« Toeristisch Bali | Home | Kleine wereld »

Toeristje spelen

Donderdag 10 oktober 2013 @ 17:43 Samen met Yvonne en Roderick (Happy Bird) zijn we eergisteren een rondrit gaan maken en hebben wat meer facetten van Bali gezien. Ik denk ook het ‘oude’ Bali, als ik dat zo hoor van de NL’ers die hier al heel lang zijn. De kleine smalle straatjes met werkelijk overal een tempel of altaar. Geweldig om te zien! En eigenlijk niet alleen in de kleine straatjes, op de kruisingen van de grotere (4-baans) wegen, staat in het midden ook een enorm Hindu beeld. Het is ook niet raar dat je overal altaartjes en tempels ziet. Ze hebben een huis-altaar, een familie-tempel, een clan-tempel, een dorps-tempel, een stad-tempel, enz. De offers zijn veelal bloemen, waarmee ze een ‘grumpy’ uitziend beeld ineens heel liefelijk maken.

Onze eerste stop was het Balinees dansen, de Barong Dans. We waren op tijd, dus konden we nog even in de naastgelegen tempel kijken. Gelukkig kregen we bij de dans een uitleg, dan gaat de voorstelling meer leven. Het werd begeleid door een orkestje op authentieke instrumenten. Het was echt een genot om naar te kijken! Het is een mythisch verhaal, met natuurlijk een mytisch ‘dier’, de Barong Ket. Het verhaal gaat over een koningin-moeder die haar zoon wil offeren aan het kwaad. Uiteindelijk krijgt deze zoon de onsterfelijkheid en overwint het goede. Het kwaad is alleen niet te doden waardoor de ‘krisdansers’, mannen met een zwaard, zichzelf steken. Klinkt logisch toch? ;-) Het publiek was ook leuk om te zien, heel gemêleerd met een aantal enthousiaste, gieberende nonnen die met hun Ipad foto’s aan het maken waren.

Via mooie straatjes en wegen, het drukke Ubud en wat vergezichten kwamen bij onze volgende stop, een houtbewerkingsfabriek. We waren echt toeristje aan het spelen, want overal waar we stopten zagen we andere toeristen en soms hele bussen. De houtsnijwerken waren erg kunstig en soms enorm groot! We kregen uitleg over de verschillende houtsoorten en zagen enkele mannen bezig. Het was een enorme loods, vol met grote en kleinere houtsnijwerken, waarvan wij ons afvragen hoe lang die paar man daar allemaal over hebben gedaan. En of ze dat hebben gedaan. Maar dat neemt niet weg dat het prachtig was!

Het was deze dag wat bewolkt, waardoor het niet zo heel warm was. Rus, onze chauffeur en gids wist natuurlijk de toeristische plekjes. Halverwege zijn we alleen zomaar ergens uit de auto gesprongen om, natuurlijk, een tempel te fotograferen. Een tempel met heel veel goud.

De ‘Holy water’ bron en tempel, Tirta Empul is onze volgende bestemming. Een prachtig gebied! Wat president Soekarno ook vond, want die heeft zijn huis ernaast gebouwd, die natuurlijk niet onder mocht doen voor de tempel. Bij binnenkomst moeten we allemaal een sarong aan, ook de mannen. Hadden ze een lange broek aan gehad, was het niet nodig geweest, maar daar is het toch echt te warm voor. Het is wel een grappig gezicht en het staat Etienne niet eens zo raar! Bij de heilige bron zie je hele gezinnen te water gaan. Het is een mooi, spiritueel gezicht. We bezoeken daarna de tempel. We zien een grote groep vrouwen die offers aan het maken zijn. Het is een kleurrijk gezelschap, want ze zien er prachtig uit, in de meest mooie stoffen. De tempel is mooi en ik kijk elke keer vol bewondering naar het enorme gedetailleerde snij- of hakwerk van de houten of stenen beelden, muren, poorten, deuren, altaars en zelfs de trap. Ook kan ik aardig mee met het stukje van het Animisme dat alles een spirit heeft, kan hebben. Dit maakt ook dat je echt overal offers ziet, zelfs tussen de ruitenwissers van de auto.

