« Prachtige vergezichte… | Home | Zuiden van Mauritius,… »

Vier = 4

Donderdag 05 juni 2014 @ 08:59 VIER juni. VIER dagen sinds we Rodrigues verlieten. Het jaar twee duizend en VIERtien. VIER jaargetijden. VIER windrichtingen. VIER fases van de maan. En VIER jaar onderweg! VIER jaar geleden gooiden we, met VIER knikkende knieen, onze VIER trossen los in Stad aan ’t Haringvliet en voeren naar Willemstad. Vandaar uit voeren we samen met VIER andere boten naar Vlissingen om zo onze laatste, (helaas) geen VIER dagen meer, in NL te VIERen. Het is raar…dan lig je hier in Mauritius, een eiland in de Indische Oceaan, waar ik het bestaan tot een aantal jaren geleden amper van wist, meer dan 28000 mijlen onder de kiel en al vier jaar onderweg. Zoals ik zo vaak zeg, het lijkt eeuwen geleden, maar sommige dingen voelen nog als de dag van gister. Al is dat laatste steeds minder. We voelen ons nog steeds zeker verbonden met NL, maar aan de andere kant er ook ver vanaf. En dan zijn we het letterlijke verste puntje alweer gepasseerd en letterlijk en figuurlijk op de terugweg. Bijna alle oceanen hebben we bevaren en bijna alle werelddelen gezien (de koudere slaan we over ;-)). We voelen ons met de tijd en de mijlen ook steeds rijker worden, (niet met geld;-)), maar met indrukken, met belevenissen, met avonturen en met inzichten. Het getal VIER is een mooi rond, even getal, deelbaar door twee. De twee van dualiteit, van tegenovergestelde; donker en licht, goede tijden en slechte tijden, gladde zeeen en hobbelige zeeen. We hebben het allemaal gezien en beleefd, maar we zijn niet moe voor nog meer. Maar, zoals we er nu tegenover staan, zal daar het getal VIER niet inzitten. ;-)

Alle terugblikken zijn prachtig,er zijn er wat voorbijgekomen de afgelopen zeildagen. Maar het zeilen is meer ‘leven in het moment’. En dat was deze laatste zeiltocht vanaf Rodrigues ook zeker weer. We vertrokken met al zo’n 18 knopen wind, dus meteen twee rifjes erin. De eerste dag was niet slecht. Hoge golven en wat somber weer. Maar de eerste nacht was bingo. Veel, veel squalls, met veel wind en veel regen! En met de wind in de rug, waaide de regen zo naar binnen. De golven waren hoog, heel hoog. De hydrovane is een geweldig bemanningslid, ook nu geen klacht, geen stroom, geen eten of drinken nodig. Af en toe moesten we hem alleen wel even helpen, als we op een golf 90 graden om gezet werden. De tweede dag was weer wat beter, zonnetje, weinig wolken, geen regen, iets minder wind. Inmiddels zat het derde rif al in het grootzeil en de genua was ook aardig gekrompen. Onze snelheid daarentegen bleef hoog en het record is, surfend van een golf, 9,4 knoop. Bizar!!

De tweede nacht was beter. Veel, veel sterren, dus minder wolken. Maar je ziet dat de wolken gevormd worden als het kouder wordt, als de nacht begint. Een beetje regen, maar wel (nog) meer wind, tot zo’n 30 knopen. Maar het ging goed, tuurlijk gaat het goed. We slapen wel wat slecht, we zijn goed beurs van het rollen en inmiddels heeft mijn nieuwe Musto-pak de regendoop gehad en goed doorstaan. Het zijn heerlijke jassen (de HPX’en) om in te leven en ’s nachts doen we dat ook lekker. De derde dag is weer vriendelijk. De wind wordt langzaam steeds minder, de golven vlakken ook wat af, op sommige monsterrollers na en de zon straalt dat het een lieve lust is. We zien ook weer veel vogels, waaronder een mooie ‘tropic bird’, met enorme lange staart. Dat is ineens genieten, maar ook genieten we weer van het eten. Het is ook de derde dag, meestal komen we dan beter in ons ritme en ook al rollen we nog steeds, slapen en eten gaat beter.

