« De beruchte stroom | Home | Stormachtig, koud en … »

Port Elizabeth: olielucht met schokken

Donderdag 15 januari 2015 @ 09:37 Dinsdag, eind van de middag was er alweer een weergat. Dus rond vier uur maakten wij los. ’s Ochtends had ik al gekookt en we hadden lekker geluncht in een restaurant aan de overkant.

Het wegvaren was over een vlakke zee, maar buiten de pieren begon de deining al. Helaas was de wind nog teveel tegen, maar met de stroom mee ging het prima. Het was overall een prima tochtje, de wind draaide ’s avonds en toen konden we gaan zeilen. Even later meteen maar twee riffen in het grootzeil, want de wind trok goed aan en in squalls nog harder. We liepen perfect en de stroom gaf ons ook weer een super zetje! Het was wel een onrustige zee, golven kwamen van meerdere kanten. Ideale omstandigheden voor mij dus om ziek te worden en dat werd ik ook goed. Maar veel liggen en doen wat ik moet doen, dan kom ik het tripje wel door. Dit keer was het ook niet zo lang, want woensdagochtend rond 1300 uur waren we al in Port Elizabeth. We moesten nog wel even een hele tijd buiten wachten omdat er een groot schip naar buiten kwam, niet ideaal in de enorme deining!

En Port Elizabeth is ook verre van ideaal. Hoe zal ik het zeggen? Iedereen mopperde over Durban, ‘niet heen gaan’, enzo, nou, dat was een perfecte plek. Hier, well, een enorme olielucht die je op je lippen proeft als je zit te ontbijten is verre van fijn. Er ging een groot schip weg en die rookte en proestte mooi onze richting op. Daarnaast staat er een aardige swell de haven in, waardoor onze lijnen als elastiekjes ons in bedwang proberen te houden. De ergste swell wordt eruit gehouden door van die grote dikke drijvende leidingen waarmee ze olie op een plek houden. Dit helpt dus een beetje, maar niet genoeg. Verder zijn de steigers een combinatie van beton en verroest ijzer. En wetende dat de haven verwoest is geweest in een storm in 2008 en daarna weer is opgebouwd. We hadden verwacht dat ze dat wat anders zouden doen. ;-)

Gisteren hebben we niets gedaan, even gekeken of iedereen binnen was voor de wind en daarna wat gedut en gehangen. Lekker gegeten en geslapen als een roos. Want op een onstuimig zeetje met golven van elke kant, wordt er maar weinig geslapen. Vandaag eerst rustig koffie drinken in de Yacht Club met wat internet en daarna Port Elizabeth in. Eens rondkijken en een vers brood scoren.