« Wachten | Home | Gladde nacht »

Vertrokken!

Zondag 28 oktober 2012 @ 00:43 Vanochtend vroeg zijn we ankerop gegaan, met als eindbestemming Nieuw-Zeeland. Het was een waanzinnig mooie dag! Helder blauwe lucht, her en der een klein 'fluffig' wit wolkje, stralende zon en een licht briesje. Iets te licht, maar dat wisten we.
Na een paar onwijs gezellige, drukke dagen vond ik het vanochtend best weer moeilijk om te vertrekken. De meeste cruisers die hier liggen gaan we gewoon weer zien in Nieuw-Zeeland, de meesten gaan de komende dagen ook vertrekken. Wij waren vandaag niet de enige, de Inish, Cuttyhunk en Spirit of Africa vertrokken ook vanochtend.
Big Mama Yacht Club vierde deze week haar 10e verjaardag en dus waren er verschillende 'activiteiten'. Overdag zijn we nog een paar keer naar het stadje gegaan en verder hebben we natuurlijk zoveel mogelijk activiteiten meegedaan. Alweer een paar dagen geleden was het 's avonds zo druk en gezellig dat Big Mama meteen een dj bestelde, het was een waanzinnig gezellige avond. De dag erna was een pittig dagje, we kregen een trog over ons heen met aardig wat wind. De ankerplek is een prima ankerplek, we lagen heel de dag eigenlijk erg rustig, je hoorde alleen de wind gieren en we draaiden vrolijk om ons anker heen.
Ik verbaas me er altijd over dat het een paar uur later zo'n ander beeld kan zijn. Zodra de regen stopte, klaarde de lucht weer op. We lagen net andersom achter ons anker, maar het werd weer een stralende lucht, alsof de uren daarvoor niet waren gebeurd. Op zich was dat wel fijn, want er was 's avonds een potluck bij Big Mama, heerlijk proeven van andermans gerechten, dus.
En gisterenavond was de klapperrrrrr van de week! Het verjaardagsfeestje! Big Mama, haar man en familie hadden alle cruisers uitgenodigd om te komen eten. Op voorwaarde dat je wel genoeg zou drinken aan de bar ;-). Ik denk dat elke boot er was en dat waren er een hoop. Gisterenavond lagen er bijna 40! Het was onwijs gezellig en de Politie Band bracht de sfeer er goed in. Als er zo'n band in NL zou bestaan, zou ik hem iedereen aanbevelen. Geweldig! Er liggen nu ook weer een hoop cruisers die we nog niet kende, dus het is ontzettend leuk weer nieuwe mensen te ontmoeten. En heel veel cruisers hebben een interessant verhaal te vertellen.
Het eten was typisch Tonganees met een varkentje (gewoon opgediend met kop en al), 'poisson cru' (rauwe vis), inktvis, kokos met zeewier en nog veel meer. De (chocolade) verjaardagstaart na afloop was goddelijk! Met drinken hebben wij het dit keer wat rustiger aan gedaan, want vanochtend was vertrekdag voor ons.
Dus zoals ik al zei, we zijn weg. We hebben ons losgeweekt van Tonga en de eilanden in de Pacific. De laatste etappe naar Nieuw-Zeeland. Het is 255 mijl naar Minerva Reef. Een rond rif midden in de oceaan, we weten nog niet of we daar gaan stoppen. Hangt helemaal af van het weer en de koers. En dan nog zo'n 800 mijl naar Opua, NZ. Volgens de gribfiles en de weerguru, Bob, gaan we weinig wind krijgen. We zullen het wel zien. Op dit moment pruttelt de motor nog, maar we hopen hem toch snel uit te kunnen zetten.
-----
At 28-10-2012 22:27 (utc) our position was 21°03.54'S 175°20.68'W

een reactie

Hoi, veel succes met jullie oversteek naar NZ! Zomaar een reactie van een trouwe lezer ;-)