We hebben lekker gelopen, maar niet hard genoeg om in het licht Mauritius aan te lopen. Als we de eilandjes (boven Maurice) rond zijn, roept de Coast Guard ons op. Ik vraag meteen of we mogen ankeren in de ‘quarentine anchorage’ en dat is ok. De wind wordt steeds minder achter het eiland en de golven zijn ook bijna verdwenen. Er komt dan een rust over je heen, die alleen nog maar groter wordt als we om half een ’s nachts het anker laten vallen. We kunnen rustig gaan slapen, maar met grote ogen en klaarwakker van de ‘aankomsthyper’ kijken we elkaar aan. We drinken eerst nog maar wat, eten wat chipjes en gaan dan toch maar naar bed, waar we al slapen voordat onze hoofden het kussen raken.

Alweer vroeg zijn we uit de veren. We gaan ontbijten en de Coast Guard komt vragen wanneer we de haven in gaan. Na het ontbijt varen we de enorme industriële haven in en zien de hoogbouw verschijnen, de terrasjes, de hotels en de drukte! Wow, dit is even 180 graden anders dan Rodrigues. Gelukkig zijn de mensen dat niet en iedereen is weer super vriendelijk en behulpzaam. We gooien onze lijnen om de reling van een Indisch restaurant en de officials (health, custom en immigratie) komen langs. Buiten veel formulieren invullen gaat het soepeltjes en onder de parasol op het terras is het geen straf. De ochtend vliegt voorbij en om 12 uur varen we Caudan ‘marina’ in. Een ‘vierkant’ bassin, omringt door hotels. Kost ons 7 euro per nacht, incl. water en elektriciteit.

Als we het Caudan Waterfront inlopen, komt er een grote smile op ons gezicht. Hoezo anders dan Rodrigues? Het is een winkelarea, met heel veel shops, restaurants, toeristen en nog meer wat daarbij hoort. Ook wel weer leuk, de afwisseling van de stilte op Chagos en de drukte nu, maakt dat we nooit verveeld raken!

We struinen wat rond en het stadje zelf is nog chaotischer dan de toeristische drukte in het waterfront. ’s Avonds gaan we uit eten met Inish bij een overheerlijke Indier. De curry met naan, papadum en rijst, smaken heerlijk en wat is het dan jammer dat je hier niet om recepten kunt vragen. ;-)

De dag erna zijn we weer mega vroeg wakker. Geeft niets, mediterend vanaf de punt zie ik de stad ontwaken terwijl de zon langzaam voorbij de horizon klimt. We lopen deze dag wat rond door Mauritius. Er zijn wat dingentjes die we willen kopen (zo’n Chinese elektrische muggenmepper, batterijtje voor mijn horloge, enz) en daar slagen we prima in, het zijn van die heerlijke rommelwinkeltjes weer hier, afgewisseld door de hoge flats en super moderne zaken.

Vandaag zijn we met Rashid op pad geweest. Rashid is taxichauffeur, gids en weet alles. Een grappig mannetje die redelijk zelfingenomen is, maar ja, hij moet zich wel verkopen. Dat doet hij prima, alle zeilers worden zowat door hem opgewacht als ze aan het inchecken zijn en hij doet het goed. Wij zijn met hem naar de ambassade van Madagascar gereden om een visum aan te vragen. Dat gaat makkelijk, is niet duur, je kunt meteen 3 maanden blijven en je bent voor dit ‘onderwerp’ vrij van alle corruptie. We lezen namelijk verslagen van vorig jaar, waarbij de ene boot niets betaald, de ander een ‘godsvermogen’, enz. Het duurt even eer we snappen, of eigenlijk meer, eer ze het goed hebben uitgelegd hoe het zit met de datum van het visum, maar dat is verder geen issue.

Daarna lieten wij ons afzetten bij een shoppingmall met twee enorme supermarkten. Samen met Josien hebben we lekker op ons gemak rondgestruind, zowel door de chique winkels en lokale merken en de twee supermarkten. De bus kwam net aanrijden toen wij kwamen aanlopen, dus dat was goed getimed. Het was een aardig tochtje voor nog geen 2 euro met z’n drieen!

Inmiddels is ook Sunflower hier aangekomen en met z’n zessen zijn we vanavond gezellig gaan eten. Morgen gaan we weer met Rashid op stap, het eiland verkennen.