« Feestje, Lego-eiland … | Home | Nosy Mitsio »

Baggertochtje en indrukwekkend bezoek

Zaterdag 06 september 2014 @ 18:08 Gisteren zijn we weer ankerop gegaan, Dalwhinnie en Inish achterna. We vertrokken met waanzinnig zeilweer! Strakblauwe lucht, lekker windje van achteren (dikke 20 knopen), met nog wel wat golven, maar alleen op de genua stoven we vooruit. Lekker genieten van de mooie eilandjes waar we langs voeren en ons afvragend waar de knul in de zeilkano nou naar toe gaat en vandaan komt, zo varend richting de open zee.
Een paar uurtjes later ging de wind ineens liggen. We starten de motor en ik ging koffie zetten. In een minuut tijd was ook de wind gedraaid, op de neus. Gatverdamme! Maar het was maar 4 knopen, dus pruttelden we gestaag verder. Eenmaal bij de landtong begon het steeds harder en harder te waaien, met nog steeds recht van voor. Het werd al snel 25 knopen, met uitschieters boven de 30, recht op de neus. Dit is niet leuk! We moesten tussen wat eilandjes door, het kopje van de landtong rond. Zo gaan varen dat we konden zeilen, zou ons later ook nog steeds recht tegen de wind geven, dus kozen we voor de kortste route, heel nauw het land rond.
Maar dat hielp niet, de wind draaide vrolijk mee, waardoor het wind tegen bleef en pas eenmaal rond kregen we wat stroom mee en gingen we van 1 knoop naar 3 knopen snelheid! Ongelooflijk, wat een baggertochtje zo. Inish en Dalwhinnie hadden een poging gedaan om naar een andere baai te gaan, maar dat was ook te scherp met veel wind. We eindigden met z'n allen (en voor hen 'weer') in Adraponaomby Baie, bij het dorpje Ambaru.
De wind en de golven stonden 'buiten' de baai nog voor ons idee er recht in, maar dat viel reuze mee.'s Nachts waren er nog wel windvlagen, maar we liggen prima.
Vanochtend hebben we eerst gezellig met z'n alleen koffie gedronken bij Inish aan boord. En vanmiddag naar het dorpje. Tot nu toe waren we elke keer nog verrast wat er te koop was in de dorpjes, maar we hadden al gelezen dat ze hier nog ruilhandel hadden. Allemaal hadden we dus wat dingen meegenomen (aspirines, kleding, eten) en inderdaad, dit was een dorpje wat we nog niet eerder hadden gezien.
Een alleraardigst meisje wat redelijk Frans sprak (ze spreken hier hoofdzakelijk Malagasy) ving ons op, met de rest van de kinderen uit het dorp. Wat een schatjes allemaal weer, goed lachs en enorm nieuwsgierig! We liepen wat rond door het dorpje, dat bestaat uit huisjes van riet en hout net van de grond. Het zag er allemaal goed uit, aan de rand staan papaya bomen, er zaten wat vrouwen te keuvelen en elkaars haar te vlechten, de mannen waren op het land aan het werk, we hebben er dan ook geen een gezien!
Met het hele groepje kinderen naar de school, een klein gebouwtje waar ze allemaal tegelijk les krijgen. De leraar was met vakantie, dus hadden zij ook vakantie, vertelden ze ons met een brede smile. Foto's maken is altijd een feest op zich, want ze wilden ze graag zien. Gaan er dan ook lekker voor staan en gieberen als ze zichzelf en de anderen terug zien. Heerlijk!!
Na een half uurtje waren we het dorpje rond en hadden we in de gaten dat er niets te ruilen viel. Er was heel erg weinig. Dit werd bevestigd door het aanvallen van de kinderen op de pasta en het eten! De kleding en medicijnen werden ook dankbaar in ontvangst genomen en we werden hartelijk uitgezwaaid. Ook al hebben we het vaker ervaren, toch zijn dit momenten, waarvan je meteen weet, dat ze je je hele leven bij blijven!