemkool (?) en nog heel veel meer lekkers! We wisten gewoon niet wat we mee moesten nemen voor ’s avonds. Dat werd uiteindelijk overheerlijke biefstukken en nog meer lekkers. De prijzen zijn hier weer wat normaler. Nog niet goedkoop, maar ik denk dat we gewoon verwend zijn (of eigenlijk meer verziekt) door Panama en Ecuador. Het was in ieder geval heerlijk smullen en daarna lekker slapen in een stil bedje.

Vandaag op pad voor een buitenboordmotortje en nog een aantal andere boot-dingen. Het motortje doet het nog wel, maar dan met de nadruk op ‘nog’. Dus maar eens gaan kijken. Dat wordt het hier toch niet, de Yamaha dealer had weinig zin in ons en verder worden er met name alleen maar grote outboards verkocht. En tja, een 30 pk achter ons bootje…dat gaat echt niet! ;-) Hopelijk kunnen we het dus tot Nieuw-Zeeland uitzingen.

Verder wat door de stad gestruind, Etienne is weer bevrijd van z’n lange lokken en kan er weer een tijdje tegen. Er zitten leuke winkels en gezellige terrasjes. Vanavond gaan we met z’n allen eten bij ‘de caravans’. En we moeten nog even zoeken in welke feesten we ons gaan storten, want morgen is het ‘quatorze juillet’, de grote feestdag van Frankrijk!

twee reacties

Hoi lieve mensen!!
Hardstikke fijn dat jullie weer heelhuids mochten aanmeren!!
Heel veel plezier!!
Prettig weekend!

Liefs!

Anky
Anky () - Zaterdag 14 juli 2012 @ 10:03

Ik volg jullie al lange tijd,bedankt dat ik het meebeleven.