« Madagascar | Home | Hout, zand en zee »

Inklaarspelletje, piraten en walvissen

Donderdag 14 augustus 2014 @ 18:12 Na een kort tripje varen lieten we, afgelopen maandag, ons anker vallen bij Ambodifototra, de 'hoofdstad' van Ile Sainte Marie. Het ziet er echt onwijs leuk uit vanaf het water en we zagen meteen al prachtige oude gebouwen.
We gaan, samen met Inish, maar meteen inklaren. Van dit land doen ook weer allerlei verhalen de ronde, alle partijen willen smeergeld, iets wat wij, tot nu toe op een keer na, niet hebben betaald. Maar hoe ga je hier weer mee om? Etienne is altijd heerlijk standvastig, maar ik heb de knopen in mijn buik.
Dalwhinnie heeft het hele proces al gedaan en geeft ons een soort van routebeschrijving. We gaan aan wal, op zoek naar de customs-man, een enorme dikkerd die ons al gespot had. Hij geeft ons een stempel op het formulier van Reunion en vertelt ons kopieen te laten maken en dan terug te komen. Ook moeten we 60.000 aria (Madagascars geld) betalen per boot. We maken duidelijk dat we dat niet van plan zijn om te gaan betalen en er ontstaat een discussie, niet zo'n vriendelijke. Dan naar de kustwacht. Hetzelfde verhaal, wat stempels op een nieuw formulier, we moeten kopieen gaan maken en 60.000 aria betalen. We geven aan dit niet van plan te zijn, maar we gaan eerst kopieen maken.
We lopen de brug over naar het stadje. Het is een leuk loopje en het stadje is gezellig! Met de zanderige straten, Afrikaanse mensen en het rommelige geheel moeten we weer denken aan onze Zuid-Afrika reis en Gambia. We gaan eerst maar even geld pinnen, altijd fijn en voor de beeldvorming 30.000 aria is iets minder dan 10 euro. We maken de kopieen en brengen een bezoek aan immigrations. We hebben al een visum voor drie maanden, hij hoeft dus alleen maar een stempel te zetten dat we gearriveerd zijn. Het is een alleraardigste man en hij begint een hele pagina in Etienne en mijn paspoort te vullen met stempels. Na veel heen en weer geklets snapt hij dat we al een visum hadden, maar wilt toch geld voor het gemaakte visum. Jaja. Een heel theaterspel volgt. Hij stempelt alle paspoorten goed af en wil ze dan meenemen naar zijn baas om het te laten checken. Wij gaan met hem mee, we geven onze paspoorten niet af. Tijdens het lopen merk je dat hij loopt te treuzelen. Hij weet niet goed hoe hij het moet brengen voor het geld. Zijn 'baas' al helemaal niet. Die maakt een praatje en zegt dat alles goed is. Grappig!!
We gaan terug naar de haven om onze kopieen af te geven. Lang verhaal kort, we betalen 30.000 aria bij de coastguard, maar niets bij customs, die ons daarop uitscheld voor "bad people!"
Later regelen we nog even internet in het dorpje en we gaan met z'n allen (Inish, Dalwhinnie en wij) uit eten. Het is een gezellige avond.
De volgende ochtend gaan we met z'n zessen naar de kant om naar de 'piraten begraafplaats' te gaan. We worden opgewacht door de man van customs. Of we even mee willen naar z'n baas. Nou ja, eigenlijk niet, maar ok. We gaan zitten tegenover z'n 'baas' en zitten elkaar aan te kijken. Dan vragen we 'wat is het probleem?' De 'baas' kijkt naar het customs-mannetje en die begint dat wij niet wilde betalen enz. Wij leggen weer uit, nu aan de 'baas', dat we bij de ambassade zijn geweest en die had gezegd dat we verder niets hoefden te betalen. De 'baas' weet niet goed wat hij met ons aan moet en wat hij moet zeggen. Ondertussen loopt het customs-mannetje te mopperen. Dan vraagt de 'baas': "gaan jullie betalen? Ja of nee?" We trekken de stoute schoenen aan en antwoorden: "nee." Ok, dan niet en kunnen we vertrekken. En daar blijft het bij. Het is dus even buik inknijpen, adem inhouden en doorzetten. Als het echt officiele bedragen waren, die we echt hadden moeten betalen, dan hadden ze wel een ander verhaal gehad. ;-)
We lopen daarna door een heel klein primitief dorpje. Dit is echt weer een enorm fotogeniek land! Die kindjes met hun heerlijke grote bruine ogen en hun brede lach! Maar ook de volwassenen, geef je ze een smile, dan krijg je een tig keer zoveel grote terug! Heel leuk. We liepen op ons gemak over het zand en de plassen ontwijkend naar de piraten begraafplaats. Hij ligt op Ile Madame, een klein eilandje in de baai bij Ambodifototra, verbonden door een brug. In deze baai verzamelden vroeger de piraten en ja, dat kunnen we ons wel voorstellen. We zien een grafsteen met een doodskop, hier ligt een piraat begraven! Verder stelt het niet veel voor, we drinken lekker koffie bij een restaurantje en bespreken meteen onze planning voor de komende dagen.
