« Saltie | Home | Storm! En ... in de v… »

Rif avontuur

Woensdag 24 juli 2013 @ 09:54 Er is veel gebeurd de afgelopen dagen en dus heb ik weer veel te vertellen. Tja, dat is het nadeel als ik niet elke dag schrijf, misschien toch maar weer in het ritme komen…..
Even terug, Port Douglas, met zijn rivier met krokodillen. Het was ook een heel leuk gezellig en toeristisch plaatsje. Wij vinden dat van tijd tot tijd zalig, lekker rondstruinen, terrasje pakken en mensen kijken. En met alle croco's in de rivier is Etienne een echte crocodile dundee geworden, haha, hij heeft namelijk een echt Australische Barmah bush-hat. Een kangaroe leren hoed, lichtgewicht, waterproof en het staat hem super. (Foto volgt!)
Na Port Douglas zijn we naar het even zo toeristische Low Isle gegaan. Een schitterend strandeiland met daarnaast een mangrove eiland. Helaas was het voor ons, maar zeker ook voor de toeristen die 200 dollars voor deze trip betaald hadden, erg jammer dat het bewolkt was en zelfs regende.
De dag erna begon ons avontuur en zijn we naar de buitenste riffen van het Great Barrier Reef gegaan, het Outer Barrier Reef. Onze eerste plek was op St. Crispin Reef. Dit ligt iets zuidelijker dan de Agincourt Reefs, de riffen waar alle toeristenboten heen gaan. Op een plek ligt zelfs een soort van dockingstation, met restaurant, douches, snorkel/duikplatform, onderwaterhuis, enz enz. Heel grappig om dat te zien. Wij zijn in ons eentje, een heel stuk daarvandaan gaan liggen, want waarom zou daar het rif mooier zijn dan hier?
Het bijzondere van de dag begon al doordat we op grote afstand het rif konden ruiken. Bij laag water ligt er veel boven water en dat geeft een doordringende zoete lucht. Heel bijzonder!! En met het ondieper worden van het reef ging ook ineens onze hengel herrie maken. Beet!!! En dit was een stoerder beest dan de geep-achtige van een paar dagen geleden, want we waren bijna door onze lijn heen. Tjeetje, trekken dat deze vis deed. Zeilen in, snelheid uit de boot en ja, hoor, we konden een middelgrote, maar hele dikke tonijn (Skipjack?) binnenhalen. Wat een heerlijkheid, mijn lunch bestond dus uit verse sashimi!
En de dag kon verder ook niet meer stuk. Wow, wat hebben we weer ontzettend genoten van deze snorkel!! Het is hier wel heftig, het waait al dagen stevig door (rond de 20 knopen = dikke 5 beaufort) en met hoog water gaan de meeste riffen gewoon onder. De golven kunnen dan dus lekker doorkomen. Maar de grote oceaangolven niet, die breken er wel op. We zijn dus maar gaan snorkelen, met de dinghy aan een lijntje vast. Altijd veilig. Het water is hier veel warmer dan op de Whitsundays, we konden dus heerlijk onze tijd nemen. We hebben genoten, het Great Barrier Reef is inderdaad schitterend! Ook zeesterren gezien die we nog nooit eerder tegengekomen zijn, bijzondere zakpijpen en nog een, voor ons, nieuw visje. Genieten met de grote G. Gelukkig bleef dat heel de dag, want we gingen wel liggen rollen toen het hoog water was (door de golven die niet meer afgeremd worden door het rif wat boven water ligt), maar het was nog prima.
En toen naar Escape reef, net zo'n bijzonder plekje. We roken het rif al en voorzichtig manoeuvrerend er tussen door lagen we op een prima plekje in (of op?) het Escape reef. En weer schitterend gesnorkeld!! We zijn heel de middag weg gebleven, het water is hier totaal niet koud meer. Dit was weer genieten, maar met hoog water, ging het rif toch verder onder water en werd het schommelen. Ik had maar vroeg gekookt, maar achteraf viel het schommelen nog wel mee. De vele wind helpt namelijk niet echt om het rustig te houden.
Dat merkten we de volgende dag (eergisteren dus). Het was heerlijk zeilen en we raceten naar Lark Reef. We dachten een beschut plekje daar te kunnen vinden, in de kom van dit reef. Helaas. Met laag water was het prima, maar met hoog was het een onaangenaam gehobbel. En laat het nou 's avonds en 's ochtends dus, hoog zijn. We zijn gisteren maar vroeg vertrokken naar Lizard Island. Hier zijn we nu. Dit wordt een verhaal op zich. Dus dit volgt later. Voor de nieuwsgierigen onder jullie (;-)), er staan weer foto's in het fotoalbum van Australia.
-----
At 24-7-2013 7:16 (utc) our position was 14°39.65'S 145°27.07'E

twee reacties

Het zal toch ook weer niet waar zijn ( de laatse tonijn van zijn soort ook in de pan) zo gaat het goed nu ken ik julie weer
groet jo dordrecht
jo () - Woensdag 24 juli 2013 @ 04:07

De meester zegt dat dit een Little Tuny is (veel lekkerder dan een Skipjack). Jullie hebben weer veel mooie foto’s gemaakt.Veel plezier :-)