« Vier = 4 | Home | Toeristisch »

Zuiden van Mauritius, de inwoners en Grand Baie

Donderdag 12 juni 2014 @ 06:27 Vorige week hebben we met Rashid en Inish, het zuiden van Mauritius verkend. Mauritius is vulkanisch, heeft ruige bergen/rotsen en doet daarmee een beetje aan de Marquises denken.

Het heeft hele groene stukken en ook veel droogte, met een ruige kust.

Maar er is ook heel, heel veel bebouwing. Onderweg naar de kust hebben we kilometers aan sugercane gezien. Eindeloos!!

De export is aan het teruglopen, maar het toerisme floreert. Ook zijn er veel fabrieken waar kleding gemaakt wordt. Nou ja, gemaakt, de stof van je Armani broek, je Gant polo of je Hilfinger bloesje, en degene die het in elkaar zetten, komen allemaal ergens anders vandaan. Voornamelijk Sri Lanka of China. Gant, Hilfinger of een ander merk ‘plakt’ z’n labeltje er dan op en exporteert het weer. De vrouwen die in die fabrieken werken, mogen hier maximaal een jaar zijn en mogen niet trouwen met een Mauritiaan. Regels om te voorkomen dat ze hier blijven. Aan deze ‘fabrieken’ wordt door de overheid veel geld verdiend, net zoals aan de Japanse en Chinese vissersboten. In Port Louis liggen er veel, te veel naar ons idee. Het zijn van die boten die de oceaan leegvissen. Jammer.

Modelschepen van hout is echt iets van hier. We hebben een workshop bezocht en dat was heel leuk. De rigger zit met kleine touwtjes en blokjes zo’n schip te tuigen. Zijn andere collega boort gaatjes in de ieniemienie-kanonnen. Het is een prachtgezicht en eigenlijk nog leuker dan als het schip eenmaal klaar is. Die zijn soms namelijk een beetje kitsch. Vind ik dan.

We bezoeken de belangrijkste Hindu-tempel.

De prime-minister is Hindu en zo ook het overgrote deel van de regering en de bevolking. Daarnaast zijn er moslims en christenen. We zien het kratermeer in een oase van groen,

een enorm ‘spaarbekken’ voor het drinkwater, de prachtige Rochester Falls,

en het schitterende Black River Gorges National Park. Op de terugweg kijken we nog even bij de ankerplekken in Riviere Noir en de Tamarin River. Het was al donker toen we weer in Port Louis aankwamen.

De volgende dag blijven we in de stad hangen en omdat het weekend is, is het er lekker druk. We struinen langs de straten waarop de mensen hun waar hebben uitgestald en het vol overtuiging (en geschreeuw) aanprijzen. Het is een eindeloze kriskras van straatjes met letterlijk van alles op straat; shirts, schoenen, bh’s, fruit, vis, vishengels, portemonnees, telefoons, tassen, sokken, handschoenen, petten, knijpers, enz enz. Bij de grote markt, waar ook groente en fruit wordt verkocht kopen we wat te drinken en gaan op een muurtje zitten; mensen kijken! Er trekt een bonte stoet voorbij. Rondborstige bruine mamma’s in roze leggings en haar in vlechtjes, grote gespierde afrikanen in stoere ‘combat’ outfit, skinny elegante Hindu’s in gekleurde glitters. We kopen (goedkope) t-shirts voor Etienne en een bloesje en sarong voor mij. Als we teruglopen zien we bij een grote kruising ineens een aantal mannen ‘aanvallen’ op de stapel spijkerbroeken op de grond. Etienne loopt erheen en de verkoper roept, in het Engels, “nu 100 rupie” naar hem. Dat is nog geen 2,5 euro! Geen geld, maar ook niet het laatste model. ;-)

Afgelopen dinsdag zijn we onze paspoorten weer op gaan halen en op de terugweg weer de stop bij het winkelcentrum. We struinen nog wat rond, slagen voor een korte broek voor Etienne en een nieuwe hapjespan. Het is duidelijk koeler hier en op bewolkte dagen zijn mijn korte broekjes en rokjes echt te koud, helaas slaag ik (nog) niet voor een lange broek. Wat jammer is, want het regent pijpenstelen als we naar de bus toe lopen. Het is de laatste dagen wat afwisselender weer, het wordt hier winter. In NL is het erg lekker warm en we hebben hetzelfde weer, al valt er de laatste dagen hier meer regen. ;-) ’s Avonds is het voor ons ook koud, het koelt af tot zo’n 22 graden, en de dekbedden hebben we weer tevoorschijn gehaald. Het is totaal niet erg, want als de zon overdag doorkomt is het weer (lekker) warm.

Gisteren zijn wij naar Grand Baie gegaan. Inish is in Port Louis gebleven. Heerlijk op de genua zeilden we, lekker beschut voor de golven, achter het eiland naar Grand Baie. Voor ons zagen we heel de tijd dikke grijze regenwolken, maar eer dat we er waren, waren ze al voorbij en werd het een blauwe lucht! Er stond nog best wat wind, zo’n 20 knoopjes. Grand Baie is, zoals de naam al zegt, een grote baai. Er liggen veel (locale) boten en we hebben ons anker laten vallen bij de jachtclub naast Sunflower. Het is niet heel diep en de kleine swell die in de baai loopt, loopt door tot achterin, dus vonden we het wel prima hier. Het is een swell, maar niet noemenswaardig. Ja, we bewegen iets meer dan aan de kade in Port Louis, maar het is hier ook super.

Vandaag zijn we de kant opgegaan. Het is hier duidelijk een en al toeristisch. De taxichauffeurs zijn er in overvloede en willen graag een dag met je op stap. Door de concurrentie zijn de prijzen laag, beter dan wat Rashid ons rekende! We stappen nu nog niet een taxi in, we gaan eerst de straatjes hier verkennen. Leuke barretjes, gezellige restaurantjes, mooie winkels, leuk strand en een lekker sfeertje. We hebben her en der al gevraagd of ze de WK wedstrijden tonen, maar dit wordt nog een uitdaging, want de meeste gaan om 11 of 12 uur dicht en wij zijn hier twee uur later dan in NL.

Als we wat zitten te drinken raken we aan de praat met een NL’s stel dat hier gaat wonen. Ze hoopten dat wij dat ook deden, want zij zocht echt NL’s aanspraak. Maar helaas voor hen, wij zijn op doorreis. Was leuk even te kletsen en zo een kijkje te krijgen in het werken en leven hier. Er is hier een grote supermarkt, Super U, en zoals jullie inmiddels wel weten, is de supermarkt voor ons een ‘uitstapje’.;-) We eindigen dan ook hier en deze Super U is echt SUPERgroot. Ze hebben er ook veel en we laten ons weer verleiden tot het kopen van lekkere dingen en vanavond eten we (diepvries) pizza!

een reactie

Hallo lui,ik had ook op de diverse webcams gezien dat het wat “frisjes” is bij jullie.