Archieven

2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005

Categorieën

Azoren
Bahamas
Canada
US
Bermuda
Ascension Island
St. Helena
South Africa
Mozambique
Madagascar
Reunion
Mauritius
Rodriguez
Chagos
Maldives
Sri Lanka
Thailand
Malaysia
Singapore
Indonesia
Australia
New Caledonia
New Zealand
Tonga
Niue
Cook Islands
Society Islands
Tuamotus
Marquises
Pacific ocean
Galapagos
Ecuador
Panama
Colombia
Aruba
Curacao
Bonaire
Venezuela
Grenada
BVI
St. Barths
St. Maarten
Antigua & Barbuda
St. Kitts & Nevis
Montserrat
Guadeloupe
Dominica
Martinique
St. Lucia
St. Vincent & Grenadines
Barbados
Atlantische oceaan
Kaap Verden
Gambia
Canarische Eilanden
Marokko
Portugal
Spanje
Engeland
Frankrijk
België
Nederland
voorbereidingen
ssb
Dyneema Experience

« 't Dondert en 't Blik… | Home | Nul komma niets tot d… »

Het nieuwe tanken

Zondag 10 november 2013 @ 09:41 Eergisteren na vieren naar het dorpje gevaren. En iedereen had gelijk! Om vier uur was de boot aangekomen met werkelijk van alles, en diesel, maar de volgende ochtend was het pas bij de 'warung' en konden we het kopen. Vanaf hoe laat? Zes uur.
.
De volgende ochtend (gisteren dus) weer naar de 'warung' en we zagen de tig 200 liter vaten al staan. Daar tussen zat een alleraardigst mannetje te tanken. Dat tanken gaat hier anders dan anders. Een grote dikke tuinslang hangt uit het 200 liter vat in een bak, die deze bak vult met diesel. Het mannetje schept met een maatschep van 2 liter, de diesel in de trechter, die in jouw jerrycan staat. Het werkt natuurlijk net zo goed als aan de pomp. Je zag dat hij het al vaker had gedaan, want er werd weinig gemorst en hij en de grond dropen (nog) niet van de diesel. We zaten al snel weer helemaal vol en betaalden de prijs, die sinds de dag ervoor omhoog was gegaan maar altijd nog veel lager was dan ergens anders, in de 'warung'. Blij met onze diesel gingen we terug naar de boot om deze snel klaar te maken om te vertrekken.
.
De Karimunjawa Islands zijn schitterend en het is een mooi mini-cruisegebiedje, maar wij moeten verder. Het was ook een prima dag om verder te gaan, want we hebben ons zeil-record in Indonesia verbeterd, bijna 24 uur kunnen zeilen!! Wat een heerlijkheid, dat gepruttel en de warmte van de motor niet!20
.
's Middags veranderde het weer overduidelijk. De dichte bewolking aan de horizon was al uren aan het donderen en nu kwamen we er dichterbij en er uiteindelijk middenin. Het donderen hield gelukkig op, maar de wind trok aan en goed ook! We hadden het al aan zien komen, dus de fok (die we mooi uitgeboomd hadden) was ingedraaid en alle spullen lagen al binnen. Met de wind komen ook de golven en was het een onstuimig uurtje. Het was wel goed voor de warmte, je koelde nu lekker af. En dat werd nog versterkt door de regenbui die op de wind volgde. Grote, dikke, koele (eigenlijk meer lauwe) druppels daalden over ons neer. En dit buitje hield vol, het duurde zeker nog een paar uur voordat het weer helemaal droog was.
.
Inmiddels was de avond alweer aan het invallen en na een hele lange tijd, stond ik weer in een schuine keuken eten te maken. De wolken trokken mooi weg en het was een prima nachtje. Koelde nog wat verder af, maar halverwege de nacht voel je het toch weer warm worden, hoezo en waarom? Geen idee. Die warmte is vandaag ook heel de dag wel een thema. Ik hou van de zon, de warmte, maar deze hier….deze is niet leuk meer. Het is echt warm en dan met een te hoge vochtigheidsgraad, dat maakt het minder dragelijk. Tegen de ochtend moest ook de motor weer aan, dus kon het binnen ook daarvan gaan opwarmen. Slapen doe je wel, maar je wordt zo vast wakker badend in het zweet. Buiten zit je in de schaduw en we douchen erg vaak, maar zelfs dat water is niet koud. De watertanken liggen in het water, maar het zeewater is ook warm.
.
Och, het is nu ook alweer eind van de middag, met de nacht gaat het ook weer wat afkoelen. Ik kijk er nu al naar uit. Wat wel weer een extra uitdaging is hier, zijn de vissers. Je denkt van alles al gehad te hebben, nou, hier zijn vissersboten die gewoon midden op (het is hier ook maar 40 meter diep) voor anker liggen! Gelukkig zijn ze goed te zien, ze hebben tig 'stadiumlampen' branden. En je ziet deze lichtbronnen als een mijnenveld om je heen. Overdag merken we dat sommige van deze boten niet voor anker liggen, maar een enorm net mee trollen, dat heel lang is en soms eindgemarkeerd wordt door een vlaggetje (gelukkig zwart zodat je het zeker weten pas op het laatst ziet) of een brok piepschuim (wat er hier toch al meer drijft door al het garbage in het water). Zo houden ze ons wel wakker 's nachts en hebben we in ieder geval niet het idee dat we alleen zijn. Nog 134 mijl naar Pulau Lepar (noordoosten van Bangka, bij Sumatra), waar we weer even zullen stoppen.
-----
At 10-11-2013 8:09 (utc) our position was 04°16.63'S 108°23.99'E


twee reacties

nou, Google Earth staat weer dagelijks open hoor, overal waar jullie zijn zet ik een zeilbootje neer i.p.v. een punaise … zo waren veel plekjes in de Pacific al vertrouwd nadat ik jullie daar destijds al volgde … 2 voorbeeldjes: ik wist precies hoe Hiva Oa er uit zag dankzij Google earth, ver ingezoemd en zo … en parels heb ik ook gescoord bij Valentine op Anse Amyot … 14 stuks, een paar mooie grote, tegenwaarde in geld nog geen $30,- ...
jullie zijn wel uitgeklaard uit Indonesie, maar je bent er wel nog steeds hè? ... geen probleem kennelijk … wij twijfelen nog over de Indonesie rally … wellicht is het dan wat gemakkelijker met in- en uitklaren? ... maar, het is nog geen april :D …
veel plezier verder op je reis, goed weer en genoeg wind, blijf vrolijk en gezond …
groetjes,
Anya
Anya () (URL) - Zondag 10 november 2013 @ 19:26

Volg jullie al vanaf de dag dat jullie uitgevaren zijn. Vroeg me af…komen jullie nog ooit richting Nederland (voorgoed) terug?
Kan het me n.l. niet meer voorstellen dat jullie weer kunnen / zullen wennen hier in dit landje..
heel veel reisplezier nog en ik ga maar gewoon door met het volgen van jullie reis.
Groetjes, Conny
Conny () - Dinsdag 12 november 2013 @ 03:16



  
Persoonlijke info onthouden?

Emoticons / Textile

Om spam te voorkomen, willen we je vragen deze vraag te beantwoorden. / To prevent automated commentspam we require you to answer this silly question

 



Verberg email:

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.