« Kleine wereld | Home | Beroemde tempels: Bor… »

Yogja

Zondag 13 oktober 2013 @ 04:00 Na alle ramen te hebben gesloten, een paar afsluiters te hebben dicht gedraaid en de tassen gepakt te hebben, kwam Roderick (Happy Bird) ons gisteren ophalen om naar de kant te brengen. Dat is fijn want zo konden we het bootje op het dek laten liggen. Er kwam vrij snel een taxi, dus op naar Jimbaran.

Jimbaran staat bekend om het strand waar je (verse en levende) vissen, krabben, kreeften, enz kunt eten. Het is een groot lang strand en omdat de wind erop stond, waren er vette golven. We dus lekker aan het strand geluncht en onze kilometers strand- en (vis-) markt-wandeling weer gehad. Tegen het einde van de middag werden er enorme rijen tafels opgebouwd. En ja hoor, tegen dat het donker werd, liep het langzaam vol! Hele bussen kwamen aan! Het is ook erg gezellig met de kaarsjes op tafel, de verkopers van onzindingetjes overal tussendoor struinend en de zon die langzaam in het water zakt.

Wij gingen weer naar het hotel, want de wekker zou ons om half vier s ochtends al weer wekken. We sliepen in een prima hotel, mooi zwembadje en eigenlijk best een mooie kamer met typische scheef hangende deuren en wat lekkage sporen. Maar het bed was perfect en zo ook de (normale) wc en badkamer.

En dus ging na een kort nachtje, vanochtend met veel lawaai de wekker. Ai! Binnen no-time zaten we op het vliegveld, met als ontbijt, chips, Sprite en een kop koffie, waarbij je op tijd moet stoppen met drinken....anders heb je het prut en geniet je de rest van de dag van de koffie....zeg ik uit ervaring. ;-)

Prima vlucht van een uur met Air Asia. En omdat het een binnenlandse vlucht is, gaat alles snel, want ze kijken nergens naar. En ik maar heel bewust inpakken, geen schaartje, geen spuitbus, geen grote shampoo ofzo flessen. We hadden het namelijk zo gepland dat we alleen maar handbagage bij ons hadden en dus geen bagage hoefden in te checken en dus daar ook weer wat tientjes mee bespaarden. Heerlijk trouwens, zo licht reizen!

Met een uur tijdverschil stonden we dus vanochtend om zes uur al op Javaanse bodem in Yogyakarta. Of zoals ze hier zeggen Yogja. Een wereld van verschil? Nee, niet echt. Hetzelfde land, zelfde taal, zelfde geld, ook taxi's, alleen drukker, rommeliger en gejaagder. Tenminste dat is ons gevoel tot nu toe. We lieten ons afzetten bij ons voorkeurs hotel. Die zaten nog vol, kom om 9 uur maar terug. Oh, ok! Dan eerst maar fatsoenlijk ontbijten. Daarna terug en we hebben een prima kamer in Bladok Losmen voor 15 euro per nacht, met normale wc, douche met warm water, zwembad en wifi.

Via allerlei touroperators de stad ingelopen. Begin je zo'n dag vroeg, dan blijft het vroeg! Het is een drukte van jewelste! En aan beide zijden van de weg stalletjes met immens goedkope spullen! Maar pas op! Ik had een grappig kettinkje gezien, vraag de prijs, 250.000 rupi, is zo'n 16 euro. Hartstikke teveel. Ik wimpel af, hij vraagt mijn prijs. Ik schrijf op 25.000 rupi, 1,60€. Eigenlijk nog wat veel, maar ok. Hij natuurlijk beledigd. Ik haal mijn schouders op en loop weg. Hij komt ons achterna. Ik gun het hem eigenlijk niet eens meer, maar hij vraagt ons eindbod. Etienne schrijft een nog lager bedrag op, 20.000. Nee, dat kan echt niet. Ik loop verder weg en hij blijft maar komen. Ok, ok! roept hij en gooit twee kettinkjes ergens neer, voor 20.000 dan! Ik pak degene met de grootste hanger en Etienne rekent af. Ooh, maar ik had wel de grootste! Ik knikte en toen zei hij maar snel dat dat ook goed was. Je lacht je toch rot! Komediant!

Er zou carnaval zijn vanavond hadden we van een NLs sprekende man gehoord. Dus wij om vier uur naar de hoofdstraat, niets te zien. Komen daar een man tegen die NLs heeft leren spreken van zijn opa. En goed! Nee, morgen is er een optocht. Ok. Maar heb je de batik expositie al gezien? Nee?! Ze rijzen het land door en uiteindelijk kiest de president de winnaar. We worden begeleid naar de Art school. Mooie dingen hangen er! En we krijgen een uitgebreide uitleg over het batikproces. Wow, dat is niet zomaar iets! De kleuren worden gemaakt met bloemen en kruiden. Ze verven op katoen of zijde. En wat ze al geverfd hebben of wit willen laten, 'beschermen' ze met bijenwas, wat ze er later dan weer afwassen met warm kokend water. De kleuren, die op waterbasis zijn conserveren ze door een badje van azijn en zout. Dus per kleur gaat er een dag van drogen en conserveren overheen. Heel mooi en een knap proces. De man waar wij mee spraken was leraar op school en voor een expositie al veel in NL geweest. Erg interessant!

De dag afgesloten met weer echt Indonesisch eten en we gaan weer vroeg slapen. Het was vandaag vroeg, maar morgenochtend weer, want de zonsopgang bij de Borobudur en daarna de Prambanan staan op het programma!