De laatste stop voor de lunch was onze noordelijkste bestemming, Lake en Gunung (vulkaan) Batur. En daar was het ineens erg fris! We zaten daar ook een stuk hoger. Schitterend gebied! Helaas was het wat heiig en bewolkt, maar ja, dat is vaak zo hoog. Je zag de wolken ook al langzaam het dal inkruipen. We merkten bij deze en de vorige stop ook duidelijk dat we op toeristische plekken zijn, want de verkopers komen als bijen op de honing op je af geschoten. Na de heilige bron liepen we door een ‘straatje’ vol met kleine winkeltjes. Heel goed geregeld, zo moet je naar de uitgang! Maar hier was het veel goedkoper dan in Kuta. We hebben hier ook een paar hele gave souvenirs gekocht, een lachende boeddha (erg groot en zwaar!), een trommel, een sarong en een hand-pianootje (ofzoiets). Alles bij elkaar voor zo’n 25 euro! Goed dealtje!

We lunchten met uitzicht op het meer en de vulkaan. Prachtig! Het was een buffet lunch waardoor we van alles konden proberen en ze hadden heel veel vegetarische gerechten, dus super! Zelfs de loempiaatjes!

Ik had nog een specifieke wens en dat waren de rijstvelden. Onderweg had ik al verschillende gezien, dus ik vroeg Rus of hij niet ergens wilde stoppen. Ja ja, geduld. Nou, dat werd beloond. We kwamen op een pracht plek! Toeristisch, natuurlijk, maar ja, iedereen wil deze mooie plek zien! Rijst is schitterend mooi groen, heel fris. En hier in dit dal, lagen de rijstvelden in terrassen tegen de heuvel. Zo vreselijk mooi!! Er zaten een paar baasjes uit te rusten, ik vroeg of ik een foto kon maken. Natuurlijk! Daarna kon ik mee op de foto en Etienne ook. Inmiddels waren er veel toeristen verzameld, die zelfs foto’s van ons maakten. Het oude baasje vroeg een paar roepia voor de foto, dat kon hij krijgen hoor, dat was tenslotte zijn business. Hij zat niet ‘uit te rusten’ van werk in het rijstveld, nee, van de vorige troep toeristen. Haha!!!

Inmiddels was de dag al redelijk aan zijn einde aan het lopen en we hadden gezien wat we wilden, dus terug. En dat is het leuke van ‘gereden worden’. Je kunt lekker ontspannen uit het raam staren. Ik weet al dat ik terug wil naar Ubud, daar even lekker rondstruinen. Het was een hele leuke, gezellige dag, waarin we veel hebben gezien. En af en toe is het heerlijk om toeristje te spelen!

Gisteren ben ik enorm druk geweest met boot-klussen en schoon-schip maken. Vanaf morgen gaan we een weekje op minivakantie naar Java! Etienne heeft benzine voor de dinghy gehaald en we zijn naar een mooring verhuist. Aan het einde van de dag zijn we toch nog maar even naar de kant gegaan en hebben met een aantal andere cruisers en surfers een paar biertjes gedronken. Dat is altijd weer een leuke afsluiting van de dag!

twee reacties

Mooie foto’s Denise! Tip als jullie nog in Ubud komen, Kecak dans met alleen maar mannen, heel ritmisch en mooi. En fietsen huren en gewoon hele dag lekker rondfietsen buiten Ubud . Veel plezier nog! X
Annet & Jacques () - Vrijdag 11 oktober 2013 @ 05:30

Prachtige foto’s van het eiland. We zien plekjes terug waar wij ook ooit zijn geweest, bijvoorbeeld het restaurant bij Lake Batur had 10 jaar geleden ook al het heerlijke buffet. Als jullie nog een keer naar Ubud gaan, ga dan ook even naar het Monkey forest. Wel oppassen voor je losse spulletjes want ze pikken alles mee, voor je er erg in hebt ben je je zonnebril kwijt en zitten zij er mee boven in een boom.(h)
Geniet van Java en hier in NL genieten wij met jullie mee via de website!