« Maki, Vaka en Haie-Ha… | Home | Dankbaarheid, lekker … »

Schommel-vrij

Vrijdag 22 augustus 2014 @ 12:30 Het eerste tochtje weer door naar Cap Est was 84 mijl, dus een kort dagje en een nachtje. Maar met de giga stroom die hier loopt, vlogen we vooruit. Er loopt ook nog best een aardige swell, met soms een enorme golf. Prima te doen, maar de boot schommelt wel. Het nachtje was er een met veel wolken, die aardig wat wind produceerden en ook regen. Het afremmen, was met de giga stroom moeilijk. Zonder zeil liepen we nog 4 knopen! We hebben dan maar nog net in het donker, het anker laten vallen. Prima te doen in deze baai. Maar, met makkelijk invaren, hoort ‘open-baai’ en daar hoort soms ook weer bij ‘swell-in-de-baai’. En ja, dat liep daar nog wel. Het was niet heel erg rollen, maar uiteindelijk toch vervelend en na een dagje en nachtje waren we het zat, dus gingen we donderdag weer anker op.

De weersvoorspellingen gaven een prachtige zeildag en nacht. Maar het is in dit land niet anders als de weersvoorspellingen in NL, dus afwachten. Nou, dit keer hadden ze gelijk! Het was een prachtige blauwe, onbewolkte dag, met een heerlijk zeilwindje. Nu was het 120 mijl naar Vohemar (Iharana), een dag en een nacht dus. Na een uurtje varen kregen we de stroom weer goed mee en vlogen we vooruit. Met melkmeisje en de hydrovane (windstuurinrichting) is het echt heerlijk zeilen dan, door de hoge golven schommelden we wel van links naar rechts.

De nacht was ook perfect! Eindelijk weer eens een nacht met sterren! Onbewolkt en dus ook geen regen. De baai in naar Vohemar is tussen het koraal door, dus we wilden bij daglicht pas aankomen. Het is grappig, tijdens de nacht zie je nog twee andere lichtjes rond je, van Inish en Dalwhinnie. En vannacht zag ik ineens nog een ander licht. Op de AIS was het vrachtschip ook te zien, de MCP Rotterdam! Geen NL’s schip (geregistreerd in Malta), maar wel met een NL’se naam! En dat hier in Madagascar, grappig!

Halverwege de nacht, het al gereefde grootzeil ook weggehaald en op een klein puntje genua voeren we nog steeds bijna 5 knopen. De stroom stroomde weer goed! Om half 8, inmiddels al een dik uur licht, dropten we ons anker in de baai bij Vohemar. We waren gewaarschuwd voor een tricky invaart, maar de (Navionics) kaarten kloppen prima hier, dus was er niets aan de hand.

Eerst ontbijten en nog even een uurtje slapen. Het waait hier nu stevig door, waarschijnlijk landwind. Op de achtergrond zien we namelijk bergen, redelijk droog en ervoor, naar de zee toe, is het een heel vlak stuk. Misschien dat we vanmiddag nog even in het dorpje gaan kijken en anders wordt dat sowieso morgen. Het is wel heerlijk liggen hier, zo ‘schommel-vrij’.