« En weg... | Home | Baggertochtje en indr… »

Feestje, Lego-eiland en Pygmy

Vrijdag 05 september 2014 @ 18:21 Het is alweer wat daagjes geleden, maar afgelopen maandag was Etienne jarig!! We hebben zijn 42e levensjaar gevierd met Dalwhinnie en Inish onder het genot van een bakje koffie en (bij gebrek aan een bakker in de buurt, zelf gebakken) bananen-choco-muffins. Ik had slingers opgehangen en hij kreeg een gaaf Madagascar-shirt van Dalwhinnie en Inish.
Het zou ons laatste dagje hier zijn, dus wij zijn nog even naar het 'dorpje' gelopen voor brood en veggies. En loempiaatjes voor Etienne! 's Middags nog even de romp schoonmaken en wat zaken weer zeilvast opruimen. Vrijdag vertrokken we al op tijd om Cap d'Ambre rond te gaan, het noordelijkste puntje van Madagascar. Een beruchte kaap, want, zoals altijd bij kapen, kan het er spoken! Harde wind, enorme windvlagen, heftige stromen en dat alles wil je niet tegen hebben, maar ook zeker niet tegen elkaar. De meest wilde verhalen deden er ook weer de ronde over…
Maar zoals het gelukkig zo vaak gaat, viel het weer tienduizend keer mee. We hadden een perfect dagje!! Beetje bewolkt, maar niet te veel wind, heel kort om het kopje rond (zoals men 'zei' met een been op de kant) en we hebben heel even een rommelig zeetje gehad, maar dat was meer ervoor dan 'rond'. Geweldig dus weer, met een geweldig dagje zeilen! We lieten ons anker vallen in Baie Lotsaina (of Mpaninabo Bay) een smalle doorgang, met weer een inlet met een zijriviertje. Dat zijn de beste, want daar lig je vaak het meest beschut.
Het is hier namelijk zo dat in de middag de wind aardig draait en wanneer het donker wordt, weer terugdraait. Je ligt dus of overdag goed, of 's nachts. Deze baai is nog redelijk groot, met grote ondiepe stukken. We wanen ons echt in Afrika en halen weer mooie herinneringen op. We zien ook de Wildebeesten en Impala's, in onze gedachten, de heuvels af komen, want in werkelijkheid loopt er alleen maar een zebu op het strand. We proberen met de dinghy de rivier op te gaan, maar het is te ondiep helaas. We zien nog wat huisjes met een visser en een kindje aan de overkant en dat is het enige leven hier.
De volgende dag gaan we weer verder naar Nosy Hara. We rollen alleen de genua uit en gaan als een speer. Het waait hier aardig door, dik twintig knopen elke keer. Nosy Hara is een nationaal park en het doet ons aan een Lego-eiland denken. Het steensoort is hier heel broos, waardoor het 'uiteenvalt' in blokjes. Tenminste dat is onze logische verklaring. Het ziet eruit alsof het eiland opgebouwd is uit kleine en grote blokjes, die netjes zijn opgestapeld. Het ligt wel vast, maar op sommige stukken zie je duidelijk de enorme scheuren of kun je zelfs eronderdoor kijken! Dat gaat vast binnenkort vallen. Het is heel bijzonder en zo hebben we het nog niet eerder gezien.
We gaan 's middags meteen snorkelend naar het strand. Het water is erg helder en het is prachtig!! Enorme tafelkoralen, anemonen, veel vis en veel kleur. Weer genieten! Op het strandje komen we twee rangers tegen. Als we willen kunnen we met ze rondlopen en de kleine kameleon zien, maar dan moeten we wel 10.000 Ariary (zo'n 3 euro) betalen, National Park fee. Het is al halverwege de middag en we hebben geen geld bij ons. We spreken af voor de dag erna.
Inish en Dalwhinnie besluiten uiteindelijk om verder te gaan, wij blijven een dagje liggen. De volgende ochtend ontbijten we op ons gemak onder een prachtig blauwe hemel, met uitzicht op dit schitterende eilandje. We gaan rond tien uur naar de kant en lopen daarna met de jongens het eiland verder op. Het is een droog, onherbergzaam eiland, met een kloof in het midden. De jongens vertellen dat hun vrienden weg zijn naar het vasteland om eten en bouwmaterialen te halen. Zij wonen hier en bouwen een bungalow voor de toeristen. Al vrij snel worden we gewezen, we zouden hem zelf nooooit hebben gezien, op een knalgroene duif! Het beestje heeft vast een mooiere naam, maar die weet ik niet. Hij zit op z'n nestje tussen de evenzo groene blaadjes en valt bijna niet op.
Een stukje verder gaan de jongens voor ons op zoek naar de kleine kameleon. Ze lopen van boom naar boom (wel specifieke bomen), graven wat blaadjes weg en zitten op hun knieen te turen en te wroeten in het zand. Wij gaan mee zoeken, maar eigenlijk hebben we niet echt een idee waar naar te kijken. We zien wel enorm veel andere gecko's en kameleons, waarvan een kleine, maar blijkbaar is dat hem niet. Deze was nog groot!
Even later roept een van de jongens "Voila!!" en komt naar ons toegelopen. In de palm van zijn hand heeft hij de meest kleine kameleon die we ooit gezien hebben! Dat klopt wel, want deze Pygmy Leaf Chameleon, is een van de werelds kleinste reptielen! Het beestje, een volwassen vrouwtje, is ook net 2 cm groot. Het is een schatje! Donkerbruin met een soort lichtere 'kam' op haar rug. Ze gaat al vrij snel op verkenning uit als ze op Etienne z'n, in haar ogen, enorme hand wordt gezet. Het is heel grappig!
Even later zien we een reuze hagedis, vergeleken bij onze Pygmy, in het meest schitterende groen! Ook vliegt er een prachtige Madagascar Paradise-Flycatcher vogel voorbij. We lopen verder naar een grottenstelsel. Omdat de stenen poreus zijn, zijn er veel grotten. We zien het (bijna) laagste puntje van Nosy Hara en het (bijna) hoogste puntje, want we klimmen ook nog naar boven. Het is echt klimmen, want het pad is eerst heel steil, maar daarna is het op de stekelige rotsen gewoon omhoog klimmen. Het is goed opletten, want als je valt zijn deze pieken zeer pijnlijk. Maar het gaat allemaal goed en we hebben boven een prachtig uitzicht op de vallei en de andere kleine eilandjes een stukje verder. We klauteren weer naar beneden, geven de jongens een fooi en tuffen weer naar de boot, waar we best moe op de lunch aanvallen.
-----
At 5-9-2014 15:34 (utc) our position was 12°26.75'S 048°46.28'E

drie reacties

Etienne alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Las al dat je lekker verwend was.
Lees met heel veel plezier jullie reisverhalen.
Ben zelf oud zeeman en heb over de hele wereld gezworven. Daarom geniet ik zo en herken vele plaatsen die jullie nu aandoen, waar ik zelf ben geweest.
Wens jullie nog een behouden reis en heel veel moois en genot toe
Rik Plante () - Zaterdag 06 september 2014 @ 08:40

De groene duif is vermoedelijk een: Madagaskarpapegaaiduif (Treron australis genius): komt voor op westelijk Madagaskar.
Rik Plante () - Zaterdag 06 september 2014 @ 08:56

Ja Ettiene,gefeliciteerd met je verjaardag.
Echt wel een heel mooie plaats om het te vieren.