« Maki - mania | Home | Baobabs, lekker zeile… »

Rivier, eiland en eiland

Vrijdag 26 september 2014 @ 18:11 Van de schattige Maki's zijn we weer een keer een rivier in het binnenland opgevaren, Baramahamay River. Een prachtig gebied weer! Het was wel even spannend, want het was niet diep en de kaarten waren misschien niet correct. Het viel allemaal mee, kaarten (C-Map en Navionics) klopten redelijk.
Rechts en links aan de oever van het riviertje stonden wat dorpjes. We zijn nog even de rivier verder op gecrost met de dinghy. Die ging nog heel ver door. Het is echt zo schitterend, kale dorre zanderige heuvels met af en toe een bosje, het is heel rood en lichtbruin. En dan gaat op verschillende plekken, de knalgroene mangrove het water in. We stopten nog even bij twee kindjes en een moeder die eenzaam in een hutje woonden.
Later zijn we samen met Dalwhinnie naar het dorpje gevaren. Een vissertje kwam crab verkopen, maar wij wilden groenten en brood. Dat had hij niet, misschien in het dorpje. Hij vroeg of we een t-shirt voor hem hadden. De arme sloeber kwam in ontbloot bovenlijf naar ons toe en in dit (warme) weer, haha! We hebben hem een t-shirt gegeven en wat pasta. Hij was weer helemaal blij.
In het dorpje was weinig te kopen. Ze hebben hier gewoon zelf ook weinig, dus het dan nog verkopen van verse dingen is een brug te ver. We werden weer begeleid door een ware kinderschare en deze waren wel heel leuk en maakten ook leuk contact. Frans heeft handjeklap met ze gespeeld en we hebben samen 'Vader Jacob' op z'n Frans met hen gezongen. Prachtig vonden ze het!!
Een ding wat ze daar wel hadden was honing! Een grote 1,5 liter (normaal een waterfles) vol honing voor iets meer dan een euro. Hij is erg lekker en heel zoet. Hier hoef je niet bang te zijn voor suikerwater zoals in de supermarkten.
Aan de overkant zat een botenmaker, wat hier met die houten schepen, altijd weer een prachtig gezicht is. Hoe ze die verbindingen maken, hoe ze die planken krommen. Vakwerk!
De volgende dag zijn we weer verder gevaren naar Nosy Kalakajoro. Een prachtig eiland weer, maar weinig te beleven. Zoals we inmiddels wel vaker hebben gezien, een uitgestorven en verlaten resort en een klein dorpje. We hebben wel bijzondere zaden op het strand gevonden.
Gisteren zijn we verder gegaan, bestemming zou zijn Nosy Saba. Het waaide al toen we vertrokken, dus meteen alles omhoog en zeilen! Heerlijk! Dit was voor een half uurtje, want toen kakte de wind weer in. Tussen de twee eilanden liggen veel ondiepere banken, wat heel mooi te zien was in het heldere water en de strakblauwe lucht. Na een paar uur pikte de wind weer op en hebben we een heerlijk zeildagje met zo'n 12 knopen wind! Zalig!
De ondiepten zijn niet ondieper dan 5,5 meter en Etienne gaat nog even achter de boot hangen om de koraalblokken te bekijken. Het is niet veel bijzonders en ze zijn te diep. Het is een grappig gebied en we zeilen lekker met zo'n 5,5 tot 6 knopen snelheid als Dalwhinnie oproept met de optie om verder door te zeilen naar Nosy Lava. We kunnen dat nog halen en inderdaad het gaat lekker, dus we gaan door.
Het lijkt een enorme rollerige ankerplek te zijn, omdat de aardige wind met de golven zo onze ankerplek op rollen. Dit valt enorm mee als we er zijn en al snel gaat de wind liggen. We kunnen dus een dagje blijven liggen en gaan vanochtend eerst bij Dalwhinnie op de koffie. Het is hier erg warm en in de ochtend laag water, we besluiten dus voor de lunch te gaan snorkelen en vanmiddag als het heetst van de dag voorbij is op de kant te gaan kijken.
Ik besluit 's middags niet mee te gaan, ik heb erg last van de hitte en het ziet er schaduwloos uit. Vroeger stond hier op Nosy Lava een gevangenis voor zware criminelen. Deze is inmiddels niet meer in gebruik en je kunt door de ruines wandelen. Al snel komt er een knul aan lopen die zich opwerpt als gids, hij spreekt helaas alleen maar Frans en veel is er niet te zien op de kant, dan de resten van de gebouwen.
Etienne, Frans en Lucia landen dan ook alweer snel in onze kuip, we drinken wat kouds en er wordt ook meteen besproken wat we morgen gaan doen. We hopen weer wat wind te hebben en plannen een tripje van zo'n 40 mijl.
En omdat we er niet genoeg van kunnen krijgen, nog een foto van een Sifaka, die we op Nosy Antsoha zagen.