« Hout, zand en zee | Home | Schommel-vrij »

Maki, Vaka en Haie-Haie

Dinsdag 19 augustus 2014 @ 07:27 Vlakbij Mananara is het Aye-Aye Island. De Aye-Aye is een bijzonder beestje wat dingen weg heeft van een aap, een vleermuis en ook wel weer met z’n koppie op een vosje lijkt. Hij heeft een hele lange middelvinger, die heel sterk en scherp is en daarmee ‘krabt’ hij een gat in en een kokosnoot en eet hem leeg. Die wilden we dus wel zien!

Gisterenochtend togen we dan ook met z’n zessen naar de kant om te kijken of we deze beestjes konden vinden. De beach-landing ging goed, er staat een aardige swell op de kant. We gingen eerst koffie drinken bij het restaurantje bij het vliegveld en daar vertelde ze ons dat we bij Roger moesten zijn. Wij op zoek naar het hotel Chez Roger. Dat vonden we al snel en Roger vertelde ons dat het nachtdieren zijn, dus vanavond konden we erheen. Meteen geregeld en toen in de tijd die we over hadden, nog even het dorpje door.

Het is maandag, dus er waren meer ‘winkeltjes’ open. Een heerlijke drukte van jewelste en langs het water heb je verschillende botenbouwers. We zijn op een stalen boot gaan kijken, waar ze druk aan het werk waren. Heel leuk! Verder de kleine straatjes door, is altijd leuk. De mensen vinden je super interessant en leggen je graag wat uit, maken een praatje of gewoon een ‘bonjour’ met een enorme glimlach! De kinderen zijn allemaal scheetjes en een meisje herkende ons al, dus elke keer als we langslopen wordt er heel uitbundig gedag gezegd.

We zijn ook nog even een andere kant ingelopen en het zijn alleen maar straten met zand en keien, houten huisjes en overal wordt wel wat verkocht. Gewoon een heel leuk bedrijvig geheel. Opvallend is dat ze ook nog in Franc’s rekenen. Soms wil je iets kopen en noemen ze het bedrag in Franc’s. Waar dat vandaan komt?

Aan het einde van de middag weer terug naar het dorp naar Roger, voor onze excursie. Er stond een dikke 4WD klaar. Etienne en ik stapte achter in het bakkie, waardoor we een heel goed uitzicht hadden op het ‘platteland’ met rijstvelden en bananenbomen en de dorpjes met een ‘slachthuis’ en hutjes , shopjes en ‘bar’s’. De wegen zijn hier erg hobbelig en slecht, maar het was goed te doen in het bakkie, af en toe even je ruggengraat weg van de zijkant en ik weet ook weer waar mijn zitbotjes zitten.

We kwamen aan bij de rivier waar een houten kano klaar stond. Een klein stukje naar de overkant, naar Aye Aye Island. Daar wachtte ons een hele leuke gids en wat ‘rangers’ van het eilandje. De gids vertelde heel veel over de dieren en de planten. We hebben een koffieplant gezien, maar ook de vanilleplant, die hier grootschalig wordt verbouwd.

De lemur is een dier dat alleen in Madagascar voorkomt. Het is een kruising tussen een aap en een mongoose. Ze zijn er in vele soorten, kleurrijk, egaal, groot en klein. De gids vertelde uitgebreid over de Maki (zo noemen de mensen in Madagascar de lemur) en de Vaka (een grotere lemur). Hij kon het, in het Frans, heel beeldend vertellen en daardoor begrepen we hem goed. En we hebben ze ook allebei gezien! De Vaka was duidelijk veel groter dan de Maki en heeft heel veel apentrekken.

Toen het donker werd, gingen we op zoek naar de Haie-Haie, zoals de Aye-Aye hier wordt genoemd. En aangezien ze een ‘huis’ hebben boven in bepaalde bomen en de gids hier heel vaak is, weten hij en de ‘rangers’ natuurlijk precies waar ze zitten. En ja hoor, we hebben hem gezien!! Het is een grappig beestje met een enorme staart. Onze gids nam zijn taak serieus en tot twee keer toe trok hij me helemaal naar de andere kant zodat ik het toch echt wel zag. Een keer trok hij aan mijn oor om aan te geven, wat hij al eerder had verteld, dat de Haie-Haie grotere oren had als de Maki. “En of ik dat nu ook zag?” Haha, ja, dat had ik gezien, want nadat wij het diertje al plassend betrapten, ging hij weg om even later toch ons even goed te bestuderen en zijn (het was een mannetje) koppie te laten zien. Heel leuk!! Daarna ging hij op zoek naar eten, we hebben hem nog even gevolgd door de bomen, maar toen was hij weg. Jammer! De foto’s in het donker waren allemaal erg wazig, maar we hebben hem gezien!

Hiermee was ook onze excursie ten einde en zijn we weer met de houten kano naar de overkant gegaan en weer achterin de bak terug naar Roger. Er was nog veel te doen op straat, hebben de winkeltjes geen elektriciteit, dan staat er een kaars op de toonbank en uit de Karaoke bar schalmden de zangtonen.

Helaas ging de terugreis met de dinghy iets minder smooth dan de heenreis en eindigden we weer wat nat aan boord. Hij sloeg af bij de eerste golf en ja, dan ben je overgeleverd. Maar ja, dat kan gebeuren. Alles droogt wel weer.

Aan het eind van deze ochtend gaan we weer verder. Een nachtje door, naar Ambodirafia, bij Cap Est.