« Nosy Mitsio | Home | Hell-Ville »

Dag met een gouden maantje

Vrijdag 12 september 2014 @ 18:00 Het zeiltochtje naar Nosy Be was prima! Er stond weer aardig wat wind, met ook nog best wat golven, maar we gingen weer lekker als een speer vooruit. En dan is het heerlijk als je heel vroeg bent vertrokken, want dan kom je rond lunchtijd op je bestemming aan.
We dropten ons anker in een grote baai in het noordwesten van Nosy Be, Baie de Befotaka. Nosy Be is, zoals de naam ook zegt een 'Groot Eiland', maar ook erg toeristisch. Dat is duidelijk te zien als je langs de kust vaart. In deze baai is Etienne nog even naar het 'dorpje' gevaren, maar dat was een dorp met enorme grote (lege) huizen. Hij werd ook meteen tegengehouden door een gewapende bewaker, Mick Jagger wilde waarschijnlijk niemand in z'n steegje langs z'n huis, al betwijfelen wij of hij thuis was.
Donderdag zijn we verder gevaren en ontwaarden nog meer enorme kasten van huizen en resorts langs het water. Het is een heel groot contrast met wat we tot nu toe van Madagascar gezien hebben. Dit zeiltochtje was heerlijk 'champagne-zeilen'! Lekker rustig gleden we met een zacht windje in de kont door het water. Helemaal tussen Nosy Be en Nosy Sakatia was het schitterend! Prachtig blauw water!
In het zuidoosten van Nosy Sakatia lieten we ons anker vallen. We lagen bij 'Sakatia Passions', in de Lonely Planet genoemd als resort. We hadden wel zin om uit eten te gaan. Dus even later gingen Etienne en ik even op de kant op onderzoek. Het pad loopt hier van resort naar resort en hele mooie ook! Tussen de bossen, kleurrijke bougainvilles, riet met houten hutjes en uitkijk over het prachtige water. Maar alles was uitgestorven! We kwamen een knul tegen en op mijn vraag of we hier ergens vanavond konden eten, antwoordde hij 'nee', of we hadden het van te voren moeten vragen.
Om de hoek zit een dorpje, daar maakten we meer kans. Wij met de dinghy het kopje rond, maar zagen niet echt iets. Meteen bij het eerste strandje stond een tafel onder een rieten afdakje met waterflessen en er liep een vrouw. "Laten we het gewoon vragen!" Wij naar de kant en er kwam al snel een fransman naar ons toe. Een praatje gemaakt en gevraagd of we konden eten. Hij vroeg het z'n vrouw en ja hoor, geen probleem!
In de schemer voeren we met Lucia en Frans (Dalwhinnie) naar het strandje. De tafel was mooi gedekt en we werden warm onthaald. Even later kwam Gian aangeroeid met een enorme koelbox. Hij was bier en de vis gaan halen in het naastgelegen dorpje! Hij hing een lampje op in de nok van het rieten afdakje, de ijskoude biertjes werden opengemaakt en er kwam een schaaltje knabbels. Even later bracht hij een enorme schaal met heerlijke salade en een kruising tussen pannenkoekjes, tortilla's en naanbrood. Het was heerlijk smullen. Hij kwam even kletsen en vertelde ons dat hij normaliter met toeristen met een catamaran vaart en dan lunchen ze hier. Vorig jaar is er een incident gebeurd met een Franse toerist en daardoor is het enorm rustig met toeristen dit jaar. We waren niet de eersten, maar wel een van de weinigen. Omdat z'n oudste dochter naar school gaat op Nosy Be zijn ze door de week daar en in het weekend hier. En wij hadden geluk, want het is schoolvakantie!
Na de salade brachten ze een enorme schaal met vier enorme gegrilde vissen en een bijna evenzo grote bak rijst met cocos! Wow!!! Het was ongelooflijk lekker en als toetje waren er gebakken bananen met suiker. We zaten er vol van en het was erg speciaal omdat je blij bent hem een 'extra inkomen' te kunnen laten verdienen, het een pracht locatie is aan het strand en het gewoon super lekker was!!
Toen we terug voeren met de dinghy was het water heel vlak en boven Nosy Be straalde een enorme gouden maan, die een mooi schijnsel in het water achterliet. Het was een dag met een gouden maantje!
Vandaag zijn we lekker blijven liggen, het is dan heerlijk rustig ontbijten en koffie drinken. Om 10 uur gingen we met Dalwhinnie naar de kant op onderzoek. Gian had gisteren verteld dat er lemurs waren en een National Park, een uitkijkpunt en misschien konden we vanavond wel weer ergens eten. Dat laatste lukte niet. Veel resorts zijn gewoon leeg.
We zagen een hoog punt vanaf de boten en wilde daar naar toe. Gewoon maar gaan lopen, via een paar resorts, wat bouwlocaties over een smal padje, de bush in. Het is erg mooi, droog, maar toch ook wel met verschillende bomen, zoals cashewbomen, ananasplanten, vanille, enz. We kwamen, voor ons gevoel middenop, bij een stukje waar verschillende huisjes stonden, te klein voor de naam dorp. Daar werden we verwelkomd door wat kinderen en een moeder. Heel netjes kregen we allemaal een hand en we maakten een praatje. We wilden verder lopen naar het strand, maar namen al vrij snel het verkeerde pad, waar ze hartelijk om moesten lachen. Toen dachten ze, die gaan vast verdwalen, dus kwamen de vier oudsten achter ons aan. En dat was leuk! Het meisje sprak goed Frans. Thuis spreken ze Malagasy, maar ze spreken en dus leren, Frans op school. Ze vertelde ons verschillende dingen, vruchten die je kon eten, of juist niet, de naam van een vogel met een aparte kuif en een prachtige staart, en ze wees ons de weg. Het was een erg leuk loopje, omhoog en naar beneden, via een droog stuk, een akkerlandje, een riviertje en een rotsenbedding. Uiteindelijk kwamen op het strand aan bij het dorpje.
We gingen wat drinken bij een van de resorts en nodigden de vier kids ook uit. Schoorvoetend kwamen ze, want dat was natuurlijk niet gebruikelijk. Ze vonden het prachtig! Bij ons aan tafel, aan de cola. De knikjes met daarbij het "merci" waren heel lief. Daarna liepen ze nog helemaal met ons mee over de rotsen het kopje rond naar onze dinghy. Wat een schatjes weer en we hadden ons geen leukere gids(en) kunnen bedenken!
's Middags zijn we nog even gaan snorkelen rond het puntje. Het is hier weer prachtig met veel verschillend koraal en veel vis, maar het zicht is helaas niet goed. Jammer! Morgen gaan we waarschijnlijk naar Hell-ville, de hoofdstad van Nosy Be, het grote eiland. We moeten wat dingen regelen en weer eens boodschappen doen, want de verse groenten zijn na vanavond toch echt op.