« Rivier, eiland en eil… | Home | Veerdienst »

Baobabs, lekker zeilen en weer een stad!

Zondag 05 oktober 2014 @ 14:04 Madagascar is een schitterend land! We zien maar een klein gedeelte, want het is een enorm land en dan blijven we ook alleen nog maar langs de kust en de eilanden. Maar wat mij elke keer weer enorm verbaast is de wisseling in het landschap. Voor mijn gevoel wonen we elke dag in een ander decor!

Dan is het een eiland met een hoge rots, wat begroeid en een wit strand ervoor ‘drijvend’ in het azuurblauwe water. De volgende stop is in een rivier met hoge heuvels, mooi licht bruin gekleurd door het zand en de bosjes. Dan krijgen we een droog eiland, hoog, maar niet met een enorme rots, maar glooiende heuvels. En dan varen we weer een rivier (Moramba river) in en wanen we ons in Baobab-land!

De kust is rotsachtig, grote rotsige kanten met daarbovenop begroeiing en verschillende Baobabs. We varen de rivier verder op, naar een rustig stukje en droppen ons anker voor een zandstrand, wat geflankeerd wordt door enorme Baobabs. Schitterend!! De Baobab is een bijzondere boom, hij lijkt op z’n kop geplant te zijn en dat vertelt de legende ook; de duivel was zo jaloers op deze prachtige boom dat hij hem uit de grond trok en omgekeerd er terug in stopte, zodat hij vanuit de hel hem kon bewonderen. Nou, hij is hier op aarde nu ook prachtig! Ze worden enorm oud en pas na zo’n 100 jaar bloeien ze voor het eerst. We zien er hier verschillende in bloei staan, die moeten dus erg oud zijn.

Op een klein eilandje in deze rivier staat een hele oude, van zo’n 600 jaar. We gaan op zoek en vinden hem, maar de anti-climax is groot. Hij is inderdaad immens, een dikke stam, ongelooflijk! Hij heeft alleen een ongelukje gehad, z’n kop is weg. Het is een zielige hoop ellende om te zien. Of het nou door storm, bliksem of wat dan ook is geweest, geen idee, maar het is erg triest. Hij leeft nog wel. Heel bizar. Ik plaats een foto van levende Baobabs, want dit oud baasje is niet eens meer herkenbaar als zodanig. ;-)

Op deze rivier worden we al snel ‘belaagd’ door verschillende kano’s die crab, kreeft of fruit willen verkopen of ruilen. We maken een paar prachtige foto’s van twee vissende vrouwen, geven ze wat pasta en we zeggen dat we wel wat bananen willen. Later op de dag komen er twee knullen aanroeien met een paar banaantjes en wat mango’s. Ik weet niet goed of ze bij de vrouwen horen, we geven ze eten (pasta en een blik met champignons in saus) in ruil voor het fruit en ze zijn helemaal happy. Het verhaal is rond dat we wat willen, dus de volgende dag worden Dalwhinnie en wij continu overvallen, met mango’s, papaya en de vrouwen komen langs met een enorme tros bananen. Het blijken bakbananen te zijn, dus we smullen van een lekker dessert. De mango’s hebben ze te vroeg van de boom geplukt, maar voor de goede zaak kopen we die toch. Ik geef deze knullen liever wat, die doen er wat voor dan een corrupte ambtenaar of een bedelaar die alleen z’n hand op houdt. Ook nog twee papaya’s bij andere vissers en zo zijn Dalwhinnie en wij weer aan het fruit.

De volgende dag gaan we verder en stoppen aan de monding van een rivier. Het zijn prachtige zeildagen, we schieten heerlijk op! En we zeilen dicht langs de kust, dus is het continu genieten van de schitterende uitzichten. Dit ankerplekje is niet zo’n heel goed idee, we liggen in een stroomkromming en liggen heel de nacht heftig te rollen. De volgende dag zou een lang dagje worden, dus Dalwhinnie vertrekt op het moment dat ze middenin de nacht toch niet meer kunnen slapen. Wij doezelen rollend nog even door tot half zes, maar gaan dan ook ankerop. Ik word bijna gedoucht op de punt zulke golven staan er. We zeilen weg met continu tegen de 30 knopen wind, we gaan lekker hard, maar de wind is ook wel hard, we zetten er drie riffen in. We blijven heel dicht onder de kust, dus de golven vallen mee en de stroom is ons gunstig gezind. Begin van de middag wordt de wind steeds minder en halverwege de middag kan alles er weer uit en varen we op volle zeil de baai bij Majunga in.

