« 12 uur later | Home | Landleven »

Nieuw land...

Zaterdag 10 november 2012 @ 23:41 Inmiddels zijn we alweer twee dagen ‘landlubbers’, zoals ze het hier zeggen. En weet je, het is heerlijk! Vandaag heb ik wel spierpijn in spieren waarvan ik het bestaan niet wist.

Eergisterenavond, vrijdag dus, voeren we net voor het donker werd Bay of Island binnen. Wat is Nieuw-Zeeland mooi!! Het heeft wat van de Engelse kust weg, maar ook van Noorwegen. En er waren heel veel bootjes op het water. Deed heel gezellig aan. We moesten nog 10 mijl verder de baai in, naar de Quarantine-steiger. Net voor donker meerden we af voor Chapter Two. De regulations zijn hier vrij strikt. Voordat customs en de mensen van ‘biosecurity’ zijn geweest mag je je nergens anders begeven als op de quarantaine steiger. Wat waren we blij dat we er waren! We hebben het met Mike en Karen (Chapter Two) toepasselijk met bubbels gevierd.

De volgende ochtend kwam de man van de biosecurity en de vrouw van customs aan boord. We waren gewaarschuwd dat hij alle verse dingen mee ging nemen, honing, popcorn, zuivelproducten, vlees in blik, meel, schelpen, koraal, enz. Ik had mijn popcorn en honing al klaar gezet. En….honing en verse dingen nam hij mee, de andere dingen waren van NZ’se makelaardij, dus geen probleem. En de schelpen en koraal? Hij heeft er niet eens naar gevraagd! Ook was hij super vriendelijk en de boot werd dus niet doorzocht. Daarna kwamen de dames van de marina ons verwelkomen met een schitterende rieten tas, met informatie. Omdat tussen de prijs van een mooring en een plekkie aan de steiger in de haven niet veel verschil zit, zijn we lekker de haven in gegaan! Dus douchen (hot hot) en lekker zo de kant op stappen. Een heerlijkheid.

En eenmaal in de haven is het net alsof je weer verenigd wordt met je familie en vrienden. Heel bijzonder! Omdat je elkaar kent van verschillende plaatsen en weet dat je allemaal naar NZ gaat, moet je elkaar hier gaan treffen. Tijdens de tocht meld je je op het ‘Drifters net’ met je positie, hoe het weer is op jouw plekkie en de zee en of het allemaal goed gaat aan boord. Hierdoor leef je enorm met elkaar mee. Je zit, bijna letterlijk, allemaal in hetzelfde schuitje. En dan kom je aan. In het havenkantoor kwamen we Rob (Inish) al tegen en Larry (Pantha Rhei). Daarna zijn we koffie gaan drinken met de Inish en verder zijn we heel de dag bezig geweest met iedereen hallo zeggen en even bijkletsen. Het was ook hartverwarmend om te horen wie er toch wel ook met ons hebben ingezeten. Je bent blij als bekenden weer heelhuids aangekomen zijn.

Ook hier vallen we weer met onze neus in de feestweek, All Points Rally. Heel de week festiviteiten, seminars en allerhande andere gebeurtenissen. We dachten maar een paar dagen te blijven, maar na het zien van het programma, gaan we op z’n vroegst zondag pas verder. ;-) Gisterenavond was het inschrijven voor deze week en onder het genot van een NZ’s biertje bijkletsen, veel te leuk weer. Gelukkig werd het niet laat en heel bijzonder, vanochtend waren we allebei om 7 uur al klaarwakker! We zijn meteen maar gaan ontbijten, wat internetten, was wegbrengen en de shops hier op het terrein afstruinen. Weer bijgekletst met Victory (die vandaag aangekomen is) en een heleboel anderen. De dagen vliegen zo voorbij! Lekker laat geluncht met Pierre en Lili (Jotys) en daarna weer naar de feesttent voor potluck en BBQ, waar we niet aan meededen, maar wel gezellig hebben gekletst.

Het is niet eerlijk om te klagen, want het is hier zelfs warmer dan in NL, maar het is koud! We zijn te lang in de tropen geweest en vinden het hier erg fris. De kachel gaat ’s ochtends dan ook meteen aan om even de koude uit de boot te halen en alles ‘op te drogen’. Ook nu brandt het kacheltje lekker. Ik loop rond met mijn laarzen aan, trui, spijkerjasje en sjaal en zelfs Etienne heeft schoenen aan. Laten we maar zeggen, dat we alvast aan het wennen zijn voor NL. ;-)

drie reacties

Fijn dat jullie weer op het vaste land zijn.
Groetjes Tonny en Frank
tonny van Ham () - Zondag 11 november 2012 @ 01:52

Ha Etienne en Denise,

Wederom een mijlpaal, in New Zealand…. Wie had dat gedacht een aantal jaren geleden!
Moet een super gevoel zijn daar aan de andere kant van de wereld! Take care en wellicht
als jullie nog tijd hebben in NL, 06-29598027
Brigit & Rene () - Zondag 11 november 2012 @ 03:19

Hmmmm… Nieuw Zeeland. Roept mooie herinneringen bij mij op. Heb een mooie reis over beide eilanden gemaakt. Voor mij gaf Nieuw Zeeland de mooiste en meest gevarieerde natuur en cultuur op relatief korte afstanden te zien met wat ik tot nu toe gezien heb.