's Middags struinen we met z'n tweetjes het dorpje door. Heerlijk over de markt en de 'achteraf' straatjes. Er ligt daar geen asfalt, gewoon stenen met zand, de mensen leggen hun spullen op eigen gemaakte stalletjes. We eten een gefrituurde banaan en kopen wat bananen, 3 eurocent per stuk.
Van andere cruisers hoorden we van een strandje en waterval in het noorden van Sainte Marie en zo trokken we woensdagochtend met z'n zessen weer het dorpje in. We wilden proberen er met een tuctuc heen te 'tuctuccen'. We spraken met twee tuctucs af en tuften even later over de enige geasfalteerde weg van het eiland helemaal naar het noorden. Het eiland is in totaal 56 km lang, niet heel groot dus. Halverwege begon het enorm te regenen! Maar de weg was prima en je reed door verschillende kleine dorpjes. Het was een heel leuk tochtje. Eenmaal bij het 'natuurlijke zwembad', 'piscine naturelle', was het droog geworden en toen we onze koffie op hadden, scheen de zon alweer volop. Het strandje met zwemstuk achter enorme rotsen was mooi en het loopje langs de kust was erg leuk. Op de terugweg zijn we nog gestopt bij twee schitterende watervallen! Beide liepen de zee in. Het hoogste punt van St. Marie is 112 meter, maar toch waren de watervallen, de moeite waard!!!
Het regent hier een beetje af en aan, vaak 's nachts, maar overdag hebben we ook al wat buitjes gehad. En zo ook toen we na ons tuctuc tochtje weer net aan boord waren. Timing! 's Avonds zijn we met z'n zessen gaan eten in een hele westerse tent, maar met een creatieve kaart en overheerlijk eten!!20
Vanochtend zijn we weer ankerop gegaan, naar een baaitje aan het vaste land. Het zou vandaag een hele regenachtige dag worden, maar we hadden enorme mazzel. We hebben wel wat buitjes gehad, maar zeker niet de hele dag. En die walvissen!!! Je ziet er continu wel ergens een om je heen, of een kleine naast je boot, of in de verte een enorme spuit. En zelfs af en toe een sprong! Het is ongelooflijk en enorm genieten! De wind was vandaag wat minder, dus hebben we de gennaker weer eens gehesen. Als hij dan eenmaal staat en de wind blijft constant, dan is het eigenlijk weer heerlijk zeilen. De wind kakte uiteindelijk toch steeds verder in en een uurtje voor het baaitje moesten we de motor starten. Het baaitje is beschut dooreen labyrint van ondiepe plekken. Even wat snelheid minderen om de bui uit te zitten, voordat we met Google Maps voor ons neus, naar binnen slalomde. We liggen lekker stil en beschut achter ons ankertje in deze grote baai. Helaas regende het de laatste uren van de middag enorm, dus hebben we niets op de kant gezien. Nou ja, we gaan vast nog genoeg van Madagascar bekijken!
Hier hebben we geen internet, dus kan er maar een fotootje bij. Zodra we weer 'in de bewoonde wereld' zijn, wordt de map 'Madagascar' in het foto-album aangemaakt. Tot die tijd zullen jullie het met Reunion moeten doen, die is bijgewerkt.