Belgiƫ

« Fast | Home | Port Elizabeth: oliel… »

De beruchte stroom

Maandag 12 januari 2015 @ 18:59 Zaterdagochtend gooiden we rond half 7 de touwen los in Durban. Het is typisch, soms heb ik zo'n gevoel met weggaan dat het niet lekker zit, ik wil nog niet, of ik ben er nog niet klaar voor. En andere keren, is het goed om te gaan. Waar dat gevoel door komt, daar ben ik nog niet helemaal achter. Ik kan er slecht tegen als het dagen voordat we gaan nog onzeker is of we nu wel echt moeten gaan, dat is een, maar zelfs als dat niet zo is, dan is het soms dat het niet lekker zit. En gaan we dan toch, dan wil dat ook niet zeggen dat we een rot tochtje krijgen, dus daar komt dat gevoel niet vandaan. Nou ja, misschien kom ik er nog achter voordat we weer terug in NL zijn, vooralsnog was het nu zo, dat het goed was om te gaan.
De zee is onstuimig rond de ingang van de haven. Verder is het lichte wind, maar nog wel op de neus. We varen een eind naar buiten en proberen de stroom te vinden. Vorige cruisers hebben ons gek gemaakt over 200 mijl in 24 uur, dus daar gaan we naar op zoek. De wolken geven de stroom aan, wij hebben weer een strak blauwe lucht, met een paar wolkjes boven land. Onze watertemperatuurmeter is er al lang mee gestopt, dus daar hebben we ook niets aan.
De wind draait en we kunnen gaan zeilen. We mopperen, waar is die stroom nou? Maar eigenlijk zijn we niet eerlijk, we lopen al snel 7,5 tot 8 knopen. Daar hebben we meestal toch echt wel wat stroom voor nodig en helemaal als de golven nog redelijk op de neus zijn en de wind erg weinig is. We blijven heel de dag zo lekker lopen, tegen de avond gaan we melkmeisje varen en trekt de wind aan naar 10 knopen, nog geen vetpot, maar onze snelheid loopt op tot over de 10 knopen! Wow, dit is de stroom waar iedereen het over heeft! En inderdaad, als je wat wind hebt, haal je makkelijk 200 mijl in 24 uur. Wij gaan dat niet halen, dit keer wisselt de wind af van tegen tot licht mee. Geeft niets, want met motoren (bij tegenwind) en zeilen met de lichte wind lopen we nog lekker door en halen we een overall gemiddelde van bijna 8 knopen!
Gisteren rond 7 uur 's avonds lopen we East London binnen. Buiten ziet het er al heel anders uit, witte duinen tussen groene heuvels. We liggen op de Buffalo River. In principe tussen een voor en achter mooring, maar wij liggen aan de kant tegen een andere boot. Super dus! Toen we eenmaal lagen, zijn we lekker gaan eten en konden we dit nachtje weer heerlijk rustig slapen.
Vandaag waait het hard hier! We hebben een leuk uitzicht want achter ons is een oude spoorbrug. Aan de overkant heb je nog een oud en in gebruik droogdok (1947) en onder de brug door kijk je een prachtige rivier op, met heuvels aan weerszijden. Jammer dat de brug te laag is.
De YachtClub zou dicht zijn op maandag, maar met 5 nieuwe boten komt de commodore himself de bar bedienen en wordt het waanzinnig gezellig. Voor nu even lekker eten en zo de gribfiles checken, even kijken wanneer we weer verder kunnen.
=====
This message was sent using Winlink, a free radio email system provided by the Amateur Radio Safety Foundation (www.arsfi.org) and volunteers worldwide. Replies to this message should be brief using plain text format and any attachments kept small. Use of this email system for monetary gain is strictly forbidden. See www.winlink.org/help for additional information.