« Dag met een gouden ma… | Home | Zacht snuffende Maki »

Hell-Ville

Woensdag 17 september 2014 @ 20:19 En dan liggen we alweer een paar dagen in Crater Bay. We hadden van Inish over de VHF al gehoord dat hier een soort jachthaven was en inderdaad. Zo hebben we weken (bijna) geen andere boten gezien dan ons drieen, hier ligt het ‘vol’!

In een hoek in Crater bay liggen wat moorings en dat ligt vol met locals, plakkers of charters. Daar buiten ligt een enkele cruiser en we zien weer wat bekenden (Too much, Cleo, Smoke) en maken nieuwe bekenden (Subuti, Grommit, enz). Je kunt hier je dinghy ook prima aan een steigertje laten liggen en op de kant is een prachtige jachtclubbar, bestaand uit oude treinwagons. Eentje is de bar, voor de locomotief staan stoeltjes, de volgende is de wc’s enz. Heel sfeervol!

Over een zanderig pad lopen we naar het ‘dorpje’, wat erg leuk is. Ze hebben er zelfs een redelijke supermarkt en een soort van groenteboer! Een stukje verder lopen, komen we op het toeristische stuk van Nosy Be (Ambatoloaka), met erg leuke restaurantjes en barretjes. De eerste dagen struinen we hier de buurt af en eten ’s avonds heerlijk in een restaurant.

Zondags is er niet veel open, een rustdag, maar niet voor Frans (Dalwhinnie) en Etienne. Er gaat diesel gehaald worden. Al onze jerrycans worden bij Dalwhinnie in de tank geleegd en dan per taxi naar het benzine station. Ze doen deze dril twee keer en zijn dan bekaf. Het is hier erg warm, een groot verschil met Reunion!

De volgende dag, maandag, nemen we samen met Dalwhinnie, de taxi (20.000 ariary) naar Hell-ville, de ‘grote plaats’ hier op Nosy Be. Een gezellig, rommelig stadje. We gaan op zoek naar internet en naar de pin-automaat. We lopen wat heen en weer en kijken winkeltjes. Er is een hele grote overdekte markt, waar ze veel keuze in fruit en groenten hebben. Ook hebben ze er veel vlees, maar dat is echt smerig, het stinkt er enorm en als je inademt voel je de keelpijn opkomen. We lopen snel door naar het groenten stuk en daar is het beter. In Hell-Ville hebben ze nog verschillende grote koloniale panden staan. Ze vallen niet op, want ze zijn net zo vaal als de andere gebouwen en de benedenverdieping bestaat uit een winkel. Maar ook de overheidsdiensten zitten in dit soort gebouwen en ik hou wel van die prachtige statige, door de tijd gehavende, gebouwen. Eind van de middag bezochten we eerst de supermarkt (klein, beperkt, maar ok) en daarna de groentemarkt voordat we de taxi weer terug namen. Het was al donker toen we weer aan boord waren.

Dinsdag gaan Etienne en ik samen met Lucia het dorpje in. Wat boodschapjes doen, lekker rondstruinen in de winkeltjes en Etienne gaat naar de kapper. ’s Avonds ploffen we met z’n vieren neer in een waanzinnig hippe bar en gaan aan de cocktails. Daarna lekker eten en het is weer een waanzinnig gezellige avond.

Dan is het alweer bijna tijd om te gaan. De tijd vliegt en in oktober gaan we oversteken naar Zuid-Afrika. Het is niet heel ver meer, tot ons ‘laatste’ puntje in Madagascar, maar er zijn nog wel wat leuke stopjes voor. Vandaag is het daarom groente, fruit en brood inslaan en morgen (donderdag) een klein stukje verder naar Nosy Komba.

een reactie

Op you tube filmpjes bekeken van Nosy Be en Hell-ville.
Kwam op mij gezellig en rommelig over.