We gaan bij Katsepy, een dorpje aan de overkant van Majunga voor anker. Ze zeggen dat Majunga nog steeds te crimineel is om er ’s nachts voor anker te blijven liggen, dus de volgende ochtend varen we naar de overkant. We ankeren dichtbij elkaar, Frans blijft aan boord en brengt ons en Lucia met de dinghy naar de kant. We pinnen, kijken wat rond en halen verse dingen. Eind van de middag varen we weer terug naar Katsepy en de dag erna doen we hetzelfde, alleen blijft dan Etienne aan boord. Er is hier een grote markt met veel verse groenten en fruit en de supermarkt is super. ’s Middags breng ik Frans en Etienne naar de kant met alle kannen diesel en zorgen we dat we weer vol zitten.

Majunga is een leuk stadje en we besluiten om zaterdag met z’n vieren naar de overkant te gaan met een taxibootje. Er vaart elke dag een ferry heen en weer, maar de tijd is afhankelijk van de duur van het in- en uitladen. We charteren Patrick met z’n boot en onderhandelen dat hij ons voor 80.000 Ariary om 9 uur ophaalt en eind van de middag weer terugbrengt. Hij komt natuurlijk veel later aan ’s ochtends en legt ons uit dat de Malagasy kreet ‘mora mora’ betekent ‘rustig aan’. Dit wordt later wel heel erg letterlijk genomen, als blijkt dat z’n benzine op is en we middenin de baai ons anker moeten gaan droppen. De Canadese boot Grommit is ’s ochtends ook ingestapt, dus met z’n 8-en maken we er maar wat grapjes over. Het is enorm warm en Patrick blijkt pas na een een aardig tijdje contact te krijgen met een ‘collega’ die dan nog later met z’n boot komt. Er wordt een kan benzine overgezet en de andere boot moeten we ook op sleeptouw nemen. Wat een avontuur weer en eenmaal aan de kant gaan we meteen aan de (inmiddels erg late) koffie.

Het stadje heeft prachtige koloniale gebouwen, ze zijn gedeeltelijk vervallen, gedeeltelijk opgeknapt of helemaal vervallen, maar het ademt een bijzondere sfeer uit. Langs de boulevard staat een Baobab met een omtrek van zo’n 21 meter, het is ook een joekel! We lopen naar de wijk Pont Blanc, vlakbij het stadium en daar is het gezellig druk met kraampjes en marktjes rechts en links. Het is deze dagen heel erg warm en met de zon op z’n hoogst en dus weinig schaduw lijkt het alsof je in een woestijn loopt. We nemen een tuk-tuk naar Parad’ice, een eettentje waar we gezellig lunchen. Het is grappig, want dit gedeelte van de stad is heel rustig. Na de lunch sjokken we nog wat rond en via de markt met souvenirs stappen we om 5 uur het bootje bij Patrick weer in.

Inmiddels waait het harder en de wind staat ’s middags altijd zo dat Majunga aan lage wal ligt, de golven die we tegenkomen zijn dan ook aardig hoog. Het bootje is redelijk vol, met ons 8-en en nog een hoop locals. We krijgen het advies van de Canadezen dat we het beste de life-jackets kunnen aanpakken om voor onze gezichten te houden tegen het opspattende water. Ok?! Nou, het was niet overdreven. De golven slaan over de rand en Frans en Lucia, die aan de ‘verkeerde’ kant zitten, worden heel erg nat! Het is een bijzonder tochtje, de zon zakt snel en in het schemer klotsen we naar de overkant. Nat en moe springen we aan boord. Phoe, het was een enorm gezellig dagje, maar de reis was een avontuur op zich.